Jakamistalous venealalla
Roukala, Maija (2021-11-01)
Jakamistalous venealalla
Roukala, Maija
(01.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353503
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353503
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista jakamistalous venealalla Suomessa on, millaisia ajureita ja jarruja ilmiöön liittyy ja miten veneitä valmistava yritys voi ottaa jakamistalouden huomioon toiminnassaan. Tutkielmassa perehdyttiin jakamistalouteen yleisesti aiemman tieteellisen tutkimuksen perusteella ja yhdistettiin sitä empirian kautta venealaan Suomessa. Jakamistaloutta ilmiönä haluttiin tutkia jakamistalouden asiakkaiden, jakamistalouden palvelunmahdollistajien sekä jakamistalouden palveluntarjoajien kannalta.
Jakamistalouden merkitys on kasvanut hurjasti ja erilaiset jakamistalouden palvelut ovat osa jo monen suomalaisenkin arkea. Kaupunkikuvaan on muutamassa vuodessa ilmestynyt jo monia yhteiskäyttöisiä kulkuneuvoja, kuten sähköpotkulautoja, polkupyöriä, autoja ja veneitä. Jakamistalous on nykyaikaisen kuluttamisen kannalta ajankohtainen ja tärkeä aihe, jota on tutkittu melko paljon. Jakamistaloudesta venealalla ei kuitenkaan ole juurikaan tutkimusta, joten aihe on uusi. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa tietoa jakamistaloudesta venealalla siitä kiinnostuneille toimijoille, sekä erityisesti tarjota tietoa veneiden jakamisesta veneteollisuudelle, jotta jakamistalous voitaisiin ottaa entistä paremmin huomioon jo veneiden valmistusvaiheessa.
Jakamistaloutta tutkittiin ensin yleisellä tasolla aiheen tarpeeksi syvän ymmärryksen saavuttamiseksi. Erityisesti kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin jakamistalouden käsitteen määrittelyyn, jakamistalouden liiketoimintamallien erityispiirteisiin, malleihin jakamistalouteen osallistumisesta sekä jakamistalouden ajureihin ja jarruihin. Teoriaosuudessa esiteltiin myös keinotekoinen ekosysteemi tapana kuvata liiketoimintaympäristöä. Venealaa Suomessa kuvattiin ekosysteemin avulla, jotta lukija saisi kuvan siitä, miten veneala Suomessa rakentuu. Teoriaosuuden perusteella rakennettiin viitekehys jakamistalouteen osallistumisesta, joka validoitiin haastattelujen perusteella. Haastattelut toteutettiin haastattelemalla veneiden jakamistalouteen liittyviä henkilöitä ilmiön kolmelta eri puolelta: asiakkaita, palvelun mahdollistajia ja palveluntarjoajia. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää millaisia ajureita ja jarruja jakamistalouteen osallistumiseen juuri venealalla on. Teorian perusteella tehty viitekehys tuotiin haastattelujen avulla veneilyn kontekstiin ja haastatteluissa huomattiin, että osa tekijöistä korostui veneilyssä merkittävästi ja osa näytteli odotettua pienempää roolia. Haastatteluissa tuli esille melko paljon juuri veneisiin liittyviä erityispiirteitä, jotka vaikuttivat haastateltavien jakamistalouteen osallistumisen ajureihin ja jarruihin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin haastatteluiden perusteella validoitu viitekehys, jota veneiden jakamistaloudesta kiinnostuneet toimijat voivat hyödyntää eri tavoin. Viitekehyksessä jakamistalouteen osallistumiseen vaikuttaa asiakkaan kannalta toiminnan vaivattomuus ja rahalle saatava vastine ja palveluntarjoajan kannalta lisätulot. Näihin vaikuttaa toiminnan arvioitu helppous, yksilön resurssit, luottamus, arvioidut hyödyt sekä aiemmat kokemukset jakamisesta.
Jakamistalouden merkitys on kasvanut hurjasti ja erilaiset jakamistalouden palvelut ovat osa jo monen suomalaisenkin arkea. Kaupunkikuvaan on muutamassa vuodessa ilmestynyt jo monia yhteiskäyttöisiä kulkuneuvoja, kuten sähköpotkulautoja, polkupyöriä, autoja ja veneitä. Jakamistalous on nykyaikaisen kuluttamisen kannalta ajankohtainen ja tärkeä aihe, jota on tutkittu melko paljon. Jakamistaloudesta venealalla ei kuitenkaan ole juurikaan tutkimusta, joten aihe on uusi. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa tietoa jakamistaloudesta venealalla siitä kiinnostuneille toimijoille, sekä erityisesti tarjota tietoa veneiden jakamisesta veneteollisuudelle, jotta jakamistalous voitaisiin ottaa entistä paremmin huomioon jo veneiden valmistusvaiheessa.
Jakamistaloutta tutkittiin ensin yleisellä tasolla aiheen tarpeeksi syvän ymmärryksen saavuttamiseksi. Erityisesti kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin jakamistalouden käsitteen määrittelyyn, jakamistalouden liiketoimintamallien erityispiirteisiin, malleihin jakamistalouteen osallistumisesta sekä jakamistalouden ajureihin ja jarruihin. Teoriaosuudessa esiteltiin myös keinotekoinen ekosysteemi tapana kuvata liiketoimintaympäristöä. Venealaa Suomessa kuvattiin ekosysteemin avulla, jotta lukija saisi kuvan siitä, miten veneala Suomessa rakentuu. Teoriaosuuden perusteella rakennettiin viitekehys jakamistalouteen osallistumisesta, joka validoitiin haastattelujen perusteella. Haastattelut toteutettiin haastattelemalla veneiden jakamistalouteen liittyviä henkilöitä ilmiön kolmelta eri puolelta: asiakkaita, palvelun mahdollistajia ja palveluntarjoajia. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää millaisia ajureita ja jarruja jakamistalouteen osallistumiseen juuri venealalla on. Teorian perusteella tehty viitekehys tuotiin haastattelujen avulla veneilyn kontekstiin ja haastatteluissa huomattiin, että osa tekijöistä korostui veneilyssä merkittävästi ja osa näytteli odotettua pienempää roolia. Haastatteluissa tuli esille melko paljon juuri veneisiin liittyviä erityispiirteitä, jotka vaikuttivat haastateltavien jakamistalouteen osallistumisen ajureihin ja jarruihin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin haastatteluiden perusteella validoitu viitekehys, jota veneiden jakamistaloudesta kiinnostuneet toimijat voivat hyödyntää eri tavoin. Viitekehyksessä jakamistalouteen osallistumiseen vaikuttaa asiakkaan kannalta toiminnan vaivattomuus ja rahalle saatava vastine ja palveluntarjoajan kannalta lisätulot. Näihin vaikuttaa toiminnan arvioitu helppous, yksilön resurssit, luottamus, arvioidut hyödyt sekä aiemmat kokemukset jakamisesta.