Asiantuntijapalvelun tarjoajan valinta : Mainostoimistovalinnan erityispiirteet
Uusitalo, Eero (2018-01-08)
Asiantuntijapalvelun tarjoajan valinta : Mainostoimistovalinnan erityispiirteet
Uusitalo, Eero
(08.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee mainostoimistopalvelujen tarjoajan valintaa. Tutkielman tarkoituksena on perehtyä mainostoimistopalvelujen tarjoajan valintaan liittyviin erityispiirteisiin verrattuna asiantuntijapalveluihin yleensä. Tarkasteltavana ovat yritysten väliset asiakassuhteet ja niiden aloittamisen edellytykset ja valintaperusteet. Tutkimuksen osaongelmat ovat: 1. Miten asiantuntijapalvelun tarjoaja valitaan? 2. Mitkä ovat mainostoimistopalvelujen tarjoajan valinnan erityispiirteet? Teoriapohja vertailulle saadaan aiemmista asiantuntijapalvelun tarjoajan valintaan liittyvistä tutkimuksista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla markkinointiviestinnän palvelujen ostajia, kuten markkinointijohtajia. Teemahaastatteluissa haastateltiin kahdeksaa johtotehtävissä työskentelevää markkinoinnin päättäjää. Tutkimushaastattelujen perusteella mainostoimistopalvelun tarjoajan valinta noudattaa monelta osin samoja linjoja kuin asiantuntijapalvelun tarjoajan valinta yleensä, mutta joitain omaleimaisia painopisteitä voidaan tunnistaa. Alalle tyypillistä on valintaprosessiin osallistuvien henkilöiden vähäinen määrä ja loppukäyttäjien, eli toisin sanoen mainostoimiston kanssa yhteistyössä toimivien, merkittävä painoarvo päätöksenteossa. Merkille pantavaa tutkimusaineistossa on henkilökohtaisten suhteiden ja henkilökemioiden merkittävyys valintaan vaikuttavana tekijänä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla markkinointiviestinnän palvelujen ostajia, kuten markkinointijohtajia. Teemahaastatteluissa haastateltiin kahdeksaa johtotehtävissä työskentelevää markkinoinnin päättäjää. Tutkimushaastattelujen perusteella mainostoimistopalvelun tarjoajan valinta noudattaa monelta osin samoja linjoja kuin asiantuntijapalvelun tarjoajan valinta yleensä, mutta joitain omaleimaisia painopisteitä voidaan tunnistaa. Alalle tyypillistä on valintaprosessiin osallistuvien henkilöiden vähäinen määrä ja loppukäyttäjien, eli toisin sanoen mainostoimiston kanssa yhteistyössä toimivien, merkittävä painoarvo päätöksenteossa. Merkille pantavaa tutkimusaineistossa on henkilökohtaisten suhteiden ja henkilökemioiden merkittävyys valintaan vaikuttavana tekijänä.