Nuorten naisten muotiin ja pukeutumiseen liittämät merkitykset
Rantala, Elisa (2017-05-16)
Nuorten naisten muotiin ja pukeutumiseen liittämät merkitykset
Rantala, Elisa
(16.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Muoti on yhteiskunnallinen ilmiö ja käsite, jota voidaan käyttää monen eri aihepiirin ympärillä. Yksi keskeisin alue, jossa muoti ilmenee, on pukeutuminen. Pukeutuminen on julkista ja täten sen avulla muotia on mahdollista tuoda esille näkyvästi. Pukeutumisen avulla on helppo ilmentää paitsi muodikkuutta, myös muita ominaisuuksia, kuten ikää, sukupuolta, elämäntyyliä ja omaa persoonallisuutta.
Tutkielman alussa käsittelen muodin ja pukeutumisen keskeisiä teorioita sekä muodin kehitysvaiheita ja ominaispiirteitä. Keskeisimpiä muodin piirteitä ovat nopeatempoinen vaihtelu, jäljittely sekä toisista luokista ja/tai yksilöistä erottautuminen. Jäljittelyyn ja erottautumiseen liittyy vahvasti hyvän maun käsite. Pukeutumiseen vaikuttavat monet tekijät, kuten sukupuoli, identiteetti, arvot ja sosiaalinen ympäristö.
Tarkastelen muotia ja pukeutumisen merkityksiä empiirisesti tutkimushaastatteluiden avulla. Haastattelin seitsemää 16–19-vuotiasta nuorta naista, sillä halusin selvittää nimenomaan nuorten, täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevien naisten näkemyksiä pukeutumisesta. Halusin saada selville etenkin muotiin ja pukeutumiseen liitettyjä merkityksiä ja päädyin tarkastelemaan haastatteluaineistoa diskurssianalyysin avulla.
Aineistosta selvisi, että nuoret naiset antavat muodille ja pukeutumiselle ambivalentteja merkityksiä. Muotia tarkkaillaan, mutta sen ei haluta antaa vaikuttaa liikaa omaan pukeutumiseen. Muoti toimii enemmänkin inspiraation lähteenä ja muodin seuraamista tärkeämpää on oman persoonan ja yksilöllisyyden esilletuonti. Kaksijakoinen toiminta näkyy myös vaatteiden kulutuksessa. Vaatteiden ostamisessa halutaan toimia järkevästi, mutta olosuhteet saattavat ohjata toimimaan toisin. Vastuullista ja harkitsevaa kulutusta arvostetaan, mutta valintoja tehdään silti myös impulsiivisesti.
Pukeutuminen on monille tasapainoilua yksilöllisen erottautumisen ja joukkoon kuulumisen välillä. Toisaalta halutaan pukeutua oman mielen mukaan muiden mielipiteistä välittämättä, mutta sosiaalinen ympäristö luo omat paineensa ja stereotypiansa pukeutua tietyllä tavalla. Se, kuinka paljon ympäristöstä tulevat viestit omaan pukeutumiseen vaikuttavat, on yksilökohtaista ja voi muuttua esimerkiksi iän myötä.
Tutkielman alussa käsittelen muodin ja pukeutumisen keskeisiä teorioita sekä muodin kehitysvaiheita ja ominaispiirteitä. Keskeisimpiä muodin piirteitä ovat nopeatempoinen vaihtelu, jäljittely sekä toisista luokista ja/tai yksilöistä erottautuminen. Jäljittelyyn ja erottautumiseen liittyy vahvasti hyvän maun käsite. Pukeutumiseen vaikuttavat monet tekijät, kuten sukupuoli, identiteetti, arvot ja sosiaalinen ympäristö.
Tarkastelen muotia ja pukeutumisen merkityksiä empiirisesti tutkimushaastatteluiden avulla. Haastattelin seitsemää 16–19-vuotiasta nuorta naista, sillä halusin selvittää nimenomaan nuorten, täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevien naisten näkemyksiä pukeutumisesta. Halusin saada selville etenkin muotiin ja pukeutumiseen liitettyjä merkityksiä ja päädyin tarkastelemaan haastatteluaineistoa diskurssianalyysin avulla.
Aineistosta selvisi, että nuoret naiset antavat muodille ja pukeutumiselle ambivalentteja merkityksiä. Muotia tarkkaillaan, mutta sen ei haluta antaa vaikuttaa liikaa omaan pukeutumiseen. Muoti toimii enemmänkin inspiraation lähteenä ja muodin seuraamista tärkeämpää on oman persoonan ja yksilöllisyyden esilletuonti. Kaksijakoinen toiminta näkyy myös vaatteiden kulutuksessa. Vaatteiden ostamisessa halutaan toimia järkevästi, mutta olosuhteet saattavat ohjata toimimaan toisin. Vastuullista ja harkitsevaa kulutusta arvostetaan, mutta valintoja tehdään silti myös impulsiivisesti.
Pukeutuminen on monille tasapainoilua yksilöllisen erottautumisen ja joukkoon kuulumisen välillä. Toisaalta halutaan pukeutua oman mielen mukaan muiden mielipiteistä välittämättä, mutta sosiaalinen ympäristö luo omat paineensa ja stereotypiansa pukeutua tietyllä tavalla. Se, kuinka paljon ympäristöstä tulevat viestit omaan pukeutumiseen vaikuttavat, on yksilökohtaista ja voi muuttua esimerkiksi iän myötä.