Frisbeegolf -maalikorin oppimisaihion hyödyntäminen peruskoulun käsityöprosessin tukena
Syrjänen, Petteri; Majamaa, Jarno (2018-11-07)
Frisbeegolf -maalikorin oppimisaihion hyödyntäminen peruskoulun käsityöprosessin tukena
Syrjänen, Petteri
Majamaa, Jarno
(07.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121350713
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121350713
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkimustehtävänä on tuottaa ja testata frisbeegolf -maalikorin oppimisaihion laatutavoiteteoreema ja testata sen soveltavuus käsityön aineenopettajaopiskelijoiden ja peruskoulun tarpeisiin. Oppimisaihio pitää sisällään maalikorin valmistusta edesauttavan valmistuslaitteiston sekä ohjemateriaalin, jolla maalikorin valmistusprosessia ja valmistuslaitteiston käyttöä pyritään ohjaamaan. Suunnittelua ohjaavan teorian ja valmistetun tuotteen avulla pyritään vastaamaan tutkielman päätutkimuskysymykseen: miten frisbeegolf –maalikorin oppimisaihio soveltuu käytettäväksi peruskoulun käsitöissä?
Tutkielman aineiston muodostavat kolmen käsityön aineenopettajaopiskelijan sekä kahden käsityönopettajan haastattelut. Tarkastelu kohdistui aineenopettajaopiskelijoiden tuottamisprosesseihin, jossa he valmistivat standardien mukaiset frisbeegolf -maalikorit laatimamme oppimisaihion avulla. Lisäksi käsityönopettajia haastateltiin, jotta saataisiin kuva siitä, miten oppimisaihio toimisi yläkoulun käsityön opetuksessa. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jota lähestytään tutkivan tuottamisen mallin kautta. Aineistonkeruu tapahtui haastattelemalla sekä observoimalla kohdejoukkoa. Tutkimusaineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan esittää, että frisbeegolf -maalikorin oppimisaihio soveltuu yläkoulun oppilaan käytettäväksi maalikorin tuottamistoiminnassa. Oppimisaihio tuottaa maalikorin valmistusprosessiin ajallista ja laadullista hyötyä, madaltaa oppilaalta edellytettäviä taitotasovaatimuksia ja parantaa valmistusprosessin toistettavuutta. Oppimisaihio auttaa oppilasta suoriutumaan maalikorin valmistusprosessista itseohjautuvammin, mikä vapauttaa opettajan resursseja muiden oppilaiden käyttöön.
Jatkotutkimuksessa olisi mielekästä selvittää oppilaiden sekä opettajien käyttökokemuksia oppimisaihiolla toteutettavasta frisbeegolf –maalikorista yläkoulun käsitöissä. Tutkimusongelmana voisi pohtia, millä tavalla frisbeegolf -maalikorin oppimisaihio tuo lisäarvoa oppimisen ja opetuksen tavoitteiden kannalta.
Tutkielman aineiston muodostavat kolmen käsityön aineenopettajaopiskelijan sekä kahden käsityönopettajan haastattelut. Tarkastelu kohdistui aineenopettajaopiskelijoiden tuottamisprosesseihin, jossa he valmistivat standardien mukaiset frisbeegolf -maalikorit laatimamme oppimisaihion avulla. Lisäksi käsityönopettajia haastateltiin, jotta saataisiin kuva siitä, miten oppimisaihio toimisi yläkoulun käsityön opetuksessa. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jota lähestytään tutkivan tuottamisen mallin kautta. Aineistonkeruu tapahtui haastattelemalla sekä observoimalla kohdejoukkoa. Tutkimusaineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan esittää, että frisbeegolf -maalikorin oppimisaihio soveltuu yläkoulun oppilaan käytettäväksi maalikorin tuottamistoiminnassa. Oppimisaihio tuottaa maalikorin valmistusprosessiin ajallista ja laadullista hyötyä, madaltaa oppilaalta edellytettäviä taitotasovaatimuksia ja parantaa valmistusprosessin toistettavuutta. Oppimisaihio auttaa oppilasta suoriutumaan maalikorin valmistusprosessista itseohjautuvammin, mikä vapauttaa opettajan resursseja muiden oppilaiden käyttöön.
Jatkotutkimuksessa olisi mielekästä selvittää oppilaiden sekä opettajien käyttökokemuksia oppimisaihiolla toteutettavasta frisbeegolf –maalikorista yläkoulun käsitöissä. Tutkimusongelmana voisi pohtia, millä tavalla frisbeegolf -maalikorin oppimisaihio tuo lisäarvoa oppimisen ja opetuksen tavoitteiden kannalta.