Konsensus risteävien intressien keskellä. Tapaustutkimus käsityön oppiaineen OPS-työryhmän työskentelyprosessista 2013 – 2014.
Kosonen, Antti (2017-08-09)
Konsensus risteävien intressien keskellä. Tapaustutkimus käsityön oppiaineen OPS-työryhmän työskentelyprosessista 2013 – 2014.
Kosonen, Antti
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Suomessa tuoreimmat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet hyväksyttiin 22.12.2014. Laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena oli tutustua käsityön oppiaineen perusopetuksen opetussuunnitelman perustetekstin laadintaan ja kuvata sen työstäneen oppiainetyöryhmän työskentelyprosessia 16.1.2013–22.12.2014 välisenä aikana.
Tutkimuksessa keskityttiin hankkimaan mahdollisimman monipuolisesti tietoa eri aineistoista, joita olivat työryhmän viiden jäsenen asiantuntijahaastattelut, työryhmän puheenjohtajan laatimat kirjalliset kokousmuistiot sekä Opetushallituksen sähköiset verkkolähteet ja julkaisut.
Haastattelumenetelmänä käytettiin haastattelurunkoa, jota muokattiin haastattelujen edetessä puolistrukturoidusta kysymyslistasta teemahaastattelurungoksi. Haastattelut suoritettiin 24.11.2016–9.2.2017 välisenä aikana, jonka jälkeen ne litteroitiin. Analyysi suoritettiin aineistolähtöisesti. Haastatteluaineistoja pelkistettiin ja teemoiteltiin, ja kokousmuistiot taulukoitiin. Eri aineistoja varmennettiin ja täydennettiin toisiensa avulla.
Tuloksina tuotettiin kuvauksia työryhmää ympäröineestä OPS-organisaatiosta, työryhmän muodostamisesta ja kokoonpanosta, työskentelymenetelmistä sekä työskentelyprosessin sisällöllisestä ja ajallisesta etenemisestä. Lisäksi kuvattiin haastateltujen jäsenten kokemuksia.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden olevan yksittäisenkin oppiainetyöryhmän osalta pitkäaikainen, moniulotteinen ja vaativa prosessi, jossa työryhmä toimi jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän organisaation kanssa.
Läpi tutkimuksen aineistoissa esiintyivät vahvoina työryhmään eri suunnista kohdistuneet tavoitteet sekä toisaalta työryhmän yksimielisyys oppiaineen työskentelyn tavoitteista. Lisäksi pohdinnassa tarkasteltiin työryhmän työskentelyprosessin piirteitä tutkimuskirjallisuuden tarjoaman tiimin pääkäsitteen läpi.
Jatkotutkimusaiheina nähtiin tarpeelliseksi selvittää, mitä samanlaisia tai eroavia piirteitä oli organisaation muiden työryhmien työskentelyprosesseissa. Myös OPS-organisaation kuvausta voisi täydentää muiden työryhmien ja organisaation johdon näkökulmista.
Tutkimuksessa keskityttiin hankkimaan mahdollisimman monipuolisesti tietoa eri aineistoista, joita olivat työryhmän viiden jäsenen asiantuntijahaastattelut, työryhmän puheenjohtajan laatimat kirjalliset kokousmuistiot sekä Opetushallituksen sähköiset verkkolähteet ja julkaisut.
Haastattelumenetelmänä käytettiin haastattelurunkoa, jota muokattiin haastattelujen edetessä puolistrukturoidusta kysymyslistasta teemahaastattelurungoksi. Haastattelut suoritettiin 24.11.2016–9.2.2017 välisenä aikana, jonka jälkeen ne litteroitiin. Analyysi suoritettiin aineistolähtöisesti. Haastatteluaineistoja pelkistettiin ja teemoiteltiin, ja kokousmuistiot taulukoitiin. Eri aineistoja varmennettiin ja täydennettiin toisiensa avulla.
Tuloksina tuotettiin kuvauksia työryhmää ympäröineestä OPS-organisaatiosta, työryhmän muodostamisesta ja kokoonpanosta, työskentelymenetelmistä sekä työskentelyprosessin sisällöllisestä ja ajallisesta etenemisestä. Lisäksi kuvattiin haastateltujen jäsenten kokemuksia.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden olevan yksittäisenkin oppiainetyöryhmän osalta pitkäaikainen, moniulotteinen ja vaativa prosessi, jossa työryhmä toimi jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän organisaation kanssa.
Läpi tutkimuksen aineistoissa esiintyivät vahvoina työryhmään eri suunnista kohdistuneet tavoitteet sekä toisaalta työryhmän yksimielisyys oppiaineen työskentelyn tavoitteista. Lisäksi pohdinnassa tarkasteltiin työryhmän työskentelyprosessin piirteitä tutkimuskirjallisuuden tarjoaman tiimin pääkäsitteen läpi.
Jatkotutkimusaiheina nähtiin tarpeelliseksi selvittää, mitä samanlaisia tai eroavia piirteitä oli organisaation muiden työryhmien työskentelyprosesseissa. Myös OPS-organisaation kuvausta voisi täydentää muiden työryhmien ja organisaation johdon näkökulmista.