Erityisluokanopettajien ja koulunkäynnin- ohjaajien kokemuksia AAC-menetelmien hyödyistä ja haasteista autismin kirjon oppilaiden kanssa
Janné, Janet; Räsänen, Jenna (2017-01-03)
Erityisluokanopettajien ja koulunkäynnin- ohjaajien kokemuksia AAC-menetelmien hyödyistä ja haasteista autismin kirjon oppilaiden kanssa
Janné, Janet
Räsänen, Jenna
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin erityisluokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien kokemuksia AAC-menetelmien hyödyistä ja haasteista autismin kirjon oppilaiden kanssa. AAC-menetelmillä tarkoitetaan kommunikaatiota tukevia ja korvaavia menetelmiä, joiden avulla on mahdollista tukea vuorovaikutuksen onnistumista. Autismin kirjoon liittyy usein kielellisen kehityksen haasteita sekä poikkeavaa käyttäytymistä sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa. AAC-menetelmistä on todettu olevan hyötyä autismin kirjon henkilöille erilaisissa arjen tilanteissa (von Tetzchner & Martinsen 2000, 100).
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Haastateltavina oli kolme erityisluokanopettajaa sekä viisi koulunkäynninohjaajaa, jotka kaikki työskentelivät autismin kirjon oppilaiden pienryhmissä. Kaikilla haastateltavilla oli pitkä kokemus autismin kirjon oppilaiden kanssa toimimisesta. Laadullisen tutkimusaineiston analysointi eteni aineistolähtöisesti ja analysointi-menetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulokset liittyivät erityisluokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien kokemuksiin AAC-menetelmien hyödyistä ja haasteista autismin kirjon oppilaiden kanssa. Hyödyt jakautuivat pääteemoihin vuorovaikutustilanteiden helpottuminen, yhteys oppilaan käyttäytymiseen sekä ympäristön ja tilanteiden jäsentämisen helpottuminen. AAC-menetelmien käyttöön liittyvät haasteet jakautuivat pääteemoihin haasteena kommunikaation ohjaaminen ulkoapäin, AAC-menetelmien apuvälineiden haasteet sekä opetushenkilöstön vaihtelevat asenteet ja osaaminen.
Tutkimuksen tulokset mukailivat pääosin aiempien tutkimusten tuloksia. AAC-menetelmien käyttö koettiin hyödylliseksi autismin kirjon oppilaiden kanssa, mutta niiden käytössä oli myös joitakin haasteita. Vaikka AAC-menetelmien käyttöön näyttäisi tämän tutkimuksen perusteella liittyvän lukumäärällisesti yhtä monta hyötyä ja haastetta, voidaan menetelmillä saavutettuja hyötyjä pitää haasteita merkityksellisempinä. Inkluusion myötä yhä useampi opettaja kohtaa autismin kirjon oppilaita, joten opettajien on tärkeä tiedostaa millaisia hyötyjä ja haasteita AAC-menetelmien käyttöön voi liittyä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Haastateltavina oli kolme erityisluokanopettajaa sekä viisi koulunkäynninohjaajaa, jotka kaikki työskentelivät autismin kirjon oppilaiden pienryhmissä. Kaikilla haastateltavilla oli pitkä kokemus autismin kirjon oppilaiden kanssa toimimisesta. Laadullisen tutkimusaineiston analysointi eteni aineistolähtöisesti ja analysointi-menetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulokset liittyivät erityisluokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien kokemuksiin AAC-menetelmien hyödyistä ja haasteista autismin kirjon oppilaiden kanssa. Hyödyt jakautuivat pääteemoihin vuorovaikutustilanteiden helpottuminen, yhteys oppilaan käyttäytymiseen sekä ympäristön ja tilanteiden jäsentämisen helpottuminen. AAC-menetelmien käyttöön liittyvät haasteet jakautuivat pääteemoihin haasteena kommunikaation ohjaaminen ulkoapäin, AAC-menetelmien apuvälineiden haasteet sekä opetushenkilöstön vaihtelevat asenteet ja osaaminen.
Tutkimuksen tulokset mukailivat pääosin aiempien tutkimusten tuloksia. AAC-menetelmien käyttö koettiin hyödylliseksi autismin kirjon oppilaiden kanssa, mutta niiden käytössä oli myös joitakin haasteita. Vaikka AAC-menetelmien käyttöön näyttäisi tämän tutkimuksen perusteella liittyvän lukumäärällisesti yhtä monta hyötyä ja haastetta, voidaan menetelmillä saavutettuja hyötyjä pitää haasteita merkityksellisempinä. Inkluusion myötä yhä useampi opettaja kohtaa autismin kirjon oppilaita, joten opettajien on tärkeä tiedostaa millaisia hyötyjä ja haasteita AAC-menetelmien käyttöön voi liittyä.