Aikaa, kokoa ja määrää koskevien sanojen yhteys esimatemaattisiin taitoihin
Alasorvari, Katariina; Kukkakorpi, Heidi (2018-05-31)
Aikaa, kokoa ja määrää koskevien sanojen yhteys esimatemaattisiin taitoihin
Alasorvari, Katariina
Kukkakorpi, Heidi
(31.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060125119
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060125119
Tiivistelmä
Matemaattiset taidot vaikuttavat keskeisesti elämässä menestymiseen moderneissa länsimaisissa valtioissa. Varhaisia matemaattisia taitoja koskeva tieto on tärkeää, sillä erot matemaattisissa taidoissa ovat havaittavissa varhain. Erot matemaattisesti heikkojen ja taitavien lasten välillä kasvavat iän myötä. Matemaattisten taitojen ja varhaisen tuottavan kielitaidon yhteys on havaittu kansainvälisessä tutkimuksessa, mutta suomenkielistä tai suomalaista tutkimusta aiheesta ei ole juurikaan julkaistu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kaksivuotiaiden lasten aikaa, kokoa ja määrää koskevien sanojen taitamisen yhteyttä esimatemaattisiin taitoihin 6-vuotiaana. Lisäksi ollaan kiinnostuneita vaikuttaako lapsen sukupuoli edellä mainittujen sanojen taitamiseen kaksivuotiaana, esimatemaattisiin taitoihin 6-vuotiaana sekä näiden väliseen yhteyteen. Tutkimuksen aineisto on peräisin Turun yliopiston Hyvän kasvun avaimet (the STEPS Study) – seurantatutkimuksesta ja tutkimus perustuu 347 lapsen otokseen. Lasten aikaa, kokoa ja määrää koskevien sanojen taitamista kaksivuotiaana arvioitiin The Toddler MCDI – kyselytutkimuksella, joka perustuu vanhempien arvioihin lapsen osaamisesta. Esimatemaattisia taitoja kuusivuotiaana arvioitiin Esikouluikäisen kysely – kyselytutkimuksella.
Aineiston analysoitiin käytettiin regressioanalyysia ja riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aikaa, kokoa ja määrää ilmaisevien sanojen taitaminen kaksivuotiaana on yhteydessä esimatemaattisiin taitoihin 6- vuotiaana, kun koko sanaston vaikutus on kontrolloitu. Tutkimuksessa havaittiin kokoa ja määrää koskevien sanojen taitamisen kaksivuotiaana ennustavan esimatemaattisia taitoja 6vuotiaana. Tytöt menestyivät poikia paremmin aikaa, kokoa ja määrää ilmaisevien sanojen taitamisessa kaksivuotiaana. Esimatemaattisissa taidoissa 6-vuotiaana ei ollut merkittäviä eroja sukupuolten välillä. Sukupuoli vaikutti sanaryhmien taitamisen ja esimatemaattisten taitojen väliseen yhteyteen niin, että pojilla sanojen taitaminen oli voimakkaammin yhteydessä esimatemaattisiin taitoihin, kuin tytöillä.
Tutkimusten tulosten avulla ymmärretään jo varhaisen sanaston, erityisesti kokoa ja määrää koskevien sanojen taitamisen, merkitys esimatemaattisten taitojen kannalta ja näin ollen matemaattisten taitojen kehittymisen kannalta läpi elämän. Varhaiskasvatuksen henkilökunnan ja vanhempien siis tulee sanoittaa lapsille täsmällisesti erilaisia matemaattisia ilmiöitä, kuten aikaan, kokoon ja määrään liittyviä asioita. Sanoittamisella vahvistetaan lapsen sanaston kehitystä ja tuetaan näin myös esimatemaattisia taitoja myöhemmässä ikävaiheessa.
Aineiston analysoitiin käytettiin regressioanalyysia ja riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aikaa, kokoa ja määrää ilmaisevien sanojen taitaminen kaksivuotiaana on yhteydessä esimatemaattisiin taitoihin 6- vuotiaana, kun koko sanaston vaikutus on kontrolloitu. Tutkimuksessa havaittiin kokoa ja määrää koskevien sanojen taitamisen kaksivuotiaana ennustavan esimatemaattisia taitoja 6vuotiaana. Tytöt menestyivät poikia paremmin aikaa, kokoa ja määrää ilmaisevien sanojen taitamisessa kaksivuotiaana. Esimatemaattisissa taidoissa 6-vuotiaana ei ollut merkittäviä eroja sukupuolten välillä. Sukupuoli vaikutti sanaryhmien taitamisen ja esimatemaattisten taitojen väliseen yhteyteen niin, että pojilla sanojen taitaminen oli voimakkaammin yhteydessä esimatemaattisiin taitoihin, kuin tytöillä.
Tutkimusten tulosten avulla ymmärretään jo varhaisen sanaston, erityisesti kokoa ja määrää koskevien sanojen taitamisen, merkitys esimatemaattisten taitojen kannalta ja näin ollen matemaattisten taitojen kehittymisen kannalta läpi elämän. Varhaiskasvatuksen henkilökunnan ja vanhempien siis tulee sanoittaa lapsille täsmällisesti erilaisia matemaattisia ilmiöitä, kuten aikaan, kokoon ja määrään liittyviä asioita. Sanoittamisella vahvistetaan lapsen sanaston kehitystä ja tuetaan näin myös esimatemaattisia taitoja myöhemmässä ikävaiheessa.