Hae
Aineistot 1-10 / 16
”Se ei riitä, että työhyvinvointia johtaa, vaan sitä tulee sanoittaa”: Rehtorien näkemyksiä työhyvinvoinnin johtamisesta ja opettajien työhyvinvointia edistävistä toimenpiteistä koulussa.
(2023-10-23)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää työhyvinvoinnin edistämisestä ja sen johtamisesta kiinnostuneiden suomalaisten rehtorien näkemyksiä työhyvinvoinnin johtamisesta rehtorin työssä. Tutkimuksessa haluttiin ...
Askeleita kohti tunnetoimijuutta : Muutoskertomus tunnetaitoihin pohjautuvan toimintamallin pilotointiprosessista lastensuojelun sijaishuollon toimintaympäristössä
(2023-10-25)
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uuden tunnetaitoihin pohjautuvan toimintamallin pilotointiprosessia lastensuojelun sijaishuollon toimintaympäristössä. Tutkimukseeni osallistuivat sijaishuollossa työskentelevät kasvattajat. ...
Tunnetaidot ja minäpystyvyys kouluhyvinvoinnin selittäjänä viidennen ja kuudennen luokan oppilailla
(2023-12-18)
Yhteiskunnallinen huoli suomalaisten lasten kouluhyvinvoinnista on herännyt viime vuosien aikana. Tieto siitä, minkälainen oppilaiden kouluhyvinvointi on ja mitkä asiat siihen vaikuttavat, on olennaista opetuksellisesta, ...
Mitä vaaditaan kiitettävään arvosanaan liikunnassa? : 9.-luokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia liikunnan arvioinnista suhteessa opetussuunnitelman arviointikriteereihin
(2024-02-28)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia liikunnan arvioinnista suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS, 2014) arviointikriteereihin. ...
Luokanopettajien näkemykset PERMA-teoriaan pohjautuvista kouluhyvinvointia tukevista keinoista ja niihin yhteydessä olevista tekijöistä
(2024-03-04)
Oppilaiden hyvinvoinnin heikentyminen motivoi tutkimaan kouluhyvinvointia tukevia keinoja ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä PERMA-teoriaan pohjautuvia ...
Opettajan ammatin vetovoimaisuus ja käsitykset opettajan työstä lukiolaisten näkökulmasta
(2024-04-11)
2010-luvun loppupuolella opettajankoulutuksen hakijamäärissä tapahtui selkeä lasku. Vaikka
hakijamäärä on tämän jälkeen noussut, se ei ole saavuttanut samanlaista suosiota mitä ennen. Tästä
huolimatta opettajankoulutus ...
Ensimmäisen luokan oppilaiden määrällisen päättelyn testaamisen kehittäminen ja pilotointi
(2023-11-16)
Matematiikan oppimisen ja matemaattisten taitojen kehityksen kannalta yksi tärkeimmistä tavoitteista on saada oppilaat oppimaan ongelmanratkaisu- ja päättelytaitoja. Matemaattiset päättelytaidot ovat lapselle uuden oppimisen ...
Perinteiset ja kriittiset näkökulmat talouskasvatukseen luokanopettajaopiskelijoilla
(2023-11-01)
Talouskasvatus on laajalti tutkittu aihe, jonka tavoitteena on pidetty niiden tarvittavien tietojen, taitojen, asenteiden ja käyttäytymismallien opettamista, jotka ovat välttämättömiä kestävien taloudellisten päätöksien ...
Opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja tulkintoja persoonallisuuden yhteydestä niihin
(2023-12-14)
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia luokanopettajilla on yhteisopettajuudesta ja sen toteuttamisesta. Lisäksi tutkitaan ja tehdään tulkintoja siitä, onko persoonallisuudella jonkinlaista yhteyttä ...
Lapsen kulttuurisen pääoman yhteys hänen akateemiseen oppijaminäkuvaansa ja vanhempien sosioekonomiseen asemaan
(2023-12-05)
Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, onko lapsen kulttuurisella pääomalla yhteys hänen
akateemiseen oppijaminäkuvaansa sekä hänen vanhempiensa sosioekonomiseen asemaan Suomessa.
Tämä kvantitatiivinen tutkimus ...