Tarinankerronnallinen viestintä asiantuntijaorganisaation sisäisessä markkinoinnissa
Ahonen, Roni; Mäkinen, Joel (2017-05-23)
Tarinankerronnallinen viestintä asiantuntijaorganisaation sisäisessä markkinoinnissa
Ahonen, Roni
Mäkinen, Joel
(23.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Vuoden 2008 maailmanlaajuinen finanssikriisi vaikutti negatiivisesti moniin yritystoiminnan osa-alueisiin. Yksi huolestuttavimmista ilmiöistä on finanssikriisin luoma epävarmuus työntekijöiden keskuudessa, mikä näkyy merkittävästi työntekijöiden heikentyneessä sitoutuneisuudessa yritykseen. Työntekijöiden sitoutuminen yritykseen vaikuttaa yrityksen menestykseen ja näin ollen työntekijöiden heikon sitoutuneisuuden vaikutukset ovat nähtävissä yritysten heikentyneissä tuloksissa sekä tuottavuudessa. Ratkaisuksi ongelmaan on nähty sisäinen markkinointi ja sen osa-alueisiin panostaminen. Tarinankerronta viestintäkeinona on kasvattanut suosiotaan varsinkin ulkoisen markkinoinnin työkaluna, joten tässä tutkimuksessa haluttiin tutkia sen käyttöä sisäisen markkinoinnin keinona.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tarinankerronnallisen viestinnän soveltuvuutta sisäisen markkinoinnin osa-alueiden viestimiseen asiantuntijaorganisaation henkilöstölle. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vastaukset kolmeen tutkimuskysymykseen: Onko tarinankerronnallinen viestintä asiantuntijaorganisaation henkilöstön mielestä sopiva ja tehokas tapa viestiä asioista? Missä kanavissa sisäistä viestintää halutaan vastaanottaa tarinan muodossa? Sisäistävätkö asiakaspalvelijat ja valmentajat viestien sisällön tehokkaammin tarinan muodossa kuin käytettäessä perinteisiä viestintätyylejä?
Tutkimus on suoritettu tapaustutkimuksena, jossa tutkittiin toimeksiantajayrityksen henkilöstöä. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty teemahaastatteluja yksilöittäin sekä ryhmissä ja näennäiskoetta. Aiheen ajankohtaisuus ja varsinkin tarinankerronnan käyttö sen muodikkuuden takia nousivat tärkeään rooliin tutkimuksessa. Yhtä oikeaa tapaa sisäiselle viestinnälle ei ole ja tarinankerronta viestintäkeinona ei välttämättä sovi kaikkiin sisäisen markkinoinnin osa-alueisiin. Viestintätapa sekä –kanavat tuleekin valmistella huolellisesti ottaen huomioon vastaanottajien mielipiteet.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tarinankerronnallisen viestinnän soveltuvuutta sisäisen markkinoinnin osa-alueiden viestimiseen asiantuntijaorganisaation henkilöstölle. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vastaukset kolmeen tutkimuskysymykseen: Onko tarinankerronnallinen viestintä asiantuntijaorganisaation henkilöstön mielestä sopiva ja tehokas tapa viestiä asioista? Missä kanavissa sisäistä viestintää halutaan vastaanottaa tarinan muodossa? Sisäistävätkö asiakaspalvelijat ja valmentajat viestien sisällön tehokkaammin tarinan muodossa kuin käytettäessä perinteisiä viestintätyylejä?
Tutkimus on suoritettu tapaustutkimuksena, jossa tutkittiin toimeksiantajayrityksen henkilöstöä. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty teemahaastatteluja yksilöittäin sekä ryhmissä ja näennäiskoetta. Aiheen ajankohtaisuus ja varsinkin tarinankerronnan käyttö sen muodikkuuden takia nousivat tärkeään rooliin tutkimuksessa. Yhtä oikeaa tapaa sisäiselle viestinnälle ei ole ja tarinankerronta viestintäkeinona ei välttämättä sovi kaikkiin sisäisen markkinoinnin osa-alueisiin. Viestintätapa sekä –kanavat tuleekin valmistella huolellisesti ottaen huomioon vastaanottajien mielipiteet.