Elämyksellinen museovierailu – muistikuvia Korsmanin talosta
Eronen, Anna-Mari (2017-01-17)
Elämyksellinen museovierailu – muistikuvia Korsmanin talosta
Eronen, Anna-Mari
(17.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksen oli selvittää, millainen oli esiopetusikäistenikäisten lasten museokäynti Korsmanin taloon ja miten he sen kokivat. Lisäksi haluttiin selvittää mitä kolmas luokkalaiset koululaiset muistavat esiopetusvuonna tekemästään Korsmanin talon vierailusta. Tutkimuksen teoreettisena taustana on perusopetuksen kulttuuriperintökasvatus ja museopedagogiikka ja sen erilaiset opetusmuodot. Tutkimuksen pohjana oli myös tekemäni kandityön haastattelu vuodelta 2008.
Tutkimusjoukkona oli neljän porilaisen päiväkodin esiopetusikäiset lapset ,jotka menivät vierailulle Satakunnan Museon Korsmanin taloon. Lisäksi kartoitin mitä erään porilaisen koulun kolmasluokkalaiset muistavat vierailusta. Keräsin aineiston haastattelemalla 36 esiopetusikäistä ja tekemällä kyselyn 24 koululaiselle. Käytössäni oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimuksentulokset analysoin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan esiopetusikäiset olivat hyvin mielissään museo elämyksestä ja muistivat siitä monta kohtaa. He kertoivat innokkaina kokemuksistaan ja tekemisistään Korsmanin talon vierailun jälkeen. Myös kolmasluokkalaiset koululaiset muistivat vielä tosi hyvin Korsmanin talon vierailun. Heille oli jäänyt muistiin Korsmanin talon vierailu mukavana ja kiinnostavan tapahtumana. Johtopäätöksen voidaan pitää, että elämyksellinen, draamallinen ja kaikkien aistien hyväksi käyttö museo-opetuksessa on lapsista ja koululaisistakin mukavaa ja kiinnostavaa opetusta, joka muistetaan vielä vuosia myöhemmin.
Tutkimusjoukkona oli neljän porilaisen päiväkodin esiopetusikäiset lapset ,jotka menivät vierailulle Satakunnan Museon Korsmanin taloon. Lisäksi kartoitin mitä erään porilaisen koulun kolmasluokkalaiset muistavat vierailusta. Keräsin aineiston haastattelemalla 36 esiopetusikäistä ja tekemällä kyselyn 24 koululaiselle. Käytössäni oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimuksentulokset analysoin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan esiopetusikäiset olivat hyvin mielissään museo elämyksestä ja muistivat siitä monta kohtaa. He kertoivat innokkaina kokemuksistaan ja tekemisistään Korsmanin talon vierailun jälkeen. Myös kolmasluokkalaiset koululaiset muistivat vielä tosi hyvin Korsmanin talon vierailun. Heille oli jäänyt muistiin Korsmanin talon vierailu mukavana ja kiinnostavan tapahtumana. Johtopäätöksen voidaan pitää, että elämyksellinen, draamallinen ja kaikkien aistien hyväksi käyttö museo-opetuksessa on lapsista ja koululaisistakin mukavaa ja kiinnostavaa opetusta, joka muistetaan vielä vuosia myöhemmin.