Hae
Aineistot 1-10 / 19
A multidimensional adapted process model of teaching
<p> In the present study, we aimed to specify the key competence domains perceived to be critical for the teaching profession and depict them as a comprehensive teacher competence model. An expert panel that included representatives from seven units providing university-based initial teacher education in Finland carried out this process. To produce an active construction of a shared understanding and an interpretation of the discourse in the field, the experts reviewed literature on teaching. The resulting teacher competence model, the multidimensional adapted process model of teaching (MAP), represents a collective conception of the relevant empirical literature and prevailing discourses on teaching. The MAP is based on Blömeke et al.’s, Zeitschrift für Psychologie, 223, 3–13, (<a title="Blömeke, S., Gustafsson, J., & Shavelson, R. (2015). Beyond dichotomies: Competence viewed as a continuum. Zeitschrift für Psychologie, 223, 3–13.
https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000194
." href="https://link.springer.com/article/10.1007/s11092-021-09373-9#ref-CR14">2015</a>) model which distinguishes among teacher competences (referring to effective performance of teachers’ work), competencies (knowledge, skills, and other individual competencies underlying and enabling effective teaching), and situation-specific skills of perceiving, interpreting, and making decisions in situations involving teaching and learning. The implications of the MAP for teacher education and student selection for initial teacher education are discussed. <br></p>...
”Aikuiskasvatuksen piirissä voi tutkia mitä moninaisempia asioita”
<p> Jyväskylän yliopiston opettajalle ja tutkijalle Petteri Eerolalle, 38, opettaminen on vähintään yhtä tärkeää kuin tutkiminen. <br></p>
Korona opettajan osaamisen haastajana
<p>Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu ...
Keholliset haavat akateemisessa työssä: kahden tutkijan voimaannuttava vuoropuhelu
<p>Tässä luvussa pohdimme, millaisia haavoja akateeminen työ synnyttää meille tutkijoina ja sitä, miten voimme nähdä ne elämässämme voimaannuttavina tekijöinä sen sijaan, että pyrkisimme häivyttämään ne arjestamme. Tutkijan ...
"Tiedon tuottaminen on minulle luonteva tapa vaikuttaa"
<p> ”Tiedon tuottaminen on minulle luonteva tapa vaikuttaa”Luovia menetelmiä käyttävälle tutkija Sanna Ryynäselle tutkimus on yhteiskunnallista toimintaa, johon sisältyy monenlaista yhteiskunnallista vastuuta. Hän työskentelee ...
”Kielillä ja kielitaidolla on suuri merkitys osallisuuden rakentumisessa”
<p> Väitöskirjatutkija Raisa Harju-Autin, 43, mielestä tutkimusta kielipedagogisesta tuesta tarvitaan, koska puutteellinen kielitaito haittaa opinnoissa etenemistä, työllistymistä ja osallisuuden kokemista. <br></p>
Teachers’ agency during the Covid-19 lockdown: A new materialist perspective
<p> Teachers’ agency is an essential factor in understanding and developing pedagogics. The study adds to the previous research by employing a new materialist perspective, highlighting the notion that teachers’ agency is ...