
https://doi.org/10.1177/15274764261418019

Television & New Media
﻿1–14

© The Author(s) 2026

Article reuse guidelines:
sagepub.com/journals-permissions 

DOI: 10.1177/15274764261418019
journals.sagepub.com/home/tvn

Special Issue

In the Networks We Trust? 
Broadcasters, Congress, and 
Control Over Television 
Journalism

Oscar Winberg1

Abstract
In the summer of 1971, broadcasters in the United States rallied to defeat a 
contempt citation in the House of Representatives. Congressman Harley O. Staggers 
recommended holding Dr. Frank Stanton of CBS in contempt over his refusal to 
comply with a subpoena for unaired materials related to the production of the 
CBS News broadcast The Selling of the Pentagon. This moment is often remembered 
as a landmark victory for the freedom of the press. Yet behind the success were 
conservative local broadcasters across the country who defended neither CBS 
News nor journalistic principles but rather their own business interests. Revisiting 
the confrontation makes clear that attempts to regulate and control television 
constitute a political process rife with competing, and at times contradictory, 
interests, highlighting tension between the local and national and between business 
and journalism as central themes in television history.

Keywords
television news, The Selling of the Pentagon, CBS News, Frank Stanton, broadcasting 
regulation, Harley O. Staggers

Introduction

“In my opinion,” Representative Harley O. Staggers (D-WV), the Chairman of the 
House Commerce Committee, told Dr. Frank Stanton, the president of Columbia 
Broadcasting System (CBS), on June 24, 1971, “you are now in contempt” (House 

1University of Turku, Finland

Corresponding Author:
Oscar Winberg, Turku Institute for Advanced Studies, John Morton Center for North American Studies, 
University of Turku, Turku 20014, Finland. 
Email: owinberg@abo.fi

1418019 TVNXXX10.1177/15274764261418019Television & New MediaWinberg
research-article2026

https://us.sagepub.com/en-us/journals-permissions
https://journals.sagepub.com/home/tvn
mailto:owinberg@abo.fi
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F15274764261418019&domain=pdf&date_stamp=2026-04-01


2	 Television & New Media 00(0)

Report 1971). This was a never-before-seen confrontation between two great powers: 
Congress and television. Months earlier, on February 23, the network aired a CBS 
Reports special news broadcast, The Selling of the Pentagon, looking at the public 
relations efforts of the Department of Defense amid the war in Vietnam and the Cold 
War against communism (CBS 1971). It sparked immediate controversy as members 
of Congress and the administration decried perceived imbalance and unfairness. In 
Congress, Staggers took it upon himself to challenge CBS News over the broadcast, 
first by demanding the network provide the Commerce Committee with all related 
film, transcripts, and outtakes, then by issuing a subpoena for the material, and finally 
by citing Stanton for contempt of Congress for refusing to comply with the subpoena. 
While the Committee recommended the citation, the full House – for the first time 
ever – declined to support it. Rebuking one of their own to save the elder statesman of 
broadcasting from a jail cell, the House of Representatives quashed the citation by 
voting to recommit it. “The networks now control this Congress,” a disappointed and 
humiliated Staggers concluded after the vote (Broadcasting 1971m).

Contemporary newspapers hailed the vote as the First Amendment “reaffirmed” 
(New York Times 1971), the trade press celebrated it as an “apparent First Amendment 
victory” (Broadcasting 1971m), and television news executives concluded that the 
affair “may well be the most important” First Amendment issue of the century 
(Broadcasting 1971f). Yet this remarkable congressional attempt to assert control 
over television journalism has largely been forgotten. When remembered at all, it is 
by former broadcasting executives celebrating Stanton as “perhaps the most distin-
guished man in all broadcasting” (Leonard 1987, 166) and praising his “passionate 
and courageous commitment to a free press” (Cronkite 1997, x). Scholarship on the 
broadcast often places Stanton’s “heroic [.  .  .] stand” (Brinkley 2012, 461) at the 
center of the narrative (Jowett 1983; Raphael 2005; Smith 1973; Willis 1987). Making 
Stanton the face of the case was deliberate (Bedell Smith 2002, 475), but the “mile-
stone in the continuing fight for broadcast freedoms” (Small 1972, 20) was not won 
by Stanton alone. Rather, the citation was defeated through a collaborative effort 
between the national network and the local affiliates across the country. Turning the 
focus from the actual broadcast and the network to the affiliates improves our under-
standing of the conflict as a key confrontation over control of television. Since fed-
eral regulations limited network ownership to no more than five stations, CBS, NBC, 
and ABC all depended on affiliation agreements with stations serving local or regional 
communities to provide nationwide coverage. While the networks were far more 
powerful than any individual station, that very power depended on the national reach 
that the affiliate stations provided (Bagdikian 1971, 71). Thus, “every one of our 
affiliated stations,” Richard Salant, president of CBS News, recognized, were their 
“bosses” (Small 1970, 265).

With House members on both sides of the aisle eager to hurt network news over 
various perceived slights and biases over the years (for more on distrust of television 
news see Bauer 2026; Brownell 2023; Gitlin 1980; Goodwin 2022; Greenberg 2008; 
Hendershot 2022; Hemmer 2016; Perlman 2016), local affiliates who shared that same 
mistrust and disdain of the networks campaigned to defeat the contempt citation. For 



Winberg	 3

them, the fight was not over issues of free press but rather of free enterprise as they, 
like so often before, defended the broadcasting industry from increased congressional 
control.

Certainly, network executives and broadcast journalists were looking for, as Harry 
Reasoner remarked on the July 1, 1971, broadcast of the ABC Evening News, “a firm 
and permanent decision that broadcast journalists are a part of the free press” 
(Vanderbilt Television News Archive; Barrett 1971, 46). In 1971, broadcasters still did 
not enjoy the same First Amendment rights that the Constitution granted the printed 
press. The Supreme Court, in National Broadcasting Co. v. United States (1943), had 
recognized that the scarcity of the airwaves required government regulation of broad-
casting and, in Red Lion Broadcasting Co. v. Federal Communications Commission 
(1969), had concluded that the First Amendment rights of the viewers and listeners 
outweighed the rights of the broadcasters (Powe 2018). Yet, while the Supreme Court’s 
landmark decision that same Summer in the Pentagon Papers case, New York Times 
Co. v. United States, provided newspapers with firmness and permanence, recommit-
ting the contempt citation in the House gave only temporary ad hoc relief without an 
option to seek a precedential decision from the judiciary.

Instead, the lobbying work of broadcasters made clear that the industry would fight 
attempts to meddle in their business. Revisiting the confrontation highlights that 
attempts to regulate and control television constitute a political process rife with com-
peting, and at times contradictory, interests, highlighting tension between the local and 
national and between business and journalism as central themes in television history.

Controversy

The Selling of the Pentagon, produced by Peter Davis and narrated by Roger Mudd, 
was an hour-long CBS Reports investigation of the public relations efforts of the 
Defense Department, concentrating on Pentagon events for the public, propaganda 
films, and use of the press and broadcasting news media to influence public opinion 
regarding the war in Vietnam and anti-communism. The stated purpose of the February 
23, 1971, broadcast was to “examine the range and variety of the Pentagon’s public 
affairs activities” (see transcript of the broadcast in Barrett 1971, 152). The broadcast 
followed war games, hand-to-hand combat exhibits, and firepower displays for the 
public; it studied the use of anti-communist propaganda films produced and distrib-
uted by the Department of Defense; and it examined Pentagon efforts to control and 
even distort news coverage of the situation in Southeast Asia. “On this broadcast,” 
Mudd concluded at the end of the hour, “we have seen violence made glamorous, 
expensive weapons advertised as if they were automobiles, biased opinions presented 
as straight facts” (Barrett 1971, 171).

With the war in Vietnam dividing both Congress and the public, network news 
executives recognized even before airing it that the latest CBS Reports offering would, 
in Bill Leonard’s words, “raise almighty hell” (Leonard 1987, 164). Late Tuesday 
evening, at ten o’clock on the East Coast, the network aired it without any real promo-
tion or fanfare. While most people preferred entertainment (Marcus Welby, M.D. on 



4	 Television & New Media 00(0)

ABC or a movie on NBC) some 10 million people tuned in to CBS that evening. 
Before the broadcast was even over, around 500 calls were made to the network in 
New York, with at least half outraged over perceived liberal bias in the criticism of the 
defense department. Some of the phone calls even threatened violence against Mudd 
and CBS (Barrett 1971, 35). The reviews, however, welcomed the broadcast as a “pro-
verbial fresh breeze in electronic journalism” (Gould 1971, 83) and a “near-perfect 
example of television journalistic force” (Barrett 1971, 35). But in Congress, 
Representative F. Edward Hébert (D-LA), chairman of the Armed Services Committee, 
assailed it as “the most misleading, damaging attack on our people [in uniform]” 
(Broadcasting 1971a). Hébert – who had not seen the actual broadcast – did not hesi-
tate to threaten to refuse government advertising dollars from flowing to the networks 
(New York Times, February 26, 1971, 67).

Charging the broadcast with “rearranging” and “distort[ing]” interviews, Hébert in 
a letter to Dean Burch, chairman of Federal Communications Commission, urged the 
commission to investigate if the “the rearrangement and deletion of passages of a pur-
portedly bona fide news interview is a permissible practice under the laws governing 
broadcasting” (Broadcasting 1971n, 46). Burch, however, was hesitant to openly med-
dle in questions of journalistic judgment (Broadcasting 1971o, 7). In late April, the 
commission concluded that any attempt to dictate journalistic judgment would 
“involve the commission deeply and improperly in the journalistic functions of broad-
casters” (Broadcasting 1971p, 18). The FCC, in other words, was out.

Vice President Spiro T. Agnew, however, was eager to join the fray. Criticizing, and 
even intimidating, the media in the first year of the Nixon administration in 1969 had 
turned the VP into a political star on the right (Hemmer 2016, 218–21). So, when 
Agnew, offering his support of Hébert, decried the broadcast as “disreputable” in a 
news conference and as a “subtle but vicious broadside against the nation’s defense 
establishment,” people took notice (Broadcasting 1971b). And many followed his 
lead. Agnew’s comments resulted in a clear increase in letters to the network (Barrett 
1971, 39). While some of the public and private criticism focused on specific editing 
decisions (see Raphael 2005 for a conversation on the editing issues), the campaign 
against The Selling of the Pentagon can, and should, be understood as the culmination 
of a decade of growing anger over television news.

Since television in the early 1960s emerged as the main source of news, by 1963 
polls showed that it had surpassed newspapers as the primary source of news 
(Greenberg 2012, 191), politicians had viewed it with a mix of awe and suspicion. By 
the end of the decade, coverage of the civil rights movement (Bodroghkozy 2012; 
Goodwin 2022; Greenberg 2008), televised images of police violence at the Democratic 
National Convention in Chicago in 1968 (Hendershot 2022), Vice President Agnew’s 
televised assault on the television networks in 1969 (Bauer 2026; Porter 1976), and the 
increasing news scrutiny toward the war in Vietnam and coverage of the anti-war 
movement at home (Gitlin 1980; Hallin 1989) made television news a key political 
battleground.

Yet the problem, many politicians concluded, was not the local news back home 
that boosted their profile and provided them with a platform to reach their constituents 



Winberg	 5

but rather the national news headquartered in New York. When Agnew rebuked televi-
sion news in a televised address in Des Moines, Iowa, in November 1969, he was 
careful to limit his criticism to the networks in New York, not the affiliates around the 
country (Porter 1976, 255–62). In Congress, senators and representatives lauded local 
stations while voicing their strong support for the vice president’s assault on the net-
works (Winberg 2020). Agnew, insiders recognized, successfully “widen[ed] the 
chasm of mutual distrust” between networks and affiliates that long pre-dated both the 
vice president’s criticism and even the American involvement in the war in Vietnam 
(Brown 1971, 229).

Executives at the highest echelons of CBS, NBC, and ABC spoke about a political 
campaign to turn affiliates against them (Sherrill 1971a; Broadcasting 1971g; Barrett 
1971, 43). And it was working. At affiliate meetings support for Agnew seemed to 
exceed support for the networks (Barrett 1970, 34). “Let Agnew [.  .  .] point the finger 
at the networks,” one affiliate concluded, “not at me” (Broadcasting 1971d). This was 
the political moment into which The Selling of the Pentagon was broadcast.

With controversy mounting after the initial broadcast, CBS executives decided to 
air The Selling of the Pentagon again in prime time on March 23, 1971. This was 
highly unusual (Barrett 1971, 41). But CBS stood firm in their support of the broadcast 
and wanted to air it again “so the public can make its own judgment on it” (Broadcasting 
1971n, 46). The re-broadcast came with an addendum that included criticism from 
Vice President Agnew, Representative Hébert, and Secretary of Defense Melvin Laird 
as well as a response by Richard Salant of CBS News. “The validity of the broadcast,” 
Salant concluded, “remains unscathed” (Broadcasting 1971c). The critics, however, 
disagreed. After the second broadcast, Agnew suggested they should have been given 
editorial control over their own remarks (Barrett 1971, 41–42) and denounced Salant’s 
response as “a confession and avoidance” (Broadcasting 1971c). In Congress, Hébert 
charged that CBS “replies to the charges of inaccuracies with more inaccuracies, 
replies to the charges of misrepresentation with additional misrepresentation, replies 
to the charges of lack of objectivity by demonstrating objectivity on their part is a 
myth” (Broadcasting 1971c).

Some of the most respected CBS affiliates across the country sided with the conser-
vative critics. The day after the rebroadcast, Charles Crutchfield, head of WBTV (the 
CBS affiliate in Charlotte, North Carolina), sent a wire to the White House criticizing 
his own network for failing, in his view, to give government representatives ample 
time to air their grievances and offering additional time on WBTV instead (Crutchfield 
Papers). Crutchfield forwarded the wire to Richard Salant, as well as members of the 
affiliates advisory board, the affiliates elected by their peers to represent all of the 
roughly 200 CBS affiliates vis-à-vis the network. “When you are condemning us with 
telegrams to government officials,” an evidently peeved Salant shot back on March 
26, “doesn’t our relationship impel you to check and state the full facts” (Crutchfield 
Papers). Crutchfield stood firm in a same-day reply, even though he conceded that 
Salant was “technically correct” regarding the facts (Crutchfield Papers). Three days 
later, on March 29, a more conciliatory Salant concluded “maybe we aren’t so far apart 
on the facts after all” (Crutchfield Papers). Appreciating the detente, Crutchfield on 



6	 Television & New Media 00(0)

April 2 acknowledged the pressure on Salant yet remained steadfast in his criticism 
about “opinion parading as facts” (Crutchfield Papers). Affiliates, it was clear, were as 
riled as some politicians and would not necessarily be siding with the networks in a 
confrontation.

With strong connections in their local communities, the affiliates were keenly 
aware of congressional concern over what Ward L. Quaal, president of WGN 
Continental Broadcasting Company (which owned stations in Chicago, Denver, and 
Duluth), called “the irresponsibility of network news reporting” in an April 4 letter to 
Crutchfield (Crutchfield Papers). After all, it was the affiliates, not the networks, that 
were licensed by the Federal Communications Commission (Small 1970, 263–67). At 
the National Association of Broadcasters convention in Chicago in late March, net-
work executives attempted to calm the nerves of affiliates. “I had to make sure that the 
troops were behind me as far as the CBS affiliates were concerned,” Stanton later 
acknowledged (Dunham 1997, 148). Concern about “balance” and The Selling of the 
Pentagon were the main themes of a March 28 CBS affiliate board meeting yet public 
reports claimed the discussion was “calm and low-key” (Broadcasting 1971d). 
According to an interoffice memo penned by Crutchfield on April 1, however, there 
was “considerable disagreement” between the affiliates and the network (Crutchfield 
Papers). The affiliates, of which Crutchfield, in a March 30 letter to Stanton, admitted 
to being “one of the most talkative,” called for more “balance” in network news while 
the network executives defended the balance and fairness of CBS News (Crutchfield 
Papers).

Fellow affiliates recognized, and praised, Crutchfield’s leadership in challenging 
the network over The Selling of the Pentagon. In a March 25, 1971, letter Thad 
Sandstrom, head of WIBW (the CBS affiliate in Topeka, Kansas), applauded 
Crutchfield’s intention to provide government critics with airtime to bash CBS News, 
expressed an interest in airing such a program, and stated his belief that many other 
affiliates shared this interest (Crutchfield Papers). There were also whispers in the 
hallways at the National Association of Broadcasters conference of a campaign by a 
CBS affiliate, apparently Crutchfield, to convince fellow affiliates to leave the net-
work in open revolt over The Selling of the Pentagon (Barrett 1971, 43, Barrett 1973, 
64). Even Representative Hébert celebrated the “valuable service” of Crutchfield in 
“taking issue with CBS on this particular program” in an April 20 letter (Crutchfield 
Papers). The divide-and-conquer strategies of the critics of television news were work-
ing as the uneasy relationship between network and affiliates seemed to be breaking 
down under pressure. And then, the calculus changed.

Congress

Following the initial public controversy, the conflict reached a second act as Congress 
took action. On April 7, six weeks after the initial broadcast, Harley O. Staggers, the 
chairman of the investigations subcommittee of the House Interstate and Foreign 
Commerce Committee, issued a subpoena for a wide range of material related to The 
Selling of the Pentagon (Broadcasting 1971e). It was an open attempt to assert control 



Winberg	 7

over broadcasting journalism. Staggers himself remarked that the power of the net-
works “sends chills up and down the spine of many men in this country” and claimed 
that they “can ruin every President, and every member of Congress” (Barrett 1971, 
45). Other member of Congress understood the confrontation as an opportunity to 
“embarrass” and “humiliate” the network by discrediting broadcasting journalism 
(Dunham 1997, 133).

The subpoena demanded that CBS produce copies and transcripts of the broadcast 
as well as “outtakes, workprints, sound tape recordings, written scripts, transcripts 
whether or not used” (Broadcasting 1971e). Stanton refused to provide such outtakes. 
That material constituted the work product of television journalism akin to a print 
journalist’s notebooks (Leonard 1987, 165). “The fact that television and radio stations 
are licensed by the government,” Stanton remarked, “does not deprive the broadcast 
press of First Amendment protection” (Broadcasting 1971e). The battle lines over con-
trol of television journalism were now drawn.

The subpoena, and Stanton’s refusal to comply with it, changed the focus of the 
confrontation from one specific broadcast to a more fundamental question of congres-
sional control over broadcasting journalism. While the courts still did not recognize 
full First Amendment rights for broadcasters, the executives and reporters of CBS 
News certainly viewed themselves as representatives of a free press. Honoring the 
subpoena would constitute a tacit endorsement of the idea that Congress was allowed 
to abridge the freedom of the broadcasting press. And holding Stanton in contempt 
would vindicate the view that broadcasters were not full members of the press and thus 
invite new legislation to assert control and regulate television. This was a direct threat 
toward the business model of the industry. “New front opening in TV news wars,” the 
headline in Broadcasting declared (April 12, 1971, 22).

With the business interests of broadcasters threatened, the industry closed ranks. “If 
CBS’s rights go down the drain,” Vincent T. Wasilewski, president of the National 
Association of Broadcasters, concluded, “the rights of all news media go along with 
them, including the rights of every radio and television station” (Broadcasting 1971h). 
The other networks and affiliates recognized the seriousness of the situation. When 
ABC executives met with affiliates in May, Elton Rule, the president of ABC 
Television, called for a united front against “the worst kind of censorship.” The affili-
ates responded with a resolution condemning congressional efforts to review untele-
vised outtakes, notes, and sources (Broadcasting 1971g). A week later at NBC’s 
affiliate meeting, Julian Goodman, president of NBC, warned of efforts to “control us” 
while an affiliate’s call for the stations to stand behind the networks was met with 
thunderous applause (Broadcasting 1971h). A Georgia station director even organized 
fellow broadcasters volunteering to serve “one full day of [Stanton’s] jail sentence” if 
he was incarcerated for contempt of Congress (Broadcasting 1971l).

Even Charles Crutchfield changed his tune following the issuance of the subpoena. 
While still insisting that “certain segments” of The Selling of the Pentagon were “unfair,” 
he sent a wire on April 12 to Robert Wood, head of CBS Television, expressing complete 
agreement with Stanton’s position of refusing to hand over outtakes and any other 
unaired material (Crutchfield Papers). Many of the affiliates distrusted the journalists 



8	 Television & New Media 00(0)

and news executives at the networks but at the same time appreciated the success and 
profits CBS enjoyed under Stanton’s long leadership (Brown 1971, 216). Now, the ide-
als of both the free press and free enterprise were under attack and Crutchfield went from 
being the foremost critic among the affiliates to the most valued ally in defense of CBS 
News.

Within weeks of the issuance of the subpoena, the affiliates advisory board chaired 
by Ves R. Box (head of KDFW-TV, the CBS affiliate in Dallas) wrote Staggers, urging 
him to reconsider his demands. The April 22 letter refused to defend The Selling of the 
Pentagon, acknowledging it “has been controversial,” but warned that congressional 
action would have an “adverse effect on our industry, on the individual stations which 
comprise it, and on our effort to keep the American people informed” (Crutchfield 
Papers). The affiliates, it should be noted, were “the ones that carry the, in effect, pro-
motional, self-promotional, statements and announcements and so on from the local 
Congressmen” (Foote 1971, 129). Recognizing the strong connections between local 
broadcasters and members of Congress, an April 22 advisory board memo called for 
contacting each affiliate in their district and asking them to contact their representa-
tives regarding the matter (Crutchfield Papers). After all, Stanton later observed, “they 
had ties to their Congressmen and their Senators, the like of which no one else had 
(Dunham 1997, 148).”

Station owners and managers tended to be wealthy businessmen enjoying respect 
and connections among the community. The average affiliate, journalist David 
Halberstam concluded, “is likely to share the political attitudes of a car salesman, have 
little roots in journalism, little sense of the tradition of the free press” (Halberstam 
2000, 600). And yet, it was these affiliates that came together in defense of broadcast 
journalism, or rather the broadcast industry, when it became clear that Stanton would 
stand up against congressional control that risked the bottom line of network and affili-
ate alike. The power of television, as well as decades of investment in public relations, 
meant that CBS, like all the networks, had good friends on Capitol Hill. But that very 
power also convinced many in Congress “that there had to be means of checking it” 
(Small 1970, 277). And to win the confrontation over The Selling of the Pentagon, 
CBS needed not only the votes of their allies, but also their adversaries.

Contempt

When Stanton formally refused to honor the subpoena on June 24, 1971, Washington 
was already in something resembling turmoil. Two weeks earlier, The New York Times 
began publication of the Pentagon Papers (the top-secret Defense Department study of 
the history of the U.S. involvement in Vietnam from 1945 to 1968 leaked to the press 
by analyst Daniel Ellsberg) only to be blocked by an injunction sought by the Nixon 
administration. On June 29, the Staggers’ investigations subcommittee unanimously 
voted to recommend Stanton’s contempt citation, and the following day the Supreme 
Court handed down a ruling in New York Times Co. v. United States which affirmed the 
right of the press to publish the Pentagon Papers material (Ungar 1972). The next day, 
the full Commerce Committee forwarded the citation to the full House (Broadcasting 



Winberg	 9

1971i) with a vote of 25 for and thirteen against. While most in Congress seemed to 
approve or even celebrate the Supreme Court decision, Stanton worried that it would 
further antagonize representatives bitter at the news media (Dunham 1997, 150). 
“Straws in wind all point to House vote solidly in favor of contempt citation,” 
Broadcasting (1971k) reported and pointed to “cold feeling toward broadcasters” and 
a tradition of backing its chairmen.

With the vote fast approaching, a special meeting of the affiliates advisory board 
was held in Chicago on July 7. The network again made clear that this was not a con-
frontation over one CBS News broadcast, but over the rights of all broadcasters. On 
his way home the following day, Crutchfield decided on another round of pressure and 
sent a wire to all affiliates in his district urging them again to reach out to their 
Representatives in the House and to ask “competitive stations in [their] area” to do the 
same (Crutchfield Papers). Subsequently, broadcasters across his affiliate district 
reported back to him their contacts with members of Congress (Crutchfield Papers).

Crutchfield, however, never abandoned his charge of network news as biased. He 
harbored private hope that the controversy would force CBS News to change even as 
he worked to defeat the contempt citation. It was, in fact, a central tenet of his defense 
of CBS News and Stanton. In a July 8 letter to Representative L. Richardson Preyer 
(D-NC), he expressed hope that the confrontation “will scare the hell out of the radio, 
newspaper, and television people (particularly the networks) and convince them that 
they simply must be more objective and fairer in their reporting” (Crutchfield Papers). 
On the same day, he wrote Representative James T. Broyhill (R-NC), “hopefully, 
between us, this will give us the leverage we need to get the press back on the track 
and give us more objectivity” (Crutchfield Papers). This argument, that CBS News 
was indeed bad, but government control of CBS News even worse, was then echoed 
in Congress.

“No member of this House of Representatives has been more critical of the meth-
ods of the broadcast media than I have,” Broyhill declared on the floor of the House 
on the day of the final vote on July 13 as he rallied his colleagues to join him in defense 
of CBS News (Congressional Record 1971). The most prominent Republican against 
the contempt citation on the Commerce Committee, Broyhill had conservative bona 
fides beyond reproach and strong connections to conservative broadcasters in North 
Carolina. Before the final vote, he enlisted James J. Kilpatrick, the segregationist for-
mer editor of the Richmond News Leader, nationally syndicated conservative colum-
nist, and vocal critic of television news coverage of the civil rights movement, to 
convince conservatives in Congress that government control of news was anathema 
(Broyhill Papers). Having worked closely with Crutchfield, a fellow North Carolina 
conservative and friend, Broyhill recognized the need to allow his side to voice their 
disdain for network news before voting to save Stanton. Instead of speaking for the 
ten minutes allotted by Staggers, Broyhill kept his remarks brief and yielded his 
remaining time to conservative and Republican allies who echoed him in decrying 
network distortions, bias, and lack of responsibility. “CBS has maligned the South, 
colored the news, handled the coverage of the war in a biased manner, played up the 
bad and played down the good,” Jack Edwards (R-AL) announced, but concluded 



10	 Television & New Media 00(0)

government control of the news media would be worse than the sins of CBS 
(Congressional Record 1971, 24 727). Conservative broadcasters such as Crutchfield 
articulated the very same message in their criticism of the network news. Assailing 
(network) broadcast journalism was a potent move to protect the business interests of 
broadcasters in the short term, even as it risked eroding public confidence in the free 
press in the long term.

And it worked. In a stunning rebuke of Staggers, the full House voted 226 against 
181 to recommit his motion, with 131 Democrats and ninety-five Republicans voting 
for the motion versus 105 Democrats and seventy-six Republicans against. Before the 
vote, Staggers lamented the intense lobbying of broadcasters and mentioned members 
being contacted twelve times or more in a week. “If this Congress is going to be 
intimidated by one of the giant corporations of America, and give up to them, then our 
Nation will never be able to exist as a free nation, a nation of free men,” he warned 
(Congressional Record 1971, 24 752). In defeat, bitter members complained about the 
pressure. “I must have personally talked to between 60 and 80 Republicans who ran to 
me and asked what the hell was going on,” William L. Springer (R-IL) remarked, not-
ing “they all had been contacted, most of them several times, by TV and radio station 
people” (Sherrill 1971b). Another House member observed that he was contacted by a 
lobbyist and by representatives from his local television station, radio station, newspa-
per, and broadcasting association. “It wasn’t very subtle” (Sherrill 1971b). The pres-
sure from the broadcasting lobby, according to Staggers’ observations, made even 
colleagues who shared his sentiments back down (Lydon 1971). Both Time and 
Newsweek agreed and suggested the vote would have looked very different with a 
secret ballot (Small 1972, 373). Condemning the pressure campaign, a resentful 
Staggers asked if it was time to change the inscription above the speaker’s chair to “In 
the Networks We Trust” (Small 1972, 372).

Although the contempt citation failed, there was no denying the actual contempt 
House members felt towards network news. Immediately following the vote in 
Congress, Broyhill suggested that the networks should take “a serious look at their 
news program practices after this” (Winston-Salem Journal, July 14, 1971, Broyhill 
Papers). He even speculated about possible legislation to regulate network news. 
Charles Crutchfield was also eager to remind the powers that be at the network of his 
views on balance and fairness. While congratulating Frank Stanton in a July 14 letter, 
he cautioned against celebration. “I have an uneasy feeling in the pit of my stomach 
that perhaps some people in the CBS News organization failed to get the message 
yesterday,” he remarked, “the message from even the Congressional stalwarts who 
defended us so articulately, but prefaced their remarks, practically to the man, with 
such things as ‘even though network news is slanted, biased or unfair.  .  .’” (Crutchfield 
Papers). Crutchfield, of course, made no mention of the fact that he modelled that 
language for his allies in Congress. The conservatives who came to the rescue of CBS 
News in Congress did not want to be understood as friends of CBS News. Instead, they 
echoed the sentiment of the conservative affiliates and other broadcasting allies who 
enlisted in the campaign to save the network not out of approval of CBS News but in 
defense of the business interests of a broadcasting industry built on a tense but 



Winberg	 11

mutually enriching relationship between national networks and local affiliates. In 
short, it was done in the name of the free press, but in the interest of free enterprise.

Conclusions

It is easy to view The Selling of the Pentagon as a proud moment in the history of 
broadcast  journalism. Certainly, Frank Stanton took a principled stand at considerable 
personal and professional risk. And the industry rallied around him as the statesman of 
broadcasting. Some in Congress viewed the vote as a referendum on freedom of the 
press. “The First Amendment,” the liberal icon Emanuel Celler (D-NY) observed in 
the House, “towers over these proceedings like a colossus” (Small 1972, 371).

Yet, it would be simplistic to understand the broadcast and the conflicts surround-
ing it only, or even mainly, as a confrontation over the First Amendment. The incident 
was not the David-and-Goliath story journalists often remember it as, but rather a 
“power struggle between two Goliaths” (Barron 1971, xiii). Staggers was neither 
alone, nor unreasonable, in his concern over the power of corporate media behemoths 
to distort and influence reality. The issue defied traditional partisan or ideological 
divides. Staggers himself was a man of the middle (Broadcasting 1971j). Liberals as 
well as conservatives found themselves on both sides of the issue. And, most impor-
tantly, many politicians opposing Staggers did so not in defense of The Selling of the 
Pentagon, nor even CBS News, but rather in defense of the business of broadcasting. 
Behind this defense was the considerable pressure campaigns of broadcasters all 
around the country. Journalism professor William Porter observed that the confronta-
tion stood out amid other fights over television news in the Nixon era in being “the 
only one which provoked a widespread fighting response while there was still time for 
it to matter” (Porter 1976, 113). The reason, it seems clear, was that the crisis endan-
gered the very business of broadcasting.

Furthermore, it would be misleading to view the moment as a victory only for the 
networks. The developments in the critical days of early July, when representatives 
apparently abandoned Staggers under pressure from local broadcasters, complicates 
the conventional focus on the networks. Stanton was, of course, the individual named 
in the contempt citation. He became a symbol for broadcasting. But the archival record 
suggests that the key to success was local broadcasters, including many who resented 
the network news, rather than only the deep pockets of CBS. And the affiliates, includ-
ing Crutchfield, defended Stanton in a way that legitimized conservative criticism of 
network news.

Finally, describing the vote as a triumph for broadcast journalism fails to reckon 
with the legacy of the confrontation. Although Staggers clearly suffered a remarkable 
defeat, CBS did not win an unconditional victory. Success, an editorial in the Boston 
Globe concluded, would be measured by “whether CBS will be emboldened to give 
the public more such documentary films” (Small 1972, 22). The result did not seem to 
encourage CBS News to invest in probing investigative work, and it did not prevent 
network executives from compromising their integrity and standards under political 
duress in the coming years (Halberstam 2000; Porter 1976; Schorr 1977). “[CBS] were 



12	 Television & New Media 00(0)

eager to do it, proud of it after it was done, and they didn’t want to do it again,” Peter 
Davis, the producer of The Selling of the Pentagon, later concluded (Raphael 2005, 
105).

In both dollars and political capital, the costs of defending Stanton were enough to 
make even the most principled executive hesitant about poking the bears in Congress. 
So, while concerns over business interests successfully mobilized broadcasters, it also 
revealed the real Achilles heel of the industry: the bottom line.

Declaration of Conflicting Interests

The author declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, 
and/or publication of this article.

Funding

The author received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this 
article.

ORCID iD

Oscar Winberg  https://orcid.org/0009-0001-4442-0045

References

Bagdikian, Ben H. 1971. The Information Machines: Their Impact on Men and the Media. 
Harper & Row.

Barrett, Marvin., ed. 1970. Survey of Broadcast Journalism, 1969–1970: Year of Challenge, 
Year of Crisis. Grosset & Dunlap.

Barrett, Marvin., ed. 1971. Survey of Broadcast Journalism, 1970–1971: A State of Siege. 
Grosset & Dunlap.

Barrett, Marvin., ed. 1973. Survey of Broadcast Journalism, 1971–1972: The Politics of 
Broadcasting. Thomas Y. Crowell.

Barron, Jerome. 1971. “Introduction.” In CBS and Congress: “the Selling of the Pentagon” 
Papers, edited by A. Edward Foote, National Association of Educational Broadcasters.

Bauer, Andrew Joseph. 2026. Making the Liberal Media: How Conservatives Built a Movement 
Against the Press. Columbia University Press.

Bedell Smith, Sally. 2002. In All His Glory: The Life and Times of William S. Paley, the 
Legendary Tycoon and His Brilliant Circle. Random House.

Bodroghkozy, Aniko. 2012. Equal Time: Television and the Civil Rights Movement. University 
of Illinois Press.

Brinkley, Douglas. 2012. Cronkite. HarperCollins.
Broadcasting. 1971a. “CBS Report Enrages Pentagon’s Friend.” March 1.
Broadcasting. 1971b. “New Arrangement for an Old Standard.” March 22.
Broadcasting. 1971c. “Widening Attacks on Network News.” March 29.
Broadcasting. 1971d. “Network News: Alone in Target Zone.” April 5.
Broadcasting. 1971e. “New Front Opening in TV News War.” April 12.
Broadcasting. 1971f. “Tale of Two Cities in CBS Offensive.” May 3.
Broadcasting. 1971g. “Standing up for the First Amendment.” May 10.
Broadcasting. 1971h. “Nixon Did It – Brought Them Together.” May 17.

https://orcid.org/0009-0001-4442-0045


Winberg	 13

Broadcasting. 1971i. “Stanton Contempt Now up to House.” July 5.
Broadcasting. 1971j. “The Righteous Wrath of Harley Staggers.” July 5.
Broadcasting. 1971k. “Bleak Prospects.” July 5.
Broadcasting. 1971l. “Line Forms to the South.” July 12.
Broadcasting. 1971m. “Staggers Headed Off at the Pass.” July 19.
Broadcasting. 1971n. “‘Selling of the Pentagon’: The Aftermath.” March 15.
Broadcasting. 1971o. “Other Shoe.” April 12.
Broadcasting. 1971p. “FCC Deals Itself Out on One Censor Role.” May 3.
Brownell, Kathryn Cramer. 2023. 24/7 Politics: Cable Television and the Fragmenting of 

America From Watergate to Fox News. Princeton University Press.
Brown, Les. 1971. Televi$ion: The Business Behind the Box. Harcourt Brace Jovanovich.
Broyhill, James Thomas, Papers. Appalachian State University, Boone, NC.
CBS. 1971. “The Selling of the Pentagon.” February 23.
Congressional Record. 1971. 92nd Congress, 1st sess. Vol. 117, pt. 19.
Cronkite, Walter. 1997. “Foreword.” In Fighting for the First Amendment: Stanton of CBS vs. 

Congress and the Nixon White House, edited by Corydon B. Dunham, Praeger.
Crutchfield, James Harvey, Papers. University of North Carolina, Chapel Hill, NC.
Dunham, Corydon B. 1997. Fighting for the First Amendment: Stanton of CBS Vs. Congress 

and the Nixon White House. Praeger.
Foote, A. Edward. 1971. CBS and Congress: “The Selling of the Pentagon” Papers. National 

Association of Educational Broadcasters.
Gitlin, Todd. 1980. The Whole World Is Watching: Mass Media in the Making and Unmaking 

of the New Left. University of California Press.
Goodwin, Sage. 2022. “Making the News: The Development of Network Television News and 

the Struggle for Black Freedom in the 1950s and 1960s.” PhD diss., University of Oxford.
Gould, Jack. 1971. “TV: C.B.S. Explores Pentagon Propaganda Costs.” New York Times. 

February 24.
Greenberg, David. 2008. “The Idea of “the Liberal Media” and Its Roots in the Civil Rights 

Movement.” Sixties 1 (2): 167–86.
Greenberg, David. 2012. “Do Historians Watch Enough TV?” In Doing Recent History: On 

Privacy, Copyright, Video Games, Institutional Review Boards, Activist Scholarship, and 
History That Talks Back, edited by Claire Bond Potter &and Renee C. Romano, University 
of Georgia Press.

Halberstam, David. 2000. The Powers That Be. University of Illinois Press.
Hallin, Daniel C. 1989. The Uncensored War: The Media and Vietnam. University of California 

Press.
Hemmer, Nicole. 2016. Messengers of the Right: Conservative Media and the Transformation 

of American Politics. University of Pennsylvania Press.
Hendershot, Heather. 2022. When the News Broke: Chicago 1968 and the Polarizing of America. 

University of Chicago Press.
Jowett, Garth S. 1983. “‘The Selling of the Pentagon’: Television Confronts the First 

Amendment.” In American History/American Television: Interpreting the Video Past, 
edited by John O’Connor, Ungar.

Leonard, Bill. 1987. In the Storm of the Eye: A Lifetime at CBS. G.P. Putnam’s Sons.
Lydon, Christopher. 1971. “House Vote Kills Move to Cite C.B.S. on Pentagon Film.” New 

York Times. July 14.
New York Times. 1971. “The First Reaffirmed.” July 14.
Perlman, Allison. 2016. Public Interests: Media Advocacy and Struggles Over U.S. Television. 

Rutgers University Press.



14	 Television & New Media 00(0)

Porter, William E. 1976. Assault on the Media: The Nixon Years. University of Michigan Press.
Powe, Lucas A., Jr.  2018. American Broadcasting and the First Amendment. University of 

California Press.
Raphael, Chad. 2005. Investigated Reporting: Muckrakers, Regulators, and the Struggle Over 

Television Documentary. University of Illinois Press.
Schorr, Daniel. 1977. Clearing the Air. Houghton Mifflin.
Sherrill, Robert. 1971a. “The Happy Ending (Maybe) of ‘The Selling of the Pentagon.’” New 

York Times. May 16.
Sherrill, Robert. 1971b. “The Nation.” New York Times. July 18.
Small, William. 1970. To Kill a Messenger: Television News and the Real World. Hastings 

House.
Small, William. 1972. Political Power and the Press. W.W. Norton.
Smith, F. Leslie. 1973. “CBS Reports: The Selling of the Pentagon.” In Mass News: Practices, 

Controversies, and Alternatives, edited by David J. LeRoy, and Christopher H. Sterling, 
Prentice-Hall.

Ungar, Sanford J. 1972. The Papers & the Papers: An Account of the Legal and Political Battle 
Over the Pentagon Papers. E.P. Dutton.

U.S. Congress. House. Committee on Interstate and Foreign Commerce. Proceeding against 
Frank Stanton and Columbia Broadcasting System, Inc. Report (Pursuant to H. Res. 170). 
92nd Cong., 1st sess., 1971. H. Rep. 92–349.

Vanderbilt Television News Archive. Vanderbilt University, Nashville, TN.
Willis, Alliene Horne. 1987. “An Analysis of the Controversy Surrounding ‘The Selling of the 

Pentagon.” PhD Diss., Emory University.
Winberg, Oscar. 2020. “Bortom polarisering: Kongressen och Spiro Agnews angrepp på 

media.” Finsk Tidskrift 2, 7–27.

Author Biography

Oscar Winberg is a Postdoctoral Fellow at the Turku Institute for Advanced Studies and the 
John Morton Center for North American Studies. He is the author of Archie Bunker for 
President: How One Television Show Remade American Politics (UNC Press, 2025).


