Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalisen kompetenssin kehittäminen Hyvä Ryhmähenki -toimintamallin avulla 5. ja 6. luokan oppilailla

Toivonen, Olli (2019-01-28)

Sosiaalisen kompetenssin kehittäminen Hyvä Ryhmähenki -toimintamallin avulla 5. ja 6. luokan oppilailla

Toivonen, Olli
(28.01.2019)
Katso/Avaa
Toivonen_Olli_Opinnayte.pdf (1.067Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902205746
Tiivistelmä
Pro Gradu -tutkielmassa oli tavoitteena arvioida sitä, voidaanko viides- ja kuudesluokkalaisten sosiaalista kompetenssia kehittää Hyvä Ryhmähenki -toimintamallin avulla. YMCA Finlandin kehittämä toimintamalli on kehitytty tukemaan sosioemotionaalista oppimista peruskoulua käyvillä lapsilla ja nuorilla. Kiinteänä osana toimintamallia on pienryhmätyöskentely, jossa oppilaat katsovat virtuaalilaseista näyteltyjä minielokuvia ja reflektoivat niitä keskustellen. Toimintamalli on suunniteltu toteutettavaksi kouluissa ilman ulkopuolisia toimijoita, koulun oman opetus- ja kasvatushenkilöstön voimin, osana normaalia koulutyöskentelyä.
Hyvä Ryhmähenki -toimintamalli toteutettiin keväällä 2018 kahdessa turkulaisessa koulussa. Molemmista kouluista mukana tutkimuksessa interventioluokkien lisäksi oli myös kontrolliluokkia. Tutkimusaineisto kerättiin MASK -monitahoarvioinnilla, jonka avulla tarkasteltiin prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden eroja alku- ja loppumittauksen välillä eri ryhmissä.
Interventioryhmän (N=67) ja kontrolliryhmän (N=64) alku- ja loppumittauksen tuloksia analysoitiin toistettujen mittausten varianssianalyysillä sekä koko tutkimusjoukossa että sukupuolittain.
Tutkimuksen tulosten perusteella ei voida sanoa, että interventioryhmään kohdistettu Hyvä Ryhmähenki -toimintamalli olisi ollut yhteydessä sosiaalisen kompetenssin kehittymiseen. Prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden muutokset tutkimusmuuttujissa eivät olleet tutkimusintressin kannalta tilastollisesti merkitseviä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9082]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste