
	
   1	
  

This	
  is	
  a	
  pre-­‐publication	
  version	
  of	
  the	
  following	
  article:	
  

	
  

Mari	
  Pajala	
  

“Pictures	
  from	
  Beyond	
  the	
  Eastern	
  Border”:	
  Socialist	
  Television	
  in	
  Finland,	
  1963	
  to	
  

1988.	
  Television	
  &	
  New	
  Media	
  (online	
  first,	
  published	
  August	
  11	
  2017,	
  DOI:	
  

10.1177/1527476417721749).	
  

	
  

The	
  Estonian	
  2009	
  documentary	
  film	
  Disco	
  and	
  Atomic	
  War	
  describes	
  childhood	
  

memories	
  of	
  watching	
  Finnish	
  television	
  in	
  Soviet	
  Estonia.	
  The	
  film	
  portrays	
  Finnish	
  

television	
  as	
  a	
  source	
  of	
  exciting	
  American	
  entertainment,	
  a	
  window	
  to	
  the	
  world	
  of	
  the	
  

unhappy	
  millionaires	
  of	
  Dallas	
  and	
  the	
  adventures	
  of	
  Knight	
  Rider.	
  Disco	
  and	
  Atomic	
  War	
  

argues	
  that	
  Finnish	
  television,	
  with	
  its	
  visions	
  of	
  Western	
  consumerism,	
  was	
  a	
  key	
  factor	
  

in	
  the	
  fall	
  of	
  communism	
  in	
  Estonia.	
  From	
  the	
  point	
  of	
  view	
  of	
  post-­‐socialist	
  Estonia,	
  

Finnish	
  Cold	
  War	
  era	
  television	
  appears	
  as	
  a	
  dreamland	
  of	
  Western	
  entertainment	
  and	
  

consumer	
  culture.	
  Like	
  all	
  memories,	
  this	
  dreamland	
  is	
  based	
  on	
  a	
  partial	
  remembrance.	
  

While	
  Finnish	
  television	
  featured	
  commercials	
  and	
  American	
  entertainment,	
  it	
  also	
  

maintained	
  connections	
  with	
  socialist	
  television	
  cultures.	
  

	
  

European	
  media	
  history	
  of	
  the	
  Cold	
  War	
  era	
  has	
  recently	
  started	
  paying	
  attention	
  to	
  

connections	
  across	
  the	
  East/West	
  divide	
  (e.g.	
  Badenoch,	
  Fickers	
  and	
  Henrich-­‐Franke	
  

2013).	
  Scholars	
  have	
  analysed	
  Eastern	
  European	
  audiences’	
  experiences	
  of	
  Western	
  

broadcasting	
  (e.g.	
  Hagen	
  2013;	
  Lepp	
  and	
  Pantti	
  2013;	
  Meyen	
  and	
  Nawratil	
  2004)	
  and	
  

the	
  ways	
  in	
  which	
  socialist	
  broadcasting	
  organizations	
  reacted	
  to	
  competition	
  from	
  

Western	
  media	
  (e.g.	
  Bren	
  2010;	
  Dittmar	
  2004;	
  Roth-­‐Ey	
  2011).	
  Little	
  attention	
  has	
  so	
  far	
  

been	
  paid	
  to	
  how	
  Eastern	
  European	
  television	
  culture	
  circulated	
  outside	
  the	
  socialist	
  

bloc	
  (Palonkorpi	
  2014).	
  Accordingly,	
  by	
  looking	
  at	
  the	
  flow	
  of	
  programmes	
  and	
  



	
   2	
  

influences	
  from	
  socialist	
  countries	
  one	
  can	
  question	
  established	
  interpretations	
  of	
  

European	
  media	
  history.	
  

	
  

Emerging	
  research	
  on	
  socialist	
  television	
  history	
  is	
  revising	
  earlier	
  interpretations	
  of	
  

Eastern	
  European	
  media	
  history	
  (e.g.	
  Evans	
  2016;	
  Gumbert	
  2014;	
  Havens,	
  Imre,	
  and	
  

Lustyik	
  2013;	
  Imre	
  2016;	
  Roth-­‐Ey	
  2011).	
  Among	
  others,	
  Dana	
  Mustata	
  (2012,	
  131–32)	
  

has	
  criticized	
  research	
  on	
  socialist	
  television	
  for	
  political	
  reductionism,	
  in	
  which	
  

political	
  factors	
  alone	
  appear	
  to	
  determine	
  the	
  role	
  of	
  television	
  in	
  socialist	
  societies.	
  

Instead,	
  Mustata	
  argues	
  that	
  scholarship	
  should	
  acknowledge	
  the	
  way	
  ideas	
  and	
  

practices	
  relating	
  to	
  television	
  may	
  cross	
  ideological	
  borders.	
  Similarly,	
  Sabina	
  Mihelj	
  

(2013)	
  has	
  pointed	
  out	
  that	
  a	
  Cold	
  War	
  era	
  framework,	
  which	
  posits	
  a	
  clear	
  separation	
  

between	
  the	
  blocs,	
  hinders	
  us	
  from	
  identifying	
  similarities	
  between	
  television	
  cultures	
  

in	
  the	
  East	
  and	
  the	
  West.	
  Mihelj	
  argues	
  that	
  the	
  television	
  ideals	
  of	
  public	
  service	
  

television	
  professionals	
  in	
  Western	
  and	
  Eastern	
  Europe	
  were	
  based	
  on	
  similar	
  values	
  of	
  

information,	
  education,	
  entertainment,	
  and	
  anti-­‐commercialism.	
  Television	
  

professionals	
  in	
  both	
  Eastern	
  and	
  Western	
  Europe	
  faced	
  many	
  of	
  the	
  same	
  challenges	
  

and	
  responded	
  to	
  them	
  in	
  similar	
  ways	
  (Mihelj	
  2013,	
  15,	
  20–21).	
  	
  

	
  

While	
  scholarship	
  on	
  European	
  television	
  history	
  has	
  questioned	
  the	
  existence	
  of	
  a	
  rigid	
  

East–West	
  binary,	
  it	
  has	
  paid	
  little	
  attention	
  to	
  countries	
  such	
  as	
  Finland	
  that	
  fell	
  outside	
  

the	
  blocs.	
  Finnish	
  foreign	
  policy	
  sought	
  to	
  position	
  Finland	
  as	
  a	
  neutral	
  country	
  between	
  

the	
  East	
  and	
  the	
  West	
  during	
  the	
  Cold	
  War	
  era.	
  Accordingly,	
  the	
  Finnish	
  Broadcasting	
  

Company	
  (Yleisradio,	
  YLE)	
  was	
  the	
  only	
  broadcaster	
  that	
  was	
  a	
  member	
  of	
  both	
  the	
  

European	
  Broadcasting	
  Union	
  (EBU)	
  and	
  its	
  socialist	
  equivalent,	
  the	
  Organisation	
  

Internationale	
  de	
  Radiodiffusion	
  et	
  de	
  Télévision	
  (OIRT).	
  While	
  media	
  historians	
  have	
  

explored	
  American	
  and	
  British	
  influences	
  on	
  Finnish	
  television	
  (Elfving	
  2008;	
  Keinonen	
  



	
   3	
  

2011;	
  Kortti	
  2003),	
  they	
  haven’t	
  paid	
  much	
  attention	
  to	
  connections	
  between	
  Finnish	
  

and	
  socialist	
  television	
  cultures,	
  with	
  the	
  exception	
  of	
  some	
  studies	
  about	
  how	
  early	
  

Finnish	
  television	
  institutions	
  managed	
  relations	
  with	
  the	
  Soviet	
  Union	
  (Keinonen	
  2012;	
  

Salokangas	
  1996).	
  However,	
  in-­‐between	
  countries	
  like	
  Finland	
  provide	
  television	
  

historians	
  a	
  chance	
  to	
  study	
  how	
  influences	
  and	
  content	
  could	
  travel	
  beyond	
  bloc	
  

boundaries.	
  

	
  

This	
  article	
  offers	
  a	
  contribution	
  towards	
  a	
  European	
  television	
  history	
  that	
  

acknowledges	
  a	
  multiplicity	
  of	
  relations	
  between	
  socialist	
  and	
  non-­‐socialist	
  Europe.	
  It	
  

does	
  so	
  by	
  mapping	
  the	
  presence	
  of	
  socialist	
  television	
  in	
  Finnish	
  television	
  culture	
  

between	
  1963	
  and	
  1988.	
  By	
  (state)	
  socialist	
  television,	
  I	
  refer	
  to	
  television	
  institutions	
  

and	
  programmes	
  in	
  socialist	
  countries	
  (cf.	
  Mihelj	
  2013)	
  rather	
  than	
  the	
  actual	
  

ideological	
  content	
  of	
  television	
  programmes.	
  I	
  examine	
  the	
  cultural	
  visibility	
  of	
  socialist	
  

television	
  in	
  Finland,	
  rather	
  than	
  institutional	
  history.	
  While	
  Western	
  television	
  imports	
  

were	
  more	
  common	
  on	
  Finnish	
  television,	
  I	
  argue	
  that	
  socialist	
  television	
  culture	
  also	
  

had	
  a	
  significant	
  influence	
  on	
  the	
  Finnish	
  television	
  environment.	
  

	
  

This	
  article	
  is	
  based	
  on	
  the	
  analysis	
  of	
  television	
  programme	
  listings	
  and	
  articles	
  about	
  

socialist	
  television	
  in	
  the	
  main	
  Finnish	
  TV	
  magazine	
  Katso	
  in	
  1963,	
  1968,	
  1973,	
  1978,	
  

1983,	
  and	
  1988.	
  Katso	
  published	
  full	
  programme	
  listings	
  for	
  Finnish	
  television	
  and	
  radio	
  

channels	
  as	
  well	
  as	
  reviews	
  and	
  articles	
  on	
  broadcasting	
  and	
  other	
  topics.	
  As	
  such,	
  it	
  was	
  

a	
  key	
  forum	
  for	
  the	
  discussion	
  of	
  television	
  in	
  Finland.	
  In	
  my	
  reading	
  of	
  Katso,	
  I	
  have	
  

analysed,	
  first,	
  the	
  magazine’s	
  discourse	
  on	
  socialist	
  television	
  in	
  its	
  reviews	
  and	
  other	
  

articles.	
  Second,	
  I	
  have	
  examined	
  socialist	
  television	
  programmes	
  that	
  were	
  available	
  for	
  

Finnish	
  viewers.	
  This	
  included	
  programme	
  listings	
  for	
  Soviet	
  television	
  channels	
  as	
  well	
  

as	
  Eastern	
  European	
  programme	
  imports	
  on	
  Finnish	
  channels.	
  The	
  sample	
  includes	
  



	
   4	
  

volumes	
  of	
  Katso	
  at	
  five-­‐year	
  intervals,	
  which	
  enables	
  me	
  to	
  trace	
  developments	
  in	
  the	
  

visibility	
  of	
  socialist	
  television	
  over	
  three	
  decades.	
  While	
  the	
  selected	
  volumes	
  of	
  Katso	
  

do	
  not	
  provide	
  a	
  full	
  picture	
  of	
  all	
  programme	
  imports	
  from	
  socialist	
  countries,	
  their	
  

contents,	
  or	
  the	
  discourses	
  about	
  socialist	
  television	
  in	
  Finland,	
  my	
  sample	
  highlights	
  

the	
  variety	
  of	
  ways	
  that	
  socialist	
  television	
  entered	
  Finnish	
  television	
  culture.	
  

	
  

The	
  time	
  period	
  for	
  the	
  sample,	
  1963–1988,	
  covers	
  the	
  “era	
  of	
  scarcity”	
  (Ellis	
  2000)	
  in	
  

Finnish	
  television	
  history.	
  After	
  the	
  establishment	
  of	
  the	
  first	
  transmitting	
  station	
  in	
  

Northern	
  Finland	
  in	
  1962,	
  most	
  of	
  the	
  population	
  could	
  access	
  television	
  broadcasting	
  in	
  

1963.	
  The	
  era	
  of	
  scarcity	
  gradually	
  ended	
  with	
  the	
  establishment	
  of	
  a	
  new	
  commercial	
  

channel	
  and	
  the	
  availability	
  of	
  cable	
  and	
  satellite	
  television	
  in	
  the	
  late	
  1980s.	
  The	
  main	
  

television	
  broadcasters	
  at	
  the	
  time	
  were	
  the	
  Finnish	
  Broadcasting	
  Company	
  (YLE)	
  and	
  

the	
  commercial	
  television	
  company	
  Mainos-­‐TV	
  (MTV).	
  MTV	
  did	
  not	
  have	
  a	
  channel	
  of	
  its	
  

own	
  but	
  rented	
  broadcasting	
  time	
  from	
  YLE,	
  thus	
  helping	
  to	
  finance	
  public	
  service	
  

television.1	
  As	
  MTV	
  shared	
  YLE’s	
  channels,	
  it	
  too	
  was	
  regulated	
  by	
  the	
  same	
  

programming	
  policy	
  as	
  YLE.	
  Both	
  companies	
  were	
  expected	
  to	
  provide	
  public	
  service	
  in	
  

the	
  form	
  information,	
  education	
  and	
  entertainment,	
  although	
  MTV	
  had	
  more	
  

responsibility	
  for	
  entertainment.	
  Initially,	
  MTV	
  was	
  not	
  allowed	
  to	
  broadcast	
  news	
  or	
  

current	
  affairs,	
  but	
  its	
  schedules	
  included	
  many	
  documentary	
  and	
  educational	
  

programmes.	
  (Keinonen	
  2011,	
  104–5,	
  131.)	
  MTV	
  was	
  not	
  the	
  only	
  commercial	
  television	
  

station	
  in	
  Finland.	
  Tesvisio	
  (TES),	
  which	
  had	
  been	
  the	
  first	
  Finnish	
  company	
  to	
  start	
  

regular	
  television	
  broadcasts	
  in	
  1956,	
  operated	
  until	
  1964,	
  when	
  financial	
  difficulties	
  

forced	
  it	
  to	
  sell	
  its	
  operations	
  to	
  YLE.	
  Later	
  on,	
  YLE	
  and	
  MTV	
  cooperated	
  in	
  establishing	
  

a	
  new	
  commercial	
  channel	
  Kolmostelevisio	
  (TV3)	
  in	
  1986.	
  As	
  TES	
  and	
  TV3	
  broadcast	
  

few	
  programmes	
  from	
  socialist	
  Europe,	
  this	
  article	
  focuses	
  on	
  YLE	
  and	
  MTV.	
  

	
  



	
   5	
  

Encounters	
  with	
  socialist	
  television	
  as	
  a	
  cultural	
  form	
  

	
  

Recent	
  research	
  has	
  begun	
  to	
  describe	
  socialist	
  television	
  as	
  a	
  distinctive	
  cultural	
  form	
  

that	
  was	
  shaped	
  by	
  wider	
  European	
  and	
  global	
  media	
  trends,	
  but	
  also	
  developed	
  its	
  own	
  

distinguishing	
  characteristics.	
  Anikó	
  Imre	
  (2016,	
  17,	
  258)	
  stresses	
  that	
  television	
  in	
  

both	
  Western	
  and	
  Eastern	
  Europe	
  was	
  built	
  on	
  the	
  European	
  public	
  service	
  

broadcasting	
  tradition,	
  which	
  predates	
  the	
  socialist	
  era.	
  Socialist	
  television	
  featured	
  

many	
  of	
  the	
  same	
  genres	
  as	
  television	
  in	
  Western	
  Europe,	
  although	
  it	
  developed	
  

distinctive	
  programming	
  trends,	
  such	
  as	
  favouring	
  the	
  historical	
  adventure	
  serial	
  (Imre	
  

2016).	
  Likewise,	
  Sabina	
  Mihelj	
  and	
  Simon	
  Huxtable	
  (2016)	
  note	
  that	
  state	
  socialist	
  

television	
  resembled	
  television	
  elsewhere	
  in	
  Europe	
  in	
  many	
  respects.	
  In	
  both	
  contexts,	
  

television	
  was	
  closely	
  associated	
  with	
  the	
  private	
  sphere	
  of	
  the	
  home,	
  and	
  television	
  

schedules	
  were	
  designed	
  to	
  follow	
  the	
  patterns	
  of	
  work	
  and	
  leisure.	
  Unlike	
  Western	
  

European	
  television	
  though,	
  socialist	
  television	
  was	
  organized	
  around	
  “revolutionary	
  

time,”	
  assuming	
  a	
  teleological	
  progress	
  towards	
  Communism.	
  Thus,	
  socialist	
  television	
  

constructed	
  an	
  annual	
  calendar	
  of	
  festivities	
  “designed	
  to	
  commemorate	
  the	
  

revolutionary	
  achievements	
  of	
  the	
  past	
  and	
  anticipate	
  the	
  fulfilment	
  of	
  communist	
  ideals	
  

in	
  the	
  future”	
  (Mihelj	
  and	
  Huxtable	
  2016,	
  343).	
  Christine	
  E.	
  Evans	
  (2016,	
  13)	
  argues	
  that	
  

Soviet	
  Central	
  Television	
  promoted	
  a	
  “festive	
  understanding	
  of	
  the	
  medium,”	
  offering	
  a	
  

calendar	
  of	
  holiday	
  programming	
  that	
  sought	
  to	
  disrupt	
  domestic	
  routines.	
  Other	
  

original	
  features	
  of	
  Soviet	
  television	
  include	
  its	
  gendering	
  as	
  a	
  masculine	
  rather	
  than	
  

feminine	
  medium,	
  as	
  well	
  as	
  its	
  genre	
  hierarchy,	
  which	
  placed	
  quiz	
  shows	
  in	
  high	
  regard	
  

(Evans	
  2016,	
  12–14).	
  Accordingly,	
  socialist	
  television	
  would	
  have	
  been	
  recognisable	
  to	
  

European	
  viewers	
  from	
  outside	
  the	
  socialist	
  bloc	
  as	
  a	
  domestic	
  medium	
  filled	
  with	
  many	
  

familiar	
  genres,	
  while	
  its	
  annual	
  calendar	
  of	
  festivities	
  and	
  types	
  of	
  popular	
  programmes	
  

would	
  have	
  appeared	
  as	
  distinctive.	
  



	
   6	
  

	
  

How	
  then	
  did	
  socialist	
  television	
  as	
  a	
  cultural	
  form	
  appear	
  in	
  the	
  Finnish	
  television	
  

environment?	
  As	
  Finnish	
  television	
  broadcasts	
  reached	
  Northern	
  Estonia,	
  so	
  Soviet	
  

broadcasts	
  reached	
  parts	
  of	
  Finland	
  too.	
  In	
  fact,	
  Estonian	
  television	
  started	
  offering	
  

weekly	
  programmes	
  in	
  Finnish	
  already	
  in	
  1956,	
  before	
  YLE	
  and	
  MTV	
  had	
  begun	
  regular	
  

television	
  broadcasting.	
  For	
  the	
  Soviet	
  Union,	
  television	
  seemed	
  like	
  a	
  promising	
  new	
  

propaganda	
  medium	
  to	
  reach	
  the	
  Finnish	
  audience	
  (Keinonen	
  2012,	
  180–81).	
  The	
  

attraction	
  of	
  Soviet	
  television	
  for	
  Finnish	
  viewers	
  was	
  not,	
  however,	
  necessarily	
  

ideological.	
  In	
  the	
  early	
  years	
  of	
  television,	
  when	
  programming	
  was	
  scarce,	
  foreign	
  

broadcasts	
  could	
  be	
  considered	
  a	
  welcome	
  addition.	
  Katso’s	
  article	
  “Images	
  from	
  beyond	
  

the	
  Eastern	
  border”	
  described	
  how	
  people	
  in	
  Eastern	
  Finland	
  managed	
  to	
  view	
  

programmes	
  on	
  Soviet	
  television.	
  The	
  owner	
  of	
  a	
  local	
  television	
  and	
  radio	
  store	
  

explained	
  that	
  many	
  customers	
  had	
  inquired	
  about	
  ways	
  of	
  accessing	
  Soviet	
  broadcasts,	
  

as	
  receiving	
  the	
  audio	
  required	
  installing	
  an	
  extra	
  component	
  on	
  the	
  television	
  set.	
  

Interviewees	
  reported	
  watching	
  programmes	
  such	
  as	
  ballet	
  and	
  ice	
  hockey	
  on	
  a	
  Soviet	
  

channel	
  (Anon.	
  1963).	
  Katso	
  evoked	
  a	
  sense	
  that	
  television	
  owners	
  were	
  hungry	
  for	
  

content,	
  with	
  Soviet	
  programmes	
  offering	
  a	
  fascinating	
  novelty.	
  

	
  

While	
  Katso	
  portrayed	
  the	
  visibility	
  of	
  Soviet	
  television	
  in	
  Eastern	
  Finland	
  as	
  something	
  

of	
  a	
  curiosity,	
  the	
  availability	
  of	
  Estonian	
  television	
  in	
  parts	
  of	
  Southern	
  Finland	
  was	
  a	
  

more	
  familiar	
  phenomenon.	
  The	
  magazine	
  regularly	
  published	
  the	
  programme	
  listings	
  

for	
  both	
  Swedish	
  television	
  and	
  television	
  from	
  Tallinn	
  in	
  the	
  1960s.	
  In	
  1968	
  it	
  added	
  

listings	
  for	
  a	
  television	
  station	
  in	
  Vyborg	
  in	
  Russia.	
  The	
  Tallinn	
  television	
  schedules	
  

included	
  two	
  weekly	
  programs	
  in	
  Finnish.	
  While	
  audience	
  ratings	
  for	
  these	
  programmes	
  

do	
  not	
  exist,	
  Katso	
  justified	
  publishing	
  the	
  programme	
  listings	
  by	
  estimating	
  that	
  Tallinn	
  

television	
  had	
  a	
  lot	
  of	
  viewers	
  in	
  Finland	
  (Pirhonen	
  and	
  Mustonen	
  1963).	
  	
  



	
   7	
  

	
  

By	
  publishing	
  the	
  programme	
  listings	
  for	
  Tallinn	
  and	
  Vyborg	
  television,	
  Katso	
  

introduced	
  aspects	
  of	
  Soviet	
  television	
  culture	
  to	
  readers	
  even	
  in	
  parts	
  of	
  the	
  country	
  

that	
  Soviet	
  broadcasts	
  did	
  not	
  reach.	
  Christine	
  E.	
  Evans	
  (2016,	
  49,	
  72–73)	
  has	
  analysed	
  

how	
  Soviet	
  Central	
  Television	
  reorganised	
  its	
  schedules	
  in	
  the	
  late	
  1960s,	
  reserving	
  

prime	
  time	
  for	
  news	
  and	
  entertainment	
  and	
  relegating	
  propagandistic	
  programmes	
  to	
  

less	
  conspicuous	
  programming	
  slots.	
  Likewise,	
  the	
  prime-­‐time	
  schedules	
  of	
  Tallinn	
  and	
  

Vyborg	
  television	
  consisted	
  mostly	
  of	
  news,	
  films,	
  entertainment	
  and	
  music,	
  making	
  

them	
  unremarkable	
  for	
  Katso’s	
  readers.	
  While	
  the	
  programme	
  listings	
  featured	
  

recognisable	
  Finnish	
  television	
  genres,	
  serials	
  and	
  religious	
  programmes	
  were	
  absent,	
  

as	
  socialist	
  television	
  did	
  not	
  use	
  the	
  latter	
  to	
  mark	
  Sundays	
  or	
  religious	
  holidays	
  (Mihelj	
  

and	
  Huxtable	
  2016,	
  341–42).	
  On	
  the	
  other	
  hand,	
  Tallinn	
  television	
  offered	
  more	
  varied	
  

morning	
  and	
  daytime	
  programming	
  than	
  Finnish	
  television,	
  which	
  only	
  broadcast	
  a	
  

small	
  number	
  of	
  children’s	
  and	
  school	
  television	
  programmes	
  in	
  the	
  morning.	
  In	
  some	
  

respects,	
  Soviet	
  television	
  could	
  appear	
  more	
  advanced	
  than	
  Finnish	
  television:	
  both	
  the	
  

Tallinn	
  and	
  Vyborg	
  stations	
  featured	
  some	
  colour	
  programmes	
  in	
  1968,	
  whereas	
  YLE	
  

only	
  began	
  test	
  broadcasts	
  in	
  colour	
  in	
  1969.	
  	
  

	
  

Distinctive	
  features	
  of	
  Soviet	
  television	
  listings	
  include	
  programmes	
  focusing	
  on	
  

socialist	
  culture,	
  such	
  as	
  youth	
  festivals,	
  and	
  the	
  focus	
  on	
  Eastern	
  Europe	
  in	
  programme	
  

imports	
  and	
  co-­‐productions.	
  Thus,	
  the	
  vision	
  of	
  the	
  international	
  community	
  offered	
  by	
  

Soviet	
  television	
  schedules	
  was	
  different	
  from	
  that	
  of	
  Finnish	
  television,	
  which	
  imported	
  

many	
  programmes	
  from	
  the	
  USA	
  and	
  Western	
  Europe.	
  At	
  the	
  same	
  time,	
  the	
  programme	
  

listings	
  showed	
  that	
  Finland	
  was	
  part	
  of	
  the	
  international	
  circuit	
  of	
  Soviet	
  television	
  

alongside	
  socialist	
  countries	
  in	
  Europe;	
  for	
  example,	
  both	
  Tallinn	
  and	
  Vyborg	
  broadcast	
  

YLE’s	
  1968	
  programme	
  celebrating	
  ten	
  years	
  of	
  Finnish	
  television	
  entertainment.	
  



	
   8	
  

Tallinn	
  also	
  featured	
  a	
  programme	
  dedicated	
  to	
  the	
  friendship	
  between	
  Finland	
  and	
  the	
  

Soviet	
  Union	
  (Katso	
  1968	
  [1;	
  14]).	
  In	
  this	
  way,	
  the	
  programme	
  listings	
  highlighted	
  

connections	
  between	
  Finnish	
  and	
  Soviet	
  television.	
  

	
  

As	
  television	
  was	
  rapidly	
  becoming	
  a	
  mass	
  medium	
  in	
  Finland	
  in	
  the	
  early	
  1960s,	
  Katso	
  

often	
  reported	
  on	
  the	
  development	
  of	
  television	
  in	
  different	
  countries.	
  Articles	
  about	
  

broadcasting	
  in	
  Eastern	
  Europe	
  defined	
  television	
  as	
  a	
  medium	
  for	
  art	
  and	
  education.	
  

Writing	
  about	
  his	
  visit	
  to	
  study	
  in	
  Prague,	
  the	
  Finnish	
  television	
  director	
  Heikki	
  

Ritavuori	
  argued	
  that	
  despite	
  the	
  relatively	
  poor	
  technical	
  equipment	
  of	
  the	
  

Czechoslovakian	
  television	
  studios,	
  the	
  working	
  conditions	
  in	
  Prague	
  were	
  superior	
  to	
  

Finland.	
  Ritavuori	
  (1968)	
  particularly	
  admired	
  Czechoslovakian	
  television’s	
  

commitment	
  to	
  developing	
  television	
  aesthetics	
  and	
  commissioning	
  large	
  numbers	
  of	
  

new	
  dramas.	
  Another	
  article	
  debated	
  the	
  value	
  of	
  Polish	
  television	
  theatre,	
  which	
  had	
  

been	
  criticized	
  for	
  elitism	
  and	
  avant-­‐gardism.	
  The	
  article	
  defended	
  television’s	
  right	
  to	
  

address	
  a	
  discerning	
  audience,	
  arguing	
  that	
  Polish	
  television	
  theatre	
  had	
  eventually	
  

managed	
  to	
  both	
  maintain	
  its	
  artistic	
  standards	
  and	
  to	
  win	
  over	
  the	
  television	
  audience	
  

(Cedro	
  1963).	
  An	
  article	
  about	
  the	
  educational	
  television	
  channel	
  in	
  the	
  Soviet	
  Union	
  

described	
  its	
  large	
  scale	
  operations,	
  ranging	
  from	
  programmes	
  for	
  school	
  children	
  to	
  

university	
  courses	
  and	
  scholarly	
  conferences.	
  The	
  article	
  referred	
  to	
  the	
  

“methodological,	
  psychological,	
  sociological	
  and	
  other	
  research”	
  the	
  Soviets	
  were	
  

undertaking	
  to	
  develop	
  pedagogy	
  that	
  suited	
  television	
  as	
  a	
  visual	
  medium	
  (Shatov	
  

1968).	
  These	
  articles	
  described	
  socialist	
  television	
  as	
  a	
  serious	
  endeavour	
  to	
  develop	
  

televisual	
  forms	
  of	
  expression	
  in	
  art	
  and	
  education.	
  

	
  

As	
  the	
  previous	
  examples	
  show,	
  Katso	
  often	
  viewed	
  socialist	
  television	
  favourably	
  

compared	
  to	
  television	
  outside	
  the	
  socialist	
  bloc.	
  Even	
  an	
  article	
  about	
  Estonian	
  



	
   9	
  

television	
  advertising	
  argued	
  that,	
  unlike	
  in	
  the	
  West,	
  the	
  aim	
  of	
  Soviet	
  advertising	
  was	
  

not	
  to	
  push	
  competing	
  products	
  on	
  viewers,	
  but	
  to	
  inform	
  them	
  about	
  new	
  products	
  

(Uusitalo	
  1968).	
  The	
  only	
  article	
  that	
  discussed	
  television	
  in	
  an	
  explicitly	
  political	
  Cold	
  

War	
  context	
  addressed	
  the	
  role	
  of	
  broadcasting	
  in	
  the	
  liberalization	
  of	
  Czechoslovakia	
  

before	
  the	
  Soviet	
  invasion.	
  Referencing	
  American	
  research	
  about	
  Soviet	
  media,	
  the	
  

article	
  also	
  pondered	
  the	
  influence	
  of	
  international	
  broadcasting	
  on	
  socialist	
  television	
  

cultures	
  (Friberg	
  1968).	
  The	
  article	
  is	
  an	
  exception	
  in	
  Katso’s	
  discourse	
  on	
  television	
  in	
  

Eastern	
  Europe,	
  which	
  otherwise	
  presented	
  socialist	
  television	
  cultures	
  from	
  the	
  point	
  

of	
  view	
  of	
  locals	
  or	
  of	
  Finnish	
  visitors.	
  It	
  suggests	
  that	
  the	
  shock	
  of	
  the	
  Soviet	
  invasion	
  of	
  

Czechoslovakia	
  perhaps	
  motivated	
  a	
  more	
  critical	
  look	
  at	
  socialist	
  media	
  cultures.	
  

	
  

In	
  the	
  1970s,	
  Katso	
  no	
  longer	
  published	
  programme	
  listings	
  for	
  Soviet	
  television.	
  

However,	
  YLE	
  TV2	
  introduced	
  Finnish	
  television	
  viewers	
  to	
  socialist	
  television	
  culture	
  

via	
  television	
  specials	
  in	
  which	
  a	
  whole	
  evening’s	
  programming	
  came	
  from	
  Yugoslavia	
  

(Katso	
  1973	
  [20])	
  and	
  East	
  Germany	
  (Katso	
  1978	
  [6]).	
  Both	
  evenings	
  followed	
  a	
  similar	
  

schedule,	
  starting	
  with	
  programmes	
  for	
  children,	
  continuing	
  with	
  documentaries,	
  and	
  

ending	
  with	
  a	
  film,	
  though	
  the	
  Yugoslavian	
  evening	
  also	
  featured	
  a	
  ballet.	
  Even	
  the	
  in-­‐

vision	
  continuity	
  announcers	
  who	
  introduced	
  programmes	
  were	
  Yugoslavian	
  and	
  East	
  

German.	
  Given	
  the	
  importance	
  of	
  entertainment	
  in	
  socialist	
  television	
  (Evans	
  2016,	
  82–

114,	
  183–215;	
  Imre	
  2016,	
  83–107,	
  133–154),	
  the	
  tone	
  of	
  the	
  evenings	
  was	
  surprisingly	
  

serious.	
  The	
  majority	
  of	
  the	
  programmes	
  were	
  documentaries	
  on	
  sports,	
  history,	
  and	
  the	
  

military.	
  These	
  evening	
  specials	
  played	
  with	
  the	
  notion	
  of	
  television	
  as	
  a	
  national	
  

medium,	
  giving	
  Finnish	
  viewers	
  a	
  chance	
  to	
  experience	
  what	
  it	
  was	
  like	
  to	
  watch	
  

television	
  in	
  Yugoslavia	
  or	
  East	
  Germany.	
  Especially	
  in	
  the	
  case	
  of	
  the	
  East	
  German	
  

evening,	
  the	
  programming	
  focused	
  on	
  Eastern	
  European	
  views	
  of	
  the	
  Cold-­‐War	
  conflict,	
  

including	
  a	
  film	
  about	
  lovers	
  separated	
  by	
  the	
  Berlin	
  Wall	
  (Anon.	
  1978).	
  According	
  to	
  



	
   10	
  

Katso’s	
  television	
  critic,	
  however,	
  the	
  East	
  German	
  evening	
  did	
  not	
  try	
  to	
  present	
  the	
  

country	
  in	
  a	
  purely	
  idealized	
  light,	
  but	
  also	
  displayed	
  a	
  “healthy	
  self-­‐criticism”	
  in	
  a	
  

programme	
  about	
  environmental	
  pollution	
  (Mustonen	
  1978).	
  

	
  

These	
  mediated	
  encounters	
  painted	
  a	
  picture	
  of	
  socialist	
  television	
  that	
  shared	
  many	
  

familiar	
  features	
  with	
  Finnish	
  television	
  (e.g.	
  seeing	
  television	
  as	
  a	
  national	
  medium,	
  

scheduling	
  practises),	
  but	
  also	
  some	
  distinctive	
  characteristics	
  (e.g.	
  a	
  world	
  view	
  

focusing	
  on	
  Eastern	
  Europe).	
  Katso’s	
  articles	
  and	
  YLE’s	
  Yugoslavian	
  and	
  East	
  German	
  

evenings	
  aligned	
  socialist	
  television	
  with	
  art	
  and	
  information,	
  marginalizing	
  

entertainment.	
  The	
  situation	
  looks	
  somewhat	
  different,	
  when	
  we	
  look	
  at	
  Eastern	
  

European	
  programme	
  imports	
  on	
  Finnish	
  television.	
  

	
  

	
  

Programme	
  imports	
  from	
  socialist	
  Europe	
  

	
  

The	
  flow	
  of	
  television	
  programmes	
  between	
  the	
  West	
  and	
  the	
  East	
  was	
  uneven,	
  with	
  

socialist	
  countries	
  in	
  Europe	
  importing	
  more	
  television	
  programmes	
  from	
  non-­‐socialist	
  

countries	
  than	
  vice	
  versa	
  (Mihelj	
  2012,	
  15–17).	
  The	
  1974	
  UNESCO	
  report	
  Television	
  

Traffic	
  –	
  A	
  One	
  Way	
  Street	
  concluded	
  that	
  Eastern	
  European	
  countries	
  imported	
  about	
  

ten	
  percent	
  of	
  all	
  their	
  programming	
  from	
  the	
  West,	
  whereas	
  Western	
  Europe	
  only	
  

imported	
  about	
  two	
  percent	
  of	
  its	
  programmes	
  from	
  the	
  East.	
  Entertainment,	
  such	
  as	
  

feature	
  films	
  and	
  television	
  series,	
  were	
  able	
  to	
  cross	
  ideological	
  borders.	
  Yet,	
  Western	
  

countries	
  hesitated	
  to	
  buy	
  documentaries,	
  current	
  affairs	
  shows,	
  or	
  children’s	
  

programmes	
  from	
  socialist	
  countries.	
  (Nordenstreng	
  and	
  Varis	
  1974,	
  18,	
  37,	
  40.)	
  This	
  

was	
  not	
  quite	
  true	
  of	
  Finnish	
  television	
  companies,	
  which	
  acquired	
  various	
  generic	
  

programmes	
  from	
  Eastern	
  Europe.	
  The	
  main	
  television	
  genres	
  that	
  Finnish	
  television	
  



	
   11	
  

companies	
  imported	
  from	
  Eastern	
  Europe	
  during	
  the	
  period	
  were	
  feature	
  films,	
  

children’s	
  television,	
  television	
  drama	
  and	
  series,	
  documentary	
  programmes,	
  arts,	
  

entertainment,	
  and	
  sports.2	
  

	
  

1. Feature	
  films	
  

	
  

Feature	
  films	
  not	
  made	
  for	
  television	
  were	
  the	
  most	
  common	
  imports	
  from	
  socialist	
  

countries	
  throughout	
  Finnish	
  television’s	
  era	
  of	
  scarcity.	
  The	
  Soviet	
  Union	
  was	
  by	
  far	
  the	
  

most	
  important	
  source	
  for	
  feature	
  films,	
  followed	
  by	
  Hungary,	
  Czechoslovakia,	
  Poland	
  

and	
  Yugoslavia.	
  Many	
  Eastern	
  European	
  films	
  broadcast	
  in	
  Finland	
  had	
  been	
  released	
  in	
  

theatres	
  within	
  the	
  past	
  couple	
  of	
  years.	
  Katso	
  (1968	
  [36])	
  commented	
  that	
  Eastern	
  

European	
  films	
  were	
  usually	
  available	
  for	
  television	
  sooner	
  than	
  Western	
  films,	
  which	
  

were	
  rarely	
  televised	
  within	
  five	
  years	
  of	
  their	
  theatrical	
  release.	
  Critically	
  acclaimed	
  

films	
  by	
  directors	
  such	
  as	
  Milos	
  Forman	
  and	
  Andrzej	
  Wajda	
  were	
  quickly	
  available	
  on	
  

television.	
  Finnish	
  television	
  schedules	
  also	
  featured	
  lighter	
  Eastern	
  European	
  comedies	
  

and	
  older	
  Soviet	
  films,	
  including	
  classics	
  of	
  silent	
  cinema	
  and	
  1930s	
  musicals.	
  In	
  1988,	
  

for	
  example,	
  Finnish	
  television	
  channels	
  broadcast	
  both	
  critical	
  contemporary	
  films	
  

about	
  life	
  under	
  socialism	
  and	
  vernacular	
  comedies	
  from	
  different	
  Soviet	
  states.	
  	
  

	
  

In	
  1973,	
  the	
  parliamentary	
  television	
  programme	
  committee,	
  which	
  was	
  tasked	
  with	
  

ensuring	
  that	
  television	
  followed	
  public	
  service	
  programming	
  policy,	
  controversially	
  

decided	
  to	
  add	
  six	
  Soviet	
  films	
  to	
  YLE’s	
  spring	
  schedule.	
  The	
  initiative	
  came	
  from	
  a	
  

politician	
  belonging	
  to	
  the	
  right-­‐wing	
  National	
  Coalition	
  Party,	
  who	
  argued	
  that	
  YLE	
  did	
  

not	
  broadcast	
  enough	
  Soviet	
  films	
  and	
  that	
  Soviet	
  historical	
  cinema	
  should	
  be	
  more	
  well	
  

known	
  in	
  Finland,	
  as	
  “[a]ll	
  great	
  spectacles	
  are	
  by	
  no	
  means	
  American”	
  (Knuuti	
  1973).	
  

This	
  intervention	
  shows	
  that	
  a	
  critical	
  attitude	
  towards	
  the	
  dominant	
  position	
  of	
  



	
   12	
  

American	
  media	
  culture	
  was	
  present	
  even	
  on	
  the	
  political	
  right	
  in	
  the	
  early	
  1970s.	
  The	
  

decision	
  to	
  add	
  Soviet	
  films	
  to	
  the	
  television	
  schedule	
  was	
  controversial,	
  because	
  the	
  

programme	
  committee	
  was	
  deemed	
  to	
  have	
  overstepped	
  its	
  mandate.	
  In	
  an	
  interview	
  

with	
  Katso,	
  YLE	
  employees	
  agreed	
  that	
  television	
  should	
  broadcast	
  more	
  Soviet	
  films,	
  

but	
  criticized	
  the	
  way	
  the	
  programme	
  committee	
  intervened	
  in	
  programme	
  planning	
  by	
  

naming	
  specific	
  films	
  for	
  YLE	
  to	
  broadcast	
  (Ibid.).	
  While	
  the	
  question	
  of	
  broadcasting	
  

Soviet	
  films	
  was	
  to	
  an	
  extent	
  political,	
  there	
  were	
  many	
  other	
  motives	
  for	
  broadcasting	
  

films	
  from	
  socialist	
  Europe,	
  such	
  as	
  their	
  timely	
  availability	
  and	
  internationally	
  

recognized	
  quality.	
  

	
  

2. Children’s	
  television	
  	
  

	
  

Children’s	
  programmes	
  were	
  among	
  the	
  most	
  important	
  Eastern	
  European	
  imports	
  on	
  

Finnish	
  television	
  and,	
  for	
  viewers,	
  probably	
  the	
  most	
  memorable.	
  YLE	
  broadcast	
  an	
  

occasional	
  children’s	
  programme	
  from	
  Eastern	
  Europe	
  in	
  the	
  1960s,	
  but	
  in	
  the	
  1970s	
  

and	
  1980s	
  Eastern	
  European	
  imports	
  formed	
  a	
  significant	
  proportion	
  of	
  Finnish	
  

children’s	
  television,	
  with	
  the	
  number	
  of	
  individual	
  programmes	
  or	
  series	
  episodes	
  

broadcast	
  rising	
  from	
  about	
  30	
  in	
  1973	
  to	
  almost	
  100	
  in	
  1988.	
  This	
  is	
  excluding	
  the	
  East	
  

German	
  Unser	
  Sandmännchen/Our	
  Sandman	
  puppet	
  animations,	
  which	
  opened	
  and	
  

closed	
  YLE’s	
  weekday	
  children’s	
  programme	
  Pikku	
  Kakkonen/Little	
  Two	
  between	
  1973	
  

and	
  2002	
  (Suoninen	
  2007,	
  493,	
  496).3	
  As	
  a	
  result,	
  YLE’s	
  children’s	
  programming	
  was	
  

closely	
  associated	
  with	
  Eastern	
  European	
  animation.	
  In	
  general,	
  YLE	
  broadcast	
  more	
  

children’s	
  television	
  than	
  MTV,	
  whose	
  only	
  socialist	
  imports	
  for	
  children	
  were	
  a	
  series	
  of	
  

folk	
  tales	
  from	
  different	
  Eastern	
  European	
  countries	
  in	
  1978.	
  

	
  



	
   13	
  

YLE	
  favoured	
  children’s	
  television	
  from	
  Czechoslovakia,	
  Poland,	
  and	
  the	
  Soviet	
  Union.	
  

Hungarian	
  children’s	
  programmes,	
  while	
  less	
  numerous,	
  appeared	
  in	
  every	
  year	
  of	
  my	
  

sample.	
  YLE	
  TV2	
  broadcast	
  43	
  episodes	
  in	
  1983	
  alone	
  of	
  the	
  most	
  notable	
  Polish	
  import	
  

in	
  the	
  period,	
  the	
  puppet	
  animation	
  series	
  Nalle	
  Luppakorva/The	
  Bear	
  with	
  the	
  Loopy	
  

Ear	
  (Miś	
  Uszatek,	
  1975–1987).	
  Soviet	
  children’s	
  programmes	
  mainly	
  consisted	
  of	
  

animated	
  folk	
  stories;	
  for	
  example,	
  there	
  were	
  28	
  fairy	
  tales	
  shown	
  in	
  1978	
  in	
  a	
  series.	
  

While	
  most	
  children’s	
  programmes	
  were	
  cartoons	
  and	
  fairy	
  tales,	
  YLE	
  also	
  imported	
  

programmes	
  depicting	
  the	
  lives	
  of	
  contemporary	
  children,	
  such	
  as	
  a	
  Slovakian	
  serial	
  

about	
  children’s	
  lives	
  in	
  a	
  new	
  suburb	
  (1983)	
  and	
  a	
  Polish	
  serial	
  about	
  a	
  girl	
  who	
  stands	
  

up	
  to	
  bullies	
  (1983).	
  

	
  

Due	
  to	
  the	
  limited	
  amount	
  of	
  children’s	
  programming	
  during	
  television’s	
  era	
  of	
  scarcity	
  

and	
  YLE’s	
  practise	
  of	
  rerunning	
  children’s	
  series	
  repeatedly,	
  many	
  characters	
  from	
  

socialist	
  children’s	
  television	
  became	
  very	
  familiar	
  to	
  Finnish	
  children	
  in	
  the	
  1970s	
  and	
  

1980s.	
  Each	
  of	
  the	
  104	
  episodes	
  of	
  Nalle	
  Luppakorva,	
  for	
  example,	
  was	
  rerun	
  five	
  to	
  

seven	
  times	
  between	
  1979	
  and	
  1996	
  (Yleisradio	
  2010).	
  The	
  Czechoslovakian	
  cartoon	
  

serial	
  Rosvo	
  Ruudolf/Rudolph	
  the	
  Robber	
  (O	
  loupežníku	
  Rumcajsovi,	
  1967,	
  YLE	
  TV1),	
  

aired	
  both	
  in	
  1978	
  and	
  1988.	
  Thus,	
  several	
  generations	
  of	
  Finnish	
  children	
  grew	
  up	
  

watching	
  the	
  same	
  Eastern	
  European	
  cartoon	
  characters.	
  

	
  

Eastern	
  European	
  children’s	
  television	
  was	
  an	
  export	
  success	
  in	
  many	
  other	
  Western	
  

and	
  neutral	
  countries	
  as	
  well	
  (Palonkorpi	
  2014,	
  151,	
  154).	
  Several	
  Eastern	
  European	
  

animated	
  cartoons	
  such	
  as	
  the	
  Czechoslovakian	
  Krtek/The	
  Mole	
  cartoons	
  and	
  Soviet	
  

films	
  based	
  on	
  folklore	
  motifs	
  received	
  awards	
  at	
  International	
  film	
  festivals	
  in	
  the	
  West	
  

(Kononenko	
  2011;	
  Palonkorpi	
  2014).	
  Socialist	
  children’s	
  cartoons	
  provided	
  European	
  

public	
  service	
  broadcasters	
  an	
  alternative	
  to	
  American	
  cartoons.	
  In	
  contrast	
  to	
  American	
  



	
   14	
  

children’s	
  programmes,	
  children’s	
  television	
  in	
  socialist	
  Europe	
  was	
  produced	
  outside	
  

market	
  principles,	
  with	
  a	
  mission	
  to	
  support	
  the	
  age-­‐appropriate	
  development	
  of	
  

children	
  (Lustyik	
  2012,	
  142–143).	
  Moreover,	
  unlike	
  many	
  American	
  cartoons,	
  socialist	
  

children’s	
  cartoons	
  avoided	
  violence	
  (Kononenko	
  2011,	
  276).	
  The	
  amount	
  of	
  Eastern	
  

European	
  imports	
  on	
  YLE’s	
  channels	
  shows	
  that	
  these	
  principles	
  agreed	
  with	
  the	
  values	
  

of	
  European	
  public	
  service	
  broadcasting	
  even	
  outside	
  the	
  state	
  socialist	
  context.	
  

	
  

3. Fiction	
  

	
  

Eastern	
  European	
  fiction	
  imports	
  fell	
  into	
  two	
  categories:	
  series	
  and	
  television	
  drama,	
  

including	
  programmes	
  described	
  by	
  Katso	
  as	
  television	
  theatre	
  or	
  made-­‐for-­‐TV	
  movies.	
  

Finnish	
  television	
  did	
  not	
  broadcast	
  Eastern	
  European	
  dramas	
  in	
  1963	
  or	
  1968,	
  but	
  in	
  

1973,	
  YLE	
  and	
  MTV	
  broadcast	
  a	
  total	
  of	
  eleven.	
  East	
  German	
  television	
  produced	
  four	
  of	
  

these,	
  offering	
  stories	
  that	
  dealt	
  with	
  everyday	
  life	
  in	
  socialist	
  society,	
  such	
  as	
  the	
  

“problems	
  faced	
  by	
  a	
  married	
  couple	
  when	
  the	
  wife	
  …	
  gets	
  a	
  higher	
  position	
  at	
  the	
  

factory	
  where	
  her	
  husband	
  still	
  works	
  as	
  a	
  welder”	
  (Katso	
  1973	
  [2]).	
  The	
  two-­‐part	
  

television	
  film	
  Agathe	
  Schweigertin	
  suuri	
  matka/Agathe	
  Schweigert’s	
  Great	
  Journey	
  (Die	
  

grosse	
  Reise	
  der	
  Agathe	
  Schweigert,	
  1972)	
  offered	
  an	
  “ideological	
  analysis”	
  (Nordberg	
  

1973)	
  of	
  a	
  woman	
  whose	
  worldview	
  is	
  turned	
  upside	
  down	
  after	
  she	
  learns	
  to	
  

understand	
  the	
  political	
  views	
  of	
  her	
  anti-­‐fascist	
  son	
  who	
  died	
  in	
  the	
  Spanish	
  Civil	
  war.	
  

MTV	
  broadcast	
  two	
  Soviet	
  television	
  films:	
  one	
  based	
  on	
  a	
  novel	
  by	
  Anton	
  Chekhov	
  

(Katso	
  1973	
  [29]),	
  and	
  the	
  other	
  (Kotikatuni/My	
  Home	
  Street)	
  portraying	
  the	
  life	
  of	
  a	
  

working-­‐class	
  family	
  in	
  Moscow	
  (Katso	
  1973	
  [1]).	
  For	
  television	
  drama,	
  as	
  for	
  most	
  

genres	
  apart	
  from	
  children’s	
  television,	
  the	
  early	
  1970s	
  were	
  the	
  high	
  point	
  of	
  socialist	
  

television	
  imports	
  in	
  my	
  sample.	
  In	
  later	
  years,	
  Finnish	
  television	
  channels	
  broadcast	
  

only	
  a	
  few	
  Eastern	
  European	
  TV	
  dramas	
  annually,	
  mainly	
  from	
  Poland.	
  



	
   15	
  

	
  

After	
  children’s	
  programmes,	
  series	
  –	
  sometimes	
  called	
  itäsarjat,	
  “east	
  serials”	
  

(Laukkanen	
  2009)	
  –	
  were	
  probably	
  the	
  most	
  visible	
  genre	
  of	
  socialist	
  television	
  in	
  

Finland.	
  The	
  first	
  socialist	
  television	
  series	
  in	
  my	
  sample	
  appeared	
  in	
  1973,	
  when	
  

Finnish	
  television	
  channels	
  broadcast	
  series	
  from	
  five	
  Eastern	
  European	
  countries.	
  This	
  

was	
  also	
  the	
  year	
  with	
  the	
  largest	
  number	
  of	
  Eastern	
  European	
  television	
  serials.	
  Poland	
  

was	
  the	
  most	
  important	
  source	
  of	
  socialist	
  television	
  series	
  in	
  Finland.	
  MTV	
  for	
  example	
  

offered	
  two	
  Polish	
  historical	
  adventure	
  series:	
  Janosik	
  (Janosik,	
  1973,	
  MTV	
  1978),	
  about	
  

a	
  mythical,	
  eighteenth-­‐century	
  anti-­‐hero,	
  and	
  Panssaripartio/The	
  Tank	
  Crew	
  (Czterej	
  

pancerni	
  i	
  pies,	
  1966,	
  MTV	
  1973),	
  about	
  the	
  exploits	
  of	
  a	
  group	
  of	
  soldiers	
  and	
  their	
  dog	
  

during	
  the	
  Second	
  World	
  War.	
  MTV	
  also	
  broadcast	
  a	
  contemporary	
  Polish	
  serial,	
  

Maantiellä	
  (Droga,	
  1973,	
  MTV	
  1978),	
  about	
  the	
  life	
  of	
  a	
  Warsaw	
  truck	
  driver.	
  Although	
  

in	
  this	
  article	
  I	
  focus	
  only	
  on	
  the	
  television	
  schedules	
  of	
  selected	
  years,	
  socialist	
  

television	
  series	
  enjoyed	
  heightened	
  visibility	
  in	
  MTV’s	
  programming	
  through	
  the	
  

1970s.4	
  	
  

	
  

Many	
  socialist	
  series	
  that	
  aired	
  in	
  Finland	
  in	
  the	
  1970s	
  focused	
  on	
  historical	
  drama	
  or	
  

adventure.5	
  Imre	
  (2016,	
  137)	
  argues	
  that	
  historical	
  fiction	
  suited	
  the	
  ideals	
  of	
  socialist	
  

entertainment,	
  as	
  it	
  could	
  both	
  reach	
  a	
  popular	
  audience	
  and	
  fulfil	
  the	
  standards	
  of	
  

“Eurocentric	
  taste	
  education.”	
  Moreover,	
  historical	
  settings	
  allowed	
  the	
  serials	
  to	
  appeal	
  

to	
  nationalistic	
  sentiments	
  in	
  socialist	
  countries	
  while	
  avoiding	
  competition	
  with	
  

Western	
  lifestyles	
  (Ibid.,	
  134–135).	
  Katso	
  likened	
  Eastern	
  European	
  historical	
  serials	
  to	
  

fiction	
  from	
  outside	
  the	
  socialist	
  bloc,	
  describing	
  Janosik	
  as	
  “Poland’s	
  Robin	
  Hood”	
  

(Katso	
  1978	
  [1])	
  and	
  comparing	
  the	
  humour	
  of	
  Panssaripartio	
  to	
  the	
  popular	
  Finnish	
  

World	
  War	
  II	
  novel,	
  The	
  Unknown	
  Soldier	
  (Anon.	
  1973a).	
  Katso’s	
  television	
  critic	
  noted	
  

that	
  a	
  Yugoslavian	
  serial	
  based	
  on	
  Decamerone	
  was	
  scheduled	
  as	
  an	
  alternative	
  to	
  the	
  



	
   16	
  

popular	
  American	
  melodrama	
  Peyton	
  Place,	
  but	
  lamented	
  that	
  with	
  its	
  “Hollywood-­‐like”	
  

style	
  Decamerone	
  did	
  not	
  offer	
  a	
  proper	
  alternative	
  to	
  Peyton	
  Place	
  (Wiik	
  1973).	
  In	
  this	
  

way,	
  Katso	
  made	
  no	
  great	
  distinction	
  between	
  Western	
  and	
  Eastern	
  European	
  

entertainment.	
  In	
  fact,	
  socialist	
  television	
  series	
  could	
  disappoint	
  by	
  being	
  too	
  much	
  like	
  

American	
  TV	
  fiction.	
  	
  

	
  

Not	
  all	
  Eastern	
  European	
  historical	
  television	
  dramas	
  were	
  quite	
  so	
  Hollywood-­‐like,	
  

however.	
  The	
  Soviet	
  serial	
  Varjot	
  väistyvät/The	
  Shadows	
  Withdraw	
  (Teni	
  ischezaiut	
  v	
  

polden,	
  1971,	
  YLE	
  TV1	
  1973)	
  described	
  life	
  in	
  a	
  Siberian	
  village	
  for	
  five	
  decades	
  after	
  the	
  

revolution.	
  The	
  title	
  of	
  the	
  serial	
  referred	
  to	
  the	
  way	
  the	
  revolution	
  swept	
  away	
  the	
  

“shadows”	
  of	
  the	
  old	
  way	
  of	
  life.	
  (Anon.	
  1973b.)	
  The	
  series	
  dramatization	
  of	
  

revolutionary	
  socialist	
  history	
  found	
  a	
  place	
  in	
  the	
  Finnish	
  prime	
  time;	
  it	
  was	
  broadcast	
  

on	
  YLE’s	
  main	
  channel	
  at	
  9:30	
  p.m.	
  on	
  Friday	
  nights.	
  

	
  

Socialist	
  television	
  series	
  were	
  most	
  numerous	
  in	
  the	
  1970s.	
  My	
  sample	
  for	
  the	
  1980s	
  

included	
  only	
  three	
  Eastern	
  European	
  television	
  serials,	
  two	
  of	
  them	
  directed	
  by	
  famous	
  

film	
  directors.6	
  Andrzej	
  Wajda’s	
  Vuodet	
  vierivät,	
  vaihtuvat	
  päivät/As	
  the	
  Years	
  Go	
  by	
  (Z	
  

biegiem	
  lat,	
  z	
  biegiem	
  dni…,	
  1980,	
  YLE	
  TV1	
  1983)	
  followed	
  life	
  in	
  Krakow	
  in	
  the	
  decades	
  

leading	
  up	
  to	
  the	
  First	
  World	
  War.	
  According	
  to	
  Katso’s	
  television	
  critic,	
  the	
  “Slavic	
  

pulse”	
  and	
  “artistic	
  depiction”	
  of	
  Wajda’s	
  series	
  could	
  test	
  the	
  patience	
  of	
  viewers	
  used	
  

to	
  the	
  more	
  fast-­‐paced	
  entertainment	
  of	
  the	
  contemporary	
  British	
  series	
  (Sarkama	
  

1983).	
  A	
  serial	
  adaptation	
  of	
  Emir	
  Kusturica’s	
  film	
  Isä	
  on	
  työmatkalla/When	
  Father	
  Was	
  

Away	
  on	
  Business	
  (Otac	
  na	
  službenom	
  putu,	
  1985,	
  YLE	
  TV1	
  1988)	
  presented	
  a	
  critical	
  

view	
  of	
  life	
  in	
  a	
  socialist	
  country	
  by	
  portraying	
  the	
  experiences	
  of	
  a	
  child	
  whose	
  father	
  is	
  

convicted	
  to	
  a	
  labour	
  camp.	
  Thus,	
  whereas	
  the	
  Eastern	
  European	
  series	
  seen	
  on	
  Finnish	
  



	
   17	
  

television	
  in	
  the	
  1970s	
  were	
  largely	
  historical	
  entertainment,	
  the	
  serials	
  broadcast	
  in	
  

the	
  1980s	
  were	
  framed	
  rather	
  as	
  art	
  and	
  serious	
  social	
  commentary.	
  

	
  

4. Documentaries	
  

	
  

Finnish	
  1960s	
  television	
  schedules	
  supported	
  the	
  conclusion	
  in	
  the	
  study	
  Television	
  

Traffic	
  –	
  A	
  One	
  Way	
  Street:	
  outside	
  the	
  socialist	
  bloc,	
  Eastern	
  European	
  documentaries	
  

were	
  not	
  in	
  high	
  demand.	
  Finnish	
  television	
  broadcast	
  only	
  a	
  few	
  of	
  them	
  on	
  topics	
  such	
  

as	
  tourist	
  attractions	
  and	
  nature	
  in	
  1963	
  and	
  1968.	
  While	
  the	
  1968	
  schedule	
  listings	
  

featured	
  several	
  Finnish	
  documentaries	
  about	
  contemporary	
  socialist	
  Europe,	
  the	
  only	
  

imported	
  documentary	
  on	
  this	
  topic	
  was	
  a	
  Polish	
  one	
  about	
  the	
  reconstruction	
  of	
  

Warsaw	
  after	
  the	
  Second	
  World	
  War.	
  Thus,	
  although	
  Eastern	
  Europe	
  was	
  a	
  topic	
  of	
  

interest,	
  Finnish	
  television	
  relied	
  on	
  its	
  own	
  productions	
  rather	
  than	
  importing	
  

documentaries	
  from	
  socialist	
  Europe.	
  

	
  

Socialist	
  documentaries	
  on	
  Finnish	
  television	
  increased	
  in	
  the	
  1970s,	
  as	
  did	
  their	
  subject	
  

matters.	
  The	
  Soviet	
  Union	
  was	
  the	
  main	
  source	
  for	
  them.	
  In	
  1973	
  MTV	
  broadcast	
  more	
  

Soviet	
  documentaries	
  than	
  YLE,	
  although	
  it	
  had	
  fewer	
  broadcasting	
  hours	
  and	
  a	
  more	
  

entertainment-­‐oriented	
  programming	
  remit.	
  Those	
  covered	
  a	
  variety	
  of	
  topics	
  from	
  

nature	
  to	
  the	
  development	
  of	
  Soviet	
  diplomacy	
  in	
  the	
  1920s,	
  the	
  science	
  of	
  emotions,	
  

and	
  the	
  history	
  of	
  Finnic	
  peoples.	
  This	
  shows	
  the	
  breadth	
  of	
  commercial	
  television	
  

programming	
  in	
  the	
  1970s;	
  MTV	
  provided	
  by	
  no	
  means	
  only	
  entertainment.	
  YLE	
  

broadcast	
  Soviet	
  nature	
  and	
  science	
  documentaries	
  too,	
  as	
  well	
  as	
  a	
  film	
  essay	
  on	
  

children	
  in	
  the	
  midst	
  of	
  the	
  Vietnam	
  War	
  (Vierasta	
  kärsimystä	
  ei	
  ole/There	
  Is	
  No	
  Foreign	
  

Suffering,	
  YLE	
  TV2	
  1973).	
  Soviet	
  documentaries	
  broadcast	
  in	
  1978	
  focused	
  on	
  nature,	
  

science,	
  and	
  culture	
  (Soviet	
  peoples,	
  Leo	
  Tolstoi).	
  In	
  addition	
  to	
  the	
  Soviet	
  Union,	
  a	
  few	
  



	
   18	
  

documentaries	
  per	
  year	
  were	
  imported	
  from	
  other	
  socialist	
  countries	
  in	
  Europe.	
  Many	
  

of	
  them	
  dealt	
  with	
  the	
  arts,	
  but	
  some	
  dealt	
  with	
  overtly	
  political	
  themes	
  such	
  as:	
  an	
  East	
  

German	
  documentary	
  about	
  housing	
  in	
  Finland	
  (Katso	
  1978	
  [8])	
  and	
  a	
  Yugoslavian	
  

documentary	
  on	
  Cambodia,	
  promoted	
  as	
  the	
  first	
  foreign	
  film	
  reportage	
  made	
  after	
  the	
  

Khmer	
  Rouge	
  takeover	
  (Katso	
  1978	
  [31]).	
  	
  

	
  

The	
  number	
  of	
  Soviet	
  documentaries	
  in	
  the	
  1980s	
  was	
  comparable	
  to	
  the	
  1970s,	
  while	
  

the	
  number	
  of	
  documentaries	
  imported	
  from	
  other	
  socialist	
  countries	
  declined.	
  Most	
  

Soviet	
  imports	
  were	
  nature	
  documentaries	
  or	
  biographies	
  of	
  scientists	
  or	
  athletes.	
  YLE	
  

also	
  broadcast	
  two	
  Soviet	
  documentaries	
  on	
  current	
  issues:	
  an	
  account	
  of	
  a	
  Soviet	
  

television	
  journalist’s	
  journey	
  in	
  Afghanistan	
  (Katso	
  1983	
  [49])	
  and	
  a	
  documentary	
  

about	
  the	
  development	
  of	
  the	
  communist	
  party	
  and	
  ideology	
  over	
  the	
  past	
  70	
  years.	
  

According	
  to	
  Katso,	
  the	
  programme	
  was	
  “very	
  critical	
  and	
  [represented]	
  the	
  new	
  Soviet	
  

critical	
  thinking”	
  (Katso	
  1988	
  [35]).	
  Documentaries	
  imported	
  from	
  other	
  socialist	
  

countries	
  dealt	
  almost	
  exclusively	
  with	
  art.	
  

	
  

Thus,	
  while	
  there	
  were	
  few	
  Eastern	
  European	
  documentaries	
  on	
  Finnish	
  television,	
  

Soviet	
  documentaries	
  had	
  a	
  place	
  in	
  both	
  public	
  service	
  and	
  commercial	
  television	
  from	
  

the	
  1970s	
  onwards.	
  In	
  addition,	
  both	
  YLE	
  and	
  MTV	
  co-­‐produced	
  numerous	
  

documentary	
  programmes	
  with	
  Soviet	
  partners.7	
  The	
  geopolitical	
  position	
  of	
  Finland	
  

explains,	
  at	
  least	
  in	
  part,	
  the	
  prevalence	
  of	
  Soviet	
  documentaries.	
  After	
  losing	
  two	
  wars	
  

against	
  the	
  Soviet	
  Union	
  from	
  1939	
  to	
  1944,	
  Finnish	
  foreign	
  policy	
  prioritized	
  good	
  

relations	
  with	
  its	
  powerful	
  neighbour.	
  YLE	
  supported	
  this	
  policy	
  by	
  offering	
  

programming	
  that	
  familiarized	
  audiences	
  with	
  the	
  Soviet	
  Union,	
  such	
  as	
  the	
  long-­‐

running	
  radio	
  show	
  Näin	
  naapurissa/Thus	
  at	
  the	
  Neighbour’s	
  (1978–1985),	
  produced	
  in	
  

cooperation	
  with	
  Soviet	
  radio	
  and	
  the	
  Novosti	
  Press	
  Agency	
  (Lindfors	
  2008).	
  Screening	
  



	
   19	
  

Soviet	
  documentaries	
  contributed	
  to	
  the	
  political	
  project	
  of	
  encouraging	
  the	
  Finnish	
  

public	
  to	
  understand	
  the	
  former	
  enemy	
  by	
  offering	
  viewers	
  a	
  chance	
  to	
  see	
  the	
  Soviet	
  

Union	
  from	
  an	
  insider’s	
  perspective.	
  

	
  

5. Arts,	
  entertainment,	
  and	
  sports	
  

	
  

Finnish	
  television	
  featured	
  relatively	
  few	
  entertainment	
  programmes	
  from	
  socialist	
  

countries.	
  While	
  entertainment	
  programmes	
  such	
  as	
  quiz	
  shows	
  and	
  popular	
  music	
  

shows	
  were	
  a	
  key	
  part	
  of	
  television	
  schedules	
  in	
  socialist	
  countries	
  (Evans	
  2016,	
  82–

114,	
  183–215;	
  Imre	
  2016,	
  83–107,	
  133–154),	
  these	
  programmes	
  were	
  produced	
  for	
  

each	
  domestic	
  television	
  market,	
  rather	
  than	
  exported	
  internationally.	
  Popular	
  music	
  

programmes	
  imported	
  from	
  Eastern	
  Europe	
  consisted	
  mostly	
  of	
  broadcasts	
  from	
  

international	
  music	
  festivals,	
  such	
  as	
  Intervision’s	
  song	
  contests	
  in	
  Karlovy	
  Vary	
  (1968)	
  

and	
  Sopot	
  (1978).	
  Occasionally,	
  YLE	
  featured	
  Eastern	
  European	
  entertainment	
  

programmes	
  that	
  had	
  participated	
  in	
  the	
  Rose	
  d’Or	
  competition	
  in	
  Montreaux	
  (Katso	
  

1963	
  [45];	
  1978	
  [4]).8	
  

	
  

Performing	
  arts	
  programmes	
  formed	
  a	
  minor	
  portion	
  of	
  socialist	
  television	
  exports	
  to	
  

Finland.	
  The	
  only	
  programmes	
  in	
  this	
  category	
  in	
  1963	
  were	
  two	
  Eurovision	
  broadcasts	
  

from	
  Yugoslavia	
  showcasing	
  a	
  youth	
  choir	
  festival	
  and	
  folk	
  dance.	
  In	
  the	
  following	
  years,	
  

YLE	
  broadcast	
  a	
  few	
  classical	
  music	
  programmes	
  from	
  Eastern	
  Europe	
  annually.	
  The	
  

programmes	
  typically	
  showcased	
  music	
  of	
  famous	
  composers	
  from	
  each	
  country.	
  In	
  

addition,	
  two	
  programmes	
  by	
  Czechoslovakian	
  television	
  in	
  1968	
  documented	
  YLE’s	
  

chamber	
  choir’s	
  visit	
  to	
  Czechoslovakia.	
  Eastern	
  European	
  dance	
  programmes	
  appeared	
  

rarely,	
  with	
  a	
  few	
  ballet	
  and	
  folk	
  dance	
  performances	
  broadcast	
  in	
  1973	
  and	
  1983.	
  

Accordingly,	
  performing	
  arts	
  formed	
  a	
  perhaps	
  surprisingly	
  small	
  portion	
  of	
  Eastern	
  



	
   20	
  

European	
  programme	
  imports,	
  considering	
  the	
  high	
  value	
  given	
  to	
  performing	
  arts	
  in	
  

socialist	
  countries	
  and	
  the	
  relatively	
  large	
  proportion	
  of	
  cultural	
  programming	
  on	
  

socialist	
  television	
  (Eugster	
  1983,	
  173).	
  

	
  

Finally,	
  YLE	
  broadcast	
  various	
  sports	
  contests	
  from	
  Eastern	
  Europe.	
  These	
  were	
  mostly	
  

World	
  or	
  European	
  Championship	
  tournaments	
  broadcast	
  via	
  either	
  the	
  EBU’s	
  

Eurovision	
  network	
  or	
  the	
  OIRT’s	
  Intervision	
  network.	
  Sports	
  events	
  from	
  the	
  Soviet	
  

Union	
  were	
  always	
  transmitted	
  through	
  Intervision,	
  but	
  sports	
  events	
  in	
  Central	
  Eastern	
  

European	
  countries	
  YLE	
  received	
  through	
  either	
  Intervision	
  or	
  Eurovision.	
  YLE	
  was	
  a	
  

member	
  of	
  Intervision,	
  but	
  it	
  is	
  notable	
  that	
  it	
  did	
  not	
  rely	
  on	
  the	
  network	
  for	
  

programming	
  other	
  than	
  sports	
  and	
  song	
  festivals.	
  A	
  regular	
  feature	
  of	
  YLE’s	
  annual	
  

sports	
  calendar	
  was	
  the	
  Izvestia	
  Trophy	
  ice	
  hockey	
  tournament	
  in	
  Moscow	
  in	
  December.	
  

This	
  was	
  a	
  tournament	
  for	
  national	
  teams,	
  usually	
  attended	
  by	
  the	
  Soviet	
  Union,	
  

Czechoslovakia,	
  Sweden,	
  and	
  Finland	
  and	
  less	
  regularly	
  by	
  Poland	
  and	
  Canada.	
  YLE	
  

generally	
  broadcast	
  the	
  matches	
  of	
  the	
  Finnish	
  team	
  and	
  the	
  match	
  between	
  the	
  Soviet	
  

Union	
  and	
  Czechoslovakia,	
  normally	
  the	
  strongest	
  teams	
  in	
  the	
  tournament.	
  Thus	
  the	
  

Izvestia	
  Trophy	
  tournament	
  is	
  an	
  example	
  of	
  an	
  event	
  in	
  the	
  socialist	
  Europe	
  that	
  

became	
  a	
  regular	
  feature	
  of	
  the	
  annual	
  television	
  calendar	
  in	
  Finland.	
  

	
  

	
  

Conclusion	
  

	
  

The	
  case	
  study	
  of	
  Finnish	
  television	
  indicates	
  that	
  the	
  influence	
  of	
  socialist	
  television	
  

culture	
  was	
  not	
  limited	
  to	
  state	
  socialist	
  countries.	
  Socialist	
  television	
  contributed	
  to	
  

Finnish	
  television	
  culture	
  in	
  various	
  ways	
  from	
  the	
  1960s	
  to	
  the	
  1980s.	
  Finnish	
  media	
  

organizations	
  made	
  efforts	
  to	
  introduce	
  audiences	
  to	
  socialist	
  television,	
  Katso	
  by	
  



	
   21	
  

publishing	
  programme	
  listings	
  and	
  appreciative	
  articles	
  about	
  socialist	
  television	
  and	
  

YLE	
  by	
  scheduling	
  evenings	
  dedicated	
  to	
  television	
  in	
  Eastern	
  European	
  countries.	
  YLE	
  

and	
  MTV	
  imported	
  programmes	
  from	
  socialist	
  Europe	
  in	
  all	
  major	
  television	
  genres	
  

except	
  religious	
  programming.	
  Programme	
  imports	
  were	
  not	
  limited	
  to	
  materials	
  that	
  

might	
  seem	
  apolitical,	
  such	
  as	
  entertainment,	
  but	
  also	
  included	
  documentaries	
  that	
  

addressed	
  explicitly	
  political	
  topics.	
  Cooperation	
  with	
  the	
  Soviet	
  Union	
  was	
  important	
  

for	
  Finnish	
  television,	
  with	
  Soviet	
  feature	
  films,	
  children’s	
  programmes	
  and	
  

documentaries	
  making	
  their	
  way	
  onto	
  Finnish	
  screens.	
  MTV	
  favoured	
  Poland	
  as	
  a	
  source	
  

of	
  television	
  serials,	
  while	
  YLE	
  looked	
  to	
  Poland	
  and	
  Czechoslovakia	
  for	
  children’s	
  

television.	
  Socialist	
  television	
  seems	
  to	
  have	
  been	
  most	
  visible	
  in	
  the	
  1970s,	
  but	
  the	
  

amount	
  of	
  programme	
  imports	
  did	
  not	
  drop	
  dramatically	
  in	
  the	
  1980s.	
  

	
  

The	
  history	
  of	
  Finnish	
  television	
  further	
  illustrates	
  that	
  an	
  East–West	
  binary	
  is	
  not	
  a	
  

fruitful	
  framework	
  for	
  understanding	
  European	
  media	
  history.	
  Rather,	
  scholarship	
  

needs	
  to	
  account	
  for	
  non-­‐aligned	
  in-­‐between	
  spaces	
  and	
  the	
  flow	
  of	
  culture	
  not	
  only	
  

from	
  the	
  West	
  to	
  the	
  East,	
  but	
  also	
  from	
  the	
  East	
  to	
  the	
  rest	
  of	
  Europe.	
  What	
  is	
  special	
  

about	
  the	
  television	
  culture	
  of	
  a	
  small	
  European	
  country	
  such	
  as	
  Finland	
  is	
  the	
  way	
  it	
  

has	
  combined	
  many	
  different	
  visions	
  of	
  television.	
  Programmes	
  following	
  the	
  European	
  

public	
  service	
  broadcasting	
  tradition,	
  programmes	
  produced	
  by	
  the	
  globally	
  dominant	
  

US	
  television	
  industry,	
  programmes	
  from	
  different	
  European	
  versions	
  of	
  commercial	
  

television,	
  as	
  well	
  as	
  programmes	
  from	
  socialist	
  television	
  cultures	
  were	
  placed	
  side	
  by	
  

side	
  in	
  the	
  television	
  schedules.	
  As	
  a	
  result,	
  Finnish	
  television	
  as	
  a	
  whole	
  offered	
  

audiences	
  competing	
  visions	
  of	
  society,	
  diverse	
  ways	
  of	
  understanding	
  information	
  and	
  

entertainment,	
  and	
  various	
  forms	
  of	
  addressing	
  television	
  audiences.	
  

	
  



	
   22	
  

Previous	
  research	
  on	
  Finnish	
  television	
  discourse	
  from	
  the	
  1960s	
  to	
  the	
  1980s	
  has	
  

posited	
  a	
  clear	
  binary	
  between	
  the	
  values	
  of	
  public	
  service	
  and	
  commercial	
  television.	
  

Television	
  historian	
  Iiris	
  Ruoho	
  has	
  influentially	
  argued	
  that	
  Finnish	
  television	
  was	
  

structured	
  by	
  two	
  distinct	
  sets	
  of	
  values:	
  the	
  values	
  of	
  public	
  service	
  emphasising	
  

information,	
  high	
  culture	
  and	
  citizenship	
  and	
  the	
  values	
  of	
  commercial	
  television,	
  

prioritising	
  entertainment,	
  popular	
  culture	
  and	
  consumerism	
  (Ruoho	
  2001,	
  209–226).	
  

In	
  relation	
  to	
  socialist	
  television	
  culture,	
  however,	
  YLE	
  and	
  MTV	
  resembled	
  each	
  other	
  

more	
  often	
  than	
  not.	
  Although	
  MTV	
  is	
  better	
  known	
  for	
  importing	
  American	
  shows	
  and	
  

influences	
  (Elfving	
  2008,	
  115–165,	
  257–264),	
  it	
  also	
  imported	
  socialist	
  entertainment,	
  

like	
  historical	
  adventure	
  series,	
  as	
  well	
  as	
  Soviet	
  documentaries	
  and	
  TV	
  dramas.	
  In	
  other	
  

words,	
  commercial	
  television	
  schedules	
  could	
  encompass	
  a	
  surprising	
  variety	
  of	
  

programming.	
  Moreover,	
  MTV	
  co-­‐produced	
  numerous	
  programmes	
  with	
  socialist	
  

television	
  organizations.	
  While	
  in-­‐depth	
  discussion	
  of	
  how	
  the	
  political	
  and	
  regulatory	
  

context	
  in	
  Finland	
  shaped	
  YLE’s	
  and	
  MTV’s	
  programming	
  decisions	
  is	
  beyond	
  the	
  scope	
  

of	
  this	
  article,	
  it	
  appears	
  that	
  MTV	
  considered	
  cooperation	
  with	
  socialist	
  broadcasters	
  

beneficial	
  for	
  itself.	
  This	
  aspect	
  of	
  Finnish	
  commercial	
  television	
  history	
  has	
  been	
  largely	
  

forgotten	
  after	
  the	
  fall	
  of	
  state	
  socialism	
  in	
  Europe.	
  

	
  

	
  

Acknowledgements	
  

	
  

The	
  author	
  would	
  like	
  to	
  thank	
  Kaisu	
  Hynnä	
  for	
  her	
  expert	
  work	
  as	
  a	
  research	
  assistant.	
  

	
  

	
  

	
  

	
  



	
   23	
  

References	
  

	
  

Anon.	
  1963.	
  “Kuvia	
  itärajan	
  takaa.”	
  Katso	
  1963	
  (7):	
  18–19.	
  

Anon.	
  1973.	
  “Panssaripartio:	
  Puolalainen	
  seikkailusarja	
  alkaa.”	
  Katso	
  1973	
  (13):	
  21.	
  

Anon.	
  1973b.	
  “Varjot	
  väistyvät.”	
  Katso	
  1973	
  (35):	
  27.	
  

Anon.	
  1978.	
  “DDR:n	
  ilta	
  kakkosella.”	
  Katso	
  1978	
  (6):	
  35.	
  

Alexander	
  Badenoch,	
  Andreas	
  Fickers,	
  and	
  Christian	
  Henrich-­‐Franke,	
  eds.	
  2013.	
  Airy	
  

Curtains	
  in	
  the	
  European	
  Ether:	
  Broadcasting	
  and	
  the	
  Cold	
  War.	
  Baden-­‐Baden:	
  Nomos.	
  

Bren,	
  Paulina.	
  2010.	
  The	
  Greengrocer	
  and	
  His	
  TV:	
  The	
  Culture	
  of	
  Communism	
  after	
  the	
  

1968	
  Prague	
  Spring.	
  Ithaca:	
  Cornell	
  University	
  Press.	
  

Cedro,	
  Adam.	
  1963.	
  “Puolan	
  TV-­‐teatteri.”	
  Katso	
  1963	
  (45):	
  3.	
  

Disco	
  and	
  Atomic	
  War.	
  Directed	
  by	
  Jaak	
  Kilmi.	
  2009.	
  YLE	
  TV1,	
  11	
  October	
  2009.	
  

Dittmar,	
  Claudia.	
  2004.	
  “GDR	
  Television	
  in	
  Competition	
  with	
  West	
  German	
  

Programming.”	
  Historical	
  Journal	
  of	
  Film,	
  Radio	
  and	
  Television	
  24	
  (3):	
  327–43.	
  

Elfving,	
  Sari.	
  2008.	
  Taikalaatikko	
  ja	
  tunteiden	
  tulkit:	
  Televisio-­‐ohjelmia	
  ja	
  esiintyjiä	
  

koskeva	
  kirjoittelu	
  suomalaisissa	
  lehdissä	
  1960-­‐	
  ja	
  1970-­‐luvuilla.	
  Tampere:	
  Tampere	
  

University	
  Press.	
  

Ellis,	
  John.	
  2000.	
  Seeing	
  Things:	
  Television	
  in	
  the	
  Age	
  of	
  Uncertainty.	
  London:	
  I.	
  B.	
  Tauris.	
  

Eugster,	
  Ernest.	
  1983.	
  Television	
  Programming	
  across	
  National	
  Boundaries:	
  The	
  EBU	
  and	
  

OIRT	
  Experience.	
  Dedham:	
  Artech	
  House.	
  

Evans,	
  Christine	
  E.	
  2016.	
  Between	
  Truth	
  and	
  Time:	
  A	
  History	
  of	
  Soviet	
  Central	
  Television.	
  

New	
  Haven	
  and	
  London:	
  Yale	
  University	
  Press.	
  

Friberg,	
  Ralf.	
  1968.	
  “Prahan	
  television	
  ja	
  radion	
  osuus	
  liberalisoinnissa.”	
  Katso	
  1968	
  

(32):	
  12–13.	
  



	
   24	
  

Gienow-­‐Hecht,	
  Jessica	
  C.	
  E.	
  2010.	
  “Culture	
  and	
  the	
  Cold	
  War	
  in	
  Europe.”	
  In	
  The	
  

Cambridge	
  History	
  of	
  the	
  Cold	
  War:	
  Volume	
  1:	
  Origins,	
  edited	
  by	
  Melvin	
  P.	
  Leffler	
  and	
  Odd	
  

Arne	
  Westad,	
  398–419,	
  Cambridge:	
  Cambridge	
  University	
  Press.	
  

Gumbert,	
  Heather	
  L.	
  2014.	
  Envisioning	
  Socialism:	
  Television	
  and	
  the	
  Cold	
  War	
  in	
  German	
  

Democratic	
  Republic.	
  Ann	
  Arbor:	
  The	
  University	
  of	
  Michigan	
  Press.	
  

Hagen,	
  Trever.	
  2013.	
  “Calling	
  Out	
  to	
  Tune	
  In:	
  Radio	
  Free	
  Europe	
  in	
  Czechoslovakia.”	
  In	
  

Airy	
  Curtains	
  in	
  the	
  European	
  Ether:	
  Broadcasting	
  and	
  the	
  Cold	
  War,	
  edited	
  by	
  Alexander	
  

Badenoch,	
  Andreas	
  Fickers,	
  and	
  Christian	
  Henrich-­‐Franke,	
  123–48.	
  Baden-­‐Baden:	
  

Nomos.	
  

Havens,	
  Timothy,	
  Aniko	
  Imre,	
  and	
  Katalin	
  Lustyik,	
  eds.	
  2013.	
  Popular	
  Television	
  in	
  

Eastern	
  Europe	
  during	
  and	
  since	
  Socialism.	
  New	
  York:	
  Routledge.	
  

Imre,	
  Anikó.	
  2016.	
  TV	
  Socialism.	
  Durham:	
  Duke	
  University	
  Press.	
  

Keinonen,	
  Heidi.	
  2011.	
  Kamppailu	
  yleistelevisiosta:	
  TES-­‐TV:n,	
  Mainos-­‐TV:n	
  ja	
  Tesvision	
  

merkitykset	
  suonalaisessa	
  televisiokulttuurissa	
  1956–1964.	
  Tampere:	
  Tampere	
  University	
  

Press.	
  

Keinonen,	
  Heidi.	
  2012.	
  “Early	
  Commercial	
  Television	
  in	
  Finland.”	
  Media	
  History	
  18	
  (2):	
  

177–89.	
  	
  

Knuuti,	
  Liisa.	
  1973.	
  “Ohjelmaneuvosto	
  joka	
  alan	
  asiantuntija?”	
  Katso	
  1973	
  (3):	
  10–11.	
  

Kononenko,	
  Natalie.	
  2011.	
  “The	
  Politics	
  of	
  Innocence:	
  Soviet	
  and	
  Post-­‐Soviet	
  Animation	
  

on	
  Folklore	
  Topics.”	
  Journal	
  of	
  American	
  Folklore	
  124	
  (494):	
  272–94.	
  

Kortti,	
  Jukka.	
  2003.	
  Modernisaatiomurroksen	
  kaupalliset	
  merkit:	
  60-­‐luvun	
  suomalainen	
  

televisiomainonta.	
  Helsinki:	
  Suomalaisen	
  Kirjallisuuden	
  Seura.	
  

Laukkanen,	
  Taisto.	
  2009.	
  “70-­‐luvun	
  itäsarjat:	
  Janosik,	
  Eläköön	
  Benovsky,	
  Mustia	
  pilvia.”	
  

24	
  February	
  2009.	
  

http://yle.fi/vintti/yle.fi/muistikuvaputki/muistikuvaputki/rouvaruutu/70-­‐luvun-­‐

itasarjat-­‐janosik-­‐elakoon-­‐benovsky-­‐mustia-­‐pilvia.htm	
  (accessed	
  7	
  June	
  2016).	
  



	
   25	
  

Lepp,	
  Annika,	
  and	
  Mervi	
  Pantti.	
  2013.	
  ”Window	
  to	
  the	
  West:	
  Memories	
  of	
  Watching	
  

Finnish	
  Television	
  in	
  Estonia	
  during	
  the	
  Soviet	
  Period.”	
  View:	
  Journal	
  of	
  European	
  

Television	
  History	
  and	
  Culture	
  3	
  (3):	
  77–87.	
  

http://www.viewjournal.eu/index.php/view/article/view/jethc034/64	
  

Lindfors,	
  Jukka.	
  2008.	
  “Näin	
  naapurissa.”	
  5	
  September	
  2008.	
  

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/09/05/nain-­‐naapurissa	
  (accessed	
  28	
  October	
  2016).	
  

Lustyik,	
  Katalin.	
  2012.	
  “The	
  Commercialization	
  of	
  Children’s	
  Television	
  in	
  Postsocialist	
  

Europe.”	
  Journal	
  of	
  Popular	
  Film	
  and	
  Television	
  40	
  (3):	
  141–150.	
  

Meyen,	
  Michael,	
  and	
  Ute	
  Nawratil.	
  2004.	
  “The	
  Viewers:	
  Television	
  and	
  Everyday	
  Life	
  in	
  

East	
  Germany.”	
  Historical	
  Journal	
  of	
  Film,	
  Radio	
  and	
  Television	
  24	
  (3):	
  355–64.	
  

Mihelj,	
  Sabina.	
  2013.	
  “Television	
  Entertainment	
  in	
  Socialist	
  Eastern	
  Europe:	
  Between	
  

Cold	
  War	
  Politics	
  and	
  Global	
  Developments.”	
  In	
  Popular	
  Television	
  in	
  Eastern	
  Europe	
  

during	
  and	
  since	
  Socialism,	
  edited	
  by	
  Timothy	
  Havens,	
  Aniko	
  Imre,	
  and	
  Katalin	
  Lustyik,	
  

13–29.	
  New	
  York:	
  Routledge.	
  

Mihelj,	
  Sabina,	
  and	
  Simon	
  Huxtable.	
  2016.	
  “The	
  Challenge	
  of	
  Flow:	
  State	
  Socialist	
  

Television	
  between	
  Revolutionary	
  Time	
  and	
  Everyday	
  Time.”	
  Media,	
  Culture	
  &	
  Society	
  

38	
  (3):	
  332–348.	
  

MTV.	
  1974.	
  Toimintakertomus	
  1974.	
  Helsinki:	
  MTV.	
  

MTV.	
  1975.	
  Toimintakertomus	
  1975.	
  Helsinki:	
  MTV.	
  

MTV.	
  1976.	
  Toimintakertomus	
  1976.	
  Helsinki:	
  MTV.	
  

MTV.	
  1977.	
  Toimintakertomus	
  1977.	
  Helsinki:	
  MTV.	
  

Mustata,	
  Dana.	
  2012.	
  ”Television	
  in	
  the	
  Age	
  of	
  (Post)	
  Communism:	
  The	
  Case	
  of	
  

Romania.”	
  Journal	
  of	
  Popular	
  Film	
  and	
  Television	
  40	
  (3):	
  131–40.	
  

Mustonen,	
  E.	
  1978.	
  “Itsekritiikkiä	
  DDR:stä.”	
  Katso	
  1978	
  (8):	
  53.	
  

Nordberg,	
  Leo.	
  1973.	
  “Agathe	
  Schweigertin	
  suuri	
  matka.”	
  Katso	
  1973	
  (39):	
  21.	
  



	
   26	
  

Nordenstreng,	
  Kaarle,	
  and	
  Tapio	
  Varis.	
  1974.	
  Television	
  Traffic	
  –	
  A	
  One	
  Way	
  Street:	
  A	
  

Survey	
  and	
  Analysis	
  of	
  the	
  International	
  Flow	
  of	
  Television	
  Programme	
  Material.	
  Paris:	
  

Unesco.	
  

Palonkorpi,	
  Riikka.	
  2014.	
  “Mole	
  Holes	
  in	
  the	
  Iron	
  Curtain:	
  The	
  Success	
  Story	
  of	
  the	
  Krtek	
  

Animated	
  Films.”	
  In	
  Competition	
  in	
  Socialist	
  Society,	
  edited	
  by	
  Katalin	
  Miklóssy	
  and	
  

Melanie	
  Ilic,	
  142–58.	
  New	
  York:	
  Routledge.	
  

Pirhonen,	
  Pentti,	
  and	
  Esko	
  Mustonen.	
  1963.	
  “Siin	
  Tallinn.”	
  Katso	
  1963	
  (4):	
  4–8.	
  

Ritavuori,	
  Heikki.	
  1968.	
  “Raportti	
  tshekkiläisestä	
  televisioteatterista:	
  Oppiaika	
  

Prahassa.”	
  Katso	
  1968	
  (9):	
  62–63.	
  

Roth-­‐Ey,	
  Kristin.	
  2011.	
  Moscow	
  Prime	
  Time:	
  How	
  the	
  Soviet	
  Union	
  Built	
  the	
  Media	
  Empire	
  

That	
  Lost	
  the	
  Cultural	
  Cold	
  War.	
  Ithaca:	
  Cornell	
  University	
  Press.	
  

Ruoho,	
  Iiris.	
  2001.	
  Utility	
  Drama:	
  Making	
  of	
  and	
  Talking	
  about	
  the	
  Serial	
  Drama	
  in	
  

Finland.	
  Tampere:	
  Tampere	
  University	
  Press.	
  

Salokangas,	
  Raimo.	
  1996.	
  Aikansa	
  oloinen:	
  Yleisradion	
  historia	
  1926–1996.	
  Helsinki:	
  

Yleisradio.	
  

Sarkama,	
  Eila.	
  1983.	
  “Alkaa	
  tällä	
  viikolla.”	
  Katso	
  1983	
  (34):	
  28–29.	
  

Shatov,	
  Lev.	
  1968.	
  “Neuvostoliiton	
  kolmivuotias	
  opetus-­‐TV	
  laajentaa	
  toimintaansa.”	
  

Katso	
  1968	
  (33):	
  10–11.	
  

Suoninen,	
  Annika.	
  2007.	
  “Mitä	
  me	
  katsottiin	
  ennen	
  kuin	
  oli	
  Pikku	
  Kakkosta?	
  

Lastentelevision	
  ensimmäiset	
  vuosikymmenet.”	
  In	
  Television	
  viisi	
  vuosikymmentä:	
  

Suomalainen	
  televisio	
  ja	
  sen	
  ohjelmat	
  1950-­‐luvulta	
  digiaikaan,	
  edited	
  by	
  Juhani	
  Wiio,	
  

478–507.	
  Helsinki:	
  Suomalaisen	
  Kirjallisuuden	
  Seura.	
  

Uusitalo,	
  Kari.	
  1968.	
  “Viron	
  mainostelevisio	
  ei	
  tyrkytä	
  vaan	
  opastaa.”	
  Katso	
  1968	
  (37):	
  

54–55.	
  

Wiik,	
  Anna	
  Kerttu.	
  1973.	
  “Ikikulu	
  Decamerone.”	
  Katso	
  1973	
  (38):	
  49.	
  



	
   27	
  

Yleisradio.	
  2010.	
  “Nalle	
  Luppakorva.”	
  

https://web.archive.org/web/20100225070738/http://www.yle.fi/pikkukakkonen/25

/esittely/nalle_luppakorva.htm	
  (accessed	
  16	
  June	
  2016).



	
   28	
  

	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1	
  The	
  names	
  of	
  the	
  TV	
  channels	
  have	
  varied	
  over	
  time.	
  For	
  the	
  sake	
  of	
  clarity,	
  I	
  use	
  the	
  

abbreviations	
  YLE	
  TV1,	
  YLE	
  TV2,	
  and	
  MTV	
  throughout	
  the	
  article.	
  

2	
  I	
  have	
  excluded	
  one-­‐time	
  programmes	
  in	
  this	
  analysis	
  to	
  focus	
  on	
  generic	
  

programming.	
  It	
  is	
  worth	
  noting	
  that	
  Finnish	
  television	
  broadcast	
  some	
  short	
  films,	
  

school	
  television	
  programmes,	
  and	
  the	
  occasional	
  event,	
  such	
  as	
  the	
  May	
  Day	
  parade	
  in	
  

Moscow	
  in	
  1963.	
  The	
  following	
  databases	
  supplied	
  the	
  original	
  titles	
  and	
  production	
  

years	
  of	
  television	
  programmes:	
  filmpolski.pl,	
  csfd.cz,	
  fernsehenderddr.de,	
  imdb.com.	
  

Most	
  English	
  translations	
  of	
  programme	
  titles	
  are	
  my	
  own	
  and	
  based	
  on	
  the	
  Finnish	
  title	
  

rather	
  than	
  the	
  original.	
  

3	
  The	
  Unser	
  Sandmännchen	
  cartoons	
  are	
  “frame	
  films”,	
  intended	
  for	
  introducing	
  and	
  

closing	
  a	
  children’s	
  programme	
  on	
  television.	
  Thus	
  they	
  were	
  not	
  mentioned	
  in	
  the	
  

schedule	
  listings	
  and	
  are	
  not	
  included	
  in	
  the	
  table	
  in	
  the	
  Appendix.	
  	
  

4	
  Socialist	
  series	
  broadcast	
  by	
  MTV	
  in	
  the	
  1970s	
  include	
  Punaista	
  viiniä/Red	
  Wine	
  

(Červené	
  vino,	
  Czechoslovakia	
  1972,	
  MTV	
  1974),	
  Karino	
  (Karino,	
  Poland	
  1974,	
  MTV	
  

1976),	
  Mustia	
  pilviä/Black	
  Clouds	
  (Czarne	
  chmury,	
  Poland	
  1973,	
  MTV	
  1975–1976),	
  

Rakkaat	
  naapurit/Dear	
  Neighbours	
  (Die	
  Lieben	
  Mitmenschen,	
  East	
  Germany	
  1972–1974,	
  

MTV	
  1976),	
  Eläköön	
  Benovsky/Long	
  Live	
  Beňovský	
  (Vivat	
  Beňovský,	
  Czechoslovakia	
  

1975,	
  MTV	
  1976–1977).	
  See	
  MTV	
  1974;	
  MTV	
  1975;	
  MTV	
  1976;	
  MTV	
  1977.	
  

5	
  In	
  addition	
  to	
  the	
  aforementioned	
  series,	
  examples	
  included:	
  the	
  Romanian	
  adaptation	
  

of	
  a	
  romantic	
  literary	
  classic	
  Felix	
  ja	
  Ottilia/Felix	
  and	
  Ottilia	
  (Felix	
  şi	
  Otilia,	
  1972,	
  YLE	
  

TV1	
  1973),	
  a	
  Czechoslovakian	
  coming-­‐of-­‐age	
  drama	
  about	
  a	
  young	
  man	
  during	
  the	
  

national	
  awakening	
  of	
  the	
  18th	
  century	
  (Heräämisen	
  aika/Time	
  of	
  awakening/F.	
  L.	
  Vek,	
  

1970,	
  YLE	
  TV1	
  1973),	
  and	
  a	
  Polish	
  serial	
  about	
  the	
  life	
  of	
  a	
  wealthy	
  family	
  from	
  the	
  1863	
  



	
   29	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
uprising	
  to	
  the	
  First	
  Word	
  War	
  (Öitä	
  ja	
  päiviä/Nights	
  and	
  days/Noce	
  i	
  dnie,	
  1975,	
  YLE	
  

TV2	
  1978).	
  

6	
  In	
  addition,	
  YLE	
  broadcast	
  the	
  Polish	
  serial	
  Seitsemän	
  vuotta/Seven	
  years	
  (Punkt	
  

widzenia,	
  1980,	
  YLE	
  TV2	
  1988).	
  

7	
  Co-­‐produced	
  documentaries	
  focused	
  on	
  Finnish-­‐Soviet	
  relations	
  and	
  Soviet	
  culture	
  and	
  

society.	
  For	
  example	
  in	
  1978,	
  YLE	
  broadcast	
  among	
  many	
  other	
  co-­‐productions	
  a	
  four-­‐

part	
  series	
  about	
  Finnish-­‐Soviet	
  cultural	
  relations	
  co-­‐produced	
  with	
  Soviet	
  Central	
  

Television	
  (Timonja)	
  and	
  in	
  1983,	
  a	
  four-­‐part	
  series	
  about	
  Soviet	
  energy	
  policy	
  co-­‐

produced	
  with	
  Gosteleradio	
  (Neuvostoenergia/Soviet	
  energy).	
  

8	
  Finnish	
  television	
  featured	
  socialist	
  entertainment	
  in	
  its	
  own	
  productions.	
  For	
  

example,	
  performances	
  by	
  the	
  Red	
  Army	
  choir	
  and	
  orchestra	
  (1968,	
  1973,	
  and	
  1978)	
  

and	
  the	
  Moscow	
  Circus	
  (1968,	
  1973,	
  and	
  1983)	
  were	
  televised	
  by	
  both	
  YLE	
  and	
  MTV.	
  


