Kaikki muumit laaksossa : Disneysaation tunnuspiirteet Muumimaailmassa
Naski, Vilma (2018-10-30)
Kaikki muumit laaksossa : Disneysaation tunnuspiirteet Muumimaailmassa
Naski, Vilma
(30.10.2018)
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018103039062
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018103039062
Tiivistelmä
Vapaa-ajan viihteellistymisen myötä erilaiset viihdepalveluihin ja niiden tuotantoon liittyvät ilmiöt ovat nousseet keskeisiksi tutkimuskohteiksi. Tämän tutkielman aiheena on disneysaation tunnuspiirteet, teemoittelu, hybridikuluttaminen, tuotteistaminen ja emotionaalinen työ, ja niiden esiintyminen Muumimaailmassa. Tutkin työssäni, miten disneysaation tunnuspiirteet toteutuvat Muumimaailmassa, millä keinoilla satuilluusiota pidetään yllä ja mitä illuusion ylläpito ja disneysoitu ympäristö vaatii teemapuiston työntekijöiltä. Lisäksi selvitän, miten hahmo- ja asiakaspalvelutyöntekijät kokevat työnsä performatiivisuuden ja työympäristönsä.
Käytin tutkimusmenetelminä etnografista havainnointia ja teemahaastatteluita. Haastattelin yhteensä 12 Muumimaailman työntekijää, joista puolet olivat hahmotyöntekijöitä ja puolet lipunmyyjiä. Tutkimuksen tuloksia käsitellessäni erotin teorian ja haastatteluiden pohjalta neljä eri osa-aluetta: työhön perehdytys, illuusion suojeleminen ja ylläpitäminen, tunteiden esittäminen ja emotionaalinen dissonanssi sekä asiakaskohtaamisten kontrollointi ja työntekijöiden motivaation sisäiset syyt. Vertailin näiden osioiden sisällä myös hahmotyöntekijöiden ja lipunmyyjien kokemuksia. Olennaisimpia painopisteitä olivat hahmotyöntekijöiden perehdytyksen tärkeys, erilaiset keinot ylläpitää illuusiota ja hyppiä todellisuuden ja illuusion välillä, suhteellisen pieni emotionaalinen dissonanssi ja työntekijöiden motivaation sisäsyntyiset syyt.
Sisäsyntyinen motivaatio ja hyvä työilmapiiri vaikuttivat työntekijöiden kokemuksiin merkittävästi. He halusivat olla työssään mahdollisimman uskottavia, ja sitoutuivat perehdytykseen ja moninaisiin keinoihin ylläpitää illuusiota. Illuusion ylläpitämisen voi jakaa työntekijöille annettuihin sääntöihin tai ohjeisiin ja tekniikoihin tasapainoilla illuusion ja todellisuuden välillä. Kaikki haastateltavat pitivät työtään lähtökohtaisesti asiakaspalveluna, mutta haastattelemieni ryhmien keinot palvella asiakkaita vaihtelivat, ja emotionaalisen työn vaatimukset olivat tästä johtuen erilaiset hahmotyöntekijöille ja lipunmyyjille.
Käytin tutkimusmenetelminä etnografista havainnointia ja teemahaastatteluita. Haastattelin yhteensä 12 Muumimaailman työntekijää, joista puolet olivat hahmotyöntekijöitä ja puolet lipunmyyjiä. Tutkimuksen tuloksia käsitellessäni erotin teorian ja haastatteluiden pohjalta neljä eri osa-aluetta: työhön perehdytys, illuusion suojeleminen ja ylläpitäminen, tunteiden esittäminen ja emotionaalinen dissonanssi sekä asiakaskohtaamisten kontrollointi ja työntekijöiden motivaation sisäiset syyt. Vertailin näiden osioiden sisällä myös hahmotyöntekijöiden ja lipunmyyjien kokemuksia. Olennaisimpia painopisteitä olivat hahmotyöntekijöiden perehdytyksen tärkeys, erilaiset keinot ylläpitää illuusiota ja hyppiä todellisuuden ja illuusion välillä, suhteellisen pieni emotionaalinen dissonanssi ja työntekijöiden motivaation sisäsyntyiset syyt.
Sisäsyntyinen motivaatio ja hyvä työilmapiiri vaikuttivat työntekijöiden kokemuksiin merkittävästi. He halusivat olla työssään mahdollisimman uskottavia, ja sitoutuivat perehdytykseen ja moninaisiin keinoihin ylläpitää illuusiota. Illuusion ylläpitämisen voi jakaa työntekijöille annettuihin sääntöihin tai ohjeisiin ja tekniikoihin tasapainoilla illuusion ja todellisuuden välillä. Kaikki haastateltavat pitivät työtään lähtökohtaisesti asiakaspalveluna, mutta haastattelemieni ryhmien keinot palvella asiakkaita vaihtelivat, ja emotionaalisen työn vaatimukset olivat tästä johtuen erilaiset hahmotyöntekijöille ja lipunmyyjille.