Listaamattoman pk-yrityksen arvonmääritys vapaan kassavirta- ja lisäarvomallin avulla Case: mainosalan yritys
Lehtiniemi, Asseri (2017-01-23)
Listaamattoman pk-yrityksen arvonmääritys vapaan kassavirta- ja lisäarvomallin avulla Case: mainosalan yritys
Lehtiniemi, Asseri
(23.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee arvonmääritysprosessia sekä arvonmäärityksessä käytettäviä menetelmiä. Tutkielman tavoitteena on määrittää listaamattomalle mainosalan pk-yritykselle arvo hyödyntäen vapaan kassavirran mallia sekä lisäarvomallia. Tutkielman tutkimusotteeksi on valittu toiminta-analyyttinen tutkimusote. Tavoitteena on kuvailla teorian ja empirian avulla yksittäistä ilmiöitä mahdollisimman tarkasti ja syvällisesti, eli tässä tapauksessa mainostoimistoa, joka on erikoistunut tapahtumien ideointiin ja tuotantoon. Tutkielman tavoitteena ei ole pyrkiä saavuttamaan tilastollisia yleistyksiä. Tutkielman päätutkimusongelmaksi muodostuu ”Mikä on kohdeyrityksen arvo?”.
Yrityksen arvonmääritys perustuu yrityksen kokonaisvaltaiselle analyysille. Tyypillisesti analyysin lähtökohtana pidetään strategista analyysiä, tilinpäätösanalyysiä sekä tulevan kehityksen ennakointia. Analyysin tarkoituksena on muodostaa syvällinen käsitys kohdeyrityksen nykytilanteesta, kuinka nykytilanteeseen on päästy sekä pyrkiä tunnistamaan yrityksen keskeisimmät kilpailutekijät. Tulevan kehityksen ennakointi perustuu toimialan nykytilanteen sekä tulevaisuuden tarkasteluun, joiden pohjalta voidaan luoda tulevat kasvuennusteet. Kohdeyrityksen suorituskykyä arvioidaan tilinpäätöstiedoista saatujen tunnuslukujen analysoimisella ja saatuja lukuja verrataan toimialakohtaisiin tunnuslukuihin. Tutkielmassa käytettäviksi arvonmääritysmenetelmiksi on valittu vapaan kassavirran malli sekä lisäarvomalli niiden hyvän soveltuvuuden listaamattoman yrityksen arvonmäärittämiseksi. Käytettävien arvonmääritysmallien lisäksi tutkielmassa esitellään myös muita, yksinkertaisempia arvonmääritysmenetelmiä, koska ne tarjoavat teoriapohjan moderneimmille hyödynneltäville malleille.
Teoriaosuus luo pohjan tutkielman empiiriselle osuudelle, jossa tutustutaan mainosalalla toimivaan kohdeyritykseen. Empiirisen osion lähdeaineistona toimii kohdeyrityksen tilinpäätöstiedot vuosilta 2012-2014, jonka lisäksi merkittävässä roolissa on myös yrityksen toisen perustajajäsenen, tuotantojohtajan haastattelu. Tilinpäätöstietojen sekä haastattelun perusteella luodaan yritykselle tulevaisuuden ennusteet sekä määritetään arvonmäärityksessä hyvin keskeisenä tekijänä olevat tuottovaatimukset. Yritys on lyhyen historiansa aikana kasvanut voimakkaasti, joka tuo omat lisähaasteensa arvonmääritykseen erityisesti tilinpäätösanalyysin kohdalla. Tutkielman empiirisessä osiossa käydään läpi vaiheittain arvonmääritystä vapaan kassavirran mallin sekä lisäarvomallin avulla. Vapaan kassavirran mallilla yrityksen arvoksi muodostui 5 426 110,05€ ja lisäarvomallin mallilla kohdeyrityksen arvoksi määrittyi 4 155 818,16€.
Yrityksen arvonmääritys perustuu yrityksen kokonaisvaltaiselle analyysille. Tyypillisesti analyysin lähtökohtana pidetään strategista analyysiä, tilinpäätösanalyysiä sekä tulevan kehityksen ennakointia. Analyysin tarkoituksena on muodostaa syvällinen käsitys kohdeyrityksen nykytilanteesta, kuinka nykytilanteeseen on päästy sekä pyrkiä tunnistamaan yrityksen keskeisimmät kilpailutekijät. Tulevan kehityksen ennakointi perustuu toimialan nykytilanteen sekä tulevaisuuden tarkasteluun, joiden pohjalta voidaan luoda tulevat kasvuennusteet. Kohdeyrityksen suorituskykyä arvioidaan tilinpäätöstiedoista saatujen tunnuslukujen analysoimisella ja saatuja lukuja verrataan toimialakohtaisiin tunnuslukuihin. Tutkielmassa käytettäviksi arvonmääritysmenetelmiksi on valittu vapaan kassavirran malli sekä lisäarvomalli niiden hyvän soveltuvuuden listaamattoman yrityksen arvonmäärittämiseksi. Käytettävien arvonmääritysmallien lisäksi tutkielmassa esitellään myös muita, yksinkertaisempia arvonmääritysmenetelmiä, koska ne tarjoavat teoriapohjan moderneimmille hyödynneltäville malleille.
Teoriaosuus luo pohjan tutkielman empiiriselle osuudelle, jossa tutustutaan mainosalalla toimivaan kohdeyritykseen. Empiirisen osion lähdeaineistona toimii kohdeyrityksen tilinpäätöstiedot vuosilta 2012-2014, jonka lisäksi merkittävässä roolissa on myös yrityksen toisen perustajajäsenen, tuotantojohtajan haastattelu. Tilinpäätöstietojen sekä haastattelun perusteella luodaan yritykselle tulevaisuuden ennusteet sekä määritetään arvonmäärityksessä hyvin keskeisenä tekijänä olevat tuottovaatimukset. Yritys on lyhyen historiansa aikana kasvanut voimakkaasti, joka tuo omat lisähaasteensa arvonmääritykseen erityisesti tilinpäätösanalyysin kohdalla. Tutkielman empiirisessä osiossa käydään läpi vaiheittain arvonmääritystä vapaan kassavirran mallin sekä lisäarvomallin avulla. Vapaan kassavirran mallilla yrityksen arvoksi muodostui 5 426 110,05€ ja lisäarvomallin mallilla kohdeyrityksen arvoksi määrittyi 4 155 818,16€.