Paperiteollisuuden palveluksessa, asiantuntijaksi kehittymässä – A. Ahlström Osakeyhtiön insinöörien raportit Pohjois-Amerikan matkoilta 1935–1938.
Nissinen, Olli (2016-11-01)
Paperiteollisuuden palveluksessa, asiantuntijaksi kehittymässä – A. Ahlström Osakeyhtiön insinöörien raportit Pohjois-Amerikan matkoilta 1935–1938.
Nissinen, Olli
(01.11.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelin teollisuuden ja matkailun ylirajaista historiaa 1930-luvun maailmassa. Pääkysymyksenäni pohdin paperiteollisuudessa työskennelleiden suomalaisinsinöörien Pohjois-Amerikkaan suuntautuneiden matkojen syitä. Alkuperäisaineistona käytin viiden A. Ahlström Osakeyhtiön insinöörin raportteja, jotka on kirjoitettu vuosien 1935–1938 välillä. Ylirajaisen näkökulman avulla pyrin havainnollistamaan teollisuuden ja matkailun moninaisia kytköksiä, joissa kansallisvaltiot toimivat vain yhtenä toimijana muiden joukossa. Raportteja tutkimalla havaitsin matkojen takana kolme keskeistä teemaa, jotka myös ristesivät keskenään. Ylirajaiset teemat olivat liiketoimien edistäminen, teknologian kehittäminen sekä asiantuntijoiden kouluttaminen.
Matkailijat välittivät raporteissaan tietoa liiketoimista ja teknologiasta, toimien tällä tavoin A. Ahlström Osakeyhtiön ja osaltaan myös suomalaisen paperiteollisuuden palveluksessa. Raportit kertoivat liiketoimiin liittyen muun muassa pohjoisamerikkalaisten asiakkaiden kokemuksista ja kilpailijoiden toiminnasta. Tavoitteena oli näiden tietojen perusteella parantaa suomalaisyhtiön kilpailukykyä ulkomaanmarkkinoilla. Insinöörien välittämät teknologiset tiedot koskivat esimerkiksi paperiteollisuuden uusimpia keksintöjä sekä tutkimus- ja kehitystoimintaa. Matkat myös kehittivät insinöörien monipuolista asiantuntijuutta. Ylirajaiseen asiantuntijuuteen kuului muun muassa työkokemuksen hankkiminen sekä ulkomaalaisten kollegoiden tapaaminen.
Tutkielmassani olen pyrkinyt matkoihin keskittymällä havainnollistamaan sotien välisen ajan ylirajaisia ja kansainvälisiä verkostoja, jotka ulottuivat myös Suomeen. Teollisuuden tukemat matkat olivatkin yleisiä myös muissa maissa ja muilla aloilla. Suomalaisinsinöörien matkat olivat luonteeltaan ensisijaisesti työ- ja opintomatkoja, minkä lisäksi niillä oli yhteyksiä myös aikansa turismin ilmiöihin. 1930-luvulla vallinneesta taloudellisesta epävarmuudesta ja nationalismin suosiosta huolimatta teollisuuden insinöörit olivat oman aikansa ylirajaisia kohtaajia, jotka olivat luomassa verkostoja yli kansallisten rajojen.
Matkailijat välittivät raporteissaan tietoa liiketoimista ja teknologiasta, toimien tällä tavoin A. Ahlström Osakeyhtiön ja osaltaan myös suomalaisen paperiteollisuuden palveluksessa. Raportit kertoivat liiketoimiin liittyen muun muassa pohjoisamerikkalaisten asiakkaiden kokemuksista ja kilpailijoiden toiminnasta. Tavoitteena oli näiden tietojen perusteella parantaa suomalaisyhtiön kilpailukykyä ulkomaanmarkkinoilla. Insinöörien välittämät teknologiset tiedot koskivat esimerkiksi paperiteollisuuden uusimpia keksintöjä sekä tutkimus- ja kehitystoimintaa. Matkat myös kehittivät insinöörien monipuolista asiantuntijuutta. Ylirajaiseen asiantuntijuuteen kuului muun muassa työkokemuksen hankkiminen sekä ulkomaalaisten kollegoiden tapaaminen.
Tutkielmassani olen pyrkinyt matkoihin keskittymällä havainnollistamaan sotien välisen ajan ylirajaisia ja kansainvälisiä verkostoja, jotka ulottuivat myös Suomeen. Teollisuuden tukemat matkat olivatkin yleisiä myös muissa maissa ja muilla aloilla. Suomalaisinsinöörien matkat olivat luonteeltaan ensisijaisesti työ- ja opintomatkoja, minkä lisäksi niillä oli yhteyksiä myös aikansa turismin ilmiöihin. 1930-luvulla vallinneesta taloudellisesta epävarmuudesta ja nationalismin suosiosta huolimatta teollisuuden insinöörit olivat oman aikansa ylirajaisia kohtaajia, jotka olivat luomassa verkostoja yli kansallisten rajojen.