MARKKINASUUNTAUTUNEISUUS JA TOIMINTOJEN VÄLINEN YHTEISTYÖ SEKÄ NIITÄ EDISTÄVÄT JA ESTÄVÄT TEKIJÄT MARKKINOINNIN JA TUOTEKEHITYKSEN VÄLILLÄ : Case: Valmet Palvelut-liiketoimintalinja
Salonen, Maija (2019-01-24)
MARKKINASUUNTAUTUNEISUUS JA TOIMINTOJEN VÄLINEN YHTEISTYÖ SEKÄ NIITÄ EDISTÄVÄT JA ESTÄVÄT TEKIJÄT MARKKINOINNIN JA TUOTEKEHITYKSEN VÄLILLÄ : Case: Valmet Palvelut-liiketoimintalinja
Salonen, Maija
(24.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902195453
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902195453
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee markkinasuuntautuneisuutta ja toimintojen välistä yhteistyötä sekä niitä edistäviä
ja estäviä tekijöitä. Tutkimuksen kontekstina toimii kohdeyritys Valmet Oyj:iin Palvelut-liiketoimintalinjan markkinointi ja tuotekehitys. Tutkimuksessa pyritään lisäämään ymmärrystä siitä, miten markkinasuuntautuneisuus ilmenee kohdeyrityksen markkinoinnissa ja tuotekehityksessä sekä mitkä tekijät edistävät ja estävät sen toteuttamista. Asiaa tutkitaan ylimmän johdon ja asiantuntijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu markkinasuuntautuneisuutta ja toimintojen
välistä yhteistyötä käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimuksessa esitellään vallalla olevat näkökulmat
markkinasuuntautuneisuuden muodostumisesta. Sen lisäksi teoria sisältää aikaisempien tutkimusten
tuloksia edistävistä ja estävistä tekijöistä, jotka ovat keskeisessä osassa tätä tutkimusta.
Haastattelurunko on rakennettu teoreettiseen viitekehykseen perustuen. Aineistoa analysoidaan
teorialähtöisesti teemoittelemalla. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, koska
tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä ylimmän johdon ja
asiantuntijoiden näkökulmasta. Tämän vuoksi tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua
teemahaastattelua. Aineisto muodostuu kymmenestä henkilöhaastattelusta.
Tutkimustulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten löydökset markkinasuuntautuneisuutta ja
toimintojen välistä yhteistyötä edistävistä ja estävistä tekijöistä. Tutkimuksen mukaan
markkinasuuntautuneisuutta ja toimintojen välistä yhteistyötä edistäviä tekijöitä markkinoinnin ja
tuotekehityksen välisessä kontekstissa ovat ylin johto, osastojen välinen dynamiikka, organisaation
laajuiset käytännöt, määritellyt prosessit, vuosisuunnitelmat, läpinäkyvyys ja työntekijät. Estäviä
tekijöitä tutkimuksen mukaan ovat ylin johto, osastojen välinen dynamiikka, organisaation laajuiset
käytännöt, vuosisuunnitelmien puute, läpinäkyvyyden puute, toimintojen välinen yhteistyö,
työntekijät ja resurssien puute. Markkinasuuntautuneisuus ilmenee kohdeyrityksessä
markkinaälykkyyden luomisena, jakamisena ja siihen reagoimisena. Tutkimuksen mukaan
kohdeyritys on asiakassuuntautunut, kilpailijasuuntautunut ja toimintojen välinen yhteistyö koettiin
tärkeäksi.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää markkinasuuntautuneisuuden ja toimintojen
välisen yhteistyön kehittämisessä ja parantamisessa markkinoinnin ja tuotekehityksen välillä.
Tutkimuksen avulla voidaan paremmin ymmärtää yritysten markkinasuuntautuneisuutta ja eri
toimintojen välistä yhteistyötä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.
ja estäviä tekijöitä. Tutkimuksen kontekstina toimii kohdeyritys Valmet Oyj:iin Palvelut-liiketoimintalinjan markkinointi ja tuotekehitys. Tutkimuksessa pyritään lisäämään ymmärrystä siitä, miten markkinasuuntautuneisuus ilmenee kohdeyrityksen markkinoinnissa ja tuotekehityksessä sekä mitkä tekijät edistävät ja estävät sen toteuttamista. Asiaa tutkitaan ylimmän johdon ja asiantuntijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu markkinasuuntautuneisuutta ja toimintojen
välistä yhteistyötä käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimuksessa esitellään vallalla olevat näkökulmat
markkinasuuntautuneisuuden muodostumisesta. Sen lisäksi teoria sisältää aikaisempien tutkimusten
tuloksia edistävistä ja estävistä tekijöistä, jotka ovat keskeisessä osassa tätä tutkimusta.
Haastattelurunko on rakennettu teoreettiseen viitekehykseen perustuen. Aineistoa analysoidaan
teorialähtöisesti teemoittelemalla. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, koska
tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä ylimmän johdon ja
asiantuntijoiden näkökulmasta. Tämän vuoksi tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua
teemahaastattelua. Aineisto muodostuu kymmenestä henkilöhaastattelusta.
Tutkimustulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten löydökset markkinasuuntautuneisuutta ja
toimintojen välistä yhteistyötä edistävistä ja estävistä tekijöistä. Tutkimuksen mukaan
markkinasuuntautuneisuutta ja toimintojen välistä yhteistyötä edistäviä tekijöitä markkinoinnin ja
tuotekehityksen välisessä kontekstissa ovat ylin johto, osastojen välinen dynamiikka, organisaation
laajuiset käytännöt, määritellyt prosessit, vuosisuunnitelmat, läpinäkyvyys ja työntekijät. Estäviä
tekijöitä tutkimuksen mukaan ovat ylin johto, osastojen välinen dynamiikka, organisaation laajuiset
käytännöt, vuosisuunnitelmien puute, läpinäkyvyyden puute, toimintojen välinen yhteistyö,
työntekijät ja resurssien puute. Markkinasuuntautuneisuus ilmenee kohdeyrityksessä
markkinaälykkyyden luomisena, jakamisena ja siihen reagoimisena. Tutkimuksen mukaan
kohdeyritys on asiakassuuntautunut, kilpailijasuuntautunut ja toimintojen välinen yhteistyö koettiin
tärkeäksi.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää markkinasuuntautuneisuuden ja toimintojen
välisen yhteistyön kehittämisessä ja parantamisessa markkinoinnin ja tuotekehityksen välillä.
Tutkimuksen avulla voidaan paremmin ymmärtää yritysten markkinasuuntautuneisuutta ja eri
toimintojen välistä yhteistyötä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.