Viinanhimo syntinä ja sairautena : Alkoholismikuvaukset suomalaisissa näytelmäelokuvissa 1948–1958
Kykkänen, Emmi (2018-10-17)
Viinanhimo syntinä ja sairautena : Alkoholismikuvaukset suomalaisissa näytelmäelokuvissa 1948–1958
Kykkänen, Emmi
(17.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110847715
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110847715
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena ovat suomalaisten näytelmäelokuvien alkoholismikuvaukset vuosina 1948–1958. Käsittelen tutkielmassani sitä, miten elokuvat määrittelevät alkoholismin, millaisia merkityksiä alkoholismille on annettu ja miten alkoholismin kuvaamisen ja määrittelemisen tavat ovat muuttuneet kyseisenä ajankohtana. Lähdeaineistona ovat alkoholismia käsittelevät elokuvat Läpi usvan (Roland af Hällström 1948), Olet mennyt minun vereeni (Teuvo Tulio 1956) ja Mies tältä tähdeltä (Jack Witikka 1958).
Jokaisen elokuvan alkoholismikuvauksesta nousee esille erilaisia teemoja, joita esittelen ja analysoin tutkielmassani. Läpi usvan käsittelee alkoholismia melodraamaelokuville ominaiseen tapaan moraalisena ongelmana. Valistuksellisuuteen tähtäävässä elokuvassa alkoholismikuvaus toimii varoittavana esimerkkinä alkoholin väärinkäytön haitoista. Olet mennyt minun vereeni kuvaa valmistusajankohdalleen poikkeuksellisesti naisen alkoholismia ja sitoo alkoholin väärinkäyttöön liittyvät kysymykset seksuaalimoraaliin ja naisille asetettuihin rooliodotuksiin. Mies tältä tähdeltä käsittelee alkoholismia toisen maailmansodan jälkeen yleistyneen lääketieteellisen sairausdiskurssin hengessä. Lisäksi se käsittelee aihetta aiemmasta poikkeavalla realismiin pyrkivällä tavalla.
Tutkielma pohjautuu elokuvien alkoholistirepresentaatioiden ja elokuvista kirjoitettujen arvosteluiden analyysiin. Analyysin tuloksia vertaan elokuvien valmistusajankohdan yleiseen alkoholismia koskeneeseen keskusteluun ja alkoholismikäsityksessä tapahtuneisiin muutoksiin. Elokuvat valmistuivat ajankohtana, jolloin alkoholismia ryhdyttiin enenevässä määrin tutkimaan tieteellisesti. Alkoholismin lääketieteellinen sairausdiskurssi yleistyi ja haastoi vanhan moraaliin ja yhteiskuntajärjestykseen perustuvan alkoholismikäsityksen.
Elokuvien ja niistä kirjoitetun aikalaiskritiikin analyysi osoittaa, että alkoholismikuvauksissa tapahtuneet muutokset kuvastavat kehitystä paitsi alkoholismin sairauskäsityksessä myös elokuvakriitikoiden sosiaalisia ongelmia käsitteleviin elokuviin kohdistaneissa odotuksissa.
Jokaisen elokuvan alkoholismikuvauksesta nousee esille erilaisia teemoja, joita esittelen ja analysoin tutkielmassani. Läpi usvan käsittelee alkoholismia melodraamaelokuville ominaiseen tapaan moraalisena ongelmana. Valistuksellisuuteen tähtäävässä elokuvassa alkoholismikuvaus toimii varoittavana esimerkkinä alkoholin väärinkäytön haitoista. Olet mennyt minun vereeni kuvaa valmistusajankohdalleen poikkeuksellisesti naisen alkoholismia ja sitoo alkoholin väärinkäyttöön liittyvät kysymykset seksuaalimoraaliin ja naisille asetettuihin rooliodotuksiin. Mies tältä tähdeltä käsittelee alkoholismia toisen maailmansodan jälkeen yleistyneen lääketieteellisen sairausdiskurssin hengessä. Lisäksi se käsittelee aihetta aiemmasta poikkeavalla realismiin pyrkivällä tavalla.
Tutkielma pohjautuu elokuvien alkoholistirepresentaatioiden ja elokuvista kirjoitettujen arvosteluiden analyysiin. Analyysin tuloksia vertaan elokuvien valmistusajankohdan yleiseen alkoholismia koskeneeseen keskusteluun ja alkoholismikäsityksessä tapahtuneisiin muutoksiin. Elokuvat valmistuivat ajankohtana, jolloin alkoholismia ryhdyttiin enenevässä määrin tutkimaan tieteellisesti. Alkoholismin lääketieteellinen sairausdiskurssi yleistyi ja haastoi vanhan moraaliin ja yhteiskuntajärjestykseen perustuvan alkoholismikäsityksen.
Elokuvien ja niistä kirjoitetun aikalaiskritiikin analyysi osoittaa, että alkoholismikuvauksissa tapahtuneet muutokset kuvastavat kehitystä paitsi alkoholismin sairauskäsityksessä myös elokuvakriitikoiden sosiaalisia ongelmia käsitteleviin elokuviin kohdistaneissa odotuksissa.