Palautekäytännöt Turun opettajankoulutuslaitoksella. Opiskelijoiden suhtautuminen palautekäytäntöihin sekä näkemys toimivan palautekäytännön edellytyksistä
Maijala, Tiina (2017-01-03)
Palautekäytännöt Turun opettajankoulutuslaitoksella. Opiskelijoiden suhtautuminen palautekäytäntöihin sekä näkemys toimivan palautekäytännön edellytyksistä
Maijala, Tiina
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään opiskelijoiden näkemyksiä Turun opettajankoulutuslaitoksen palautejärjestelmistä sekä löytää tekijöitä, joiden avulla palautetta annettaisiin enemmän. Tarkoituksena oli selvittää millaista opiskelijoiden suhtautuminen palautteenantoa kohtaan on sekä millainen olisi toimiva palautejärjestelmä.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoilta sähköisen kyselyn avulla. Aineistoa analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset koottiin teemoittelemalla ja kvantifioimalla aineistoa.
Tulosten perusteella opiskelijat antavat melko vähän palautetta, vaikka palautteenantoa pidetään tärkeänä. Opiskelijoiden kyynisen suhtautuminen palautteenantoa kohtaan katsottiin johtuvan suurelta osin palautteen hyödyntämisen ja sen raportoinnin puuttumisesta.
Ehdotetut edellytykset toimivalle palautejärjestelmälle olivat moninaisia, eikä niiden perusteella voida vetää yksiselitteisiä linjauksia. Vähäisen palautteenantoaktiivisuuden uskotaankin selittyvän enemmän opiskelijoiden kyynisen suhtautumisen kuin palautekäytäntöjen heikkouksien kautta.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoilta sähköisen kyselyn avulla. Aineistoa analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset koottiin teemoittelemalla ja kvantifioimalla aineistoa.
Tulosten perusteella opiskelijat antavat melko vähän palautetta, vaikka palautteenantoa pidetään tärkeänä. Opiskelijoiden kyynisen suhtautuminen palautteenantoa kohtaan katsottiin johtuvan suurelta osin palautteen hyödyntämisen ja sen raportoinnin puuttumisesta.
Ehdotetut edellytykset toimivalle palautejärjestelmälle olivat moninaisia, eikä niiden perusteella voida vetää yksiselitteisiä linjauksia. Vähäisen palautteenantoaktiivisuuden uskotaankin selittyvän enemmän opiskelijoiden kyynisen suhtautumisen kuin palautekäytäntöjen heikkouksien kautta.