Metskärin hylky - 1500-luvun lopun purjelaiva
Leinonen, Aki (2017-04-03)
Metskärin hylky - 1500-luvun lopun purjelaiva
Leinonen, Aki
(03.04.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielmassa testattiin Metskärin 1500-luvun lopun purjelaivan hylystä aiemmin tehtyjä tulkintoja tutkimuskysymyshypoteesilla: Mitkä seikat Suomen Lounaisella Saaristomerellä sijaitsevan Metskärin hylyn aiemmasta arkeologisesta tutkimuksesta ja merenkulusta kertovasta kirjallisuudesta tukevat olettamaa, että se on ollut hollantilainen purjelaiva tai edustaa hollantilaista laivanrakennusperintöä 1500-luvulta?
Työssä perehdyttiin hylystä eri vuosikymmenien aikana tehtyihin arkeologisiin tutkimusraportteihin ja löydettyyn tutkimusmateriaaliin sekä niiden pohjalta aiemmin tehtyihin opinnäytetöihin ja julkaisuihin. Niiden ansiosta välittyvät tiedot ja tulkinnat kerättiin mahdollisimman kattavasti yhteen ja verrattiin muuhun lähdeaineistoon aihealueelta, kuten kirjallisuuteen, vanhoihin karttoihin ja maalauksiin.
Tutkielmani lähdeaineistolle esittämäni tutkimuskysymyshypoteesin ansiosta päädyin seuraaviin käsityksiin. Tuen jo aiemmin oletettua tulkintaa siitä, että Metskärin saaren edustalle uponnut laiva on mahdollisesti ollut hollantilainen kauppa-alus. Monet seikat osoittavat, että se on vähintäänkin edustanut hollantilaista laivanrakennusperintöä 1500-luvulta. Tietyt asiat arkeologisessa tutkimusaineistossa ja muussa lähdeaineistossa tukevat sitä, että alus on voinut olla jopa Hollannissa valmistettu. Alus on tyypiltään todennäköisesti muistuttanut eniten bojortti-purjelaivaa. Hylky edustaa yksimastoista Itämeren kauppapurjehdukseen tarkoitettua alusta, koska tämän keskisuuren rannikkoaluksen matala syväys on mahdollistanut sen purjehtimisen Itämeren piirin kaupunkien mataloituviin satamiin. Pituus-leveyssuhteensa ja alankomaalaisten aikakauden laivojen arvioidun käyttöiän perusteella se on tyypillinen 1500-luvun purjelaiva, joka lienee rakennettu 1550-luvun jälkeen.
Hylyn arkeologisen tutkimusaineiston perusteella aluksen miehistö oli laivan viimeiseksi jääneellä purjehduksella ollut valmistautuneena pitempään merimatkaan tai viettämään aikaa aluksella. Tutkimusaineisto viittaa myös siihen, että sillä oli sen viimeisellä purjehduksella vain muutaman miehen miehistö. Laiva ei uponnut tyhjänä, vaan sen lastina oli ainakin puu- ja kivihiiliä. Metskärille uponnut alus takilointeineen on mahdollisesti ollut vain muutaman miehen purjehdittava puolikannellinen, tasasaumainen matalan syväyksen omannut kauppalaiva, joka pystyi toimimaan tarvittaessa eri tehtävissä erilaisissa vesistöissä. Arkeologisen tutkimusaineiston perusteella laivan uppoamishetkellä siinä on ollut yksi kiinteästi sidottu päämasto, joka on mahdollisesti tarvittaessa voitu suhteellisen helposti irrottaa. Päämasto on todennäköisesti ollut takiloituna varpapurjeella ja aluksen peräosa on voinut olla katettu kankaalla, jotka saattoivat olla hylyssä, kun se löydettiin vuonna 1966.
Työssä perehdyttiin hylystä eri vuosikymmenien aikana tehtyihin arkeologisiin tutkimusraportteihin ja löydettyyn tutkimusmateriaaliin sekä niiden pohjalta aiemmin tehtyihin opinnäytetöihin ja julkaisuihin. Niiden ansiosta välittyvät tiedot ja tulkinnat kerättiin mahdollisimman kattavasti yhteen ja verrattiin muuhun lähdeaineistoon aihealueelta, kuten kirjallisuuteen, vanhoihin karttoihin ja maalauksiin.
Tutkielmani lähdeaineistolle esittämäni tutkimuskysymyshypoteesin ansiosta päädyin seuraaviin käsityksiin. Tuen jo aiemmin oletettua tulkintaa siitä, että Metskärin saaren edustalle uponnut laiva on mahdollisesti ollut hollantilainen kauppa-alus. Monet seikat osoittavat, että se on vähintäänkin edustanut hollantilaista laivanrakennusperintöä 1500-luvulta. Tietyt asiat arkeologisessa tutkimusaineistossa ja muussa lähdeaineistossa tukevat sitä, että alus on voinut olla jopa Hollannissa valmistettu. Alus on tyypiltään todennäköisesti muistuttanut eniten bojortti-purjelaivaa. Hylky edustaa yksimastoista Itämeren kauppapurjehdukseen tarkoitettua alusta, koska tämän keskisuuren rannikkoaluksen matala syväys on mahdollistanut sen purjehtimisen Itämeren piirin kaupunkien mataloituviin satamiin. Pituus-leveyssuhteensa ja alankomaalaisten aikakauden laivojen arvioidun käyttöiän perusteella se on tyypillinen 1500-luvun purjelaiva, joka lienee rakennettu 1550-luvun jälkeen.
Hylyn arkeologisen tutkimusaineiston perusteella aluksen miehistö oli laivan viimeiseksi jääneellä purjehduksella ollut valmistautuneena pitempään merimatkaan tai viettämään aikaa aluksella. Tutkimusaineisto viittaa myös siihen, että sillä oli sen viimeisellä purjehduksella vain muutaman miehen miehistö. Laiva ei uponnut tyhjänä, vaan sen lastina oli ainakin puu- ja kivihiiliä. Metskärille uponnut alus takilointeineen on mahdollisesti ollut vain muutaman miehen purjehdittava puolikannellinen, tasasaumainen matalan syväyksen omannut kauppalaiva, joka pystyi toimimaan tarvittaessa eri tehtävissä erilaisissa vesistöissä. Arkeologisen tutkimusaineiston perusteella laivan uppoamishetkellä siinä on ollut yksi kiinteästi sidottu päämasto, joka on mahdollisesti tarvittaessa voitu suhteellisen helposti irrottaa. Päämasto on todennäköisesti ollut takiloituna varpapurjeella ja aluksen peräosa on voinut olla katettu kankaalla, jotka saattoivat olla hylyssä, kun se löydettiin vuonna 1966.