Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä yhden kaupungin musiikkipainotteisten luokkien toiminnasta : "Elämän eväitä ja esiintymistaitoa"
Huhtasalo, Noora (2018-05-09)
Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä yhden kaupungin musiikkipainotteisten luokkien toiminnasta : "Elämän eväitä ja esiintymistaitoa"
Huhtasalo, Noora
(09.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424107
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424107
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin yhden kaupungin musiikkipainotteisten luokkien toteutusta ja toimintaa. Tutkimuksen avulla haluttiin tietää, onko musiikkipainotteisen luokan toiminta sujuvaa ja toimivaa niin oppilaiden kuin opettajienkin kannalta ja miten musiikkipainotteisten luokkien opetusta toteutetaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös opettajien ja oppilaiden ajatuksia ja näkemyksiä musiikin harrastamisesta. Lisäksi selvitettiin millaista yhteistyötä musiikkipainotteisten luokkien ja kaupungin musiikkiopiston välillä toteutetaan.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohteena oli eräs kaupunki, jossa toteutetaan musiikkipainotteista luokkatoimintaa ja jossa on koulun läheisyydessä musiikkioppilaitos. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä viittä alakoulun luokanopettajaa, jotka opettivat musiikkipainotteisia luokkia. Lisäksi haastateltiin yhtä musiikkiopiston opettajaa, joka toimi yhteyshenkilönä musiikkiopiston ja koulun välisessä yhteistyössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös musiikkipainotteisella luokalla opiskelevien alakoulun neljännen vuosiluokan oppilaiden ajatuksia avoimen kyselylomakkeen avulla. Opettajien haastatteluissa puolestaan tutkimusmenetelmänä käytettiin suoraa yksilöhaastattelua. Tutkimustuloksia analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla tutkimusongelmien mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että musiikkipainotteisten luokkien toimivuudesta on etenkin opettajilla varsin eriäviä näkemyksiä. Jotkut opettajat puolustivat vahvasti musiikkipainotteisia luokkia ja toiset taas ehdottivat musiikkiluokan poistamisen harkitsemista erityisesti ylemmillä alakoulun luokka-asteilla. Musiikkipainotteisten luokkien toteutus koettiin kuitenkin sekä opettajien, että oppilaiden keskuudessa varsin sujuvaksi. Lisätyötä opettajille kerrottiin aiheutuvan konserttien järjestämisestä. Oppilaille konserttien järjestämisen lisäksi lisätyötä aiheutuu mahdollisista teoria- ja soittotunneista musiikkiopistolla. Musiikkiharrastuksesta opettajilla ja oppilailla oli varsin myönteinen käsitys esimerkiksi esiintymistaitoa ja itsevarmuutta vahvistavana tekijänä, mutta sekä oppilaat että opettajat tiedostivat myös sen vaativuuden ja että musiikkiharrastus vie paljon aikaa. Koulun ja musiikkiopiston välisestä yhteistyöstä oli sekä oppilailla että opettajilla paljon myönteisiä kokemuksia, mutta opettajat toivoivat parannusta erityisesti oppilaitosten väliseen tiedotukseen yhteistyön sujuvuuden varmistamiseksi.
Asiasanat: musiikkipainotteinen luokka, musikaalisuus, musiikkiharrastus, musiikkiopisto, yhteistyö
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohteena oli eräs kaupunki, jossa toteutetaan musiikkipainotteista luokkatoimintaa ja jossa on koulun läheisyydessä musiikkioppilaitos. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä viittä alakoulun luokanopettajaa, jotka opettivat musiikkipainotteisia luokkia. Lisäksi haastateltiin yhtä musiikkiopiston opettajaa, joka toimi yhteyshenkilönä musiikkiopiston ja koulun välisessä yhteistyössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös musiikkipainotteisella luokalla opiskelevien alakoulun neljännen vuosiluokan oppilaiden ajatuksia avoimen kyselylomakkeen avulla. Opettajien haastatteluissa puolestaan tutkimusmenetelmänä käytettiin suoraa yksilöhaastattelua. Tutkimustuloksia analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla tutkimusongelmien mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että musiikkipainotteisten luokkien toimivuudesta on etenkin opettajilla varsin eriäviä näkemyksiä. Jotkut opettajat puolustivat vahvasti musiikkipainotteisia luokkia ja toiset taas ehdottivat musiikkiluokan poistamisen harkitsemista erityisesti ylemmillä alakoulun luokka-asteilla. Musiikkipainotteisten luokkien toteutus koettiin kuitenkin sekä opettajien, että oppilaiden keskuudessa varsin sujuvaksi. Lisätyötä opettajille kerrottiin aiheutuvan konserttien järjestämisestä. Oppilaille konserttien järjestämisen lisäksi lisätyötä aiheutuu mahdollisista teoria- ja soittotunneista musiikkiopistolla. Musiikkiharrastuksesta opettajilla ja oppilailla oli varsin myönteinen käsitys esimerkiksi esiintymistaitoa ja itsevarmuutta vahvistavana tekijänä, mutta sekä oppilaat että opettajat tiedostivat myös sen vaativuuden ja että musiikkiharrastus vie paljon aikaa. Koulun ja musiikkiopiston välisestä yhteistyöstä oli sekä oppilailla että opettajilla paljon myönteisiä kokemuksia, mutta opettajat toivoivat parannusta erityisesti oppilaitosten väliseen tiedotukseen yhteistyön sujuvuuden varmistamiseksi.
Asiasanat: musiikkipainotteinen luokka, musikaalisuus, musiikkiharrastus, musiikkiopisto, yhteistyö