Hiljainen tieto ja tietojärjestelmien kehittäminen : Sosiaalisen pääoman vaikutukset hiljaisen tiedon hyödyntämiseen ohjelmistoalalla
Mukkala, Lauri (2019-02-04)
Hiljainen tieto ja tietojärjestelmien kehittäminen : Sosiaalisen pääoman vaikutukset hiljaisen tiedon hyödyntämiseen ohjelmistoalalla
Mukkala, Lauri
(04.02.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903159033
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903159033
Tiivistelmä
Tiedon säilyttämisestä ja jakamisesta organisaation sisällä on muodostunut yksi tärkeimmistä yrityksen toiminnan osa-alueista erityisesti yrityksissä, joissa on paljon työntekijöitä ja joiden liiketoimintaan liittyy olennaisesti tiedon hyödyntäminen. Tällaisissa yrityksissä tiedonjakaminen on otettava huomioon yrityksen johtamisessa. Tiedonjakamisessa erityisesti yksittäisten ihmisten välinen vuorovaikutus on tärkeä tekijä, mutta lisäksi on otettava huomioon myös muun muassa tiedon löydettävyys ja saatavuus. Yrityksissä on tyypillisesti paljon sellaista tietoa, jota ei pysytä jakamaan. Etsimällä ja tuomalla esiin tätä niin sanottua hiljaista tietoa, yritys pystyy luomaan uusia innovaatioita ja saamaan kilpailuetua.
Tässä tutkielmassa hiljaisen tiedon vaikutusta tietojärjestelmien kehittämiseen tutkittiin useassa toimipisteessä toimivan yrityksen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin työntekijöille jaettavan anonyymin kyselylomakkeen avulla, joka valmisteltiin yhteistyössä tutkittavan yrityksen kanssa. Kyselylomakkeella pyrittiin selvittämään muun muassa työntekijöiden halukkuutta jakaa tietoa, heidän asenteitaan tiedonjakamiseen sekä parhaiksi koettuja tapoja jakaa tietoa. Tiedon käsiteltiin luottamuksellisesti ja esitettiin tutkittavalle yritykselle koostettuna siten, ettei yksittäisiä vastauksia voitu tunnistaa.
Hiljainen tieto ja tiedonjakaminen ovat yrityksen toiminnan kannalta tärkeitä osa-alueita, joten niihin on panostettava, jotta yritys voisi toimia mahdollisimman tehokkaasti. Tiedonjakamista voidaan tehostaa lisäämällä yrityksen sosiaalista pääomaa, mikä puolestaan lisää työntekijöiden halukkuutta jakaa ja vastaanottaa tietoa. Useassa toimipisteessä toimimisen ja etätyöskentelyn vaikutuksia pystytään minimoimaan muun muassa monipuolisen keskustelualustan ja selkeiden tiedonjakamisen periaatteiden avulla. Lisäksi on kuitenkin mahdol-listettava kasvokkain käytävät spontaanimmat keskustelut. Tiedonjakamista voidaan lisätä myös valitsemalla työpaikan kulttuuriin sopivat tavat järjestää esimerkiksi koulutusta ja pyrkimällä avoimuuteen. Suurimpia riskejä avoimen tiedonjakamisen onnistumiselle ovat työntekijöiden korkea stressitaso, kiire sekä huonot ihmisten väliset suhteet.
Tässä tutkielmassa hiljaisen tiedon vaikutusta tietojärjestelmien kehittämiseen tutkittiin useassa toimipisteessä toimivan yrityksen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin työntekijöille jaettavan anonyymin kyselylomakkeen avulla, joka valmisteltiin yhteistyössä tutkittavan yrityksen kanssa. Kyselylomakkeella pyrittiin selvittämään muun muassa työntekijöiden halukkuutta jakaa tietoa, heidän asenteitaan tiedonjakamiseen sekä parhaiksi koettuja tapoja jakaa tietoa. Tiedon käsiteltiin luottamuksellisesti ja esitettiin tutkittavalle yritykselle koostettuna siten, ettei yksittäisiä vastauksia voitu tunnistaa.
Hiljainen tieto ja tiedonjakaminen ovat yrityksen toiminnan kannalta tärkeitä osa-alueita, joten niihin on panostettava, jotta yritys voisi toimia mahdollisimman tehokkaasti. Tiedonjakamista voidaan tehostaa lisäämällä yrityksen sosiaalista pääomaa, mikä puolestaan lisää työntekijöiden halukkuutta jakaa ja vastaanottaa tietoa. Useassa toimipisteessä toimimisen ja etätyöskentelyn vaikutuksia pystytään minimoimaan muun muassa monipuolisen keskustelualustan ja selkeiden tiedonjakamisen periaatteiden avulla. Lisäksi on kuitenkin mahdol-listettava kasvokkain käytävät spontaanimmat keskustelut. Tiedonjakamista voidaan lisätä myös valitsemalla työpaikan kulttuuriin sopivat tavat järjestää esimerkiksi koulutusta ja pyrkimällä avoimuuteen. Suurimpia riskejä avoimen tiedonjakamisen onnistumiselle ovat työntekijöiden korkea stressitaso, kiire sekä huonot ihmisten väliset suhteet.