”Laittakaa siitä pätkä YouTubeen” : Suomenkieliset Hitler kuulee… -videot videomeeminä ja nykyperinteen ja kerronnan muotona
Ahlgren, Tero (2018-06-04)
”Laittakaa siitä pätkä YouTubeen” : Suomenkieliset Hitler kuulee… -videot videomeeminä ja nykyperinteen ja kerronnan muotona
Ahlgren, Tero
(04.06.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061325810
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061325810
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on suomenkieliset Hitler kuulee… -videot nykyperinteen muotona. Tarkastelen videoita huumorin tutkimuksen ja kerronnan tutkimuksen kautta. Selvitän aineistoni kautta, minkälaista tutkimusaineistoa Hitler kuulee… -videot ovat, ja mitä aiheita ja sisältöjä suomenkielisissä Hitler kuulee… -videoissa käsitellään. Samalla tutkin videoiden kytkeytymistä ajankohtaisiin tapahtumiin, niiden sisältämän huumorin piirteitä sekä niiden narratiivisia piirteitä.
Hitler-videomeemit pohjaavat vuonna 2004 julkaistun saksalaisen elokuvan Der Untergang (suom. Perikato) eri kohtauksiin, joita on otettu uudelleen käyttöön osana internetissä levitettäviä videoita. Käytän oman aineistoni videoista nimitystä Hitler kuulee… -videomeemi, jolla viittaan yhteen tiettyyn elokuvakohtaukseen liittyviin videoihin erotuksena muista Hitler-videomeemeistä. Aineistonani on 25 YouTuben kautta haettua videota.
Keskeisenä teoreettisena ja metodologisena viitekehyksenä käytän internetetnografiaa. Keskeisinä käsitteinä on meemi sekä meemien tuottamiseen liittyen produsage (suom. käyttäjätuotanto). Teen tutkielmassa myös katsauksen YouTube.com historiaan ja aiempaan tutkimukseen osana esittelyä tutkimusaineistoni muodostamisesta. Videoiden tarkastelussa käytän kontekstualisoivaa ja dialogista luentaa. Keskeinen huumorin tarkastelun väline on inkongruenssimalli.
Hitler kuulee… -videot ovat multimodaalisia kokonaisuuksia, joissa yhdistyy taustana käytetty elokuvakohtaus intensiivisine roolisuorituksineen ja videoiden repliikkien uudelleensanoittaminen videoon editoiduin tekstityksin. Videot ovat myös tunnistettavissa meemikokonaisuudeksi ja osaksi käyttäjätuotantoa. Aineistoni videoiden teemat ovat ammattiurheilu, harrastukset ja teknologia, videopelit, paikallispolitiikka, YLEn ohjelmat, maahanmuuttopolitiikka, julkisuuden henkilöt, nuorisokulttuuri (”jonnet”), muut ajankohtaiset tapahtumat, paikkakunnat, sekä sauna.
Aineisto on pieni otos useista sadoista samankaltaisista videoista. Sen avulla kuitenkin voin jo löytää joitain videoiden sisältöön liittyviä yhdistäviä piirteitä, kuten tapa lainata argumentteja julkisesta keskustelusta tai tapa valikoida omaan harrastuneisuuteen liittyvää sanastoa. Videoita kommentoidaan vaihtelevasti osan videoista saadessa nolla kommenttia, kun taas yhtä aineiston videota on kommentoitu yli 500 kertaa. Laajempi sisältökartoitus videoista olisi tarpeen. Lisäksi YouTube -videoiden katsomisen sosiaalista ja teknistä konteksti voisi tutkia tarkemmin muun muassa käyttäjätutkimuksilla.
Hitler-videomeemit pohjaavat vuonna 2004 julkaistun saksalaisen elokuvan Der Untergang (suom. Perikato) eri kohtauksiin, joita on otettu uudelleen käyttöön osana internetissä levitettäviä videoita. Käytän oman aineistoni videoista nimitystä Hitler kuulee… -videomeemi, jolla viittaan yhteen tiettyyn elokuvakohtaukseen liittyviin videoihin erotuksena muista Hitler-videomeemeistä. Aineistonani on 25 YouTuben kautta haettua videota.
Keskeisenä teoreettisena ja metodologisena viitekehyksenä käytän internetetnografiaa. Keskeisinä käsitteinä on meemi sekä meemien tuottamiseen liittyen produsage (suom. käyttäjätuotanto). Teen tutkielmassa myös katsauksen YouTube.com historiaan ja aiempaan tutkimukseen osana esittelyä tutkimusaineistoni muodostamisesta. Videoiden tarkastelussa käytän kontekstualisoivaa ja dialogista luentaa. Keskeinen huumorin tarkastelun väline on inkongruenssimalli.
Hitler kuulee… -videot ovat multimodaalisia kokonaisuuksia, joissa yhdistyy taustana käytetty elokuvakohtaus intensiivisine roolisuorituksineen ja videoiden repliikkien uudelleensanoittaminen videoon editoiduin tekstityksin. Videot ovat myös tunnistettavissa meemikokonaisuudeksi ja osaksi käyttäjätuotantoa. Aineistoni videoiden teemat ovat ammattiurheilu, harrastukset ja teknologia, videopelit, paikallispolitiikka, YLEn ohjelmat, maahanmuuttopolitiikka, julkisuuden henkilöt, nuorisokulttuuri (”jonnet”), muut ajankohtaiset tapahtumat, paikkakunnat, sekä sauna.
Aineisto on pieni otos useista sadoista samankaltaisista videoista. Sen avulla kuitenkin voin jo löytää joitain videoiden sisältöön liittyviä yhdistäviä piirteitä, kuten tapa lainata argumentteja julkisesta keskustelusta tai tapa valikoida omaan harrastuneisuuteen liittyvää sanastoa. Videoita kommentoidaan vaihtelevasti osan videoista saadessa nolla kommenttia, kun taas yhtä aineiston videota on kommentoitu yli 500 kertaa. Laajempi sisältökartoitus videoista olisi tarpeen. Lisäksi YouTube -videoiden katsomisen sosiaalista ja teknistä konteksti voisi tutkia tarkemmin muun muassa käyttäjätutkimuksilla.