Opettajien kokemuksia yhteisopetuksesta käsityön opetuksessa ”Tää on niinku toimiva kotitalous, joka osaa hyödyntää ihmisten taidot ja tiedot”
Koivula, Jere; Oja, Pilke (2017-08-14)
Opettajien kokemuksia yhteisopetuksesta käsityön opetuksessa ”Tää on niinku toimiva kotitalous, joka osaa hyödyntää ihmisten taidot ja tiedot”
Koivula, Jere
Oja, Pilke
(14.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Yhteisopetusta on käsityön opetuksessa tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset on tehty pilottikoululla Satakuntalaisessa peruskoulussa. Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä tietoutta yhteisopetuksen käytöstä ja sen mahdollisuuksista monimateriaalisessa käsityön opetuksessa.
Tutkimuksessa selvitettiin alakoulussa käsityötä opettavien opettajien kokemuksia yhteisopetuksesta. Tutkimukseen osallistui 12 opettajaa kolmesta eri koulusta. Opettajista kahdeksan työskentelee yhteisopetuksen ja monimateriaalisen käsityön kehittämisen pilottikoululla. Loput neljä työskentelevät kahdessa Uudellamaalla sijaitsevassa koulussa. Jokainen opettaja on toteuttanut yhteisopetusta vähintään lukuvuoden 2016-2017 alusta alkaen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja tutkimusotteena käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkielman aineisto kerättiin havainnoimalla neljän opettajaparin oppitunteja sekä jokaiselle opettajalle järjestetyllä teemahaastattelulla. Selvitettyjen kokemuksien avulla saatiin tietoa siitä, miten yhteisopetusta toteutetaan sekä sovelletaan peruskoulun käsityön opetuksessa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu yhteisopetuksen kokemusten ympärille. Käsityön opetuksessa käytettävä yhteisopetus muodostuu sen toteuttamisen malleista ja kehittymisen vaiheista, käsityöoppiaineen sisällöistä sekä monimateriaalisen käsityön vaikutuksista.
Tuloksista on huomattavissa, että yhteisopetuksen avulla opettajat kokivat työn ja vastuun jakamisen helpotuksena. Eriyttäminen oli myös aiempaa helpompaa. Yhteisopetus voi olla toimivaa ainoastaan, jos opettajien henkilö-kemiat toimivat ja opetukseen liittyvät käytännön järjestelyt ovat kunnossa.
Yhteisopetus parantaa opettajien ja oppilaiden oppimista sekä kehittää käsityöoppiainetta. Se nähdään käytännöllisenä opetusmallina nyt ja tulevaisuudessa. Yhteisopetuksella on mahdollista toteuttaa aiempaa monipuolisempaa käsityön opetusta, mutta sen kehittäminen vaatii kuitenkin lisää käytännön kokemusta, resursseja ja suunnitteluaikaa.
Tutkimuksessa selvitettiin alakoulussa käsityötä opettavien opettajien kokemuksia yhteisopetuksesta. Tutkimukseen osallistui 12 opettajaa kolmesta eri koulusta. Opettajista kahdeksan työskentelee yhteisopetuksen ja monimateriaalisen käsityön kehittämisen pilottikoululla. Loput neljä työskentelevät kahdessa Uudellamaalla sijaitsevassa koulussa. Jokainen opettaja on toteuttanut yhteisopetusta vähintään lukuvuoden 2016-2017 alusta alkaen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja tutkimusotteena käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkielman aineisto kerättiin havainnoimalla neljän opettajaparin oppitunteja sekä jokaiselle opettajalle järjestetyllä teemahaastattelulla. Selvitettyjen kokemuksien avulla saatiin tietoa siitä, miten yhteisopetusta toteutetaan sekä sovelletaan peruskoulun käsityön opetuksessa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu yhteisopetuksen kokemusten ympärille. Käsityön opetuksessa käytettävä yhteisopetus muodostuu sen toteuttamisen malleista ja kehittymisen vaiheista, käsityöoppiaineen sisällöistä sekä monimateriaalisen käsityön vaikutuksista.
Tuloksista on huomattavissa, että yhteisopetuksen avulla opettajat kokivat työn ja vastuun jakamisen helpotuksena. Eriyttäminen oli myös aiempaa helpompaa. Yhteisopetus voi olla toimivaa ainoastaan, jos opettajien henkilö-kemiat toimivat ja opetukseen liittyvät käytännön järjestelyt ovat kunnossa.
Yhteisopetus parantaa opettajien ja oppilaiden oppimista sekä kehittää käsityöoppiainetta. Se nähdään käytännöllisenä opetusmallina nyt ja tulevaisuudessa. Yhteisopetuksella on mahdollista toteuttaa aiempaa monipuolisempaa käsityön opetusta, mutta sen kehittäminen vaatii kuitenkin lisää käytännön kokemusta, resursseja ja suunnitteluaikaa.