Peruskoulun opettajien työssään kokema väkivalta
Kotiranta, Anni (2018-10-17)
Peruskoulun opettajien työssään kokema väkivalta
Kotiranta, Anni
(17.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747518
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747518
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia peruskoulun opettajien kohtaamaa työväkivaltaa. Tarkoituksena oli selvittää, millaista työväkivaltaa peruskoulun opettajat kohtaavat ja mitkä tekijät yhdistävät peruskoulun opettajien kohtaamia työväkivaltatilanteita. Lisäksi haluttiin saada selville, millä toimenpiteillä voidaan ehkäistä peruskoulun opettajien kokemaa työväkivaltaa.
Tutkimusaineisto oli osa EduSafe -hankkeeseen (Turun yliopiston Turvallisuuden edistäminen opetusalalla -tutkimushanke) kuuluvan Stop väkivallalle kouluissa ja päiväkodeissa -intervention aineistoa. Tutkimusaineisto kerättiin kuudessa ryhmähaastattelussa, joihin osallistui yhteensä 20 opetusalan työntekijää, sekä opetushenkilökunnan täyttämistä väkivaltatilanteiden ilmoitus- ja käsittelylomakkeista (n=49) syksyn 2017 aikana. Aineistonanalyysimenetelminä käytettiin aineistolähtöistä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että peruskoulun opettajat kokevat työssään fyysistä ja henkistä väkivaltaa sen eri muodoissa. Hyökkäävä suora henkinen väkivalta, johon kuuluu muun muassa haistattelu, nimittely, epäasiallinen käytös ja kritisointi, näyttäytyi yleisimpänä opettajien kokemana väkivallan muotona. Suora fyysinen väkivalta, kuten pureminen, raapiminen ja lyöminen, oli tyypillisempää käytöstä nuorempien oppilaiden taholta ja henkinen väkivalta taas yläkouluikäisten oppilaiden taholta. Peruskoulun opettajien kokemaa työväkivaltaa yhdistivät erilaiset yksilöön, tilanteeseen ja ilmiöön liittyvät tekijät, kuten diagnoosit, opettajan puuttuminen oppilaan käytökseen sekä auktoriteetin heikkeneminen.
Tutkimuksen tuloksien mukaan opettajat kokevat sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa työssään, jonka takia väkivallan ehkäisy on hyvin tärkeä aihe pohdittavaksi. Tutkimustuloksien mukaan peruskoulun opettajien työssä kokemaa väkivaltaa voidaan ehkäistä ennakoinnilla, opettajien asiantuntijuudella ja reagoinnilla fyysisessä väkivaltatilanteessa. Opettajan asiantuntijuus näyttäytyi tärkeänä osana väkivallan ehkäisyä. Tämän takia olisi tärkeää, että myös opettajankoulutuksessa otettaisiin huomioon opettajan työn sisältämät väkivaltatilanteiden riskit ja niiden hallinta.
Tutkimusaineisto oli osa EduSafe -hankkeeseen (Turun yliopiston Turvallisuuden edistäminen opetusalalla -tutkimushanke) kuuluvan Stop väkivallalle kouluissa ja päiväkodeissa -intervention aineistoa. Tutkimusaineisto kerättiin kuudessa ryhmähaastattelussa, joihin osallistui yhteensä 20 opetusalan työntekijää, sekä opetushenkilökunnan täyttämistä väkivaltatilanteiden ilmoitus- ja käsittelylomakkeista (n=49) syksyn 2017 aikana. Aineistonanalyysimenetelminä käytettiin aineistolähtöistä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että peruskoulun opettajat kokevat työssään fyysistä ja henkistä väkivaltaa sen eri muodoissa. Hyökkäävä suora henkinen väkivalta, johon kuuluu muun muassa haistattelu, nimittely, epäasiallinen käytös ja kritisointi, näyttäytyi yleisimpänä opettajien kokemana väkivallan muotona. Suora fyysinen väkivalta, kuten pureminen, raapiminen ja lyöminen, oli tyypillisempää käytöstä nuorempien oppilaiden taholta ja henkinen väkivalta taas yläkouluikäisten oppilaiden taholta. Peruskoulun opettajien kokemaa työväkivaltaa yhdistivät erilaiset yksilöön, tilanteeseen ja ilmiöön liittyvät tekijät, kuten diagnoosit, opettajan puuttuminen oppilaan käytökseen sekä auktoriteetin heikkeneminen.
Tutkimuksen tuloksien mukaan opettajat kokevat sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa työssään, jonka takia väkivallan ehkäisy on hyvin tärkeä aihe pohdittavaksi. Tutkimustuloksien mukaan peruskoulun opettajien työssä kokemaa väkivaltaa voidaan ehkäistä ennakoinnilla, opettajien asiantuntijuudella ja reagoinnilla fyysisessä väkivaltatilanteessa. Opettajan asiantuntijuus näyttäytyi tärkeänä osana väkivallan ehkäisyä. Tämän takia olisi tärkeää, että myös opettajankoulutuksessa otettaisiin huomioon opettajan työn sisältämät väkivaltatilanteiden riskit ja niiden hallinta.