Avoimen datan kehitys Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä: Haasteet ja mahdollisuudet sekä merkitys kasvuvyöhykkeen kehittämiselle
Santala, Ville (2017-02-02)
Avoimen datan kehitys Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä: Haasteet ja mahdollisuudet sekä merkitys kasvuvyöhykkeen kehittämiselle
Santala, Ville
(02.02.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Julkisen tiedon avaamisen uskotaan tuovan monia höytyjä kaupungeille ja alueille, mikä on lisännyt aloitteita datan avaamiseksi ja avoimen hallinnon edistämiseksi. Avoimella datalla tarkoitetaan yleensä julkista tietoa, joka on avattu koneluettavassa muodossa vapaasti ja maksuttomasti kaikkien hyödynnettäväksi. Pohjoismaiden ja erityisesti Etelä-Suomen kannalta, Euroopan unionin TEN-T liikenteen ydinverkkoon tukeutuva, Pohjoinen kasvuvyöhyke on keskeinen aluekehityshanke, jossa kehitystä pyritään ohjaamaan hallinnolliset rajat ylittävällä yhteistyöllä kasvukeskuksien väliselle kehittämisvyöhykkeelle. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää avoimen datan mahdollisuudet ja haasteet sekä merkitys Pohjoisen kasvuvyöhykkeen kehittämiselle. Tutkielman aineistoina käytetään valtioiden, maakuntien ja kuntien ohjelmia ja strategioita, asiantuntijahaastatteluja sekä kehitystyön havainnoinnin tuloksia. Lisäksi avoimen datan tilannetta Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä tutkitaan vertailemalla alueen dataportaaleja ja avoimia tietoaineistoja.
Tutkimus osoittaa, että liikennetoimijat ja suurimmat kaupungit ovat avoimen datan kehityksen edelläkävijöitä Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä. Kasvuvyöhykkeellä avoimen datan koetaan edistävän toimijoiden välistä vuorovaikutusta, parantavan tietoon perustuvaa suunnittelua ja päätöksentekoa sekä helpottavan tiedon löydettävyyttä. Erityisesti datan avaamisen uskotaan lisäävän innovaatioita ja talouskasvua. CC BY -lisenssiä käytetään alueella jo kattavasti, mutta muuten datan avaamiseen liittyvien käytäntöjen standardointi on yhä kesken. Datan avaamisen haasteina pidetään avoimuuden kulttuurin puutetta ja vanhoja toimintatapoja, asenteita sekä resurssien ja poliittisten päätösten puutetta. Avointa dataa löytyy toistaiseksi vyöhykkeen eri osista ja kaupungeista vaihtelevasti, minkä takia avoin tietopohja on pirstaleinen. Muita haasteita avoimen datan hyödyntämiselle ovat datan käytettävyyteen ja ominaisuuksiin liittyvät haasteet, toimijoiden ja osaamisen puute sekä heikko tunnettuus.
Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä avoimen datan merkitystä liikkumiselle ja liikenteen kehittämiselle pidetään tärkeänä. Monipuolisten liikkumista helpottavien palveluiden kehittämiseksi tarvitaan tulevaisuudessa alueellisesti kattavat ja laadukkaat digitaaliset tietovarannot, joiden avaaminen voisi tarjota mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle. Toimijoiden yhteistyön tiivistäminen ja yhteiset tavoitteet voisivat tehdä Pohjoisesta kasvuvyöhykkeestä älykkään liikenteen edelläkävijäalueen.
Tutkimus osoittaa, että liikennetoimijat ja suurimmat kaupungit ovat avoimen datan kehityksen edelläkävijöitä Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä. Kasvuvyöhykkeellä avoimen datan koetaan edistävän toimijoiden välistä vuorovaikutusta, parantavan tietoon perustuvaa suunnittelua ja päätöksentekoa sekä helpottavan tiedon löydettävyyttä. Erityisesti datan avaamisen uskotaan lisäävän innovaatioita ja talouskasvua. CC BY -lisenssiä käytetään alueella jo kattavasti, mutta muuten datan avaamiseen liittyvien käytäntöjen standardointi on yhä kesken. Datan avaamisen haasteina pidetään avoimuuden kulttuurin puutetta ja vanhoja toimintatapoja, asenteita sekä resurssien ja poliittisten päätösten puutetta. Avointa dataa löytyy toistaiseksi vyöhykkeen eri osista ja kaupungeista vaihtelevasti, minkä takia avoin tietopohja on pirstaleinen. Muita haasteita avoimen datan hyödyntämiselle ovat datan käytettävyyteen ja ominaisuuksiin liittyvät haasteet, toimijoiden ja osaamisen puute sekä heikko tunnettuus.
Pohjoisella kasvuvyöhykkeellä avoimen datan merkitystä liikkumiselle ja liikenteen kehittämiselle pidetään tärkeänä. Monipuolisten liikkumista helpottavien palveluiden kehittämiseksi tarvitaan tulevaisuudessa alueellisesti kattavat ja laadukkaat digitaaliset tietovarannot, joiden avaaminen voisi tarjota mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle. Toimijoiden yhteistyön tiivistäminen ja yhteiset tavoitteet voisivat tehdä Pohjoisesta kasvuvyöhykkeestä älykkään liikenteen edelläkävijäalueen.