Äidin sensitiivisyys lapsen ollessa 1-vuotias ja sen yhteys lapsen taitoon tunnistaa ja nimetä tunteita 3- ja 4-vuotiaana
Grönman, Elise (2017-02-07)
Äidin sensitiivisyys lapsen ollessa 1-vuotias ja sen yhteys lapsen taitoon tunnistaa ja nimetä tunteita 3- ja 4-vuotiaana
Grönman, Elise
(07.02.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa lapsen tunteiden nimeämisen ja tunnistamisen taitoja 3- ja 4-vuotiaana sekä sitä, onko lapsen sukupuolella vaikutusta näihin taitoihin. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, äidin sensitiivisyyden yhteyttä lapsen myöhempään tunteiden nimeämisen ja tunnistamisen kehitykseen. Tutkimuksen aineisto on osa laajempaa Vuorovaikutus ja kehitys varhaislapsuudessa–pitkittäistutkimusta (Silvén, Poskiparta & Niemi, 2007).
Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kehittyvätkö lapsen tunteiden nimeämisen ja tunnistamisen taidot 3- ja 4- ikävuoden välillä. Toiseksi selvitettiin, onko lapsen sukupuolella vaikutusta siihen, miten hyvin hän nimeää ja tunnistaa perustunteita 3- ja 4-vuotiaana. Lopuksi tutkittiin, ennustaako äidin sensitiivisyys vauvaiässä lapsen taitoa nimetä ja tunnistaa tunteita 3- ja 4-vuotiaana kun äidin koulutustason vaikutus on poistettu.
Tutkimus osoitti, että lapsen tunteiden nimeämisen taidoissa tapahtuu merkittävää kehitystä 3- ja 4-ikävuoden välillä. Tyttöjen ja poikien välillä ei havaittu olevan eroja siinä, miten he nimeävät ja tunnistavat tunteita 3- ja 4-vuotiaana. Tutkimuksessa havaittiin, että korrelaatioiden tasolla äitien sensitiivisyydellä oli yhteyksiä lapsen tunteiden ja nimeämisen taitoon 3- ja 4-vuotiaana. Kun äitien koulutustaso kontrolloitiin, yhteyksiä tunteiden tunnistamisen ja nimeämisen taitoihin löytyi kognitiivisen ohjauksen osalta. Emotionaalisen ohjauksen kohdalla havaittiin, että äidin koulutustaso oli yhteydessä lapsen tunteiden tunnistamisen ja nimeämisen taitoihin sensitiivisyyden sijaan.
Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kehittyvätkö lapsen tunteiden nimeämisen ja tunnistamisen taidot 3- ja 4- ikävuoden välillä. Toiseksi selvitettiin, onko lapsen sukupuolella vaikutusta siihen, miten hyvin hän nimeää ja tunnistaa perustunteita 3- ja 4-vuotiaana. Lopuksi tutkittiin, ennustaako äidin sensitiivisyys vauvaiässä lapsen taitoa nimetä ja tunnistaa tunteita 3- ja 4-vuotiaana kun äidin koulutustason vaikutus on poistettu.
Tutkimus osoitti, että lapsen tunteiden nimeämisen taidoissa tapahtuu merkittävää kehitystä 3- ja 4-ikävuoden välillä. Tyttöjen ja poikien välillä ei havaittu olevan eroja siinä, miten he nimeävät ja tunnistavat tunteita 3- ja 4-vuotiaana. Tutkimuksessa havaittiin, että korrelaatioiden tasolla äitien sensitiivisyydellä oli yhteyksiä lapsen tunteiden ja nimeämisen taitoon 3- ja 4-vuotiaana. Kun äitien koulutustaso kontrolloitiin, yhteyksiä tunteiden tunnistamisen ja nimeämisen taitoihin löytyi kognitiivisen ohjauksen osalta. Emotionaalisen ohjauksen kohdalla havaittiin, että äidin koulutustaso oli yhteydessä lapsen tunteiden tunnistamisen ja nimeämisen taitoihin sensitiivisyyden sijaan.