STRATEGINEN TALOUDENJOHTAMINEN JA TUTKIMUKSEN- JA TUOTEKEHITYKSEN DIGITALISOITUMINEN – Miten strategiset taloudenohjauskeinot tukevat yrityksen kannattavuutta yhteistyössä? Case: Suomen Hematologinen Biopankki – FHRB
Ilonen, Sari (2017-01-23)
STRATEGINEN TALOUDENJOHTAMINEN JA TUTKIMUKSEN- JA TUOTEKEHITYKSEN DIGITALISOITUMINEN – Miten strategiset taloudenohjauskeinot tukevat yrityksen kannattavuutta yhteistyössä? Case: Suomen Hematologinen Biopankki – FHRB
Ilonen, Sari
(23.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Chesbroughin mukaan tuottojen ja kustannusten jakautuminen on muuttunut tutkimus- ja tuotekehitysyhteisöissä tuotteiden elinkaarta lyhentäen ja voittoa pienentäen. Tutkielman aihe on strateginen taloudenjohtaminen ja tutkimuksen- ja tuotekehityksen digitalisoituminen. Tutkimus etsii vastausta, miten strategiset taloudenohjauskeinot tukevat yrityksen kannattavuutta yhteistyössä? Case-yrityksenä on Hematologinen Biopankki ja tutkimusympäristönä toimii tuottaja-asiakasrajapinta, jossa asiakkaat koostuvat lääkeyhtiöistä ja akateemisista tutkijoista. Teoreettinen viitekehys kuvaa kannattavuutta kahdesta näkökulmasta, absoluuttisesta ja suhteellisesta näkökulmasta. Tutkimusmetodi on laadullinen, toiminta-analyyttinen. Kokonaiskuva muodostuu yhdistelemällä aikaisempia teorioita tai empiirisiä havaintoja.
Tulokset kuvaavat, että Biopankin toiminta on vielä reaktiivista. Liiketoimintamallien yhteensopivuuden vuoksi yhteistyökumppanina nähtiin ensisijaisesti muut suomalaiset Biopankit. Kustannussäästöt saattavat muodostua markkinoinnin, juridiikan ja rekisterijärjestelmän keskittämisestä. Laadun ja ajan merkitys nousee tutkimukselle ja tuotekehitykselle kustannuksia enemmän. Laatua ei mitata prosessijohtamisen menetelmin, kuten laatukustannusjohtamisen tavoin, vaan se pohjautuu enemmän standardeihin ja sertifikaatteihin. Tulevaisuuden digitaalinen informaatiohyödyke tulee pohjautua tiedon avoimuuteen ja laatuun sekä olla yhdistettävissä muihin rekisteritietoihin. Tämä saattaa olla eräs Biopankin tulevaisuuden kannattavuuden keskeisin kilpailutekijä. Kustannukset tai kustannussäästöt eivät bioteknologian alalla, jossa tavoitteena on julkaisu tai potilaan terveyden parantaminen, ole keskeinen tavoite. Tämä on selvä ero verrattuna kustannussäästöjä koskeviin tutkimuksiin. Keskeiset taloudenjohtamisen keinot pohjautuvat osin strategisiin talouden johtamisen menetelmiin, toimintolaskentaan, joka voi tukea tulevaisuuden kustannussäästöjen ja kilpailukyvyn lisäämistä yhteistyöverkon avulla. Tuottaja-asiakas rajapinnan yhteinen kokemus yhteisestä menestyksestä tiivistyi kolmeen tekijään: näytemäärään ja siihen liittyvään tiedon laatuun ja tulevaisuuden sopimuksiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laatu ja aika ovat keskeisessä roolissa, kun kehitetään asiakkaan arvoketjuun sopivia palveluita ja tuotteita. Tulevaisuuden digitaalisen tuotteen aikaansaama kassavirta perustuu arvoverkon yhteistyöhön ja luottamukseen. Digitaalisessa tuotteessa heijastuu eri organisaatioiden kyvykkyys luoda arvoa valitsemiensa talouden ohjausmenetelmien kautta.
Tulokset kuvaavat, että Biopankin toiminta on vielä reaktiivista. Liiketoimintamallien yhteensopivuuden vuoksi yhteistyökumppanina nähtiin ensisijaisesti muut suomalaiset Biopankit. Kustannussäästöt saattavat muodostua markkinoinnin, juridiikan ja rekisterijärjestelmän keskittämisestä. Laadun ja ajan merkitys nousee tutkimukselle ja tuotekehitykselle kustannuksia enemmän. Laatua ei mitata prosessijohtamisen menetelmin, kuten laatukustannusjohtamisen tavoin, vaan se pohjautuu enemmän standardeihin ja sertifikaatteihin. Tulevaisuuden digitaalinen informaatiohyödyke tulee pohjautua tiedon avoimuuteen ja laatuun sekä olla yhdistettävissä muihin rekisteritietoihin. Tämä saattaa olla eräs Biopankin tulevaisuuden kannattavuuden keskeisin kilpailutekijä. Kustannukset tai kustannussäästöt eivät bioteknologian alalla, jossa tavoitteena on julkaisu tai potilaan terveyden parantaminen, ole keskeinen tavoite. Tämä on selvä ero verrattuna kustannussäästöjä koskeviin tutkimuksiin. Keskeiset taloudenjohtamisen keinot pohjautuvat osin strategisiin talouden johtamisen menetelmiin, toimintolaskentaan, joka voi tukea tulevaisuuden kustannussäästöjen ja kilpailukyvyn lisäämistä yhteistyöverkon avulla. Tuottaja-asiakas rajapinnan yhteinen kokemus yhteisestä menestyksestä tiivistyi kolmeen tekijään: näytemäärään ja siihen liittyvään tiedon laatuun ja tulevaisuuden sopimuksiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laatu ja aika ovat keskeisessä roolissa, kun kehitetään asiakkaan arvoketjuun sopivia palveluita ja tuotteita. Tulevaisuuden digitaalisen tuotteen aikaansaama kassavirta perustuu arvoverkon yhteistyöhön ja luottamukseen. Digitaalisessa tuotteessa heijastuu eri organisaatioiden kyvykkyys luoda arvoa valitsemiensa talouden ohjausmenetelmien kautta.