Maahanmuuttaja käsitöissä : Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaiden kohtaama sosiaalinen tuki perusopetuksen käsityötunneilla
Kojola, Veera; Kaskinen, Mira (2017-12-12)
Maahanmuuttaja käsitöissä : Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaiden kohtaama sosiaalinen tuki perusopetuksen käsityötunneilla
Kojola, Veera
Kaskinen, Mira
(12.12.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017122256100
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017122256100
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada ymmärrystä siitä, mitä sosiaalista tukea valmistavan opetuksen oppilaat kohtaavat ollessaan integroituna perusopetuksen käsityötunneille. Perusopetukseen valmistavaa opetusta voidaan järjestää maahanmuuttajalapsille ja -nuorille, mikäli heidän kieli- ja koulutaitonsa sitä edellyttävät. Sosiaalinen tuki on prosessi, jossa yksilö tuntee, huolehtii ja yhdistyy ihmisryhmään. Tässä tutkimuksessa sosiaalinen tuki jaetaan kolmeen muotoon: emotionaaliseen, informatiiviseen ja instrumentaaliseen tukeen (Helgeson 2003; House 1981, Väisänen, Pietarinen, Pyhältö, Toom & Soini 2017).
Tutkimusta lähestyttiin laadullisella monitapaustutkimuksella ja fenomenologis- hermeneuttisella tutkimusotteella. Nämä lähestymistavat auttoivat ymmärtämään syvällisesti sosiaalisen tuen ilmenemistä. Tutkimus perustuu seitsemän perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaan puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin sekä heidän 25 käsityötunnin tarkkailevaan havainnointiin. Kyseiset oppilaat oli integroitu kolmelle eri vuosiluokalle. Heihin tutustuttiin ennen aineistonkeruuta osallistuvan havainnoinnin keinoin perusopetukseen valmistavan opetuksen toiminnan mukana.
Sekä havainnot että puolistrukturoidut teemahaastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Lisäksi puolistrukturoituja teemahaastatteluja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin perusteella pääluokiksi muodostuivat Ymmärrys käsitöistä, Emotionaalinen tuki, Informatiivinen tuki sekä Instrumentaalinen tuki.
Tuloksien mukaan perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaat kohtasivat sosiaalista tukea perusopetuksen käsityötunneilla sekä sen antajina että saajina. Jokaisessa tuen muodossa oli kuitenkin kehitettävää, jotta heidän integrointinsa perusopetuksen käsityötunneille täyttäisi sille asetetut tavoitteet onnistuneesti. Kehitettävää ilmeni enemmän opetuksessa kuin perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaiden omassa toiminnassa. Perusopetuksen käsityönopettajien tueksi laadittiin huoneentaulu, joka neuvoo opettajia perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaiden huomioimisessa.
Tutkimusta lähestyttiin laadullisella monitapaustutkimuksella ja fenomenologis- hermeneuttisella tutkimusotteella. Nämä lähestymistavat auttoivat ymmärtämään syvällisesti sosiaalisen tuen ilmenemistä. Tutkimus perustuu seitsemän perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaan puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin sekä heidän 25 käsityötunnin tarkkailevaan havainnointiin. Kyseiset oppilaat oli integroitu kolmelle eri vuosiluokalle. Heihin tutustuttiin ennen aineistonkeruuta osallistuvan havainnoinnin keinoin perusopetukseen valmistavan opetuksen toiminnan mukana.
Sekä havainnot että puolistrukturoidut teemahaastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Lisäksi puolistrukturoituja teemahaastatteluja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin perusteella pääluokiksi muodostuivat Ymmärrys käsitöistä, Emotionaalinen tuki, Informatiivinen tuki sekä Instrumentaalinen tuki.
Tuloksien mukaan perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaat kohtasivat sosiaalista tukea perusopetuksen käsityötunneilla sekä sen antajina että saajina. Jokaisessa tuen muodossa oli kuitenkin kehitettävää, jotta heidän integrointinsa perusopetuksen käsityötunneille täyttäisi sille asetetut tavoitteet onnistuneesti. Kehitettävää ilmeni enemmän opetuksessa kuin perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaiden omassa toiminnassa. Perusopetuksen käsityönopettajien tueksi laadittiin huoneentaulu, joka neuvoo opettajia perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaiden huomioimisessa.