
Osattiin	meillä	aikaisemminkin	puuttua	median	uutisointiin	

	

Viime	aikoina	on	käsitelty	julkisuudessa	pääministeri	Juha	Sipilän	(kesk)	Terrafame-

kytkösten	uutisointia	koskevien	rajoitusten	perusteluja.	Keskustelu	sai	alkunsa	Suomen	

Kuvalehden	(30.11)	julkaisemasta	uutisesta,	jossa	todettiin	pääministerin	vaientaneen	Ylen.	

	

Poliitikkojen	ja	median	suhde	on	ollut	kompleksinen	kautta	historian.	Tiedotusvälineet	

syntyivät	alkujaan	tietyn	aatteen	tai	ajatuksen	ympärille,	niiden	tehtävänä	oli	vaikuttaa	

ihmisten	mielikuviin	ja	käsityksiin,	sekä	antaa	tietoa	ympäröivästä	maailmasta.	Mediat	ovat	

osa	länsimaista	yhteiskuntaa,	ne	valvovat	vallankäyttöä,	mutta	käyttävät	myös	itse	valtaa.	

Tämä	asettaa	ne	alttiiksi	erilaisille	tiedotusvälineen	ulkopuolelta	tuleville	vaikutuksille.	

	

YLE:n	Pressiklubissa	(2.12)	Kekkosen	kalju	nousi	Yleisradion	takaa	ja	Ruben	Stiller	kysyi,	

olemmeko	Unkarissa	vai	Kekkoslovakiassa?	Meneillään	olevassa	tapahtumasarjassa	on	paljon	

tuttua	historiasta.	Poliitikot	ja	media	ovat	olleet	vastakkain	useasti	viime	vuosikymmenten	

aikana.	Esimerkiksi	Matti	Vanhanen	(kesk)	loukkaantui	2006	yksityiselämäänsä	liittyneiden	

kohujen	uutisoinnista,	Kalevi	Sorsa	(SDP)	suuttui	julkisesti	Yleisradiolle	1984	ja	syytti	mediaa	

poliittisen	vallan	siirtämisestä	julkiselle	sanalle	eli	”infokratiasta”,	samana	vuonna	Mauno	

Koivisto	(SDP)	syytti	toimittajia	sopuleiksi,	jotka	seuraavat	laumana	mielipidejohtajaa.	

Yhteistä	näille	ja	Sipilän	Yle-vaikutukselle	on	se,	että	poliitikko	on	ollut	henkilönä	mediaa	

vastaan.		

	

Paasikiven	ja	Kekkosen	suhde	mediaan	oli	omaa	luokkaansa.	He	toimivat	”maan	edun”	

nimissä,	Suomen	asialla	(tai	näin	he	asian	näkivät).	Paasikiven	ja	Kekkosen	motiivina	oli	

opastaa	ja	ohjata	mediaa	siitä,	kuinka	ulkopolitiikasta	piti	kirjoittaa.	Lehdistö	hajotti	ja	

valtionpäämiehen	piti	korjata.		

	

Suomen	rikoslaki	olisi	myös	tarvittaessa	antanut	mahdollisuuden	tuomita	yksittäisiä	

toimittajia	kahden	vuoden	vankeuteen	vierasta	valtiota	(Neuvostoliittoa)	loukkaavista	

kirjoituksista,	mutta	niin	pitkälle	asiat	eivät	koskaan	kehittyneet.	Mahdollisuus	siihen	oli	

kuitenkin	olemassa	ja	se	myös	toimi	pelotteena	takaraivossa.		

	



”Huono	juttu”	lehdessä	johti	usein	irtisanomiseen,	poliittisen	uran	katkeamiseen	ja	erään	

puoluelehden	tapauksessa,	emäpuolueen	hallitustoiveiden	kariutumiseen.	Toki	myös	

muitakin	vaikutuksia	oli.	

	

Suomen	tiedotusvälineiden	Neuvostoliittoa	käsittelevää	uutisointia	seurasivat	tarkasti	

presidentti	Kekkonen	sekä	Suomen	ulkoministeriö.	Lisäksi	Neuvostoliiton	Helsingin-

suurlähetystössä	luettiin	tarkasti	mitä	lehdissä	kirjoitettiin	ja	seurattiin	radion	ja	television	

ohjelmia.	Neuvostoliittolainen	uutistoimisto	APN	laati	joka	päivä	raportin	Suomen	

tiedotusvälineistä,	mikä	toimitettiin	suurlähettilään	pöydälle	ja	Moskovaan.		

	

Epäkohtiin	tartuttiin	säälimättä,	jotta	vastaisuudessa	tiedotusvälineessä	mietittäisiin	

tarkemmin	kannattaako	vastaavia	juttuja	julkaista.	Oikeastaan	mitä	tahansa	saatettiin	tulkita	

”neuvostovastaiseksi”.	Usein	syyksi	riitti	se,	että	kirjoittaja	oli	joskus	kritisoinut	Suomen	

ulkopolitiikkaa.		

	

Vaikutusyrityksillä	oli	usein	päinvastainen	vaikutus	kuin	oli	ajateltu.	Näin	näyttää	myös	

Sipilän	tapauksessa	käyneen.	Kekkosen	mediasuhteessa	kylmän	sodan	vuosina	tapahtui	

1970-luvulle	tultaessa	muutos.	Hän	vähensi	suoria	yhteydenottoja	toimituksiin	ja	kääntyi	yhä	

enenemissä	määrin	suoraan	omistajien	puoleen.	Jos	isku	sattui	lompakkoon,	toi	se	heille	

nopeasti	suloisia	sanoja	huulille.	Ylen	kanssa	tämä	ei	toisaalta	toimisi.	

	

Suomalaisissa	tiedotusvälineissä	esiintyneet	”harkitsemattomat”	kirjoitukset	tai	ohjelmat,	

hankaloittivat	Suomen	ulkopolitiikan	hoitoa	ja	Suomen	ja	Neuvostoliiton	välisiä	suhteita.	Tai	

oikeastaan	ne	antoivat	Suomen	poliittisen	opposition	ajatuksille	tilaa	ja	ääntä	aikana,	jolloin	

sitä	ei	olisi	kaivattu.		

	

Osaan	suomalaisista	tiedotusvälineistä	juurtui	Kekkosta	ja	Neuvostoliittoa	nöyristelevä	tyyli.	

Toinen	puoli	vähät	välitti	siitä	mitä	Neuvostoliitossa	tai	Tamminiemessä	ajateltiin	ja	julkaisi	

sitä	mitä	itse	halusi.		

	

Tapio	Enberg	

VTM,	tohtorikoulutettava		

poliittinen	historia	



	

	

		


