Hae
Aineistot 1-10 / 11
Central auditory processing and the acquisition of phonology in 2-year-old children with recurrent acute otitis media
(Turun yliopisto, 2016-05-20)
Middle ear infections (acute otitis media, AOM) are among the most common infectious diseases in childhood, their incidence being greatest at the age of 6–12 months. Approximately 10–30% of ...
Kolmevuotiaiden lasten toisen puheeseen kohdistuvat korjausaloitteet
(Turun yliopisto, 2018-06-25)
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kolmevuotiaiden lasten toisen puheeseen kohdistuvia korjausaloitteita. Tutkielmassa perehdytään siihen, millaisia korjausaloitteita kolmevuotiaat tekevät, mihin edeltävässä ...
Tarkkaavuuden verkostojen toiminta 8-9-vuotiailla late talker - ja SLI-lapsilla
(Turun yliopisto, 2018-09-05)
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia tarkkaavuuden verkostojen toimintaa lapsilla, joiden puheen kehitys on varhaislapsuudessa ollut viiveistä, mutta saavuttanut myöhemmin ikätason (LT) sekä lapsilla, joiden puheen ...
Puheen normaali sujumattomuus 8- ja 9-vuotiailla suomenkielisillä lapsilla
(Turun yliopisto, 2017-08-01)
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää 8- ja 9-vuotiaiden suomenkielisten lasten puheen normaalia sujumattomuutta. Tutkielmassa tarkasteltiin puheessa esiintyvien sujumattomuuksien tyyppejä, määriä ja kestoja. ...
Käypä hoito -suosituksen toteutuminen lasten kielellisen erityisvaikeuden seulonnassa, kuntoutuksessa ja tukitoimissa perusterveydenhuollossa
(Turun yliopisto, 2018-10-04)
Kielellisen erityisvaikeuden piirteitä on tunnistettavissa jo 2-vuotiaasta ylöspäin ja Käypä hoito –suosituksen mukaan luotettavimmin se voidaan diagnosoida 4-6-vuotiaalla lapsella. Tutkielman tavoitteena oli selvittää ...
Kielellisen pienryhmätoiminnan vaikutus maahanmuuttajataustaisten 4-5 –vuotiaiden lasten suomenkielisen tuottavan sanaston kehitykseen
(Turun yliopisto, 2018-08-20)
Maahanmuuttajien osuus Suomen asukkaista on kasvanut merkittävästi. Tästä syystä myös varhaiskasvatuksen piirissä on yhä enemmän maahanmuuttajataustaisia lapsia, jotka kasvavat kaksi- tai monikielisessä ympäristössä. ...
Koulutusintervention vaikutus hoitajien tietämykseen syömisen ja nielemisen vaikeuksista muistisairauksissa
(Turun yliopisto, 2017-01-20)
Kansainvälinen tutkimustieto viittaa siihen, että lähi- ja sairaanhoitajien tietämys syömisen ja nielemisen vaikeuksista on usein heikkoa. On kuitenkin osoitettu, että jo lyhytkin koulutusinterventio saattaa lisätä ...
Proseduraalisen oppimisen tehtävästä suoriutumisen yhteys kielellisiin taitoihin : suoriutuminen yksi- ja kaksikielisillä tyypillisesti kehittyvillä lapsilla sekä yksi- ja kaksikielisillä lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus.
(Turun yliopisto, 2018-08-20)
Kielellinen erityisvaikeus voidaan määritellä minkä tahansa kielen osa-alueen tuoton tai ymmärtämisen taitojen merkittävänä eroavuutena tai vajeena ikätasoon ja ikätovereihin verrattuna. Näitä vaikeuksia ei voida selittää ...
Puheäänen korkeus 16–17-vuotiailla suomalaisilla nuorilla
(Turun yliopisto, 2018-01-15)
Selvitän työssäni, mikä on suomea äidinkielenään puhuvien 16–17-vuotiaiden nuorten puheäänen korkeus (F0) ääneen luettaessa ja spontaanipuheessa. Toisaalta työni tutkii, miten koulutustausta, tekstilaji ja puhujan sukupuoli ...
OASES-S-arviointilomakkeen suomenkielinen käännös lasten änkytyksen arvioinnissa
(Turun yliopisto, 2018-03-27)
Tämän tutkielman tavoite oli koekäyttää 7–12-vuotiaille lapsille suunnatun OASES-S (Overall Assessment of the Speaker’s Experience of Stuttering for School-age children) -arviointilomakkeen suomenkielinen käännös. Yarussin ...