Hae
Aineistot 1-10 / 105
"Kato, mä otan nyt parhaimman ilmeen." : Pitkäaikaissairaiden lasten osallisuuden ja kuuluvuuden tunteen tukeminen koulussa robotiikan avulla
(2022-06-22)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin pitkäaikaissairaiden lasten osallisuuden ja kuuluvuuden tunteen tukemista koulussa robotiikan avulla ja tarkoituksena oli kerätä pitkäaikaissairaiden lasten näkemyksiä ja kokemuksia ...
Sosiaalinen kompetenssi joukkueurheilevilla tytöillä : Muodostelmaluistelua ja joukkuevoimistelua harrastavien tyttöjen sosiaalinen kompetenssi verrattuna normiryhmään
(2022-09-01)
Joukkueurheilulla on todettu useita positiivisia yhteyksiä yksilön sosiaaliseen kehitykseen (Eime ym. 2013). Sosiaalisesti taitava yksilö käyttäytyy vahvasti prososiaalisesti ja toisaalta mahdollisimman vähän antisosiaalisesti ...
"Ei jaksa, ei kiinnosta” - Välttämisorientoituneet oppilaat käsityönopetuksessa
(2022-05-09)
Tässä tutkimuksessa tutkittiin välttämisorientoituneiden oppilaiden motivaatiota nostavia ja laskevia
tekijöitä käsityön opetuksen kontekstissa. Lisäksi selvitimme, miten välttämisorientaatio ilmenee
käsityön tunneilla. ...
Käsityön oppimistehtävän yhteys oppilaan valinnaisen käsityön valintaan
(2022-05-11)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ohjaako käsityön oppimistehtävä oppilaan valinnaisen
käsityön valintaa. Oppilaan tehdessä päätöstä valinnaisen oppiaineen valinnasta vaikuttavat siihen
useat tekijät. Näitä ...
Kilpaurheilijan motivaatio peruskoulun liikuntatunneilla
(2022-05-05)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kilpaurheilutaustaisten nuorten käsityksiä omasta motivaatiostaan peruskoulun liikuntatunneilla. Tarkoituksena oli selvittää, miten he kokivat itsemääräämisteorian perustarpeiden eli ...
Vuosien 1970 ja 2014 opetussuunnitelmadokumenttien tavoitteiden retoriikka
(2022-05-15)
Peruskoulujärjestelmään siirtymisestä Suomessa tulee 50 vuotta. Uusi koulujärjestelmä luotiin rinnakkaiskoulujärjestelmän tilalle, jolloin perusopetus ja mahdollisuudet jatko-opintoihin yhtenäistyivät. Tällä tutkimuksella ...
”Kyl se tukimalli selkeesti auttaa, mut käytännössähän se on ihan pelkästään resurssikysymys.” : Opettajien näkemyksiä Oppimisen ja koulunkäynnin tuen yhteyksistä oppilaiden kouluhyvinvointiin ja oppimistuloksiin.
(2022-05-19)
Tässä tutkielmassa selvitetään opettajien näkemyksiä Oppimisen ja koulunkäynnin tuen
eli niin sanotun kolmiportaisen tuen mallin yhteydestä oppilaiden kouluhyvinvointiin ja
oppimistuloksiin. Aiemmin on todettu, että ...
ADHD-opettajien kokemuksia työstä
(2022-05-13)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä ADHD-piirteisten opettajien kokemuksiin opettajan työstä. Pyrkimyksenä on selvittää, miten opettajat kokevat ADHD-piirteensä työssä ja millaiset piirteet ovat opettajien kokemusten ...
Perusopetuksen rehtoreiden kriisijohtamisen toimenpiteet koulujen koronakriisissä
(2022-05-05)
Maaliskuussa 2020 Suomessa astui voimaan laajat rajoitustoimet maailmanlaajuisen COVID-19 pandemian johdosta. Laajat rajoitustoimet koskettivat useita yhteiskunnan osa-alueita, myös koulutussektoria. Peruskoulut siirtyivät ...
Positiivinen pedagogiikka käsityönopetuksessa : Vahvuusperustaisen opetuksen mahdollisuudet
(2022-05-08)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkemyksiä käsityönoppitunneilla toteutettavasta positiivisesta pedagogiikasta. Yleissivistävässä perusopetuksessa on Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ...