Aikuisten ja projekti-organisaation oppiminen järjestelmä- ja toimintatapojen kehitysprojektissa
Lehmonen, Eija (2014-01-15)
Aikuisten ja projekti-organisaation oppiminen järjestelmä- ja toimintatapojen kehitysprojektissa
Lehmonen, Eija
(15.01.2014)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401151127
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401151127
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten ja mitä tieto- ja viestintä teknologiaorganisaatio
(=ICT –organisaatio) oppii järjestelmien ja toimintatapojen kehitysprojektissa.
Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa miten kehitysprojektiin osallistuneet henkilöt
ovat kokeneet projektin ensimmäisen vaiheen vaikuttaneen omaan ja organisaation oppimiseen.
Samalla halutaan selvittää missä on onnistuttu ja mitä olisi voinut tehdä toisin.
Aiheesta ei löytynyt täysin vastaavia aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta järjestelmien
ja toimintatapojen kehitysprojektiin osallistunutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin
yksilöhaastatteluina teemahaastattelua apuna käyttäen. Tutkimuksen teoriaosassa
käsiteltiin aikuisten oppimista, organisaation oppimista ja kerrottiin muutamista samantyyppisistä
järjestelmä- ja toimintatapojen kehitysprojekteista.
Tutkimuksessa tuli esiin, että aikuiset oppivat parhaiten ryhmässä. Aikaisempi tieto ja
kokemus, hyvä ilmapiiri, motivaatio ja sitoutuminen edistävät oppimista. Kiire, ongelmat
tiedonkulussa ja epäselvät roolit ja vastuut organisaatiossa koettiin oppimisen esteiksi.
Projektin onnistumisina koettiin myönteinen ilmapiiri ja se, että on oppinut uutta
muilta projektin jäseniltä. Projektin kehityskohteissa tuli esille suunnitelmallisuuden
puute, tavoiteaikataulun venyminen ja kuten myös oppimisen esteissä, ongelmat tiedonkulussa
ja epäselvyydet rooleissa ja vastuissa.
Tutkimuksen tulosten perusteella aikuisten ja organisaation oppimisen ja projektin onnistumisen
avaimet ovat: hyvä suunnittelu, hyvä ilmapiiri, motivaatio, sitoutuminen,
ryhmässä oppiminen, selkeät roolit ja vastuut, hallittu tiedonjakaminen, hallittu ajankäyttö.
Tutkimuksen tuloksissa korostuivat erityisesti tiedonkulun, aikataulutuksen ja
epäselvien roolien ja vastuiden vaikutus oppimiseen ja projektin onnistumiseen. Sitä
olisi mielenkiintoista tutkia vielä lisää.
(=ICT –organisaatio) oppii järjestelmien ja toimintatapojen kehitysprojektissa.
Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa miten kehitysprojektiin osallistuneet henkilöt
ovat kokeneet projektin ensimmäisen vaiheen vaikuttaneen omaan ja organisaation oppimiseen.
Samalla halutaan selvittää missä on onnistuttu ja mitä olisi voinut tehdä toisin.
Aiheesta ei löytynyt täysin vastaavia aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta järjestelmien
ja toimintatapojen kehitysprojektiin osallistunutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin
yksilöhaastatteluina teemahaastattelua apuna käyttäen. Tutkimuksen teoriaosassa
käsiteltiin aikuisten oppimista, organisaation oppimista ja kerrottiin muutamista samantyyppisistä
järjestelmä- ja toimintatapojen kehitysprojekteista.
Tutkimuksessa tuli esiin, että aikuiset oppivat parhaiten ryhmässä. Aikaisempi tieto ja
kokemus, hyvä ilmapiiri, motivaatio ja sitoutuminen edistävät oppimista. Kiire, ongelmat
tiedonkulussa ja epäselvät roolit ja vastuut organisaatiossa koettiin oppimisen esteiksi.
Projektin onnistumisina koettiin myönteinen ilmapiiri ja se, että on oppinut uutta
muilta projektin jäseniltä. Projektin kehityskohteissa tuli esille suunnitelmallisuuden
puute, tavoiteaikataulun venyminen ja kuten myös oppimisen esteissä, ongelmat tiedonkulussa
ja epäselvyydet rooleissa ja vastuissa.
Tutkimuksen tulosten perusteella aikuisten ja organisaation oppimisen ja projektin onnistumisen
avaimet ovat: hyvä suunnittelu, hyvä ilmapiiri, motivaatio, sitoutuminen,
ryhmässä oppiminen, selkeät roolit ja vastuut, hallittu tiedonjakaminen, hallittu ajankäyttö.
Tutkimuksen tuloksissa korostuivat erityisesti tiedonkulun, aikataulutuksen ja
epäselvien roolien ja vastuiden vaikutus oppimiseen ja projektin onnistumiseen. Sitä
olisi mielenkiintoista tutkia vielä lisää.