Alkuopettajien kokemuksia sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta : Opettajan roolin merkitys ja sukupuolierojen näyttäytyminen koulun arjessa
Peltonen, Anni (2018-05-09)
Alkuopettajien kokemuksia sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta : Opettajan roolin merkitys ja sukupuolierojen näyttäytyminen koulun arjessa
Peltonen, Anni
(09.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424077
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424077
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka alkuopettajat näkevät oman roolinsa sukupuolten välisen tasa-arvon tukijoina ja edistäjinä ja kuinka erilaiset sukupuoliroolit ja sukupuoliin kohdistuvat mahdolliset erot näyttäytyvät koulun arjessa. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka alkuopettajat toteuttavat sukupuolten välistä tasa-arvoa omalla kohdallaan. Uudessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa korostetaan entisestään oppilaiden sukupuolesta riippumatonta yhdenvertaisuutta. Oppilailla tulee olla oikeus tehdä valintoja oman mielenkiinnon kohteidensa mukaan, eikä sen, mikä on yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti odotettua tiettyjen sukupuolistereotypioiden näkökulmasta. Tutkimuksen taustateoria pohjautuu sosiaalisen ja kulttuurisen sukupuolen määritelmiin sekä tasa-arvon merkitykseen koulukontekstissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Pirkanmaan alueen kahdesta koulusta ja se koostuu 6 alkuopettajan haastattelusta, jotka toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelu- menetelmää käyttäen. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan, sillä tarkoituksena on ollut tutkia alkuopettajien henkilökohtaisia kokemuksia sukupuolten tasa-arvoon liittyen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että alkuopettajat näkevät oman roolinsa merkityksellisenä sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta, erityisesti yhteistyössä kotien kanssa. Sukupuolten välillä nähtiin eroja muun muassa leikeissä sekä tavassa toimia vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Koulun fyysisten tilojen nähtiin olevan selkeimpiä erottelevia tekijöitä sukupuolten välillä. Jokaisella opettajalla nähtiin olevan vahva pyrkimys toimia työssään tasa-arvoisesti, välttäen erontekoa sukupuolten välillä. Opettajan toimiessa koulussa oppilaitaan kohtaan tasa-arvoisesti, saavutetaan kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia oppilaiden sukupuoli-identiteetin näkökulmasta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Pirkanmaan alueen kahdesta koulusta ja se koostuu 6 alkuopettajan haastattelusta, jotka toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelu- menetelmää käyttäen. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan, sillä tarkoituksena on ollut tutkia alkuopettajien henkilökohtaisia kokemuksia sukupuolten tasa-arvoon liittyen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että alkuopettajat näkevät oman roolinsa merkityksellisenä sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta, erityisesti yhteistyössä kotien kanssa. Sukupuolten välillä nähtiin eroja muun muassa leikeissä sekä tavassa toimia vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Koulun fyysisten tilojen nähtiin olevan selkeimpiä erottelevia tekijöitä sukupuolten välillä. Jokaisella opettajalla nähtiin olevan vahva pyrkimys toimia työssään tasa-arvoisesti, välttäen erontekoa sukupuolten välillä. Opettajan toimiessa koulussa oppilaitaan kohtaan tasa-arvoisesti, saavutetaan kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia oppilaiden sukupuoli-identiteetin näkökulmasta.