Hae
Aineistot 1-6 / 6
Yhdyssanat ja yhdyssanamaiset rakenteet Mikael Agricolan teoksissa
(Annales Universitatis Turkuensis C 439Turun yliopisto, 2017-08-25)
Tämä tutkimus käsittelee Mikael Agricolan (n. 1507–1557) teoksissa esiintyviä yhdyssanoja sekä sellaisia sanaliittoja, jotka muotonsa ja merkityksensä puolesta muistuttavat yhdyssanoja eli ovat yhdyssanamaisia. Tutkimuksessa ...
Kuka sinä on? : Tutkimus yksikön 2. persoonan käytöstä ja käytön variaatiosta suomenkielisissä arkikeskusteluissa
(Turun yliopisto, 2020-12-11)
Yksikön toisen persoonan muotoja käytetään tyypillisesti viittaamaan vastaanottajaan, mutta muunlaistakin käyttöä on. Tässä väitöskirjassa huomion kohteena on se, millaisia erilaisia käyttötapoja yksikön 2. persoonan ...
Edessä ja edellä: Suomen ete-vartaloisten tilagrammien merkitykset ja metaforisuus
(Turun yliopisto, 2021-05-28)
Tämä väitöskirja käsittelee suomen <i>ete</i>-vartaloisten tilagrammien merkityksiä. Tilagrammeilla tarkoitetaan perusmerkityksessään spatiaalisia suhteita ilmaisevia kieliopillisia muotoja, kuten adpositioita ja paikan ...
Yhteisymmärryksen rakentaminen monikulttuurisilla lääkärin vastaanotoilla
(Turun yliopisto, 2019-03-15)
Yhteisymmärryksen saavuttaminen lääkärin vastaanottokeskustelussa on tärkeää, jotta potilaan huolenaiheet tulevat tunnistetuksi oikein ja jotta hän saa niihin asianmukaista hoitoa. Lisäksi vuorovaikutuksella on suuri ...
Hän, se, tää vai toi? : Vuorovaikutussosiolingvistinen tutkimus henkilöviittauksista Kaakkois-Satakunnan nykypuhekielessä
(Annales Universitatis Turkuensis C 432Turun yliopisto, 2017-02-17)
Puhutussa suomessa voidaan viitata ihmisiin neljällä kolmaspersoonaisella pronominilla. Väitöskirja tarkastelee se-, tää-, toi- ja hän-pronomineja viittauksissa henkilöön, joka ei ole keskustelutilanteessa läsnä, ...
Edistyneen oppijan suomen konstruktiopiirteitä korpusvetoisesti: avainrakenneanalyysi
(Annales Universitatis Turkuensis C 409Turun yliopisto, 2015-09-04)
Ensikielen jälkeen opittavan kielen tutkimusta ja suomi toisena kielenä alaa sen osana ovat koko niiden olemassaolon ajan hallinneet samat peruskysymykset: millaista oppiminen on eri vaiheissa ja eri ympäristöissä, sekä ...