Ei-heterojen koulukokemuksia heteronormatiivisuudesta
Tallila, Noora (2018-11-16)
Ei-heterojen koulukokemuksia heteronormatiivisuudesta
Tallila, Noora
(16.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112949549
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112949549
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan heteronormatiivisuuden ilmenemismuotoja eiheterojen
nuorten aikuisten koulukokemuksissa. Heteronormatiivisuus tarkoittaa sitä,
että heteroseksuaalinen maskuliinisuus ja heteroseksuaalinen feminiinisyys
ymmärretään ainoina, itsestään selvinä tai luonnollisina lähtökohtina seksuaalisuudelle
ja sukupuolelle. Ne esitetään parempina tai oikeampina vaihtoehtoina muiden
mahdollisuuksien rinnalla. Tutkielmassa tarkasteltiin ei-heterojen nuorten aikuisten
kouluaikaisia muistoja sekä kokemuksia ja erityisesti sitä, ilmenikö
heteronormatiivisuus opettajan toiminnassa, liikunnan ja käsityön oppiaineissa sekä
koulun käytänteissä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselyn avulla. Vastaukset
analysoitiin ja taulukoitiin sisällön analyysin keinoin. Tutkittavien koulukokemusten
havaittiin kertovan heteronormatiivisuuden ilmenemisestä, mutta myös sen
kyseenalaistamisesta koulussa, sen käytännöissä ja arkisissa tilanteissa. Opettaja kohteli
oppilaitaan ennakko-oletustensa mukaisesti, mutta myös kyseenalaisti toiminnallaan
vallitsevia heteronormeja. Liikunnan ja käsityön oppiaineet ilmensivät selvimmin
stereotyyppisiä sukupuolirooleja. Koulussa heteronormia rikkovien näkyminen ilmeni
vaihtelevasti. Tietoisuus heteronormatiivisista käytänteistä onkin keskeistä kehitettäessä
koulumaailman tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
nuorten aikuisten koulukokemuksissa. Heteronormatiivisuus tarkoittaa sitä,
että heteroseksuaalinen maskuliinisuus ja heteroseksuaalinen feminiinisyys
ymmärretään ainoina, itsestään selvinä tai luonnollisina lähtökohtina seksuaalisuudelle
ja sukupuolelle. Ne esitetään parempina tai oikeampina vaihtoehtoina muiden
mahdollisuuksien rinnalla. Tutkielmassa tarkasteltiin ei-heterojen nuorten aikuisten
kouluaikaisia muistoja sekä kokemuksia ja erityisesti sitä, ilmenikö
heteronormatiivisuus opettajan toiminnassa, liikunnan ja käsityön oppiaineissa sekä
koulun käytänteissä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselyn avulla. Vastaukset
analysoitiin ja taulukoitiin sisällön analyysin keinoin. Tutkittavien koulukokemusten
havaittiin kertovan heteronormatiivisuuden ilmenemisestä, mutta myös sen
kyseenalaistamisesta koulussa, sen käytännöissä ja arkisissa tilanteissa. Opettaja kohteli
oppilaitaan ennakko-oletustensa mukaisesti, mutta myös kyseenalaisti toiminnallaan
vallitsevia heteronormeja. Liikunnan ja käsityön oppiaineet ilmensivät selvimmin
stereotyyppisiä sukupuolirooleja. Koulussa heteronormia rikkovien näkyminen ilmeni
vaihtelevasti. Tietoisuus heteronormatiivisista käytänteistä onkin keskeistä kehitettäessä
koulumaailman tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.