
19

Saarenmaa, L., & Cronqvist, M. (2020). Cold war television diplomacy: The German Demo-
cratic Republic on Finnish television. Nordicom Review, 41(1), 19–31. https://doi.org/10.2478/
nor-2020-0002

NORDICOM REVIEW   

Cold War Television Diplomacy
The German Democratic Republic on Finnish television

Laura SaarenmaaI & Marie CronqvistII 

I	 Department of Media Studies, University of Turku, Finland
II	Department of Communication and Media, Lund University, Sweden

Abstract
This article opens a new perspective on Finland’s Cold War history by highlighting the role 
of the Finnish Broadcasting Company (YLE) in providing information about the German 
Democratic Republic as a particular polity, economy, and key player in the European Cold 
War landscape. The analysis is based on search results from the YLE digital database 
(Metro) from 1970–1989, and it is supported by documents from the German Broadcasting 
Archive [Deutsches Rundfunkarchiv] and the YLE company archive. The archive docu-
ments and metadata testify about a long-term interest in East Germany in Finnish television, 
as well as long-term contacts and collaboration between East German and Finnish television 
companies, in the executive as well as at grass roots levels. 
Keywords: Cold War, the Finnish Broadcasting Company (YLE), the German Democratic 
Republic (GDR), public diplomacy, television diplomacy

Introduction
Following the formal diplomatic recognition of the German Democratic Republic (GDR) 
by the Nordic countries in 1972, an intensive collaboration over the Baltic Sea was 
initiated in a number of societal fields (Almgren, 2009; Hentilä, 2006; Linderoth, 2002; 
Åkerlund, 2011), one of which was broadcasting, particularly public service television. 
As an accommodating yet non-aligned neighbour of the Soviet Union, Finland was an 
important target for the diplomatic attention and influence of the GDR; however, Finns 
were hardly passive objects of diplomatic pressure. Rather, there were strong sympathies 
for the East Germans among the Finnish public, political elite, and media (Hentilä, 2004, 
2006; Rusi, 2007, 2012). 

While earlier research on the relations between Finland and the GDR has concentrated 
on political parties and organisations, top politicians, and the field of state diplomacy 
(Hentilä, 2004, 2006; Rusi, 2007, 2012), the perspectives of the public and the media 
have remained unexplored. Thus, this article opens a new perspective on Finland’s Cold 
War history by examining the role of the state-run, license fee-funded public service 

https://doi.org/10.2478/nor-2020-0002
https://doi.org/10.2478/nor-2020-0002


20

Laura Saarenmaa & Marie Cronqvist

television company, the Finnish Broadcasting Company (YLE), in maintaining and deep-
ening diplomatic relations with East Germany, from the recognition of East Germany 
in 1972 to the fall of the Berlin Wall in 1989.1 

Method and data
The analysis is based on search results from YLE’s digital media management sys-
tem, Metro, using the search terms “DDR” and “Saksan Demokraattinen Tasavalta” 
[“GDR” and “German Democratic Republic”]; the examined period stretches from 
1970 to 1989. Metro was launched in 2009 to archive the digitised YLE collections 
from 1957 onwards, and it is available for research via the YLE information service. 
The search results from the database include the metadata of the programming, not 
actual programmes or clips.2

The metadata itself come from reports, news inserts, and programmes with any refer-
ence to the GDR on the two national Finnish television channels (including Swedish 
news and current affairs programming for the Finnish Swedish-language-speaking 
minority). All in all, the analysed material consists of 1,469 pages (270 pages from 
1970–1979; 348 pages from 1980–1985; and 851 pages from 1986–1989) of textual 
metadata, including information on programme titles, editors, dates and times of 
broadcast, duration of programming, and occasionally short descriptions of the visual 
and verbal content of the material. Sports results form a substantial part of the material, 
but are not within our frame of attention here.

When excluding sports, the majority of the search results consists of news and cur-
rent affairs programmes, including reports and inserts by YLE foreign correspondents. 
In addition, the search results include information on feature films, series, and televi-
sion theatre productions imported from the GDR or produced in collaboration with 
YLE drama production and Fernsehen der DDR [East German television] (DDR-FS). 
Documentaries, features, and history programmes that mention the GDR or use DDR-FS 
archive materials or news footage are also included. The categorisation was executed 
through rough manual content analysis, excluding sports and organising the remaining 
programme listings into three thematic categories: 1) state-level interaction, 2) history 
politics, and 3) representations of everyday life.

By analysing textual metadata made available for research, the article contributes 
to the debate on the use of digital archives in media historical research. As pointed out 
by Strandgaard Jensen (2016), the problem of digital television archives lies in their 
incoherencies, inconsistencies, and the limited availability of metadata. The metadata 
of the Metro database have been written and filed by journalists, editors, and archiving 
personnel with altering terms, keywords, and criteria through the decades, and hence the 
search results cannot be treated as reliable data of the programming as a whole – there 
might be misses, mistakes, and gaps. However, digital databases such as Metro make it 
possible to get an idea about the volume of programming over time. Moreover, a benefit 
of relying on database search results is that they indicate the variety of different genres 
and programme types – news, current issues reports, documentaries, feature films, and 
culture programmes. While textual metadata lack the visual information of actual im-
ages, they provide information on news criteria, programme planning, scheduling, and 
the continuities of broadcasting at the institutional and corporate levels.



21

Cold War Television Diplomacy

The analysis of the database search results is supported by archive documents at the 
German Broadcasting Archive [Deutches Rundfunkarkiv] (DRA) and the YLE company 
archive collections with the collaboration of the member countries of Organisation 
Internationale de Radiodiffusion et de Télévision [International Radio and Television 
Organisation] (OIRT). The DRA collection includes contracts, annual work plans, and 
correspondence between YLE representatives and DDR-FS representatives, minutes, 
travel reports, cuts, summaries and translations, and statistical information on television 
in Finland. DRA had a more diligent archiving culture than they had at YLE, but the flow 
of reports, programmes, and films from East Germany broadcast on Finnish television 
nevertheless illustrates evidence of long-term contacts and collaboration between the 
companies. 

Histo-political background 
The post-war relations between Finland and East Germany were officially locked in an 
irreconcilable contradiction. On the one hand, the 1948 Finno-Soviet Treaty of Friend-
ship, Cooperation, and Mutual Assistance singled out West Germany as a military threat 
to the two signatories. On the other hand, the West German Hallstein Doctrine of 1955 
considered the recognition of the GDR by anyone but the Soviet Union a hostile act to-
wards the Federal Republic of Germany (FRG). Unable to establish friendly ties with one 
state without upsetting the other, Finland thus remained the only country in the world to 
maintain a strictly neutral position towards both German states. Only after Willy Brandt’s 
Ostpolitik [new eastern policy] had resulted in the Grundlagenvertrag [Basic Treaty] 
between East and West Germany in December 1972 could the Gordian knot be cut and 
diplomatic relations between Finland and both German states established (Hentilä, 2006).

The lack of official recognition, however, did not mean an absence of culture and 
trade relations, and both German states opened commercial offices in Helsinki in the 
early 1950s. Throughout the 1960s and early 1970s, the GDR launched several initiatives 
designed to convince Finland to recognise the country diplomatically. These initiatives 
addressed Finnish civic and cultural organisations, journalists, university students, 
researchers, and other unofficial channels in the hope that they could in turn promote 
official Finnish recognition of East Germany (Hentilä, 2004, 2006). The GDR used the 
same strategy in Finland’s equally neutral neighbour Sweden (Åkerlund 2011; Almgren 
2009; Linderoth, 2002).

Finland’s exceptional position between East and West was also apparent in the field of 
broadcasting. YLE was a full member of both the Western European Broadcasting Union 
and its distribution network Eurovision, and the Eastern International Broadcasting Or-
ganisation (renamed the International Radio and Television Organisation, or OIRT, in 
1960) and its distribution network Intervision. Although the Soviet propagandist nature 
of OIRT was understood in the YLE leadership (Salokangas, 1996), the company collab-
orated actively with the leading OIRT members – the Soviet Union, the GDR, Poland, 
Hungary, Bulgaria, Czechoslovakia, and Romania – in conforming to the official Finnish 
foreign policy of balancing and bridge-building between East and West (Salokangas, 
1996). Hence, although the links with the West were probably always more prominent, 
contacts with socialist television cultures coloured the Finnish television environment 
during the Cold War (Pajala, 2014).3



22

Laura Saarenmaa & Marie Cronqvist

In the 1970s spirit of foreign political balancing, YLE appointed Knud Möller, a 
permanent foreign correspondent in East Berlin (from 1974–1977), to balance their 
West German reporting (Salokangas, 1996). However, due to the limited possibilities 
of journalists to work freely in the GDR, the reports of the East Berlin correspondent 
focused mostly on the mundane aspects of everyday life; Finnish news media – including 
YLE – barely reported on GDR’s violations of human rights, environmental destruction, 
structural economic problems, shortage of consumer goods, or the privileging of the 
nomenclature before the 1990s. Finnish historian Seppo Hentilä sees this cautious style 
of GDR-reporting as an ingredient of “Finlandisation”: the Finnish Cold War mindset 
that reached its self-censoring nadir in the 1970s. Finlandised news reporting adopted 
the foreign political phraseology and discourse of Soviet-friendliness, and avoided issues 
and subjects unpleasant to the Soviet Union and its socialist allies (Lounasmeri, 2013; 
Salminen, 1999; Salokangas, 2015; Seppinen, 2011; Uskali, 2003; Vihavainen, 1991).

To what extent the Finlandisation of YLE was actively imposed by the Soviets, and 
how much the self-censorship was pre-emptively embraced, is a subject of ongoing de-
bate among Finnish historians. For some scholars, the situation resembled a “full-scale 
information war” (Vihavainen, 2011: 138); for others, the Finnish cautiousness was a 
necessary concession and thus a clever act of tightrope-walking between the blocs (on 
the different interpretations, see Lounasmeri, 2013; Uskali, 2003; Salminen, 1999). 
The debate has centred on the journalistic integrity and quality of the Soviet reporting 
and the postulated KGB connections to the management of YLE (Salokangas, 2015; 
Vihavainen, 2011).

However, the East German Socialist Unity Party (SED) and the Ministry for State 
Security also paid close attention to what was happening in Finland and monitored 
the Finnish media (Vihavainen, 2011). The GDR news agency Allgemeiner Deutcher 
Nachrichtendienst, known for its double role in the service of intelligence, had a perma-
nent correspondent in Helsinki from 1959 onwards (Hentilä, 2004; Minholz & Stirnberg, 
2012), and the Helsinki DDR Kulturzentrum [GDR Cultural Centre] sought to influence 
the Finnish public and collaborated actively with YLE’s culture department. From the 
perspective of YLE culture journalists, collaboration with the GDR Cultural Centre and 
GDR television representatives was in line with the YLE programme policy (updated in 
1972) that emphasised education, cultural sophistication, and geopolitical diversity and 
supported the official foreign political aims of political balancing. Programmes about the 
OIRT countries thus balanced the share of American entertainment in Finnish television 
and supported the YLE programme political ideals of multifaceted-ness (Pajala, 2018a, 
2018b). Moreover, East Germany, an active member of OIRT, was geographically and 
culturally close, and many YLE executives and journalists spoke German. 

Diplomacy through television
As Finland was seen as a key country [Schwerpunktsland] in the GDR’s Western di-
plomacy, the foreign political aims explain the East German interests in visibility in 
Finnish television. Thomas Beutelschmidt and Richard Oehmig (2014) have noted that 
existing research on the GDR has largely neglected East German media integration with 
the West: the continuous exchange of news, the joint broadcasting of major sports and 
political events, the intense trade in films, and the encounters at festivals and trade fairs.



23

Cold War Television Diplomacy

More generally, the East-West cultural interaction has been addressed in the body 
of work on the Cold War and cultural diplomacy (Imre et al., 2013; Autio-Sarasmo 
& Miklóssy, 2011; Mikkonen et al., 2019; Mikkonen & Koivunen, 2015; Mikkonen 
& Suutari, 2016; Richmond, 2003; Vowinckel et al., 2012). Here, we use the term 
“television diplomacy” to draw particular attention to the role of public service televi-
sion in providing news, views, and information about foreign (socialist) countries, 
and in articulating and interpreting state-level diplomatic relations and foreign policy 
goals. In research on international relations, the role of news media has been discussed 
in terms of “public diplomacy”, “soft power”, and “new public diplomacy” (Cohen, 
1986; Gilboa, 2001; Malek, 1997; Melissen, 2005; Pamment, 2016; Richmond, 2008). 
While public diplomacy refers broadly to communication for the purpose of promoting 
national interest and advancing foreign policy goals, television diplomacy here refers 
specifically to broadcast television as a medium, arena, and instrument for public di-
plomacy. Yoel Cohen’s pioneering book on the relationship of news media and modern 
diplomacy explains the particular role of media diplomacy within public diplomacy: 
“Media diplomacy includes all those aspects of public diplomacy where the media are 
involved […], including the sending of signals by governments through the media, and 
the use of media as a source of information” (1986: 7).

In his critical revision of Cohen’s definition, Eytan Gilboa (2001) states that sepa-
rating from public diplomacy – and conducted in the context of confrontation – media 
diplomacy is pursued in the context of conflict resolution and designed to create a 
friendly climate within a foreign society towards fundamental political and social 
issues. This study deploys this conceptual framework in a European Cold War setting 
and argues that Finnish public service television was applied as a medium, arena, and 
instrument for creating a friendly climate despite the fundamental differences between 
Finland and the GDR.

Recent European television history has acknowledged the transnational dimensions 
of European Cold War television culture (Badenoch et al., 2013; Henrich-Franke & 
Immel, 2013; Lundgren, 2015). Moreover, television scholars have begun to question 
the East-West binary that has hindered scholars from identifying similarities between 
socialist and nonsocialist television cultures (Mihelj, 2013; Mustata, 2012) and the 
efforts to overcome the East-West divide through transnational programme production 
(Lundgren & Evans, 2017). In a similar vein, Finnish television historian Mari Pajala 
(2018b) has called for European television history that acknowledges a multiplicity of 
relations between socialist and nonsocialist Europe. 

Here, we will focus on the particular relation between the GDR and the Finnish 
Broadcast company YLE, paying particular attention to the GDR as a subject of news and 
current issues programming. Firstly, this is to show more evidence of the circulation of 
socialist worldviews outside the socialist bloc, and secondly, to argue for the centrality 
of television in the European Cold War public mindset. In our analysis of the search 
results from the YLE Metro database, we identified three main categories of GDR-related 
programming: 1) state-level interaction, 2) history politics, and 3) representations 
of everyday life. In the following, we will introduce representative samples of these 
categories and discuss them as features of Finnish-East German television diplomacy. 



24

Laura Saarenmaa & Marie Cronqvist

State-level interaction – warm welcomes at the airport 
The first category of the Metro database search results includes news on state-level 
interaction between the GDR and Finland, mostly consisting of official and unofficial 
visits between high-ranking representatives of the countries. In addition to visits between 
Finland and the GDR, the visits between the Soviet Union and the GDR were reported 
regularly, as well as visits and negotiations between the GDR and the FRG. Hence, 
interest in the German states was not limited to situations where Finland was directly 
involved, as the relations between the Soviet Union, West Germany, and East Germany 
were considered newsworthy as well. The Metro database search results show that the 
meetings and negotiations designed to normalise, develop, and improve the relations 
between the two German states took the form of an ongoing narrative in the Finnish 
national news flow from the early 1970s up to the end of the Cold War.

Dayan and Katz (1992) underline the importance of state visits in practising the 
“politics of détente” and creating a reciprocal sense of trust. The repetitious footage 
of state heads meeting at airports, and their warm, friendly handshakes, could be seen 
as evidence of trust and goodwill between the parties – gestures that reinforced the 
sense of security among news-watching citizens. Furthermore, the repetitious images 
of welcome and farewell ceremonies at airports included detailed information on Cold 
War geography, international relations, diplomatic protocol, and reciprocal attitudes and 
hierarchies between the parties. In this regard, YLE reporting was careful to mention at 
which airport the landing, and welcome and farewell ceremonies, took place. For exam-
ple, when Chancellor of the FRG Helmut Schmidt visited the GDR in December 1981, it 
was reported that SED leader Erich Honecker welcomed Schmidt at Schönefeld Airport. 
When Honecker in his turn visited the FRG in September 1987, Finnish viewers were 
informed that he was welcomed by the Minister of Special Affairs Wolfgang Schäuble 
at Cologne Bonn Airport and then escorted to meet Federal Chancellor Helmut Kohl, in 
order to attend the official welcoming ceremonies. Honecker’s farewell ceremonies at 
Munich Airport, again, were reported as being hosted by the Bavarian Prime Minister 
Franz Josef Strauss after visiting Honecker’s hometown of Wiebelskirchen, Bavaria.

On-location television footage at the airport worked as documentation of the actual 
moment of encountering: the physical presence of the parties, their bodily gestures, 
and expressions of personal recognition and affection. Television diplomacy works 
within these kinds of images – in recording and mediating the state-level meetings as 
loaded with foreign political symbolic and diplomatic protocol and manifold political 
and personal preferences. In fact, the very presence of the television cameras is itself a 
diplomatic gesture in recognising the importance of the encounter and the welcoming 
ceremonies as media events (Couldry et al., 2009).

In part, the flow of information about state visits can be explained by the then-current 
news criteria. At that time, it was difficult to obtain updated information beyond the 
official foreign political phraseology. The negotiations took place behind closed doors 
and the informing and briefing of the news media was scarce. Moreover, the news was 
shot in film, and on-location shooting was a demanding task to execute. Hence, from 
a practical point of view, the organised welcoming ceremonies were “good news”: all 
the parties would be in place at the same time, and they were expected to act accord-
ing to the written script. Moreover, the YLE newsroom had good contacts within the 
presidential office, and they shared an understanding of the political significance of the 



25

Cold War Television Diplomacy

state visits (Pernaa, 2009).
During the negotiation process leading up to the diplomatic recognition of the GDR, 

non-state-level visitors from the GDR were also shown arriving at Helsinki Airport. For 
instance, YLE television news reported in November 1971 that the SED representative 
Herman Axen visited Helsinki, and the head of the Finnish Communist Party Aarne 
Saarinen welcomed him at the airport (YLE News, 7 November 1971). Given Finland’s of-
ficial non-relationship with the GDR, the decision to cover Axen’s visit was evidently taken 
by the editors, rather than simply being based on default state diplomacy. Through such 
decisions, YLE bestowed the GDR recognition negotiations with symbolic importance.

After the recognition and establishment of diplomatic relations with the GDR in 1973, 
state-level interactions with East Germany were framed in the news as being of high 
national importance. Axen’s visit to Finland was followed by that of Foreign Minister 
Otto Winzer in July 1973, the Head of the State Willi Stoph in October 1974, and Foreign 
Minister Oskar Fischer in 1976 – all reported by YLE television news. When the long-
time head-of-state of Finland, President Urho Kekkonen, visited the GDR in September 
1977, the upcoming state visit was reported on for days before it actually took place, and 
the president’s departure and return were both reported on-location at Helsinki Airport.

Notwithstanding the foreign political motives, the primary goal for state-level visits 
between the GDR and Finland throughout the 1970s seems to have been to create condi-
tions and support for economic collaboration. During his state visit to the GDR, President 
Kekkonen was accompanied by a trade delegation representing Finnish companies. 
Kekkonen’s visit to the GDR was followed by news reports on the third concrete ele-
ment factory to be built in the GDR by the Finnish company Partek and a new chipboard 
factory built by Finnish Metex. The economic prospects of the GDR were also analysed 
in the weekly YLE current affairs programme Ajankohtainen Kakkonen (8 September 
1977) while a report on the GDR car industry in another YLE current affairs programme 
followed the same line of reporting (A-Studio, 9 September 1977). Although the FRG 
was economically a far more important trade partner for Finland than the GDR, the news 
programming showcased the prosperity of the GDR and created a sense of faith in their 
future as a socialist economy.

Sense of faith was also created through long-term and continual personal commu-
nication between state officials. President Kekkonen’s visit to the GDR in 1977 was 
followed by the Finnish Foreign Minister Paavo Väyrynen’s visit in 1981, Honecker’s 
visit to Finland in October 1984, Prime Minister Kalevi Sorsa’s visit to the GDR in 
September 1985, Foreign Minister Oskar Fischer’s visit to Finland in August 1986, and 
President Mauno Koivisto’s visit to the GDR in September 1987. Scheduling the visits at 
the same time every year alludes to annual ratifications of bilateral contracts such as the 
KEVSOS free trade contract. In addition to commercial agreements, the visits concerned 
a bilateral agreement on advancing tourism between the GDR and Finland. (The Prime 
Minister of Finland, Kalevi Sorsa, signed one such agreement during his state visit to 
the GDR in September 1985, reported by YLE News on 9 November 1985.) News and 
current issues on the stable diplomatic and trade relations between the countries created 
an atmosphere of trust and predictability, which could be seen as serving the national 
interests of both Finland and East Germany. 



26

Laura Saarenmaa & Marie Cronqvist

Honecker and history politics 
Taking the expected economic advantages into consideration, the interest in the GDR 
economy in 1970s Finnish television news is hardly surprising. More unexpected sub-
jects of news are the diligent reports of annual SED party meetings and various bilateral 
interactions and negotiations between the two German states. Throughout the 1970s and 
1980s, SED leader Erich Honecker’s international visits and meetings were reported on 
YLE television news regularly, despite them having no direct connection to Finland or 
Finnish foreign politics. In addition to the numerous visits and meetings with the Soviet 
leaders, YLE News reported on Honecker’s meeting with Deng Xiaoping in China in 
1986 (23 October 1986) and the following year with Wolfgang Schäuble, then head of 
the Chancellery under Helmut Kohl’s reign (YLE News, 27 March 1987).

Honecker, evidently seen as one of the Cold War’s central players, was reported as 
criticising the American air attack on Libya in his opening speech of the annual SED 
meeting in Berlin in 1985 (YLE News, 17 April 1985). When Honecker visited Finland 
in 1984, he was asked to comment on relations between the United States and the 
Soviet Union, hence positioning the East German leader in a guarantor role in matters 
concerning European security (YLE News, 18 October 1984). In the mid-1980s, East 
Germany was indeed the centre point of the European Cold War; the situation in Europe 
had become more tense because of the Euro-Missile crisis and the wave of refugees 
striving to escape East Germany through the West German embassy. The first news 
about GDR citizens seeking asylum in the West found in the YLE Metro database are 
from November 1984, when it was stated that nearly one hundred GDR refugees seek-
ing asylum at FRG embassies in Prague and Budapest were returned to East Germany 
(YLE News, 13 November 1984). In December 1984, it was reported that a group of East 
German refugees were on hunger strike at the FRG embassy in Prague (YLE News, 20 
December 1984). These reports drew on footage provided by the West German public 
service broadcasting company, available to YLE News.

The visibility of the SED and Honecker can be explained by DDR-FS news foot-
age being available for YLE news and current issues through OIRT Intervision news 
exchange network – all the above examples of the reporting about Honecker’s meetings 
used DDR-FS footage as their source material. When Honecker’s historic visit to West 
Germany was announced, the event was followed up on Finnish television for days. 
Through YLE current affairs programming, Finnish television viewers were invited to 
follow Honecker to the streets of his hometown in the Saarland and to the Dachau con-
centration camp (A-Studio, 7 September 1987). Throughout the visit, the reports were 
filled with optimistic analyses of the eventual normalisation of relations between the 
two German states. The increased travel clearances from East to West Germany and the 
shared concerns and efforts in the fields of environmental protection and disarmament 
were seen as signs of reconciliation. For Honecker, the most important issue was to 
ensure that war would never again break out on German soil – as he stated in his speech 
in Bonn, according to YLE – a reminder of the historical background of the ideological 
division of Germany (A-Studio, 7 September 1987).

On Finnish television, the historical memory of the division of German states had 
been kept alive by a number of documentaries on German history and the GDR as a 
socialist state model.4 Through the German history documentaries, Finnish television 
viewers were reminded of the course of history that led to the present state of affairs: 



27

Cold War Television Diplomacy

the division of Germany into two ideologically opposite states. Furthermore, the 
documentaries stated that after the catastrophe of World War II, the present situation 
appeared as an era of peace and prosperity on both sides of the Wall. The documen-
taries used Intervision network footage, DDR-FS archive footage, and interviews 
with East German historians, and would not have been possible without East German 
involvement. Nevertheless, YLE’s broadcasting of these documentaries indicates a 
genuine interest in the subject from the Finnish side. Complying with East German 
history perception and using DDR-FS footage testifies to the reciprocal nature of the 
relationship between YLE and DDR-FS and the television diplomacy practised in the 
level of editorial decision-making and journalistic work. 

Representations of everyday life
Our third category consists of current issues reports, documentaries, and programmes 
about everyday life in East Germany; this material balanced the ceremonial characteris-
tics of state visit reports. The curious eye of the camera peeked into shops, street corners, 
and people’s private homes to catch glimpses of life behind the Wall. East German young 
people and their views, opinions, and hopes for the future were, for example, introduced 
in two separate current issues programmes reported by YLE foreign correspondent 
Knud Möller (The World of the 25-year-olds: East Germany aired 20 May 1970, and 
Foreign Affairs Report: The GDR Youth aired 8 October 1972). The youth festival in 
East Berlin in August 1973 was also broadly covered, including lengthy interviews with 
a number of Finnish youth politicians participating in the festival. A subject to which 
YLE also devoted airtime was the role and societal position of women in East Germany. 
A documentary titled The GDR Women, broadcast on 6 October 1974, emphasised the 
country’s progressive kindergartens and opportunities for women to participate fully in 
society and professional life.

Everyday life in the GDR was also covered through news inserts and programmes 
about housing. In July 1975, for example, television news reported on the reconstruction 
of old Berlin houses in order to remedy the housing shortage in East Berlin (YLE News, 
5 July 1975). Housing was also discussed in a two-part documentary co-produced by 
YLE and DDR-FS: the first part dealt with housing in the GDR under the title Home for 
17 Million – Living in the GDR, while the second concentrated on housing in Finland 
with the title Living in Finland. Both parts where broadcast by YLE (on 5 and 12 Febru-
ary) and DDR-FS (on 12 February and 24 July) in 1978 (Yleisradio-Finnland, Box 07 
[1972–1985], DRA Archive, Potsdam). The archived work plans and correspondence 
show that the documentaries on GDR women and youth, and on housing, were produced 
in collaboration and necessitated long-term planning, discussions, and preparations.5

Similar themes and issues of housing and work, the future prospects of young people, 
the role of women, and political engagement were discussed in the numerous feature films 
produced by DDR-FS and the state-owned film studio Deutsche Film-Aktiengesellshaft. 
These included films such as Eva und Adam (1973: YLE 1, 4 September 1973) about 
the equality in modern marriage, the two-part drama Die Grosse Reise der Agathe 
Schweigert [The Great Journey of Agathe Schweigert](1972: YLE, 25–26 September 
1973), and the romantic comedy Die Legende von Paul und Paula [The Legend of Paul 
and Paula] (1973: YLE, 18 March 1977). The GDR as fruitful ground for contemporary 



28

Laura Saarenmaa & Marie Cronqvist

literature and modern science was introduced in portrait documentaries about East 
German novelist Christoph Hein (YLE 1, 22 August 1988) and East German cancer 
researcher Manfred Ardenne (YLE 1, 21 June 1989). Evidence of plans to produce a 
programme about East German author Krista Wolf can also be found in the DRA archive 
(Yleisradio-Finnland, Box 09 [1976–1989], Potsdam).

In the late 1980s there were, it appears, a number of journalists in the YLE culture 
department with an appreciative eye for socialist East Germany and its contributions. 
At the same time, the growing migration from East Germany to West Germany via 
Hungary and Austria, the refugees camping at the West German embassy, and the pro-
tests of the East German citizens were broadly reported in YLE news and current issues 
programmes. However, it is evident that in Finland, the political, cultural, and media 
elite believed until the very end that the situation would stabilise and the GDR as a state 
model would remain. Faith in normalisation and maintaining Cold War status quo was 
rooted in the editorial decisions, programme planning, and political language, and it 
is also evident in the variety of East German and Soviet experts offered airtime during 
the mass demonstrations. In May 1989, for example, YLE interviewed Heinz Hummler 
from the GDR Central Committee, journalist Karl Eduard von Schnitzler (infamous 
for his leading role in the blatant propaganda programme Der schwarze Kanal [The 
Black Channel]), and the chair of the East German legislature Horst Sindermann about 
the reform process in Eastern Europe (A-Studio, 22 May 1989 & YLE News, 17 May 
1989). In addition to this, the Soviet Chief of the General Staff, Sergey Akhromeyev, 
commented on the events from a military perspective; to the viewers of YLE News, 
Akhromeyev assured that the ongoing GDR refugee crisis did not weaken the Warsaw 
Pact (11 September 1989).

In fact, very few Finnish experts commented on the ongoing events on television. 
Only two expert interviews could be found in the Metro database: national economist 
Pekka Sutela (A-Studio, 6 October 1989) and historian Seppo Zetterberg (YLE News, 
10 November 1989). As it appears from the Metro search results, the first politician to 
comment on the eventual fall of the Berlin Wall was Foreign Minister Pertti Paasio, 
who gave a short statement on YLE News the morning after the opening of the border 
(on the evening of 9 November).

The overall spirit of status quo can be seen in the continuous flow of DDR-FS 
films and cultural programmes in television. During the autumn months of 1989, YLE 
broadcast a cultural programme, Introducing Helsinki GDR Cultural Centre [DDR-
Kulturzentrum esittäytyy], which included an interview with the then-manager Hans-
Horst Bethge (YLE 1, 22 September 1989) and the Intervision music programme G-Note 
[G-avain] (YLE 1, 4 November 1989). Sandwiched between news on mass demonstra-
tions and thousands of refugees escaping the country, these programmes reflect both 
the unexpectedness of the magnitude of ongoing changes and how rooted the spirit of 
status quo was at YLE. 

Conclusion
Earlier research on Finnish media during the Cold War has focused strictly on Soviet 
relations. By analysing textual metadata from the YLE Metro database, we have shown 
in this article evidence of long-term interest in East Germany in Finnish television. 



29

Cold War Television Diplomacy

Moreover, to draw attention to the affordances of broadcast television as a medium, 
arena, and instrument in European Cold War public diplomacy, we have suggested the 
notion of television diplomacy. In the Finnish Cold War political history context, this 
is an attempt to redirect the focus from debates about Finlandisation to documented 
company level communication, actual agreements, and editorial decision making.

Finnish-East German television diplomacy manifests itself in the repetitious hand-
shakes of state representatives at the airport and the recurring images of Erich Honecker 
(provided through DDR-FS news footage). Moreover, television diplomacy is seen 
in the co-produced documentaries about the history and everyday life in GDR, in the 
imported feature films of the state-owned film studio Deutsche Film-Aktiengesellshaft, 
and in the culture programmes produced in collaboration with DDR-FS. From the GDR 
perspective, the long-term interest in increasing visibility of the GDR in Finnish televi-
sion was probably driven by the wish to promote the GDR as a socialist state model. 
YLE’s interest in the collaboration is explained by the company’s programme policy 
principles of balancing and complying to the foreign policy of Finland, but also by a 
genuine interest in East Germany and its economy, history, culture, and everyday life. 
The analysed metadata indicate that this interest existed at different YLE departments, 
from news and current issues to those dealing with film import and culture programming.

In fact, the Metro database search results show the variety of GDR-related pro-
grammes that were broadcast on Finnish television. Notwithstanding the possible short-
ages of database entries, the search results give an idea about the volume, frequency, 
sources, and interest in subjects related to the GDR. Moreover, in contrast to other 
means of gathering information on types of programming, the database result shows 
the GDR both as subject of news journalism and subject of culture programming. Until 
now, these have been discussed within their separate research frameworks and publish-
ing platforms in the fields of political history, media and communication research, and 
popular television history. By shedding light on the variety of GDR-related program-
ming, the YLE metro database search results provide a nuanced understanding of 
the role of public service television companies as part of European Cold War public 
diplomacy. Similar analyses of other Nordic public service television companies and 
their collaboration with East German television should be valued, since we would 
then be able to discuss GDR television diplomacy in an entire – and from the GDR 
perspective, important – region.

Notes
	 1.	 This research was carried out with support from The Crafoord Foundation.
	 2.	 A selection of actual programmes and clips is available at the online database YLE Elävä Arkisto. Pro-

grammes can also be accessed from the RITVA radio and television database, available at the National 
Audiovisual Institute in Helsinki and the university libraries in Helsinki, Tampere, and Turku. The archiving 
criteria for the RITVA database follow the YLE archive criteria. The oldest televised materials are digitised 
and made available systematically, while the newer ones are archived as thematic selections and collections.    

	 3.	 The broadcasting collaboration with the OIRT countries within the Intervision network was limited because 
of various technical incompatibilities. Hence, the programme exchange and co-productions were mostly 
executed through bilateral exchange contracts. The first bilateral contract between DDR-FS and YLE was 
drawn up on 10 September 1966 (Box 06 Yleisradio-Finnland [1967–1976], DRA archive, Potsdam).

	 4.	 These included the following documentary programmes: 
		  •	Ulkomaanraportti: Berliini [Foreign news report: Berlin] (1971)
		  •	Mitä muurin jälkeen? [What after the wall?] (1971)



30

Laura Saarenmaa & Marie Cronqvist

References
Abraham, N. (2007). Die politische Auslandsarbeit der DDR in Schweden: Zur public diplomacy der DDR 

gegenüber Schweden nach der diplomatische Anerkennung 1972–1989 [The GDR’s international politi-
cal work in Sweden: On the public diplomacy of the GDR vis-à-vis Sweden after diplomatic recognition 
in 1972–1989]. Berlin: Lit.

Almgren. (2009). Inte Bara Stasi. Relationer Sverige-DDR 1949-1990 [Not just Stasi. The Sweden-GDR 
relations 1949-1990]. Stockholm: Carlssons. 

Autio-Sarasmo, S., & Miklóssy, K. (Eds.) (2011). Reassessing Cold War Europe. London: Routledge.
Badenoch, A., Fickers, A., & Henrich-Franke, C. (Eds.) (2013). Airy curtains in the European ether: Broad-

casting and the Cold War. Baden-Baden: Nomos. 
Beutelschmidt, T., & Oehmig, R. (2014). Connected enemies? Programming transfer between East and West 

during the Cold War and the example of East German television. VIEW Journal of European Television 
History and Culture, 3(5), 60–67. http://doi.org/10.18146/2213-0969.2014.jethc056 

Cohen, Y. (1986). Media diplomacy: The Foreign Office in the mass communications age. London: Frank Cass. 
Couldry, N., Hepp, A., & Krotz, F. (Eds.) (2009). Media events in a global age. London: Routledge. 
Dayan, D., & Katz, E. (1992). Media events: The live broadcasting of history. Cambridge, Massachusetts: 

Harvard University Press.
Gilboa, E. (2001) Diplomacy in the media age: Three models of uses and effects. Diplomacy and Statecraft, 

12(2), 1–28. https://doi.org/10.1080/09592290108406201
Henrich-Franke, C., & Immel, R. (2013). Making holes in the Iron Curtain?: The television programme exchange 

across the Iron Curtain in the 1960s and 1970s. In A. Badenoch, A. Fickers, & C. Henrich-Franke (Eds.), 
Airy curtains in the European ether: Broadcasting and the Cold War (pp. 175–214). Baden-Baden: Nomos.

Hentilä, S. (2004). Harppisaksan haarukassa. DDR:n poliittinen vaikutus Suomessa [GDR’s political influ-
ence in Finland]. Helsinki: SKS. 

Hentilä, S. (2006). Maintaining neutrality between the two German states: Finland and divided Germany until 
1973. Contemporary European History, 15(4), 473–493. https://doi.org/10.1017/S096077730600350X

Imre, A., Havens, T., & Lustyik, K. (Eds.) (2013). Popular Television in Eastern Europe during and since 
socialism. New York: Routledge.

Linderoth, A. (2002). Kampen för erkännande: DDR’s utrikespolitik gentemot Sverige 1949–1972. [The strug-
gle for recognition: GDR foreign policy towards Sweden 1949–1972] Lund: Lund University.

Lounasmeri, L. (2013). Through rose or blue and white glasses?: Decades of news about the Soviet Union in 
the Finnish Press. Nordicom Review, 34(1), 105–123. https://doi.org/10.2478/nor-2013-0046

Lundgren, L. (2015). Transnational television in Europe: Cold War competition and cooperation. In S. Mik-
konen, & P. Koivunen (Eds.), Beyond the divide: Entangled histories of Cold War Europe (pp. 237–256). 
New York: Berghahn.

Lundgren, L., & Evans, C. (2017). Producing global media memories: Media events and the power dynamics 
of transnational television history. European Journal of Cultural Studies, 20(3), 252–270. https://doi.
org/10.1177/1367549416682240

Malek, A. (1997). News media and foreign relations: A multifaceted perspective. Norwood: Ablex. 
Melissen, J. (Ed.) (2005). The new public diplomacy: Soft power in international relations. Basingstoke: 

Palgrave Macmillan.
Mihelj, S. (2013). Television entertainment in socialist Eastern Europe: Between Cold War politics and global 

developments. In T. Havens, A. Imre, & K. Lustyik (Eds.), Popular television in Eastern Europe during 
and since socialism (pp. 13–29). New York: Routledge.

Mikkonen, S., & Koivunen, P. (Eds.) (2015). Beyond the divide: Entangled histories of Cold War Europe. 
New York: Berghahn Books.

		  •	Vanha maa – nuori valtio: DDR tänään [Old country – young state: The GDR today] (1979)
		  •	DDR – Saksan Demokraattinen Tasava [The GDR – The German Democratic Republic] (1981) 
		  •	Jaltan henki [The Spirit of Yalta] & Rautaesirippu: Jalta 2 [Iron Curtain: Yalta 2] (1983)
		  •	Berliini: Muurikaupunki [Berlin: The wall city] (1985)
		  •	Berliini 750 vuotta – Mutkallinen syntymäpäivä [The complicated history of 750-year-old Berlin] 	

	 (1987).
	 5.	 See, for example, Memo on “Women in the GDR” by YLE correspondent Knud Möller, DDR-FS pro-

duction for Finnish television (dated 15 May 1974, Yleisradio-Finnland, Box 06 [1967–1976], DRA 
archive, Potsdam). In the agreements, memos, and correspondence concerning co-productions, there 
are several direct references to the GDR as a modern welfare state. The documents also show that the 
documentaries were initiated by DDR-FS. 

http://doi.org/10.18146/2213-0969.2014.jethc056
https://doi.org/10.1080/09592290108406201
https://doi.org/10.1017/S096077730600350X
https://doi.org/10.2478/nor-2013-0046
https://doi.org/10.1177%2F1367549416682240
https://doi.org/10.1177%2F1367549416682240


31

Cold War Television Diplomacy

Mikkonen, S., Scott-Smith, G. & Parkkinen, J. (Eds.) (2019). Entangled East and West: Cultural diplomacy 
and artistic interaction during the Cold War. Berlin: De Gruyter.

Mikkonen, S., & Suutari, P. (Eds.) (2016). Music, art, and diplomacy: East-West cultural interactions and 
the Cold War. Burlington: Ashgate.

Minholz, M., & Stirnberg, U. (2012). Der Allgemeine Deutche Nachrichterdienst (ADN): gute nachrichten 
für die SED [The GDR News Agency (ADN): Good news for the SED]. Berlin: De Gruyter. 

Mustata, D. (2012). Television in the age of (post)communism: The case of Romania. Journal of Popular Film 
and Television, 40(3), 131–140. https://doi.org/10.1080/01956051.2012.697794

Pajala, M. (2014). East and West on the Finnish screen: Early transnational television in Finland. View: Journal 
of European Television History and Culture, 3(5), 88–99. Retrieved January 25, 2020, from http://ojs.
viewjournal.eu/index.php/view/article/view/JETHC059

Pajala, M. (2018a). A forgotten spirit of commercial television?: Co-productions between Finnish commercial 
television company Mainos-TV and socialist television. Historical Journal of Film, Radio and Television, 
39(2), 366–383. https://doi.org/10.1080/01439685.2018.1527063

Pajala, M. (2018b) “Images from beyond the Eastern border”: Socialist television in Finland, 1963 to 1988. 
Television & New Media, 19(5), 448–466. https://doi.org/10.1177/1527476417721749

Pamment, J. (2016). British public diplomacy and soft power: Diplomatic influence and digital revolution. 
London: Palgrave Macmillan.

Pernaa, V. (2009). Uutisista hyvää iltaa [Good evening from the news]. Helsinki: Karttakeskus. 
Richmond, Y. (2003). Cultural exchange and the Cold War: Raising the iron curtain. University Park: Penn-

sylvania State University Press.
Richmond, Y. (2008). Practicing public diplomacy: A Cold War odyssey. New York: Berghahn Books.
Rusi, A. (2007). Vasemmalta ohi. Kamppailu Suomen ulkopoliittisesta johtajuudesta rautaesiripun varjossa 

1945-1990 [The Struggle over foreign political leadership of Finland in the shadows of the Iron Curtain 
1945-1990]. Helsinki: Gummerus. 

Rusi, A. (2012). Tiitisen lista: Stasin vakoilu Suomessa 1960–1989 [Tiitinen’s List: Stasi in Finland 1960–
1989]. Helsinki: Gummerus.

Salminen, E. (1999). The silenced media: The propaganda war between Russia and the West in Northern 
Europe. London: Macmillan. 

Salokangas, R. (1996). Aikansa oloinen: Yleisradion historia 1926–1996 [History of Finnish Broadcasting 
Company 1926–1996]. Helsinki: WSOY.

Salokangas, R. (2015). In the Shadow of the Bear. In H. Bastiansen & R. Werenskjold (Eds.), The Nordic 
Media and the Cold War (pp. 67–100). Gothenburg: Nordicom.

Seppinen, J. (2011). Suomettumisen syövereissä [In the thicket of Finlandisation ]. Helsinki: WSOY. 
Strandgaard Jensen, H. (2016). Doing media history in a digital age: Change and continuity in historiograph-

ical practices. Media Culture and Society, 38(1), 119–128. https://doi.org/10.1177/0163443715607846
Uskali, T. (2003). Älä kirjoita itseäsi ulos: Suomalaisen Moskovan-kirjeenvaihtajuuden alkutaival 1957–1975 

[Don’t write yourself out: The beginning of the Finnish Moscow correspondence 1957–1975]. Jyväskylä: 
University of Jyväskylä. 

Vihavainen, T. (1991). Kansakunta rähmällään: Suomettumisen lyhyt historia [The nation is shaking: A brief 
history of Finlandisation]. Helsinki: Otava. 

Vowinckel, A., Payk M., & Lindeberger T. (Eds.) (2012). Cold War cultures: Perspectives on Eastern and 
Western societies. Oxford: Berghahn Books. 

Åkerlund, A. (2011). Kulturtransfer och kulturpolitik: Sverige och Tyskland under det tjugonde århundradet 
[Cultural transfer and cultural policy: Sweden and Germany during the twentieth century]. Uppsala: 
Historiska Institutionen. 

Copyright: © 2020 The Author(s) and Nordicom. This is an Open Access article distributed under 
the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).

https://doi.org/10.1080/01956051.2012.697794
http://ojs.viewjournal.eu/index.php/view/article/view/JETHC059
http://ojs.viewjournal.eu/index.php/view/article/view/JETHC059
https://doi.org/10.1080/01439685.2018.1527063
https://doi.org/10.1177/1527476417721749
https://doi.org/10.1177%2F0163443715607846

	_GoBack



