Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista : "Se kuuluu siihen opettajan hommaan jos joku tarttee apua."
Åhman, Anna; Vuorilehto, Emmi (2018-05-02)
Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista : "Se kuuluu siihen opettajan hommaan jos joku tarttee apua."
Åhman, Anna
Vuorilehto, Emmi
(02.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824842
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824842
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksesta vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista. Tutkimushenkilöiden kokemuksia selvitettiin kolmen pääteeman avulla, joita olivat heidän saamansa koulutus, luokalle saadut tukitoimet sekä heidän omat työkokemuksensa.
Tutkimusaineisto hankittiin Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen vastavalmistuneilta luokanopettajilta. Luokanopettajat olivat olleet haastatteluhetkellä työelämässä puolesta vuodesta kolmeen vuoteen. Tutkimushenkilöitä oli kahdeksan ja tutkimus toteutettiin Raumalla vuosina 2017–2018.
Tutkimus perustuu kvalitatiiviseen tutkimusperinteeseen, jota ohjaa fenomenologis- hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin avoimen tutkimuslomakkeen avulla. Aineisto analysointiin sisällönanalyysilla.
Kokemukset inkluusiota ja tukea tarvitsevia oppilaita kohtaan ovat sitä positiivisempia, mitä parempi koulutus luokanopettajalla on erityispedagogiikan osalta, mitä enemmän koululla on tarjota tukitoimia ja mitä enemmän luokanopettajalle on kertynyt työkokemusta. Tutkimustulosten mukaan Rauman kampuksen luokanopettajaopinnot antavat heikot valmiudet opettaa tukea tarvitsevia oppilaita. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että luokanopettajien koulutusta tulisi muokata inklusiivisempaan suuntaan. Lisäksi moniammatillista yhteistyötä tulisi lisätä työn helpottamiseksi, jolloin kokemukset inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista olisivat positiivisempia. Osa luokanopettajista suhtautuu edelleen inkluusioon kriittisesti.
Tutkimusaineisto hankittiin Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen vastavalmistuneilta luokanopettajilta. Luokanopettajat olivat olleet haastatteluhetkellä työelämässä puolesta vuodesta kolmeen vuoteen. Tutkimushenkilöitä oli kahdeksan ja tutkimus toteutettiin Raumalla vuosina 2017–2018.
Tutkimus perustuu kvalitatiiviseen tutkimusperinteeseen, jota ohjaa fenomenologis- hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin avoimen tutkimuslomakkeen avulla. Aineisto analysointiin sisällönanalyysilla.
Kokemukset inkluusiota ja tukea tarvitsevia oppilaita kohtaan ovat sitä positiivisempia, mitä parempi koulutus luokanopettajalla on erityispedagogiikan osalta, mitä enemmän koululla on tarjota tukitoimia ja mitä enemmän luokanopettajalle on kertynyt työkokemusta. Tutkimustulosten mukaan Rauman kampuksen luokanopettajaopinnot antavat heikot valmiudet opettaa tukea tarvitsevia oppilaita. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että luokanopettajien koulutusta tulisi muokata inklusiivisempaan suuntaan. Lisäksi moniammatillista yhteistyötä tulisi lisätä työn helpottamiseksi, jolloin kokemukset inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista olisivat positiivisempia. Osa luokanopettajista suhtautuu edelleen inkluusioon kriittisesti.