Kuullun ymmärtämisen kehitys tehostetun satujen lukemisen kontekstissa
Nieminen, Riikka (2018-03-29)
Kuullun ymmärtämisen kehitys tehostetun satujen lukemisen kontekstissa
Nieminen, Riikka
(29.03.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042418422
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042418422
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida viisivuotiaiden kuullun ymmärtämisen kehittymistä päiväkotivuoden aikana. Lisäksi tutkittiin siihen yhteydessä olevia tekijöitä liittyen lapsen kiinnostukseen kuunnella satuja ja kertomuksia sekä vanhempien lukuaktiivisuutta ja kokemuksia satujen lukemisesta. Tutkimus on osa Turun yliopiston SataKiel-projektia, joka pohjautuu Seitsemän minuuttia sadulle -toimintamalliin. Tutkimus toteutettiin eräässä varsinaissuomalaisessa kaupungissa, viidessä eri päiväkodissa. Tutkimukseen osallistuvat lapset kuuluivat tehostetun satujenlukemisen päiväkotiryhmiin.
Aineiston keruu toteutettiin päiväkotivuoden alussa, syksyllä 2015 ja lopussa, keväällä 2016. Vanhemmille suunnattu kysely toteutettiin helmikuussa 2016. Kuullun ymmärtämistä arvioitiin tehtäväsarjalla, joka tehtiin jokaisen lapsen kanssa yksitellen. Kuullun ymmärtämistä mittaava testi muodostui vapaan, muistinvaraisen kerronnan tehtävästä sekä tarinan ydinrakenteeseen pohjautuvista vihjeistetyistä kysymyksistä. Lapsen kiinnostusta satujen lukemiseen, vanhempien lukuaktiivisuutta ja kokemuksia arvioitiin vanhemmille suunnatun kyselyn perusteella. Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä laadullisin menetelmin sisällön analyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kuullun ymmärtämisen kehittyneen tilastollisesti merkitsevästi päiväkotivuoden aikana. Kuullun ymmärtäminen kehittyi sekä vapaan muistinvaraisen kerronnan että lapsille esitettyjen, tarinan ydinrakenteeseen pohjautuvien vihjeistettyjen kysymysten osalta. Tulos on samansuuntainen aiempien lasten ymmärtämisvalmiuksiin kohdistuvien tutkimusten kanssa. Vanhempien lukuaktiivisuudella ja lapsen kiinnostuksella satujen lukemiseen havaittiin myönteinen yhteys kuullun ymmärtämiseen. Tulos on samansuuntainen suhteessa aikaisempiin tutkimustuloksiin. Vanhempien kokemukset Seitsemän minuuttia sadulle -toimintamallin toteuttamisesta olivat pääosin myönteisiä. Kiinnostavaa oli, että lasten kuullun ymmärtäminen näytti kehittyvän sitä voimakkaammin, mitä myönteisemmin vanhemmat suhtautuivat. Vanhemmat pitivät satujen lukemista merkittävänä lapsen kehityksen tukemisen kannalta. Laadullinen analyysi toi esille sen, miten vanhemmat kokivat satujen lukemisen kehittävän kognitiivisia ja kielellisiä taitoja sekä motivaatioon liittyviä tekijöitä. Aikaisempien tutkimusten perusteella vuorovaikutteisella lukemisella voidaan tukea juuri näitä, oppimisen kannalta tärkeitä osa-alueita.
Aineiston keruu toteutettiin päiväkotivuoden alussa, syksyllä 2015 ja lopussa, keväällä 2016. Vanhemmille suunnattu kysely toteutettiin helmikuussa 2016. Kuullun ymmärtämistä arvioitiin tehtäväsarjalla, joka tehtiin jokaisen lapsen kanssa yksitellen. Kuullun ymmärtämistä mittaava testi muodostui vapaan, muistinvaraisen kerronnan tehtävästä sekä tarinan ydinrakenteeseen pohjautuvista vihjeistetyistä kysymyksistä. Lapsen kiinnostusta satujen lukemiseen, vanhempien lukuaktiivisuutta ja kokemuksia arvioitiin vanhemmille suunnatun kyselyn perusteella. Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä laadullisin menetelmin sisällön analyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kuullun ymmärtämisen kehittyneen tilastollisesti merkitsevästi päiväkotivuoden aikana. Kuullun ymmärtäminen kehittyi sekä vapaan muistinvaraisen kerronnan että lapsille esitettyjen, tarinan ydinrakenteeseen pohjautuvien vihjeistettyjen kysymysten osalta. Tulos on samansuuntainen aiempien lasten ymmärtämisvalmiuksiin kohdistuvien tutkimusten kanssa. Vanhempien lukuaktiivisuudella ja lapsen kiinnostuksella satujen lukemiseen havaittiin myönteinen yhteys kuullun ymmärtämiseen. Tulos on samansuuntainen suhteessa aikaisempiin tutkimustuloksiin. Vanhempien kokemukset Seitsemän minuuttia sadulle -toimintamallin toteuttamisesta olivat pääosin myönteisiä. Kiinnostavaa oli, että lasten kuullun ymmärtäminen näytti kehittyvän sitä voimakkaammin, mitä myönteisemmin vanhemmat suhtautuivat. Vanhemmat pitivät satujen lukemista merkittävänä lapsen kehityksen tukemisen kannalta. Laadullinen analyysi toi esille sen, miten vanhemmat kokivat satujen lukemisen kehittävän kognitiivisia ja kielellisiä taitoja sekä motivaatioon liittyviä tekijöitä. Aikaisempien tutkimusten perusteella vuorovaikutteisella lukemisella voidaan tukea juuri näitä, oppimisen kannalta tärkeitä osa-alueita.