Hae
Aineistot 1-8 / 8
The level of competence of graduating nursing students in 10 European countries—Comparison between countries
<h3>Aim</h3><p>To analyse graduating nursing students’ self‐assessed competence level in Europe at graduation, at the beginning of nursing career.</p><h3>Design</h3><p>An international cross‐sectional evaluative ...
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien osaaminen ja sen kehittäminen
<p>Johdanto: Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) toimintaympäristö on jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä. Jotta pätevien opettajien saatavuus turvataan myös tulevaisuudessa, tarvitaan jatkuvaa terveystieteiden opettajakoulutuksen uudistamista ja systemaattista sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien osaamisen kehittämistä.</p><p>Tarkoitus: TerOpe-hankkeen tarkoituksena oli kehittää valtakunnalliset ja kansainvälisesti vertailukelpoiset soteku-opettajien osaamisvaatimukset, ja luoda osaamisen kehittämisen malli opettajien suunnitelmalliselle, uran aikaiselle osaamisen kehittymiselle. Lisäksi hankkeessa kehitettiin digipedagogiikan verkko-opintojakso ja digitaalinen osaamisverkosto alan opettajille, opettajankouluttajille ja opiskelijoille.</p><p>Menetelmät: TerOpe-hanke oli kuuden yliopiston ja yhden ammatillisen opettajakorkeakoulun valtakunnallinen kärkihanke, jota rahoitti Opetus- ja kulttuuriministeriö vuosina 2017–2019. Hanke toteutettiin neljässä vaiheessa: 1) Opettajien osaamismallin ja osaamisvaatimusten kehittäminen; 2) Opettajien osaamisen kehittämismallin rakentaminen; 3) ”Digipedagogiikan perusteet sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan koulutuksessa 2 op” -verkko-opintojakson kehittäminen ja pilotointi; 4) Digitaalisen osaamisverkoston kehittäminen ja pilotointi.</p><p>Tulokset: Hankkeessa kehitettiin näyttöön perustuvasti soteku-opettajien osaamismalli, osaamisvaatimukset, opettajien osaamisen kehittämisen malli, digipedagogiikan verkko-opintojakso sekä digitaalinen osaamisverkosto alan opettajille, opettajankouluttajille ja opiskelijoille. Lisäksi hankkeessa kehitettiin kolme itsearviointimittaria: Sosiaali-, terveys- ja sekä kuntoutusalan opettajan osaaminen (HeSoEduCo), Opettajan jatkuva ammatillinen kehittyminen (EduProDe) ja Opettajan digitaalinen osaaminen (DigCompEduF).</p><p>Johtopäätökset: Soteku-opettajan osaamismallia ja osaamisvaatimuksia voidaan hyödyntää terveystieteiden opettajankoulutuksen opetussuunnitelmien uudistamisessa valtakunnallisesti, ja yhteisopetuksen ja ristiinopiskelun kehittämisessä terveystieteiden opettajankoulutuksessa. Opettajien osaamisen kehittämismallissa kuvataan monitasoinen lähestymistapa, jonka pohjalta opettajien osaamisen kehittäminen tapahtuu opettajankoulutuksessa, koulutuspoliittisessa päätöksenteossa, koulutusorganisaatioiden strategisella tasolla, opettajien osaamisen lähijohtamisessa sekä yksittäisten opettajien ja opettajatiimien osaamista kehittävässä toiminnassa.</p>...
Enhancing social and health care educators’ competence in digital pedagogy: A pilot study of educational intervention
<p>The purpose of this pilot study was to explore connection of an educational intervention on the competence of health care educators and educator candidates (n=11) in digital pedagogy as a part of national TerOpe project. ...
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digipedagogiseen osaamiseen yhteydessä olevat tekijät
<p>Tutkimuksen tarkoitus: Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) opettajien digipedagogiseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä. <br></p><p>Aineisto ja menetelmät: Aineisto ...
Nurse educator education in six European countries: a descriptive study / Ausbildung von Pflegepädagog/-innen in sechs europäischen Ländern – eine deskriptive Studie
<p>Within Europe, education and licensing requirements for selected health professions have been harmonised in order to enable the free movement within a unified labour market. The regulations of these professions include ...
Medication calculation skills of graduating nursing students within European context
<p><strong>Aim: </strong>The aim of this study is to evaluate the medication calculation skills of graduating nursing students in six European countries and analyse the associated factors.</p><p><strong>Background: </str ...
Valmistumisvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkelaskuosaaminen – Eurooppalainen poikittaistutkimus
<p>Lääkelaskuosaaminen on oleellinen osa turvallista lääkehoitoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkelaskuosaamista ja analysoida siihen yhteydessä ...
Health sciences educators’ and educator candidates’ digipedagogical competence: assessment after an online course
<p>The purpose of this paper is to describe the implementation of an online course, as well its development after implementation, and to focus on the health sciences educators’ and educator candidates’ assessments of their ...