Hae
Aineistot 1-7 / 7
”Ei sunkaa siin mittää tunnelmaa ollu, muutaku äkkii lautanen tyhjäks ja ulos.” : Aikalaishaastatteluja kansakoululaisten kouluruokailusta 1940- ja 1950-luvulla
(2022-01-17)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 1940- ja 1950-luvulla maaseudulla kansakoulua käyneiden kokemuksia ja ajatuksia kouluruokailusta. Kouluruokailua tutkittiin sekä kouluruokailun järjestämisen, kansakoulussa tarjotun ...
Luokanopettajien fyysinen työympäristö ja työhyvinvointi työn imun näkökulmasta
(2022-01-17)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, millaista luokanopettajien työhyvinvointi on, miten fyysinen työympäristö on yhteydessä työhyvinvointiin ja millaisissa fyysisissä työympäristöissä luokanopettajat työskentelevät. ...
Opettajien käsityksiä painotetun opetuksen ryhmän opettamisesta
(2022-03-01)
Painotetun opetuksen ryhmässä opiskellaan muutama viikkotunti yleisopetuksen luokkaa enemmän jotain tiettyä oppiainetta, esimerkiksi musiikkia, liikuntaa tai luonnontieteitä. Painotettuun opetukseen voidaan valikoida ...
5.-luokkalaisten kaveriverkostot : Egokeskeinen verkostonäkökulma oppilaiden sosiaaliseen osallistumiseen ja koettuun yksinäisyyteen
(2022-02-11)
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia viiden eteläsuomalaisen alakoulun 5. luokkalaisten egokeskeiset kaveriverkostorakenteet ovat. Tutkimuksessa tarkastellaan, onko sukupuolella tai vastavuoroisten ystävyyssuhteiden ...
Alakoulun opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen vaikutuksista ammatilliseen kehittymiseen
(2022-03-07)
Tässä tapaustutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen vaikutuksista ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisopettajuuden kokemuksista olimme kiinnostuneita löytämään työtavan tuomia etuja ja ...
Oppimisen taidoilla intoa opiskeluun : Yliopisto-opiskelijoiden oppimisstrategiat ja opiskelumotivaatio sekä oppimisen taitojen ohjaus yliopistossa
(2022-03-09)
Yliopisto-opiskelu on perinteisesti edellyttänyt opiskelijoilta kehittyneitä itsenäisen oppimisen taitoja. Oppimisen taitoihin liittyvän opetuksen ja ohjauksen osuus yliopisto-opinnoissa on kuitenkin ollut yleensä melko ...
Erityisluokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttöä tukevat ja estävät tekijät
(2021-11-08)
Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää erityisluokanopettajien käyttämän tieto- ja viestintäteknologian (tvt) käyttöä eri opetuksen osa-alueilla, tvt:n käyttöä tukevia tekijöitä, käytön esteitä sekä tähän ...