Tulosohjausmenetelmät toiminnan kytkemiseksi strategiaan: Case liikenne- ja viestintäministeriö
Lähteenmäki, Laura (2017-05-30)
Tulosohjausmenetelmät toiminnan kytkemiseksi strategiaan: Case liikenne- ja viestintäministeriö
Lähteenmäki, Laura
(30.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Valtioneuvoston asetuksen valtion talousarviosta (1243/1992) mukaisesti ministeriöiden on raportoitava hallinnonalansa yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet sekä toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet valtion talousarviossa vuotuisten arvioitujen määrärahojen käytön perusteluina. Valtiovarainministeriön vuonna 2011 asetetun tulosohjauksen kehittämishankkeen aloitteesta tulosohjausta on pyritty kehittämään strategisemmaksi kytkemällä hallitusohjelman strategiset tavoitteet sekä valtion talousarvion tuloksellisuuden tavoitteet tiiviimmin yhteen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten tulosohjausmenetelmillä pyritään varmistamaan virastojen operatiivisen toiminnan kytkös valtioneuvoston strategisiin tavoitteisiin. Tutkimusongelma on, miten hallitusohjelman strategiset tavoitteet prosessoidaan yhteiskunnallisiksi vaikuttavuustavoitteiksi sekä toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiksi. Lisäksi selvitetään tulosohjauksen rooli valtiokonsernin ohjausjärjestelmäkokonaisuudessa.
Tämä tutkimus on laadullinen case-tutkimus ja tutkimusote on toiminta-analyyttinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin liikenne- ja viestintäministeriössä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden ja toiminnallisten tulostavoitteiden asettamiseen osallistuville sekä tulosohjauksen parissa työskenteleville virkamiehille. Haastatteluista selvisi, että olennaisin työkalu hallitusohjelman strategisten tavoitteiden sekä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden välisen kytköksen luomisessa on tulevaisuuskatsaus. Ministeriö laatii hallinnonalansa yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet jo hallituskautta edeltävänä vuonna tulevaisuuskatsauksen laadinnan yhteydessä. Vaikuttavuustavoitteet joko nostetaan hallitusohjelmaan hallituksen strategisiksi tavoitteiksi tai ne yhteen sovitetaan ministeriössä hallituksen strategisiin tavoitteisiin hallitusohjelman julkaisun jälkeen. Vaikuttavuus- ja tulostavoitteiden välisen kytköksen luomisessa tärkeimmäksi työkaluksi osoittautui strategiakartta. Strategiakartan avulla tapahtuvan vyöryttämisen, vaikuttavuustavoitteita konkretisoivien painopisteiden sekä virastojen olemassaolon syyn kautta virastoille määritellään valtion talousarvioasetuksen mukaiset toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet tuotoksien ja laadunhallinnan, toiminnallisen tehokkuuden sekä henkisten voimavarojen hallinnan ja kehittämisen näkökulmista.
Liikenne- ja viestintäministeriön tulosohjausmenetelmät voidaan jaotella neljään ryhmään, joita ovat hallituksen strategisten tavoitteiden ja hallinnonalan vaikuttavuustavoitteiden välistä kytköstä vahvistavat tulosohjauksen työkalut ja tulosjohtamisprosessit sekä vaikuttavuustavoitteiden ja virastojen tulostavoitteiden välistä kytköstä vahvistavat tulosohjauksen työkalut ja tulosjohtamisprosessit. Tulosohjausmenetelmillä luodaan strategisten tavoitteiden, vaikuttavuustavoitteiden ja tulostavoitteiden välinen kytkös alhaalta ylöspäin suuntaisesti, yhdessä ja osallistaen. Tulosohjaus on hallinnonalojen strategisen ohjauksen menetelmä, jolla hallinnonalat edesauttavat valtioneuvoston strategista ohjausta ja strategisten tavoitteiden toteutumista. Tulosohjauksessa sovelletuilla tulosohjauksen työkaluilla ja tulosjohtamisprosesseilla tuetaan hallinnonalan tuloksellisuutta eli hallinnonalan ja valtioneuvoston tarkoitusperien toteutusta ja siten tulosohjaus auttaa hallitsemaan valtiokonsernin strategisen ohjauksen kokonaisuutta.
Tämä tutkimus on laadullinen case-tutkimus ja tutkimusote on toiminta-analyyttinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin liikenne- ja viestintäministeriössä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden ja toiminnallisten tulostavoitteiden asettamiseen osallistuville sekä tulosohjauksen parissa työskenteleville virkamiehille. Haastatteluista selvisi, että olennaisin työkalu hallitusohjelman strategisten tavoitteiden sekä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden välisen kytköksen luomisessa on tulevaisuuskatsaus. Ministeriö laatii hallinnonalansa yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet jo hallituskautta edeltävänä vuonna tulevaisuuskatsauksen laadinnan yhteydessä. Vaikuttavuustavoitteet joko nostetaan hallitusohjelmaan hallituksen strategisiksi tavoitteiksi tai ne yhteen sovitetaan ministeriössä hallituksen strategisiin tavoitteisiin hallitusohjelman julkaisun jälkeen. Vaikuttavuus- ja tulostavoitteiden välisen kytköksen luomisessa tärkeimmäksi työkaluksi osoittautui strategiakartta. Strategiakartan avulla tapahtuvan vyöryttämisen, vaikuttavuustavoitteita konkretisoivien painopisteiden sekä virastojen olemassaolon syyn kautta virastoille määritellään valtion talousarvioasetuksen mukaiset toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet tuotoksien ja laadunhallinnan, toiminnallisen tehokkuuden sekä henkisten voimavarojen hallinnan ja kehittämisen näkökulmista.
Liikenne- ja viestintäministeriön tulosohjausmenetelmät voidaan jaotella neljään ryhmään, joita ovat hallituksen strategisten tavoitteiden ja hallinnonalan vaikuttavuustavoitteiden välistä kytköstä vahvistavat tulosohjauksen työkalut ja tulosjohtamisprosessit sekä vaikuttavuustavoitteiden ja virastojen tulostavoitteiden välistä kytköstä vahvistavat tulosohjauksen työkalut ja tulosjohtamisprosessit. Tulosohjausmenetelmillä luodaan strategisten tavoitteiden, vaikuttavuustavoitteiden ja tulostavoitteiden välinen kytkös alhaalta ylöspäin suuntaisesti, yhdessä ja osallistaen. Tulosohjaus on hallinnonalojen strategisen ohjauksen menetelmä, jolla hallinnonalat edesauttavat valtioneuvoston strategista ohjausta ja strategisten tavoitteiden toteutumista. Tulosohjauksessa sovelletuilla tulosohjauksen työkaluilla ja tulosjohtamisprosesseilla tuetaan hallinnonalan tuloksellisuutta eli hallinnonalan ja valtioneuvoston tarkoitusperien toteutusta ja siten tulosohjaus auttaa hallitsemaan valtiokonsernin strategisen ohjauksen kokonaisuutta.