Käänteisen opetuksen positiivisia vaikutuksia matematiikan opetuksessa
Anttila, Henri (2018-09-13)
Käänteisen opetuksen positiivisia vaikutuksia matematiikan opetuksessa
Anttila, Henri
(13.09.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100837855
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100837855
Tiivistelmä
Käänteinen opetus on kerännyt suurta suosiota viime vuosien aikana opettajien sekä oppilaiden keskuudessa. Käänteinen opetus muuttaa opetustapahtumien kulkua ja tekee oppimisesta mielekkäämpää oppilaille myös matematiikassa. Oppilaat eivät enää jää yksin kohtaamiensa ongelmien ja vaikeuksien kanssa, vaan opettaja pystyy tehokkaammin tarjoamaan ammattitaitoaan oppilaiden tueksi. Kirjallisuuden perusteella käänteinen opetus muuttaa oppimisen oppilaskeskeisemmäksi ja antaa oppilaille vapaammat kädet oman oppimisensa kehittämiseen. Samalla opettaja saa enemmän mahdollisuuksia toteuttaa pedagogisia menetelmiään. Kotona tehtävän itenäisen työskentelyn lisäksi vertaisoppiminen on erityisessä roolissa käänteisen opetuksen luokkahuonetilanteissa, minkä voi nähdä kokoavana tekijänä käänteisen opetuksen toimivuudelle. Oppilaat työskentelevät itsenäisesti sekä ryhmissä eriyttäen itse ja toimien vertaistukena toisilleen. Käänteinen opetus soveltuu myös teknologian hyödyntämisen vuoksi vastaamaan opetussuunnitelmien sisältöä.