Turun kaupunkikeskustan liiketoiminnan erityispiirteet nyt ja tulevaisuudessa : Skenaariot vuodelle 2033
Mustonen, Riina (2019-02-06)
Turun kaupunkikeskustan liiketoiminnan erityispiirteet nyt ja tulevaisuudessa : Skenaariot vuodelle 2033
Mustonen, Riina
(06.02.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903077601
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903077601
Tiivistelmä
Kaupunkikeskustojen liiketoimintaympäristö on muuttunut merkittävästi 1990-luvulta lähtien. Kaupunkikeskustat ovat menettäneet asemaansa asiakkaiden valitessa ostopaikakseen yhä useammin keskustan ulkopuolella olevan kauppakeskuksen, hypermarketin ja varsinkin erikoiskaupan osalta suosiotaan kasvattavan verkkokaupan. Ostotottumusten muutos näkyy myös Turun liikekeskustassa, missä liikkeiden määrä ja tarjonta ovat vähentyneet erityisesti suurien kauppakeskuksien, Myllyn ja Skanssin, avaamisen myötä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan Turun liikekeskustan erityispiirteitä nyt ja tulevaisuudessa. Aluksi selvitetään minkälaisia ovat Turun liikekeskustan ominaispiirteet, mitkä tekijät motivoivat asioimaan ydinkeskustassa ja minkälaiset kuluttajat valitsevat ydinkeskustan ostopaikakseen. Tutkimuksen toisessa osassa morfologisen skenaariomenetelmää käyttäen muodostetaan tulevaisuustaulukko ja neljä tulevaisuuskuvaa eli skenaariota Turun liikekeskustasta vuonna 2033.
Tutkimuksen empiirisessä osassa analysoidaan Turun kauppakorkeakoulun vuonna 2017 keräämää Kulutustilat osana arvoa tuottavaa elinympäristöä -tutkimuksen aineistoa (n=1499). KATE-aineiston sekä vastaavien, vuosina 2001–2011 kerättyjen aineistojen avulla selvitetään Turun ydinkeskustan liiketoiminnan ominaispiirteitä ja kuluttajien käsityksiä Turun liikekeskustan muutoksesta. Tutkielmassa tarkastellaan minkätyyppiset kuluttajat valitsevat Turun keskustan asiointipaikakseen ja miten vastaajat arvioivat keskustan eroavan ostopaikkana kauppakeskuksista, minkälaisia eroja Turun keskustassa usein asioivilla on kuluttajina keskustassa vain harvoin asioiviin verrattuna, sekä sitä, miten Turun keskustassa asuvat eroavat kuluttajina muualla Turussa tai lähikunnissa asuvista.
Turun liikekeskustan vahvuuksina ovat ensisijaisesti kaupunkiympäristön monimuotoisuus, erikoisliikkeiden monipuolisuus, hyvä palvelu- ja ravintolatarjonta sekä positiivinen mielikuva siellä asioivien kuluttajien keskuudessa. Tutkimuksen tulokset vahvistivat myös käsitystä siitä, että keskustassa usein asioivat asiakkaat eroavat kuluttajina jonkin verran siellä harvoin asioivista asiakkaista. Turun liikekeskustalla on edelleen merkittävä asema ostopaikkana, vaikka sen rooli onkin erilaistunut kaupan rakenteen muuttumisen myötä. Keskustan vahvuus ostopaikkana on sen urbaani monimuotoisuus, jota ei ole kauppakeskuksissa. Tulevaisuudessa Turun keskusta voi ostopaikkana vastata kauppakeskuksien tuomaan haasteeseen, mikäli sen kaupallinen tarjonta säilyy riittävän monipuolisena ja kaupunkimiljöötä kehitetään edelleen mielenkiintoisemmaksi ja viihtyisämmäksi.
Tutkimuksen empiirisessä osassa analysoidaan Turun kauppakorkeakoulun vuonna 2017 keräämää Kulutustilat osana arvoa tuottavaa elinympäristöä -tutkimuksen aineistoa (n=1499). KATE-aineiston sekä vastaavien, vuosina 2001–2011 kerättyjen aineistojen avulla selvitetään Turun ydinkeskustan liiketoiminnan ominaispiirteitä ja kuluttajien käsityksiä Turun liikekeskustan muutoksesta. Tutkielmassa tarkastellaan minkätyyppiset kuluttajat valitsevat Turun keskustan asiointipaikakseen ja miten vastaajat arvioivat keskustan eroavan ostopaikkana kauppakeskuksista, minkälaisia eroja Turun keskustassa usein asioivilla on kuluttajina keskustassa vain harvoin asioiviin verrattuna, sekä sitä, miten Turun keskustassa asuvat eroavat kuluttajina muualla Turussa tai lähikunnissa asuvista.
Turun liikekeskustan vahvuuksina ovat ensisijaisesti kaupunkiympäristön monimuotoisuus, erikoisliikkeiden monipuolisuus, hyvä palvelu- ja ravintolatarjonta sekä positiivinen mielikuva siellä asioivien kuluttajien keskuudessa. Tutkimuksen tulokset vahvistivat myös käsitystä siitä, että keskustassa usein asioivat asiakkaat eroavat kuluttajina jonkin verran siellä harvoin asioivista asiakkaista. Turun liikekeskustalla on edelleen merkittävä asema ostopaikkana, vaikka sen rooli onkin erilaistunut kaupan rakenteen muuttumisen myötä. Keskustan vahvuus ostopaikkana on sen urbaani monimuotoisuus, jota ei ole kauppakeskuksissa. Tulevaisuudessa Turun keskusta voi ostopaikkana vastata kauppakeskuksien tuomaan haasteeseen, mikäli sen kaupallinen tarjonta säilyy riittävän monipuolisena ja kaupunkimiljöötä kehitetään edelleen mielenkiintoisemmaksi ja viihtyisämmäksi.