Luokanopettajaopiskelijoiden määritelmiä samanaikaisopetuksesta ja arvioita valmiuksistaan toteuttaa sitä
Eko, Hannakaisa; Harju, Iina (2017-01-03)
Luokanopettajaopiskelijoiden määritelmiä samanaikaisopetuksesta ja arvioita valmiuksistaan toteuttaa sitä
Eko, Hannakaisa
Harju, Iina
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittavat koulun aikuiset tekemään yhteistyötä. Eräs opettajien yhteistyön keino on samanaikaisopetus (POPS 2014, 36). Samanaikaisopetuksella tarkoitetaan opetusta, jonka kaksi tai useampi opettaja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä (Cook & Friend 2004, 5). Samanaikaisopetuksella on osoitettu olevan hyötyä sekä oppilaille, opettajille että koko kouluyhteisölle. Toisaalta samanaikaisopetus edellyttää opettajien halua käyttää uutta työtapaa (Rice & Zigmond 2000, 193–194).
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat määrittelevät samanaikaisopetuksen, millaisiksi he arvioivat valmiutensa toteuttaa samanaikaisopetusta ja mistä he ovat saaneet samanaikaisopetukseen liittyvät valmiutensa. Tutkimukseen osallistui opiskelijoita Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun yksiköstä (N=64). Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoilla on melko hyvä käsitys siitä, mitä samanaikaisopetuksella tarkoitetaan. He ymmärtävät samanaikaisopetuksen olevan kahden opettajan yhdessä toteuttamaa opetusta ja osaavat mainita samanaikaisopetuksen hyötyjä ja haasteita. Tästä huolimatta opiskelijat kaipaavat lisää tietoa työmuodosta ja erityisesti sen toteutustavoista. Samanaikaisopetuksen määrittelyn lisäksi luokanopettajaopiskelijat pohtivat omia valmiuksiaan toteuttaa samanaikaisopetusta. Valmiuksien arvioinnissa korostuvat aiempi kokemus sekä samanaikaisopetukseen liittyvän tiedon puuttuminen. Opiskelijat kertovat saaneensa samanaikaisopetukseen liittyvät valmiutensa luokanopettajankoulutuksesta, erityisesti opetusharjoitteluista. Koulutuksen osuutta valmiuksien kehittymisessä pohditaan sekä kannustavuuden että sen riittämättömyyden näkökulmasta.
Opettajankoulutuksen tarkoituksena on valmistaa tulevia opettajia työelämän haasteisiin (Winn & Blanton 2005, 2, 7–8). Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajankoulutuslaitoksella olisi syytä pohtia samanaikaisopetuksen osuutta koulutuksessa. Opetusharjoitteluissa kannustetaan samanaikaisopetuksen käyttöön, mutta opiskelijat kaipaavat lisää tietoa työmuodosta jo ennen opetusharjoitteluja.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat määrittelevät samanaikaisopetuksen, millaisiksi he arvioivat valmiutensa toteuttaa samanaikaisopetusta ja mistä he ovat saaneet samanaikaisopetukseen liittyvät valmiutensa. Tutkimukseen osallistui opiskelijoita Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun yksiköstä (N=64). Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoilla on melko hyvä käsitys siitä, mitä samanaikaisopetuksella tarkoitetaan. He ymmärtävät samanaikaisopetuksen olevan kahden opettajan yhdessä toteuttamaa opetusta ja osaavat mainita samanaikaisopetuksen hyötyjä ja haasteita. Tästä huolimatta opiskelijat kaipaavat lisää tietoa työmuodosta ja erityisesti sen toteutustavoista. Samanaikaisopetuksen määrittelyn lisäksi luokanopettajaopiskelijat pohtivat omia valmiuksiaan toteuttaa samanaikaisopetusta. Valmiuksien arvioinnissa korostuvat aiempi kokemus sekä samanaikaisopetukseen liittyvän tiedon puuttuminen. Opiskelijat kertovat saaneensa samanaikaisopetukseen liittyvät valmiutensa luokanopettajankoulutuksesta, erityisesti opetusharjoitteluista. Koulutuksen osuutta valmiuksien kehittymisessä pohditaan sekä kannustavuuden että sen riittämättömyyden näkökulmasta.
Opettajankoulutuksen tarkoituksena on valmistaa tulevia opettajia työelämän haasteisiin (Winn & Blanton 2005, 2, 7–8). Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajankoulutuslaitoksella olisi syytä pohtia samanaikaisopetuksen osuutta koulutuksessa. Opetusharjoitteluissa kannustetaan samanaikaisopetuksen käyttöön, mutta opiskelijat kaipaavat lisää tietoa työmuodosta jo ennen opetusharjoitteluja.