Tavutuksen vaikutus uusien sanojen lukemiseen ja oppimiseen 1- ja 2-luokkalaisilla lukijoilla
Luotojärvi, Tinja (2018-11-05)
Tavutuksen vaikutus uusien sanojen lukemiseen ja oppimiseen 1- ja 2-luokkalaisilla lukijoilla
Luotojärvi, Tinja
(05.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112949510
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112949510
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin tavutuksen vaikutusta uusien sanojen lukemiseen ja oppimiseen 1- ja 2-luokkalaisilla lukijoilla. Tutkimuksessa koehenkilöt lukivat lyhyissä tarinoissa esiintyneitä epäsanoja, jotka olivat joko tavutettuja tai tavuttamattomia. Kohdesana esiintyi aina neljä kertaa yhdessä tarinassa. Kiinnostuneita oltiin siitä, vaikuttaako tavutus uuden sanan lukemiseen ensimmäisellä lukukerralla, muuttuuko tavutuksen vaikutus useamman lukukerran jälkeen, kun lukijalle on muodostunut sanasta ortografinen muistiedustus ja vaikuttaako tavutus uusien sanojen myöhempään prosessointiin. Koehenkilöiden silmänliikkeitä rekisteröitiin tarinoiden lukemisen aikana ja niistä tarkasteltiin fiksaatioiden kestoja ja määriä sekä regressioiden todennäköisyyttä ja kestoa. Tulosten mukaan tavutus vaikeutti kohdesanojen myöhempää prosessointia ja varsinkin niiden liittämistä tarinoiden kontekstiin, mikä näkyi suurempana todennäköisyytenä tehdä regressio tavutetuista kohdesanoista, tavutettujen kohdesanojen pidempänä lukemisena regressioiden aikana sekä suurempina fiksaatiomäärinä koko tarinoiden lukemisen aikana. Tavutuksen haittaava vaikutus kohdesanojen myöhemmässä prosessoinnissa korostui 1-luokkalaisilla ja he tekivät 2-luokkalaisia todennäköisemmin regressioita tavutettuihin kohdesanoihin. Lisäksi tavutettuihin kohdesanoihin tehtiin enemmän fiksaatioita niiden ensimmäisillä lukukerroilla, mutta niitä ei kuitenkaan luettu ensimmäisillä lukukerroilla pidempään kuin tavuttamattomia kohdesanoja. Tulosten mukaan tavutus ei näyttänyt vaikuttavan sen enempää uusien sanojen varhaiseen prosessointiin tai suoraan uusien sanojen oppimiseen. Tulosten pohjalta näyttää siltä, ettei tavutus keskimäärin hyödytä 1- ja 2-luokkalaisia lukijoita uusien sanojen lukemisessa tai oppimisessa tavuttamattomiin uusiin sanoihin verrattuna. Vaikka tavutus ei näytä tulosten pohjalta myöskään haittaavan uusien sanojen oppimista, se voi häiritä lukemisen ymmärtämisen prosesseja häiritsemällä uusien sanojen liittämistä niiden kontekstiin. Tavutuksen roolia uusien sanojen lukemisessa tulisikin vielä tutkia lisää, vaikka tavutuksella ei uusien sanojen kohdalla ollut yhtä haittaavaa vaikutusta 1- ja 2-luokkalaisten lukemiseen kuin tuttujen sanojen kohdalla aiempien tutkimusten perusteella.