TIETO- JA VIESTINTÄTEKNOLOGIAA AKTIIVISESTI KÄYTTÄVIEN OPETTAJIEN KOKEMUKSIA TVT:N HYÖDYISTÄ OPETUSKÄYTÖSSÄ
Karppinen, Johanna; Komu, Anni (2019-01-31)
TIETO- JA VIESTINTÄTEKNOLOGIAA AKTIIVISESTI KÄYTTÄVIEN OPETTAJIEN KOKEMUKSIA TVT:N HYÖDYISTÄ OPETUSKÄYTÖSSÄ
Karppinen, Johanna
Komu, Anni
(31.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902195451
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902195451
Tiivistelmä
Tässä tapaustutkimuksessa selvitettiin tieto- ja viestintäteknologiaa (TVT) työssään aktiivisesti hyödyntävien opettajien kokemuksia TVT:n opetuskäytöstä. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia erilaisista digitaalisista laitteista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia digitaalisia laitteita opettajat kokevat tarvitsevansa ja mihin tarkoitukseen. Lisäksi tutkittiin opettajien kokemuksia digitaalisista oppimisympäristöistä ja niiden soveltuvuudesta opetuskäyttöön. Kolmanneksi tarkasteltiin TVT:n pedagogisen käytön hyötyjä. Tavoitteena oli tutkia opettajien näkemyksiä, siitä mitkä ovat heidän kokemustensa mukaan TVT:n opetuskäytön pedagogiset anti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui seitsemän opettajaa. Kaikki opettajat olivat osallistuneet Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutukseen ja työskentelivät eri puolilla Suomea ala- (6) tai yläkoulun (1) opettajina. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen mukaan opettajat kokevat tarvitsevansa erilaisia digitaalisia laitteita opetusta toteuttaessaan. Erilaisille laitteille, kuten tietokoneille ja tableteille, on koulun kontekstissa omat paikkansa ja käyttötarkoituksensa. Kaikki opettajat kertoivat käyttävänsä yhteistoiminta-alustoja, joiden toimintaan oltiin erittäin tyytyväisiä. Lisäksi opettajat kertoivat muutamien sovellusten vakiinnuttaneen asemansa opetuskäytössä. Näitä sovelluksia käytettiin erilaisissa oppimis- ja opetustilanteissa. TVT:n pedagogisia hyötyjä tutkittaessa esiin nousi neljä keskeistä teemaa: eriyttäminen, tutkiva oppiminen, motivaatio ja yhteisöllinen oppiminen. Eriyttämisen koettiin helpottuvan TVT:n avulla sekä ylös- että alaspäin. Tutkiva ja oppilaslähtöinen oppiminen näkyivät muun muassa erilaisten projektien toteuttamisen helpottumisena. Opettajien mukaan TVT mahdollisti pääsyn laajempaan tietomäärän, jolloin projektit oli mahdollista toteuttaa oppilaan kiinnostuneisuuden mukaan, mikä vaikutti oppilaiden motivaatioon.. Digitaalinen oppimisympäristö mahdollisti projektien yhteisöllisen tuottamisen, tiedon etsimisen ja luomisen samanaikaisesti.
Tämän tutkimuksen avulla saadaan tietoa, millaisiksi TVT:aa aktiivisesti hyödyntävät ja erikoiskouluttautuneet opettajat kokevat sen opetuskäytön hyödyt ja mahdollisuudet. Tutkimus tarjoaa lukijalle konkreettisia käytännön esimerkkejä digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämisestä. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) TVT-taidot ovat osa opetuksen tavoitteita ja siksi jokaisen opettajan tulisi ymmärtää, miten tieto- ja viestintäteknologiaa voidaan hyödyntää pedagogisesti.
Avainsanat
digitalisaatio, tieto- ja viestintäteknologia (TVT), TVT:n opetuskäyttö, digitaaliset oppimisympäristöt, oppiminen, eriyttäminen, tutkiva oppiminen, motivaatio, yhteisöllinen oppiminen
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui seitsemän opettajaa. Kaikki opettajat olivat osallistuneet Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutukseen ja työskentelivät eri puolilla Suomea ala- (6) tai yläkoulun (1) opettajina. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen mukaan opettajat kokevat tarvitsevansa erilaisia digitaalisia laitteita opetusta toteuttaessaan. Erilaisille laitteille, kuten tietokoneille ja tableteille, on koulun kontekstissa omat paikkansa ja käyttötarkoituksensa. Kaikki opettajat kertoivat käyttävänsä yhteistoiminta-alustoja, joiden toimintaan oltiin erittäin tyytyväisiä. Lisäksi opettajat kertoivat muutamien sovellusten vakiinnuttaneen asemansa opetuskäytössä. Näitä sovelluksia käytettiin erilaisissa oppimis- ja opetustilanteissa. TVT:n pedagogisia hyötyjä tutkittaessa esiin nousi neljä keskeistä teemaa: eriyttäminen, tutkiva oppiminen, motivaatio ja yhteisöllinen oppiminen. Eriyttämisen koettiin helpottuvan TVT:n avulla sekä ylös- että alaspäin. Tutkiva ja oppilaslähtöinen oppiminen näkyivät muun muassa erilaisten projektien toteuttamisen helpottumisena. Opettajien mukaan TVT mahdollisti pääsyn laajempaan tietomäärän, jolloin projektit oli mahdollista toteuttaa oppilaan kiinnostuneisuuden mukaan, mikä vaikutti oppilaiden motivaatioon.. Digitaalinen oppimisympäristö mahdollisti projektien yhteisöllisen tuottamisen, tiedon etsimisen ja luomisen samanaikaisesti.
Tämän tutkimuksen avulla saadaan tietoa, millaisiksi TVT:aa aktiivisesti hyödyntävät ja erikoiskouluttautuneet opettajat kokevat sen opetuskäytön hyödyt ja mahdollisuudet. Tutkimus tarjoaa lukijalle konkreettisia käytännön esimerkkejä digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämisestä. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) TVT-taidot ovat osa opetuksen tavoitteita ja siksi jokaisen opettajan tulisi ymmärtää, miten tieto- ja viestintäteknologiaa voidaan hyödyntää pedagogisesti.
Avainsanat
digitalisaatio, tieto- ja viestintäteknologia (TVT), TVT:n opetuskäyttö, digitaaliset oppimisympäristöt, oppiminen, eriyttäminen, tutkiva oppiminen, motivaatio, yhteisöllinen oppiminen