
 
1 

This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis in Historical 
Journal of Film, Radio and Television on 30 October 2018, available online:  
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01439685.2018.1527063 
 
 
Mari Pajala 
Media Studies, University of Turku, Turku, Finland 
 
A forgotten spirit of commercial television? Co-productions between Finnish 
commercial television company Mainos-TV and socialist television 

Finnish commercial television company Mainos-TV co-produced a string of 

documentary and entertainment programmes with television broadcasters in the USSR, 

Czechoslovakia, the GDR, Hungary and Poland in the 1970s and 1980s. This article 

asks what motivated Mainos-TV, a commercial television broadcaster in a non-socialist 

country, to collaborate with socialist television? Based on an analysis of published and 

archival sources (e.g. industry documents, memoirs, television programmes and press 

coverage), the article argues that Mainos-TV engaged with socialist television to secure 

its position at a time when the operation of commercial television was still quite 

restricted. Finnish foreign policy placed great importance on maintaining good relations 

with the neighbouring USSR. In this context, the leadership of Mainos-TV viewed its 

collaboration with socialist broadcasters as a way to strengthen the company’s position. 

International entertainment programmes and co-produced documentaries on social and 

cultural topics offered Mainos-TV ‘quality’ programming that differed from the 

stereotypical image of commercial television. Collaboration with Eastern European 

partners was not purely strategic, however, as it also brought influences from socialist 

television culture to Mainos-TV’s offerings. Mainos-TV’s co-productions with its 

socialist partners highlight the largely forgotten complexity of the history of European 

commercial television. 

 

In 1978, Finnish commercial television company Mainos-TV broadcast a programme called 

Neuvostoelokuvan kaksi tekijää [Two authors of Soviet cinema], introducing viewers to the 

careers of Andrei Tarkovsky and Vasily Shukshin.1 A co-production between Mainos-TV and 

the Television and Radio Committee of the USSR, Two authors of Soviet cinema opens with 

views of people queuing outside a Moscow cinema. A Finnish voice-over sets the scene: 



 
2 

About 150 feature films in fifteen different languages are made in the Soviet Union each 

year. The production is financed by the state, which educates filmmakers for free and 

provides employment for all. […] In the Soviet Union, cinema is seen primarily as 

culture and art. Its value is not measured in viewing figures and box office receipts. The 

measure is humanity itself, how well a film is able to support spiritual development so 

that friendship would be friendship, love would be love, sincerity would be sincerity. 

Capacity for sacrifice, goodness and principledness are emphasized as human values. 

This naturally requires a society where a person’s job and future are secure, where they 

feel like they do useful work to achieve common goals. 

The voice-over offers a critique of commercial mass culture by contrasting it with Soviet 

cinema, which is characterized not only as art but as a true example of popular cinema made 

possible by a socialist society with free education and job security. This kind of discourse on 

commercial television may seem surprising. However, Two authors of Soviet cinema was not 

a complete oddity in Mainos-TV’s programming, but part of the company’s active, on-going 

co-operation with television organizations in socialist Europe. In the 1970s and 1980s, 

Mainos-TV collaborated with partners in several socialist countries, which led to a string of 

co-produced documentary and entertainment programmes. This collaboration does not easily 

fit into the established idea of commercial television that is oriented towards entertainment, 

the political right and the West; nevertheless, it was part of the culture of commercial 

television in Finland. 

Television scholars have distinguished between public service television and 

commercial television, and between Western European television and socialist television. In 

the introduction to A European Television History, Jonathan Bignell and Andreas Fickers 

outline three models of television: Western European public service television, which is 

regulated by the state and required to serve the public good; a model of commercial television 

first established in the USA and gaining increasing ground in Europe; and socialist television 

controlled by the state and serving as a ‘channel of communication between the party and the 

people’.2 The history of Mainos-TV, which negotiated its culture through encounters with all 



 
3 

three models of television, highlights the hidden complexity of the history of European 

commercial television. Recent research on contact between Western European public service 

broadcasters (particularly the BBC) and socialist broadcasters has shown that the Cold War 

divide did not stop collaboration and knowledge transfer between television organizations.3 

Extending this discussion to the relations between socialist and commercial television outside 

the socialist bloc, this article asks what these relations meant for a company like Mainos-TV? 

Why did Mainos-TV, as a commercial television broadcaster in a non-socialist country, wish 

to collaborate with socialist broadcasters? Further, how did this collaboration shape the 

culture of commercial television in Finland? 

To answer these questions, I will investigate the value that Mainos-TV gained from 

collaborating with socialist television. Following Beverley Skeggs and Helen Wood’s 

conceptualization of value, I will trace how Mainos-TV tried to accumulate different forms of 

capital that it could then convert into value.4 Value in this context can mean economic profit 

but also securing or expanding conditions of operation. To these ends, Mainos-TV cultivated 

social capital: relationships and group memberships that would strengthen its position. The 

company also developed cultural capital by creating content that was valued in the cultural 

and regulatory contexts of Finland. This does not mean that the value of collaborating with 

Eastern European partners was purely instrumental; for individual Mainos-TV employees, 

international co-operation could have value beyond exchange, for instance, by allowing them 

to pursue projects of personal interest or develop friendships. In this article, however, I focus 

on how relations with socialist television helped legitimize Mainos-TV. I argue that Mainos-

TV engaged with socialist television to create value for itself while safeguarding its existence 

and expanding its operations as a commercial television broadcaster. In the process, Mainos-

TV developed a culture that was in some respects quite different from what we currently 

associate with commercial television. 



 
4 

In this article, I will first address Mainos-TV’s discourse on socialist television in 

debates about commercial television; then I will discuss Mainos-TV’s co-productions with 

television broadcasters in socialist countries. My analysis follows a cultural historical 

approach to television history, thus tracing the contextual meanings of television from various 

sources, such as industry documents, press articles and television programmes.5 I hope to 

show that in the case of Mainos-TV during the 1960s to 1980s, the ‘spirit of commercial 

television’ not only celebrated entertainment, commercial culture and ‘Western’ values but 

also sought to be cultured and pluralistic, oriented towards both Eastern Europe and the West 

.6 This made sense for Finland, whose foreign policy sought to position the country as a 

‘mediator’ between the East and the West, and where relations to the socialist bloc were 

politically and economically important.7 Research on the history of Mainos-TV has shown 

that its programming brought Anglo-American cultural forms to Finland, for instance, by 

using US imagery in television advertising and introducing serial melodramas to Finnish 

television.8 However, this relatively small pool of scholarly literature has not addressed 

Mainos-TV’s connections to socialist television. 

Socialists do it, too: legitimizing commercial television 

While television advertising has a long history in Finland (the first television broadcasts in the 

country were already funded through advertising), the legitimacy of commercial television 

remained a controversial issue for many years .9 Mainos-TV was established in 1957, the 

same year Finland’s national public service broadcasting company, Yleisradio (YLE), 

launched its television service. Three foundations—representing advertisers, advertising 

companies and film companies—constructed Mainos-TV to serve their television-advertising 

needs. At the same time, Mainos-TV helped finance public service television by leasing 

broadcasting time on YLE’s channels instead of operating a channel of its own. As a result, 

Mainos-TV was tied to the public service model of television. Mainos-TV functioned under 



 
5 

YLE’s operating licence; although it did not have the same public service responsibilities as 

YLE, it was regulated by YLE’s parliamentary Administrative Council. In this sense, Mainos-

TV resembled Britain’s Independent Television (ITV) network, which has been described as 

‘commercial television as a regulated public service’.10 

Mainos-TV adopted ITV as its model, setting as its goals to offer information, 

education and entertainment to a diverse audience with different ages, political opinions and 

educational backgrounds.11 Accordingly, Mainos-TV’s programme policy in the early 1960s 

sought a balanced output of theatre, art, documentary, educational and entertainment 

programmes. The company invested in challenging drama and documentary projects to show 

it was capable of offering programming more substantial than sponsored entertainment and 

serial fiction.12 Building an impressive portfolio of programmes was important for Mainos-

TV, especially since the future of the company was unclear. During the 1960s, commercial 

television was a popular topic of public debate, and Mainos-TV’s right to broadcast was 

questioned by politicians and YLE on several occasions.13 Memoirs and popular histories 

have described the development of Mainos-TV as a narrative of oppression and struggle until 

it is finally promoted to a full-service television broadcaster, symbolized by its acquisition of 

the right to broadcast news in 1981 and a channel of its own in 1993.14 However, the 

regulations and limitations Mainos-TV operated under were also productive: as Mainos-TV 

strategized on improving its position, it developed practices and programming that a 

commercial broadcaster in other circumstances might not have developed.  

Luc Boltanski and Eve Chiapello’s ideas about the dynamic of the spirit of capitalism 

provide a useful analytical model for understanding Mainos-TV’s position. Here, the spirit of 

capitalism refers to the ideology capitalism uses to justify itself. Themes such as utility and 

progress have long been used to defend capitalism, but the spirit of capitalism must always 

adapt to new circumstances. For Boltanski and Chiapello, critique is a key driving force in 



 
6 

this dynamic: it can make previously successful ways of legitimizing capitalism ineffective, 

compel proponents of capitalism to ‘incorporate some of the values in whose name it was 

criticized’,15 or encourage capitalism to obscure its operations and avoid critique.16 Similarly, 

proponents of commercial television could rely on free-market arguments, particularly those 

in which public service television was criticized as a monopoly.17 But equally, they could 

respond to opponents by trying to incorporate elements that were valued in the critique of 

commercial television. 

As Mainos-TV sought to legitimize its existence, international comparisons, including 

those to socialist television, provided support for its arguments. The debate over commercial 

television culminated in 1968, when YLE produced a critical report on commercial television 

in Finland. The report was commissioned by the Director General of YLE, Eino S. Repo 

(1965–1969), formerly a programme director at Mainos-TV, who introduced a new, ‘radical’ 

era at YLE with his ‘informative programming policy’. According to this policy, the goal of 

public service broadcasting was to offer viewers factual information that would help them 

form a correct and critical understanding of the world. 

The YLE report was rather ominously titled Pöllön anatomia [The anatomy of the 

owl] in reference to Mainos-TV’s logo, which depicted a stylized owl. Its starting point was 

an international comparison of the ways in which television advertising was organized, 

evaluated on a scale of commercialism. According to this scale, the report placed the Finnish 

model in the most commercial category, where broadcasts include not only commercial 

advertisements but also commercial television programmes produced by private television 

companies. At the other end of the scale were models in which television advertising had no 

effect on programme production. The report especially criticized Mainos-TV’s own 

programme production, arguing that its ‘commercial background programmes’ (kaupalliset 

taustaohjelmat) were necessarily more commercial than public service broadcasting, as the 



 
7 

need to compete for viewers encouraged easy entertainment and repetitive programming. In 

its conclusion, the report recommended against banning television advertising (as it was 

needed to finance YLE), instead demanding that Mainos-TV should not be allowed to 

produce its own programming.18 

The anatomy of the owl relied on international comparison to construct its critique of 

Mainos-TV, using examples from US television to illustrate the worst possible scenario. In its 

discussion of European television advertising, the report focused solely on Western Europe; 

socialist countries were not even included on the map that illustrated the current situation.19 

Mainos-TV, in its published response entitled Kaupallinen televisiotoiminta [Commercial 

television broadcasting], referenced socialist Europe to argue for the acceptability of 

commercial television: 

Television advertising also grows quickly in Eastern European countries, as problems of 

consumer society develop even there. The content of television commercials there has 

gradually become completely Western, and even Western advertisers may freely 

advertise their products, provided they are available in the country.20 

Here, Mainos-TV framed television advertising as a way of tackling the challenges typical of 

consumer society, which is equally relevant in the Eastern Europe as it is in the West. The 

claim about the reach of television advertising in socialist countries was not an exaggeration, 

as all socialist countries in Europe would eventually adopt television advertising.21 Mainos-

TV further argued that the Finnish model of combining public service and commercial 

television, was ‘fit to use in all economic and social systems’, stressing that it was not a 

purely capitalist model.22 Thus, Mainos-TV used the situation in Eastern Europe as proof that 

commercials were an accepted part of television broadcasting across the ideological spectrum. 

In response to criticism in The anatomy of the owl regarding the quality of its 

programming, Mainos-TV further argued that it had made a special effort to broadcast Eastern 

European films, noting that this effort had been officially recognized by Soviet television. 



 
8 

Mainos-TV also pointed out its limited ability to obtain programming because, unlike YLE, it 

was not able to join the Eurovision and Intervision networks.23 However, Mainos-TV 

suggested that as a result of changing attitudes in several Intervision countries, the company 

had been invited to Intervision’s Teleforum conference and several Eastern European 

countries were ready to negotiate collaborations with Mainos-TV.24 In this way, Mainos-TV 

used its willingness to broadcast Eastern European programmes and develop relations with 

broadcasters in socialist countries as an argument against its critics, emphasizing its attempts 

to offer diverse programming. These relations between Mainos-TV and Eastern European 

television broadcasters would grow more intense and significant in the 1970s. 

Domestic politics and cultural diplomacy: Mainos-TV’s co-productions with 

socialist television 

International contacts were important for Mainos-TV from the beginning, for instance, in the 

form of study visits to foreign television companies.25 The early 1970s represented an era of 

intensified international collaboration, signalled by the establishment of a Foreign Service 

unit whose responsibilities included developing relations with foreign companies, 

international programme sales and co-productions, and participation in international 

competitions and festivals.26 Mainos-TV hoped to find a new source of revenue from 

international sales, and it somewhat succeeded: While the company estimated that it had 

produced few programmes good enough for the international market by 1971, the value of its 

programme exports doubled from 1972 to 1973; by 1981, Mainos-TV boasted that its 

programmes were shown in almost every European country.27 Raising Mainos-TV’s 

international profile promised not only direct economic value but also prestige and a stronger 

domestic position. In this respect, co-productions with socialist television were useful. 

As long as Mainos-TV operated on YLE’s channels, its programming was subject to 

restrictions set by YLE’s broadcasting license and Mainos-TV’s contracts with YLE. Initially, 



 
9 

Mainos-TV was barred from broadcasting news and current affairs as well as religious and 

political programmes. Mainos-TV sought to lift these restrictions, campaigning for the right 

to broadcast news since 1974.28 YLE broadcast the same evening news programmes 

simultaneously on both its channels, giving them an authoritative position. For Mainos-TV, 

challenging YLE’s news ‘monopoly’ thus had great symbolic significance. Mainos-TV’s 

campaign continued for several years, during which it lobbied politicians and tried to garner 

favourable public opinion towards news on commercial television.29  

Good relations with television in both the East and the West were necessary to 

convince decision makers of Mainos-TV’s intention to produce balanced news programmes. 

A booklet outlining Mainos-TV’s arguments emphasized that the company collaborated 

widely with television broadcasters in both Eastern Europe and the West, highlighting its co-

operation agreements with television committees in nearly all the socialist countries of 

Europe. Accordingly, Mainos-TV argued that it played an important role in fostering 

communication between the East and the West, thus fulfilling the recommendations of the 

Conference on Security and Co-Operation in Europe.30 The significance of its relations with 

Eastern European countries is also apparent in the memoirs of Mainos-TV’s long-time CEO, 

Pentti Hanski (in office 1957–1984), who devoted most of his chapter on Mainos-TV’s 

international relations to socialist countries.31 Hanski’s narrative, which tends to cast YLE as 

the main antagonist opposite Mainos-TV, complained that YLE tried to discourage Soviet 

television from developing relations with Mainos-TV. To access Eastern European news 

footage, Hanski turned to Heinz Adameck, director of Fernsehen der DDR, who invited 

Mainos-TV to base a correspondent in East Berlin.32  

To develop its international co-productions, Mainos-TV hired author and former 

United Nations employee Juha Vakkuri as Head of International Productions in 1975. In his 

autobiography, Vakkuri describes how he understood his role in the long-term strategy of the 



 
10 

company: Mainos-TV wanted to obtain the right to broadcast all kinds of programmes, 

especially news. To gain the support of politicians on the left, Mainos-TV’s leadership had 

decided to play the ‘Moscow card’: Mainos-TV would develop its relations with socialist 

countries in Europe so that they equalled or surpassed those of YLE. Vakkuri’s task was to 

find programme ideas that could be realized with Eastern European partners.33 

Communication between Mainos-TV and socialist broadcasters was frequent: Vakkuri 

estimates he visited the company’s Eastern European partners nearly every week. According 

to Vakkuri, Hanski was satisfied that Mainos-TV’s co-production activities succeeded in 

building the company’s reputation as a ‘decent capitalist partner’ in socialist Europe.34 

Vakkuri’s memoirs emphasize the strategic value of Eastern European relations, suggesting 

that Mainos-TV’s leadership considered them worthy of considerable investment. 

Mainos-TV had started collaborating with its Eastern European partners even before 

its intensified efforts to build its international relations in the mid-1970s.35 The company 

made its first set of Eastern European co-productions with television in the Soviet Union, 

starting with the quiz show Naapurivisa [Neighbour quiz], which it co-produced with 

Estonian television from 1966 to 1970 (two episodes annually). In the early 1970s, Mainos-

TV developed co-operative relations with other partners in the Soviet Union, starting with a 

four-part documentary series, Missä mantelipuut kukkivat [Where the almond trees bloom], in 

1970. Co-produced with the Television and Radio Committee of the USSR, this series 

introduces viewers to the history and culture of four cities in different parts of the country, 

combining Soviet archival film footage with Finnish narration. Mainos-TV went on to co-

produce at least one documentary (often several) with its Soviet partners nearly every year 

until the mid-1980s. The Television and Radio Committee of the USSR was Mainos-TV’s 

most frequent partner, but Mainos-TV also co-produced several documentaries with the 

Novosti Press Agency (APN) in 1976. Most of these co-produced programmes were 



 
11 

documentaries about Soviet society and culture, with themes ranging from energy policy and 

women’s social position to notable authors, musicians and filmmakers. 

In the mid-1970s, Mainos-TV began collaborating with television broadcasters in 

East-Central Europe. Its earliest co-production with East German television, entitled Brecht 

Suomessa [Brecht in Finland], was screened at a festival in Leipzig in 1975 and broadcast in 

Finland the following year.36 Its first Czechoslovakian co-production was broadcast in 1976, 

followed by co-productions with Hungarian and Polish television in 1977. Mainos-TV’s co-

productions with socialist broadcasters were not just co-financing deals but also creative 

collaborations, in which professionals from both countries worked on the programmes 

together.37 Whereas documentary co-productions with Mainos-TV’s Soviet partners focused 

almost exclusively on Soviet culture and society, its co-productions with its East-Central 

European partners—although less numerous—covered more varied themes. For example, 

with Czechoslovakian television, Mainos-TV produced two programmes about artistic 

creativity and a five-part series about countries in southern Africa; with East German 

television, Mainos-TV collaborated on a programme about Sámi reindeer herders. In addition 

to documentaries, Mainos-TV and East-Central European broadcasters worked together on 

several entertainment programmes. In the late 1970s, these typically showcased tourist 

attractions in cities such as Warsaw, Berlin, Helsinki or Turku, with musical performances by 

singers from the co-producing countries (e.g. Hyvää iltaa Helsinki – täällä Varsova [Good 

evening Helsinki – this is Warsaw], 1977, and Kohtauspaikkana Turku [Meeting place in 

Turku], 1978). By the early 1980s, co-productions in entertainment became multilateral, 

starting with a six-part quiz show 12 kysymystä [12 questions] co-produced with 

Czechoslovakian, East German and Hungarian television in 1980. 

Within the political context of Finland, collaborating with partners in socialist Europe 

was valuable for Mainos-TV. After the Second World War, Finland pursued the politics of 



 
12 

neutrality; however, maintaining the trust of the neighbouring Soviet Union—with whom 

Finland entered into an Agreement of Friendship, Cooperation and Mutual Assistance in 

1948—was a priority for Finnish foreign policy. Concern for real or imagined Soviet interests 

extended into Finnish domestic politics, influencing, for instance, the formation of 

government.38 Moreover, the Finnish state and private companies had strong economic 

interests in trading with the Soviet Union.39 In this context, even a commercial broadcaster 

like Mainos-TV was responsible for contributing to positive cultural relations between 

Finland and socialist Europe. In 1973, the parliamentary Television Programme Council 

emphasized that programmes about the ‘constructive development’ of Finnish–Soviet 

relations should help Finnish viewers understand the daily life of Soviet citizens.40 The 

Council further decreed that television must present ‘different and even opposing 

worldviews’, without imposing a particular perspective on audiences.41 This emphasis on 

impartiality continued into the 1980s, when the Programme Council stressed that television 

should familiarize viewers with both ‘Western’ and ‘Eastern’ (i.e. socialist) culture. As an 

antidote to the supposed dominance of Anglo-American productions, the Council hoped that 

broadcasters would offer programming about Europe, especially Finland’s neighbours and the 

Soviet Union.42 Co-productions with socialist partners thus enabled Mainos-TV to create 

programming that met these requirements. 

Co-productions can also be seen as a form of cultural diplomacy, which involves the 

use of culture to develop international relations in accordance with Finnish foreign policy. 

Writing about the Soviet film industry, Marsha Siefert concludes that when co-productions 

are seen as cultural diplomacy, the end product is not necessarily as important as the process; 

it is equally vital to negotiate various details in the production stages and simply keep the 

lines of communication open between international partners.43 Similarly, for Mainos-TV, the 

process of co-producing programmes was significant in itself, enabling the company to 



 
13 

develop and maintain relations with Eastern European television broadcasters while assuring 

Finnish regulators that Mainos-TV was not exclusively oriented towards the West. This does 

not suggest, however, that the content and quality of the programmes were insignificant. 

Co-productions as quality television 

A typical criticism against Mainos-TV was that its output was too entertainment-oriented and 

lacked diversity, relying too heavily on serial programming.44 Co-productions with its 

socialist partners helped diversify Mainos-TV’s programming beyond the stereotypical 

commercial television offerings. The bulk of these co-productions consisted of documentaries 

on social and cultural topics. Many co-produced programmes focused on topics from the field 

of ‘high culture’, such as the artists and writers Vladimir Mayakovsky, Ilya Ehrenburg, 

Bertolt Brecht and Ilya Repin. These historical documentaries combined archival material 

from the partner country with interviews, newly filmed footage and Finnish voice-over 

narration. Although documentaries were not expected to draw large audiences, they were 

valued at Mainos-TV .45 Juha Vakkuri has recalled how Mainos-TV’s programme director, 

Leo Meller, praised Majakovski [Mayakovsky] (1982) with unusual warmth: ‘Of international 

quality. Damn good! Congratulations!’46 As a sign of the documentary’s international 

success, Vakkuri points out that Mayakovsky ‘was sold to both capitalist and socialist 

countries.’47 These kinds of programmes were assigned value based on their themes and 

perceived quality rather than their viewing figures. 

The reviews for Brecht in Finland offer an example of the critical reception of co-

produced cultural documentaries. The documentary describes Brecht’s experiences during his 

exile in Finland during the Second World War. Mainos-TV scheduled it as part of a themed 

evening broadcast, alongside a performance of Brecht’s anti-fascist play The Resistible Rise 

of Arturo Ui by the Berliner Ensemble. Reviewers generally described Brecht in Finland as a 

successful co-production. The most influential television critic in Finland at the time was 



 
14 

Jukka Kajava, who wrote for the largest Finnish newspaper. Kajava, whose judgements 

reflected a combination of social radicalism and cultural elitism, was often critical of Mainos-

TV.48 In this case, Kajava commended Brecht in Finland for not repeating the self-

congratulatory idea that Finland graciously offered Brecht refuge during the war as well as for 

showing how poorly the Finnish theatre world treated Brecht at a time when pro-German 

sentiment was strong. However, Kajava complained that the documentary, like other 

international co-productions, spent too much time showcasing Finnish scenery.49 Newspapers 

on the left praised the documentary with more warmth. Demari, a Social Democratic 

publication, noted how peculiar it was that ‘our commercial Mainos-TV dedicate[d] an 

evening to Bertolt Brecht’ with ‘perfectly good programmes’, commending the combination 

of German archival material and Finnish interviews, resulting in a ‘seamless’ co-production.50 

Kansan Uutiset, which had ties with the Communist Party, concluded that Brecht in Finland 

belonged among ‘the fine MTV programmes that will maintain their value for a long time’, 

proving ‘the importance of international programme co-operation’.51 A theatre critic from the 

bourgeois Uusi Suomi newspaper was more critical of the documentary style, arguing that it 

should have given more room to interviews instead of archival material and views of 

contemporary Finland. However, even Uusi Suomi found no fault in the documentary’s 

critical interpretation of Finnish history during the Second World War, concluding that this 

‘rare documentary’ succeeded in capturing the experience of exile in a way that felt alive 

rather than ‘museum-like’.52 Thus, while there were some reservations concerning the 

documentary style, particularly towards the touristic showcasing of Finnish scenery, many 

reviewers deemed the programme a serious and valuable effort. Brecht in Finland thus 

enabled Mainos-TV to gain appreciation from both the left-wing press and the cultural elite. 

International co-operation allowed Mainos-TV to engage in some large-scale projects 

it otherwise may not have been able to produce, such as the ‘Africa series’ in 1978.53 This 



 
15 

series, co-produced by a Finnish–Czechoslovakian team led by Ossi Wallius and Oldrich 

Vejvoda, covered society and everyday life in Zambia, Botswana and Lesotho in five half-

hour episodes. The series was motivated by the struggles for independence in southern Africa. 

The concluding episode, ‘At the final border’, focused on the last territories still ruled by a 

white minority: South Africa, Rhodesia and Namibia. The Presidents of Zambia and 

Botswana and the Prime Minister of Lesotho were interviewed on how the liberation 

movements could best achieve their goals. The episode also visited the United Nations 

Institute for Namibia, which was training future administrators in preparation for the 

country’s independence. The series, filmed in several countries and featuring high profile 

interviewees, was an unusually demanding production for Mainos-TV. One explanation for 

the choice of this topic is that Juha Vakkuri once worked for the UN in Zambia and had 

maintained an interest in the continent’s political developments.54 For Mainos-TV, which was 

limited in its right to broadcast current affairs, co-producing a topical series on the African 

decolonization process offered a way to develop its current affairs programming. 

Co-operation with socialist television was also used to highlight Mainos-TV’s 

ambition to develop television entertainment, as in the case of Variaatio varieteet [Variation 

variety], a variety entertainment event co-organized with Czechoslovakian and Hungarian 

television in 1982. The event built on the idea of a shared European cultural tradition, 

promising to showcase a variety of television entertainment cultures. Each broadcaster 

involved prepared a programme on a shared theme (i.e. modern-day Romeo and Juliet) for a 

theatre performance in Helsinki, where they were judged in various categories, such as ‘best 

show’ and ‘best music’. The performances were later broadcast on Mainos-TV. According to 

producer Ere Kokkonen, Mainos-TV established the event ‘to continue and strengthen its 

collaboration with television companies in other countries’ and ‘to gain over time a grand 

event that allows creative makers of entertainment to showcase their abilities, even in fields 



 
16 

other than popular music.’55 Kokkonen’s rationale reflects Mainos-TV’s wider concerns about 

television entertainment at the time. In its promotional material during the early 1970s, 

Mainos-TV had already begun stressing that it wanted to move away from pure ‘cavalcades of 

music’ to more varied forms of entertainment, lamenting the small pool of qualified writers 

and performers available for television entertainment and looking for ways to encourage new 

writers to enter the field.56 Mainos-TV’s entertainment department complained that the low 

regard towards television led to a dearth in qualified scriptwriters, launching a scriptwriting 

competition in 1974 to remedy the situation.57 Drawing inspiration from the tradition of 

variety entertainment, Variation variety was borne of a similar wish to diversify television 

entertainment. Initiatives such as these sought to position Mainos-TV as an ambitious 

company intent on taking television entertainment towards new horizons. Television 

magazine Katso, a key forum for the discussion of television in Finland, covered the first 

Variation variety event and deemed it worthy of continuation.58 While Katso’s television 

critic found the Finnish and Czechoslovakian variations on Romeo and Juliet to be harmless 

light entertainment, he praised the winning Hungarian entry as a complex portrayal of the 

problems of contemporary society: full of sex, violence and symbolism.59 Variation variety 

seems to have fulfilled Mainos-TV’s expectations, as the company went on to arrange two 

additional events. Czechoslovakian, Polish and East German television participated in the 

1983 Variation variety, but the 1985 event was the largest, with participation from 

Czechoslovakia, Poland, Hungary, East Germany and Sweden.60 

In its annual reports, Mainos-TV described many documentaries it had produced with 

Eastern European partners as artistic successes, citing, for instance, the ‘high-quality 

ethnographic film’ Linnunradan tuulet [The winds of the Milky Way], the ‘important cultural 

film’ Two authors of Soviet cinema, and the ‘touching portrait’ Ilja Ehrenburg – 

Eurooppalainen [Ilya Ehrenburg – a European].61 Commenting on the international prizes 



 
17 

awarded to its programmes, the company’s 1977 annual report stated that its best productions 

had ‘clearly reached an international level’. The report estimated that increased international 

contacts through co-productions, screenings and competitions had ‘given new ideas but, 

above all, belief in the professional craft of Finnish television: we are equal, in many cases 

even more careful and thorough, when it comes to content analysis.’62 The annual report thus 

represents Mainos-TV as a serious television broadcaster invested in quality productions at 

the international level. 

The influence of socialist television culture on Mainos-TV 

While contributing to Mainos-TV’s catalogue of ‘quality’ television, these co-productions 

may have imparted some features that were typical of socialist television at the time. Sabina 

Mihelj and Simon Huxtable have sought to define socialist television as a cultural form, 

discussing how it may have differed from television in liberal, democratic countries in the 

West. Mihelj and Huxtable argue that while the spatial organization of socialist television was 

familiar to viewers in the West—as both forms of television were considered domestic 

media—the temporal organization of socialist television was distinctive, reflecting the 

socialist interpretation of modernity.63 Mihelj and Huxtable differentiate between ‘socialist 

time’, defined as ‘any temporal practice that is distinctly socialist’, and ‘revolutionary time’, 

which is based on the teleological notion that history is progressing towards communism.64 

Television could create a sense of a shared socialist time by scheduling that differentiated 

between work and leisure time and marked festive events apart from everyday routine in a 

way that was specific to socialist societies; however, the mundane quality of television makes 

it less suited for creating a sense of revolutionary time. Still, it is possible to connect ‘the 

quotidian to the grand narrative of communist modernity and progress’ within programme 

content, for instance, by celebrating technological achievements and state visits.65 



 
18 

Adopting Mihelj and Huxtable’s conceptualizations, I argue that Mainos-TV’s co-

productions were connected to socialist time in some cases, particularly when the broadcaster 

commemorated anniversaries that were significant to socialist Europe. One such event was 

the 60th anniversary of the October Revolution in 1977. Mainos-TV presented its plans for the 

anniversary to the Television Programme Council for approval, listing the co-produced 

documentaries Neuvostonaisia [Soviet women] (1978) and Two authors of Soviet cinema as 

well as its plans to co-produce entertainment programmes on the upcoming Olympic games 

with Estonian television (it appears that these entertainment programmes were not 

completed). In addition, Mainos-TV broadcast other documentaries, films and concerts 

related to this theme.66 Another event connecting Finnish television schedules to socialist 

Europe was the anniversary of the Finnish–Soviet Agreement of Friendship, Cooperation and 

Mutual Assistance, better known as the YYA Treaty. Although YLE carried the main 

responsibility for its commemoration, Mainos-TV participated by broadcasting the Finnish–

Soviet co-production 25 vuotta ystävyyttä [25 years of friendship], a documentary celebrating 

the past 25 years of the YYA Treaty, albeit not on the exact day of the anniversary.67 These 

events served as a bridge between Mainos-TV and the temporalities of socialist television. 

The notion of revolutionary time can be found in the content of documentary and 

entertainment programmes co-produced by Mainos-TV, which generally provided 

complimentary accounts of socialist societies. For instance, in Haloo Helsinki, täällä Berliini 

[Hello Helsinki, this is Berlin] (1978), Finnish hosts visit the home of an ‘ordinary family’ in 

Berlin to learn about the progressive characteristics of East German society, such as income-

adjusted rent and women who ‘naturally’ earn the same salaries as their male counterparts. 

The socialist revolution itself is an affective theme in some of the co-produced programmes: 

Documentaries such as Mayakovsky and Ilya Ehrenburg – a European set their main 

characters against the backdrop of the revolutionary history of the Soviet Union. In 



 
19 

Mayakovsky, a Finnish narrator reflects on the importance of the revolution for the titular 

poet, while ‘The Internationale’ plays in the background and archival footage of 

revolutionaries fills the screen: 

Everything changed. Revolution broke in Russia. The revolution saved Mayakovski. It 

gave new power, peace of mind and meaning to life. The February Revolution was not 

enough for Mayakovski. He wanted to overthrow everything old and frozen. He was 

afraid that small-minded bureaucrats who did not understand futurists would seize power 

in the government of culture. He went to the October Revolution as if it were his home. 

The excitement of socialist revolution is a major theme in this documentary. In Ilya 

Ehrenburg – a European, however, the protagonist’s relationship to the October Revolution is 

more distant. Ehrenburg is portrayed as a cosmopolitan who spent much of his life travelling 

around the artistic circles of Western Europe. After the revolution, Ehrenburg travels back to 

Moscow because he appreciates what was happening there, unlike many Russian expatriates. 

The documentary builds an affective climax around the Stalinist industrialization period of 

the 1930s. Film footage of construction sites and pompous orchestral music are combined 

with a voice-over reading of Ehrenburg’s commentary on the atmosphere during the early 

years of collectivization and industrialization. Ehrenburg’s words are somewhat ambivalent: 

On the one hand, he observes how a strict plan structured the ensuing social changes, noting 

that people seemed to be ‘frozen’; on the other hand, he conveys how true enthusiasm 

characterized the era, describing the excitement of young people who believed that building 

giant factories would create paradise on earth. Despite Ehrenburg’s ambivalence, the images 

and music impart a sense of energy that sets this passage apart from the rest of the 

documentary. 

Socialist revolution also served as a theme in a more contemporary documentary, 

Soviet women, which was co-produced by the family-programming department of Mainos-TV 

and the Television and Radio Committee of the USSR. Through its Finnish voice-over, the 



 
20 

programme portrays the Soviet Union as a model for gender equality, highlighting 

achievements such as its high number of female doctors and engineers as well as its robust 

childcare—which, viewers are told, is probably better organized here than in any other 

country. Soviet women offers a historical narrative of revolutionary change and constant 

progress. The voice-over (uniquely female, compared to Mainos-TV’s other co-productions) 

explains that the position of Russian women was very poor at the turn of the century, before 

the first Constitution of the Soviet Union enacted complete equality. However, even with its 

impressive achievements, the documentary notes that there is still much to be done before 

Soviet society can fulfil its revolutionary ideals. Referencing the Soviet public debate 

regarding women’s double workload, the narrator describes how the Soviet view has evolved: 

instead of seeing women mainly as workers, society must recognize the importance of 

women’s ‘biological’ role as mothers. Consequently, the Soviet state has been developing 

ways to ease the burden of mechanical household tasks and enable women to concentrate on 

more creative work, such as childcare. Soviet women thus presents a historical account in 

which the socialist revolution paved the way for women’s equality, demonstrating that the 

Soviet Union, while already exceptionally advanced, is constantly working towards an ideal 

communist society. 

As these examples show, co-productions with socialist television were not just part of 

a strategic ploy to strengthen Mainos-TV’s position in Finnish media; rather, they had a 

concrete effect on Mainos-TV’s programming and the culture of commercial television in 

Finland, drawing on the themes and temporalities of the socialist cultures of Eastern Europe. 

This is not unique for co-productions: Mainos-TV’s theatre department produced 

contemporary Soviet plays in the 1970s, just as YLE did on television.68 Thus, Mainos-TV 

highlights an ideological complexity in the history of European commercial television: while 

state-socialist ideology may seem antithetical to the values of Western commercial television, 



 
21 

it was incorporable in a context that valued good relations with the socialist world, and the 

Soviet Union in particular, and where socialism had considerable popular appeal. 

Conclusion 

Collaboration between Mainos-TV and socialist television broadcasters was valuable in many 

ways. In terms of social capital, working with socialist broadcasters helped Mainos-TV gain 

useful connections. In the 1960s and 1970s, Mainos-TV was the only commercial television 

broadcaster across the Nordic countries, which set it apart from the close-knit network of 

Nordic public service broadcasters. Moreover, MTV—as Mainos-TV has been officially 

called since 1982—was not able to join the European Broadcasting Union (EBU) until 

1993.69 In this situation, collaboration between Mainos-TV and socialist broadcasters was 

mutually beneficial. As Mainos-TV worked to secure its position, it was important to build 

international contacts and enhance its credibility with international partners. Developing 

relations with socialist countries was especially valuable in the political and cultural contexts 

of Finland, where good relations with Eastern Europe were held in high esteem. International 

co-productions also helped Mainos-TV develop cultural capital in the form of diversified 

programming, showing that it was capable of offering programmes on social and cultural 

topics that differed from the stereotypical image of commercial television. 

Mainos-TV’s co-productions reveal a culture of commercial television that seems 

quite alien today. In the early decades of television, commercial television was in a defensive 

position, whereas in the 2000s, market principles have increasingly shaped Finnish media 

policy.70 The contemporary MTV presents itself primarily as a medium for entertainment, as 

the broadcaster’s stated mission is ‘We entertain every Finn, regardless of space and time’.71 

MTV now competes with a host of other commercial television broadcasters, but it remains 

the largest in Finland. As such, its long history adds value to the company, which MTV has 

commemorated by producing nostalgia series based on its popular entertainment programmes 



 
22 

of the past, such as song contests and beauty pageants (Syksyn sävel -retro [Autumn melody 

retro], 2011–2012; Kaunis elämä [Beautiful life] 2018). In contrast, MTV has little incentive 

to remember its co-productions with socialist broadcasters: they do not fit the current values 

of the company nor the narrative it tells about its history. As a result, some of the past 

complexities of commercial television are largely forgotten. Television scholar Heidi 

Keinonen has highlighted the diversity of early commercial television cultures in her study on 

Mainos-TV and TES-TV/Tesvisio (1956–1964) in the 1950s and early 1960s, noting how 

much their schedules differed from contemporary commercial television, as well as how 

varied and ambitious their programming was—characteristics that are relatively neglected in 

research on television history.72 The study of Mainos-TV’s collaborations with its Eastern 

European partners shows that the company continued to pursue its policy of varied and 

ambitious programming into the 1970s and 1980s, reminding us of the complexities of 

commercial television history. 

Recent research on Eastern European television has challenged the view of socialist 

television as a closed, purely propagandistic system, demonstrating how it borrowed ideas 

and imported programmes across the Iron Curtain.73 Mainos-TV’s co-productions draw 

attention to another aspect of socialist influences on European television networks: in some 

contexts, socialist broadcasters could be valuable partners for commercial television 

broadcasters in non-socialist countries as well. The collaboration between Mainos-TV and 

socialist television was not merely technical or financial but also creative, bringing themes 

and viewpoints from Eastern Europe to Mainos-TV’s programme content. While the concrete 

negotiations required in this collaboration are beyond the scope of this article, further research 

could delve into the practical encounters between the production cultures of Mainos-TV and 

socialist television. We have yet to determine the similarities and differences between the 



 
23 

working cultures and programme ideals of Mainos-TV and socialist broadcasters, as well as 

how these were negotiated in the process of co-production. 

 

Acknowledgements 

The author would like to thank the National Audiovisual Institute (KAVI) for the support it has 

offered to this research. 

 

Disclosure statement 

No potential conflict of interest was reported by the author. 

 

 

                                                
1 Mainos-TV officially changed its name to ‘MTV’ in 1982, although the acronym was in use before 

then. As most of the material discussed in this article predates the name change, I mostly refer to 

the network as ‘Mainos-TV’. All translations of Finnish programme titles and citations are mine. 
2 J. Bignell and A. Fickers, ‘Introduction: Comparative European Perspectives on Television History’, 

in A European Television History, ed. J. Bignell and A. Fickers (Malden, MA: Wiley-Blackwell, 

2008), 20–1. 
3 L. Lundgren and C. Evans, ‘Producing Global Media Memories: Media Events and the Power 

Dynamics of Transnational Television History’, European Journal of Cultural Studies 20, no. 3 

(2017): 252–70; L. Lundgren, ‘(Un)familiar Spaces of Television Production: The BBC’s Visit 

to the Soviet Union in 1956’, Historical Journal of Film, Radio and Television 37, no. 2 (2017): 

315–32; D. Mustata, ‘Television in the Age of (Post) Communism: The Case of Romania’, 

Journal of Popular Film and Television 40, no. 3 (2012): 131–40. 
4 B. Skeggs and H. Wood, Reacting to Reality Television: Performance, Audience, Value (London: 

Routledge, 2012), 6–10. 
5 L. Spigel, Make Room for TV: Television and the Family Ideal in Postwar America (Chicago: 

University of Chicago Press, 1992). The argument presented in the article is based on the 

following material: published memoirs of key employees at Mainos-TV, Mainos-TV’s annual 

reports, Mainos-TV’s co-produced programmes archived at the National Audiovisual Institute 

(KAVI), promotional brochures published by Mainos-TV (held at the library of the University of 

Turku), and Finnish press articles about co-productions (e.g. Mainos-TV’s press-clippings 

archive held at KAVI as well as schedule listings and articles in the television magazine Katso).  



 
24 

                                                                                                                                                   
6 This expression is adapted from L. Boltanski and E. Chiapello, The New Spirit of Capitalism, trans. 

G. Elliott (London: Verso, 2007). 
7 C. S. Browning, ‘Coming Home or Moving Home? “Westernizing” Narratives in Finnish Foreign 

Policy and the Reinterpretation of Past Identities’, Cooperation and Conflict 37, no. 1 (2002): 

47–72. 
8 J. Kortti, Modernisaatiomurroksen kaupalliset merkit: 60-luvun suomalainen televisiomainonta 

(Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2003); S. Elfving, Taikalaatikko ja tunteiden tulkit: 

Televisio-ohjelmia ja esiintyjiä koskeva kirjoittelu suomalaisissa lehdissä 1960- ja 1970-luvuilla 

(Tampere: Tampere University Press, 2008).  
9 Television commercials were first seen in Finland during a television showcase at the Stockmann 

department store in Helsinki in 1954. The first television broadcaster in Finland, TES-TV, began 

broadcasting in 1956, funding its operations through commercials and sponsored programming. 

TES-TV’s successor, Tesvisio (1959–1964), likewise depended on advertising for funding. See 

H. Keinonen, Kamppailu yleistelevisiosta. TES-TV:n, Mainos-TV:n ja Tesvision merkitykset 

suomalaisessa televisiokulttuurissa 1956–1964 (Tampere: Tampere University Press, 2011). 
10 C. Johnson and R. Turnock, ‘From Start-Up to Consolidation: Institutions, Regions and Regulation 

over the History of ITV’, in ITV Cultures: Independent Television Over Fifty Years, ed. C. 

Johnson and R. Turnock (Maidenhead, UK: Open University Press, 2005), 16. 
11 H. Hellman and H. Keinonen, ‘Semi-Commercial or Semi-Public Service? Legitimation and 

Regulation of Commercial Television in Finland’, Comunicazioni sociali 3 (2013): 51–2. 
12 H. Keinonen, Kamppailu yleistelevisiosta, 105. 
13 Ibid., 83; P. Hanski, Pöllön siivin: MTV:n vuodet 1955–1984 (Helsinki: Otava, 2001), 166, 181–3, 

195–204; R. Salokangas, Aikansa oloinen: Yleisradion historia 1926–1996 (Helsinki: Yleisradio, 

1996), 144–7. 
14 Hanski, Pöllön siivin; J. Lyytinen, Kun pöllö sai siivet: MTV:n uutisten historia (Helsinki: Tammi, 

2006). 
15 L. Boltanski and E. Chiapello, The New Spirit of Capitalism, 28. 
16 Ibid., 3–30. 
17 E.g. Keinonen, Kamppailu yleistelevisiosta, 93–6. 
18 Y. Ahmavaara, N. B. Stormbom, and M. Tamminen, Pöllön anatomia (Helsinki: YLE, 1968). 
19 Ibid., 8, 10–2. 
20 Mainos-TV, Kaupallinen televisiotoiminta, Report (1968), 8. 
21 A. Imre, TV Socialism (Durham: Duke University Press, 2016), 173–8; S. Mihelj, ‘Television 

Entertainment in Socialist Eastern Europe: Between Cold War Politics and Global 

Developments’, in Popular Television in Eastern Europe During and Since Socialism, ed. T. 

Havens, A. Imre, and K. Lustyik (New York: Routledge, 2013), 12–4. 



 
25 

                                                                                                                                                   
22 Mainos-TV, Kaupallinen televisiotoiminta, 22. 
23 Eurovision and Intervision were the respective programme exchange networks of the European 

Broadcasting Union (whose membership consisted of public service broadcasting companies in 

non-socialist countries and Yugoslavia) and the International Radio and Television Organisation 

(including members in socialist countries as well as YLE in Finland). 
24 Mainos-TV, Kaupallinen televisiotoiminta, 15, 17. 
25 Hanski, Pöllön siivin. 
26 Mainos-TV, Toimintakertomus 1970, Annual Report, 26; Mainos-TV, Toimintakertomus 1980, 

Annual Report, 63. 
27 Mainos-TV, Toimintakertomus 1971, Annual Report, 35; Mainos-TV, Toimintakertomus 1973, 

Annual Report, 47; Mainos-TV, Toimintakertomus 1981, Annual Report, 76. 
28 H. Hellman and H. Keinonen, ‘Semi-Commercial or Semi-Public Service’, 51–2. 
29 P. Hanski, Pöllön siivin, 246–53; J. Lyytinen, Kun pöllö sai siivet, 42–120. 
30 Mainos-TV, MTV Uutiset, Brochure (1979). 
31 P. Hanski, Pöllön siivin, 299–312. 
32 Ibid., 303–4, 309–11. 
33 J. Vakkuri, Olkilinna: Elämää kolmella mantereella (Helsinki: Like, 2016), 298. 
34 Ibid., 321. 
35 Information about co-produced programmes has been compiled from the following sources: KAVI’s 

Tenho database, Mainos-TV’s annual reports, and schedule listings published in Katso. 
36 Mainos-TV, Toimintakertomus 1975, Annual Report, 51. 
37 Cf. E. N. Redvall, ‘Midsomer Murders in Copenhagen: The Transnational Production of Nordic 

Noir-Influenced UK Television Drama’, New Review of Film and Television Studies 14, no. 3 

(2016): 348. 
38 P. Alasuutari, Toinen tasavalta: Suomi 1946–1994 (Tampere: Vastapaino, 1996), 155–80. 
39 L. Lounasmeri, ‘Through Rose or Blue and White Glasses? Decades of News about the Soviet 

Union in the Finnish Press’, Nordicom Review 34, no. 1 (2013): 109, 113. 
40 Mainos-TV, Toimintakertomus 1973, 19. 
41 Mainos-TV, Toimintakertomus 1978, Annual Report, 36. 
42 MTV, Toimintakertomus 1986, Annual Report, 12–3. 
43 M. Siefert, ‘Co-Producing Cold War Culture: East-West Film-Making and Cultural Diplomacy’, in 

Divided Dreamworlds? The Cultural Cold War in East and West, ed. P. Romijn, G. Scott-Smith, 

and J. Segal (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2012), 73–94. 
44 Y. Ahmavaara, N. B. Stormbom, and M. Tamminen, Pöllön anatomia; S. Elfving, Taikalaatikko ja 

tunteiden tulkit, 109–15. 
45 J. Vakkuri, Olkilinna, 323. 



 
26 

                                                                                                                                                   
46 Ibid., 329. 

47 Ibid., 329. 
48 S. Elfving, Taikalaatikko ja tunteiden tulkit, 293–304. 
49 J. Kajava, ‘Brechtin yksinäisyydestä Suomen markkinointiin’, Helsingin Sanomat, March 3, 1976. 
50 J. Turunen, ‘Tv-viikolta’, Demari, March 6, 1976. 
51 H. Vuori, ‘Bertolt Brecht – läsnä!’, Kansan Uutiset, March 3, 1976. 
52 K. Veltheim, ‘Maanpakolaisuuden muistot’, Uusi Suomi, March 4, 1976. 
53 Only the last episode of the series survives in a viewable format at KAVI. Information about 

programme-makers and the content of the other episodes was supplied by KAVI’s Tenho 

database. 
54 See J. Vakkuri, Olkilinna. 
55 Mainos-TV, Varieteefestivaalit, Brochure (1982). 
56 Mainos-TV, Televisiomainonta 1972, Brochure. 
57 Mainos-TV, Toimintakertomus 1973, 37. 
58 S. Valjakka, ‘Varieteefestivaalit’, Katso, August 16, 1982, 3. 
59 S. Valjakka, ‘Minne Julia katosi?’, Katso, August 12, 1982, 17; S. Valjakka, ‘Meidän Romeo ja 

Julia’, Katso, September 20, 1982, 15; S. Valjakka, ‘Paras varietee’, Katso, October 18, 1982, 

17. 
60 MTV, Toimintakertomus 1983, Annual Report; MTV, Toimintakertomus 1985, Annual Report. 
61 Mainos-TV, Toimintakertomus 1978, 30, 47; MTV, Toimintakertomus 1985, 33. 
62 Mainos-TV, Toimintakertomus 1977, Annual Report, 48. 
63 S. Mihelj and S. Huxtable, ‘The Challenge of Flow: State Socialist Television Between 

Revolutionary Time and Everyday Time’, Media, Culture & Society 38, no. 3: 332–48. 
64 Ibid., 334. 
65 Ibid., 339. 
66 Mainos-TV, Toimintakertomus 1977, 38, 53. 
67 The film was not produced by Mainos-TV but by Finnish film studio Fennada-filmi and the 

documentary film studio in Leningrad. 
68 A. Koivunen, ‘Koko kansan teatteri: Televisioteatterit Suomessa 1960-luvulta 1980-luvulle’, in 

Television viisi vuosikymmentä: Suomalainen televisio ja sen ohjelmat 1950-luvulta digiaikaan, 

ed. Juhani Wiio (Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2007), 256. 
69 Within the EBU, YLE opposed Mainos-TV’s membership. See S. Kiuru, Valta ja viesti: 

Havaintojani Ylen johtamisesta (Helsinki: Työväen Sivistysliitto, 2010), 94. 
70 H. Hellman, Koko illan ilo? Kolmoskanava ja television kaupallistuminen Suomessa (Helsinki: 

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2012), 389–91. 
71 MTV, ‘MTV Info’, https://www.mtv.fi/yritys (accessed September 4, 2018). 



 
27 

                                                                                                                                                   
72 Keinonen, Kamppailu yleistelevisiosta, 36. 
73 C. E. Evans, Between Truth and Time: A History of Soviet Central Television (New Haven, CT: 

Yale University Press, 2016); A. Imre, TV Socialism; S. Mihelj, ‘Television Entertainment’. 


