Esikoulusta kouluun siirtyminen : Huoltajien kokemuksia ja opettajien näkemyksiä
Kajala, Inkeri (2019-05-02)
Esikoulusta kouluun siirtyminen : Huoltajien kokemuksia ja opettajien näkemyksiä
Kajala, Inkeri
(02.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060719543
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060719543
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa on selvitetty kouluunsiirtymän sujuvuutta koulutulokkaiden huoltajien kokemusten sekä esi- ja alkuopettajien näkemysten pohjalta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla Turussa kevät- ja syyskaudella 2016. Yksittäinen haastattelu suoritettiin vielä keväällä 2017. Aineistoksi saatiin 16 haastattelua. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla se teorialähtöisesti yläteemoihin sekä niistä johdettuihin alateemoihin. Analyysissä hyödynnettiin myös määrällistä taulukointia.
Tutkielman tulokset viittaavat siihen, että esi- ja alkuopetuksen välinen siirtymä nykyisellään on pääpiirteittäin sujuva ja johdonmukainen. Esiopetus antaa hyvän perustan lapsen koulunaloitukselle, ja toisaalta huoltajat hallitsevat tehtävänsä kouluunlähtijän tukijana. Alkuopetuksessa koulutulokkaat otetaan vastaan toimivin käytännöin. Kotien kanssa tehtävä siirtymävaiheen yhteistyö on pääasiassa toimivaa ja myönteistä. Myös esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö on toimivaa, muttei vielä täysin riittävää.
Tuloksissa esiin tulleet kehityskohteet koskivat pääasiassa koulun toimintaa. Koulun tulisi jatkossa kiinnittää huomiota oppilaiden ja huoltajien kohtaamiseen ja toiveiden huomioon ottamiseen, lasten valmiuksien taitotason mukaisen opetuksen monipuolisuuteen, oppilasryhmän koon sopivuuteen ja luokkatovereiden merkitykseen sekä esiopetuksen kanssa tehtävään yhteistyöhön.
Tutkielman tulokset viittaavat siihen, että esi- ja alkuopetuksen välinen siirtymä nykyisellään on pääpiirteittäin sujuva ja johdonmukainen. Esiopetus antaa hyvän perustan lapsen koulunaloitukselle, ja toisaalta huoltajat hallitsevat tehtävänsä kouluunlähtijän tukijana. Alkuopetuksessa koulutulokkaat otetaan vastaan toimivin käytännöin. Kotien kanssa tehtävä siirtymävaiheen yhteistyö on pääasiassa toimivaa ja myönteistä. Myös esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö on toimivaa, muttei vielä täysin riittävää.
Tuloksissa esiin tulleet kehityskohteet koskivat pääasiassa koulun toimintaa. Koulun tulisi jatkossa kiinnittää huomiota oppilaiden ja huoltajien kohtaamiseen ja toiveiden huomioon ottamiseen, lasten valmiuksien taitotason mukaisen opetuksen monipuolisuuteen, oppilasryhmän koon sopivuuteen ja luokkatovereiden merkitykseen sekä esiopetuksen kanssa tehtävään yhteistyöhön.